PDA

View Full Version : beginnende zelfbouwer



doedski
30 juni 2006, 14:07
hey everyone,
ik ben van plan om binnekort aan mn eerste zelfbouwer te beginnen, maar ik had eerst nog ff een vraagje:
ik heb eerst het halve zelfbouw-gedeelte van het forum doorgelezen, maar wat eigenlijk niet aan de orde komt is waar jullie zulke dunne planken vandaan halen (even voor de duidelijkheid, ik wil een acoustische gitaar gaan bouwen, misschien zeggen sommigen van jullie dat dit niet het slimste is om te doen, maar laat me maar even eigenwijs zijn, het gaat me er nu even om waar jullie zulk dun hout vandaan halen :satisfie:)

als je naar een houthandel gaat om een dikke plank op dikte te laten schuren gaat er enorm veel hout verloren, da's zonde.
op dikte laten zagen dan? onmogelijk lijkt mij
reacties, antwoorden, tips, wat dan ook van harte welkom
gr me

B_2_the_a
30 juni 2006, 14:29
1 dikke plank kopen en die in 2je zagen? bookmatchen dus :)

doedski
30 juni 2006, 14:40
hoe bedoel je dat dan...... want als ik een plank koop van 2 cm dik (want dunner dan dat ben ik ze nog niet tegengekomen) en ik zaag die door, dan heb ik 2 planken van 1 cm dik, wat volgens mij nog steeds veel te dik is om wat dan ook mee te doen (bovenblad, achterblad, wat dan ook)

gr me

Enra
30 juni 2006, 15:03
Materiaal voor akoestische gitaar? Kijk op www.lionguitars.nl.

ernieman
30 juni 2006, 22:10
Haha, lekker reclame maken he!

Als je 2 cm vezaagd naar 2 delen hou je ongeveer 8 a 9 mm over want je hebt nog een zaagsnede ook. Maar dit is nog altijd veel te dik. Normaal koop je "plankjes" van ongeveer 4mm dikte en schaaf of schuur je die naar 2,5 a 2mm.
Maar om te beginnen zou ik gewoon lekker een setje kopen, geen gezag of niks en je hebt een mooie rug en zijkanten die bij elkaar passen. Keus in houtsoorten is er genoeg.

EJ

Mattia
30 juni 2006, 22:41
Beetje reclame, tja, mag officieel niet, maar ik raad je van harte aan om eens bij Arne langs te gaan of gewoon wat te bestellen.

G.G.
1 juli 2006, 06:24
Tsja.. wat is reclame? Dit is gewoon een antwoord op een vraag. Dat spul is zo gespeicaliceerd, dat haal je niet ff bij de gamma.

Ik vind dit geen reclame, maar meer een tip.

Enra
1 juli 2006, 07:53
Neem me niet kwalijk. Het was niet zo zeer de bedoeling reclame te maken en daarmee - ondoordacht - regels van dit forum te overtreden. Het komt eerder voort uit een frustratie dat het voor de gemiddelde bouwer blijkbaar zo moeilijk is om voor akoestische gitaren materiaal te vinden. Terwijl het eigenlijk 'pinda's' is.

ernieman
1 juli 2006, 08:01
Even rechtzetten.
Ik maakte een GRAPJE... :hippie:
Maakt mij geen donder uit als iemand verteld waar of hoe iemand het beste zijn spullen haalt. Ik denk dat www.lionguitars.nl inderdaad een goede plek is om je spullen te halen, er zijn er natuurlijk nog (www.stewmac.com, www.madinter.com, www.dick-gmbh.de, en noem maar op) Maar het is altijd leuk als je zelf je koopwaar kunt uitzoeken en dan daarnaast nog eens degelijk advies krijgt ook.

EJ

Enra
1 juli 2006, 08:16
Er zijn er wel meer nog. Maar www.dick-gmbh.de levert geen klankhout aan particulieren. Punt is echter veel meer dat als je materiaal van ver laat komen je dat krijgt wat bovenop de stapel lag. Was dat nu het setje dat je wilde?? Of was het 10de setje van onderen het mooist? En heb je als klant een idee gekregen van de veelheid aan mogelijkheden?

