PDA

View Full Version : Hoe ga je om met het eeuwige gezeik van geluidstechnici?



vulvasonic
20 november 2002