Anderzijds ken ik ook mensen die met veel succes op Ebay materiaal gekocht hebben. Kortom, wie zoekt kan ook vinden.

doedski
1 juli 2006, 13:52
Er zijn er wel meer nog. Maar www.dick-gmbh.de levert geen klankhout aan particulieren. Punt is echter veel meer dat als je materiaal van ver laat komen je dat krijgt wat bovenop de stapel lag. Was dat nu het setje dat je wilde?? Of was het 10de setje van onderen het mooist? En heb je als klant een idee gekregen van de veelheid aan mogelijkheden?

daarnaast is er ook nog het punt dat ik graag "from scratch" wil beginnen... dus zelf mn tekeningen maken, zelf ontwerpen, etc. maar als ik een kit bestel, hoef je het bij wijze van spreken alleen nog in mekaar te zetten. daarom was eigenlijk mijn grootste probleem waar ik die dunne planken vandaan haal. ik denk dat ik nu wel een heel eind op weg geholpen ben... mijn dank is groot :noob:

gr me

Enra
1 juli 2006, 14:04
Ik begrijp je uitdaging. Ik zou ook niet aan een 'kit' beginnen.

Veel succes.

doedski
1 juli 2006, 14:27
Als je 2 cm vezaagd naar 2 delen hou je ongeveer 8 a 9 mm over want je hebt nog een zaagsnede ook. Maar dit is nog altijd veel te dik. Normaal koop je "plankjes" van ongeveer 4mm dikte en schaaf of schuur je die naar 2,5 a 2mm.

maar waar haal jij die "plankjes" dan vandaan die toch ergens te koop zouden moeten zijn... ikbedoel.....ik heb nu een paar suggesties gekregen, en ik heb me helemaal suf gezocht, maar daar is niets vruchtbaars uit gekomen. heeft iemand misschien een adresje voor me waar je kunt kopen wat ik zoek?
als iemand me daar mee zou kunnen helpen zou dat erg fijn zijn :satisfie:

Enra
1 juli 2006, 14:34
Ik zoek, koop en importeer uit India, Alaska, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Tsjechie, enz. Ik zoek en koop in Nederland voornamelijk blokwaar. En ik zaag zelf van balk en blokwaar naar 4mm en 5mm voor respectievelijk zijwanden en achter- en bovenbladen.

ernieman
1 juli 2006, 17:41
maar waar haal jij die "plankjes" dan vandaan die toch ergens te koop zouden moeten zijn... ikbedoel.....ik heb nu een paar suggesties gekregen, en ik heb me helemaal suf gezocht, maar daar is niets vruchtbaars uit gekomen. heeft iemand misschien een adresje voor me waar je kunt kopen wat ik zoek?
als iemand me daar mee zou kunnen helpen zou dat erg fijn zijn :satisfie:

Suf gezocht? Moet je toch nog effe beter je best doen hoor. www.lionguitars.nl heeft een hele mooie keuze aan verschillende soorten hout.
Wil je liever via het internet kopen (wat ik in het begin eigenlijk ten zeerste afraad) dan kun je bijvoorbeeld eens kijken bij www.stewmac.com of www.lmii.com (USA) of www.madinter.com (europa en dus geen extra belasting betalen).
Ga gewoon eens kijken bij Arne van lionguitars (zijn we toch weer reclame aant maken :sssh: ) dan krijg je er meteen een hele hoop advies bij.

EJ

doedski
2 juli 2006, 12:35
Suf gezocht? Moet je toch nog effe beter je best doen hoor. www.lionguitars.nl heeft een hele mooie keuze aan verschillende soorten hout.

ik begrijp wat je bedoelt te zeggen, maar ik denk dat ik dat een beetje ongelukkig zei :chicken:
www.lionguitars.nl is inderdaad een goeie site, maar toen ik naar de link "klankhouthandel" ging, stond daar:

"Meestal is er een bruikbare selectie van bovenbladen, zij- en achterbladen, halzenhout, blokwaar, kopfineer, toetsen en strips voorradig."

halzenhout en strips ed. zijn altijd wel handig natuurlijk, blokwaar heb ik uiteraard niets aan, en kant-en-klare bovenbladen, zij-en achterbladen zijn dus niet wat ik zoek......
of het moet mogelijk zijn om van blokwaar van die 4 à 5 mm dune planken te maken..... naja, ik kan natuurlijk nog lang zo door blijven gaan, maar ik denk dat ik een dezer dagen gewoon es een dagje hengelo ga doen. iig bedankt voor de tips

gr me

Mattia
2 juli 2006, 12:55
halzenhout en strips ed. zijn altijd wel handig natuurlijk, blokwaar heb ik niets aan, en kant-en-klare bovenbladen, zij-en achterbladen zijn dus niet wat ik zoek......
of het moet mogelijk zijn om van blokwaar van die 4 à 5 mm dune planken te maken..... naja, ik kan natuurlijk nog lang zo door blijven gaan, maar ik denk dat ik een dezer dagen gewoon es een dagje hengelo ga doen. iig bedankt voor de tips

gr me

Uh, kant en klare bovenbladen, zij- en achterbladen zijn juist precies wat je zoekt. Tenminste, dat haal ik uit de beschrijving die je geeft. Deze zijn niet al gevoegd, precies op maat gebracht (moeten veelal nog wat dunner, bijvoorbeeld), maar zijn 'gewoon' setjes hout die mooi gebookmatched zijn en groot genoeg om gitaren mee te maken. Voorbeeld van een setje Amerikaans noten dat ik bij Arne heb gekocht, nu een tijd geleden, maar wordt zeer binnenkort mee gebouwd:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics2/wood/Walnut2_02.jpg

Je kan ook 'gewoon' blokwaar kopen, en als je een lintzaag hebt die groot genoeg is, kun je daar prima je hout van zagen (ga ik binnenkort doen, zaag staat er, nu nog de krachtstroom), maar om het goed/efficient te doen heb je toch enige ruimte en apparatuur nodig. Voordeel van bij iemand zoals Arne kopen; het moeilijke werk (geschikt stuk hout kopen, zagen, beetje schuren) is al gebeurd, en je kan mooi een selectie verschillende stukken hout maken. Als je zelf wat verzaagt krijg je 5 keer hetzelfde setje, of bijna. Kan ook leuk zijn, maar je moet er maar van houden...

Mattia

Enra
2 juli 2006, 12:56
Normaliter worden sets voor bovenbladen, achterbladen en zijbladen ruw verkocht. Dwz. 4mm tot 5mm of iets meer dik. Onbewerkt dus. 'Bookmatched' en met zaagsporen en al. Maar de toepassing is helder; en dat zorgt voor de aanduiding : "Bovendlad", of "Zij- en achterbladen", ofschoon het nog steeds 'gewone' plankjes zijn.

Als het om halffabrikaten gaat wordt dat over het algemeen duidelijk gezegd, bv. :
"Kant en klaar bovenblad", "Voorgevormde zijwanden", "Pre-fab neck", "Voorgezaagde toetsen", "Slotted fingerboard", enz.

"Blokwaar" is over het algemeen de aanduiding voor materiaal voor elektrische gitaren.

Dit werkt zo bij alle klankhouthandels, ofschoon aanduidingen wel eens verschillen (Bovenblad, Klankbord, Top, Font, Decke, enz).

doedski
2 juli 2006, 13:06
mensen, geweldig... ik ben er nu helemaal uit.....

in mijn zoektocht ging ik ervan uit dat "bovenbladen, zij en achterbladen" al kant en klaar en op maat gezaagd waren. dit is dus niet het geval :confused: het kwam gewoon niet bij me op dat het ook zo zou kunnen zijn dat die voorradige boven, zij-en achterbladen gewoon planken zijn waar je zelf nog in moet zagen en schaven.

@mattia: da's dus inderdaad precies wat ik zoek
dus nogmaals bedankt met zn allen, ik begreep jullie gewoon compleet verkeerd hahaha :noob: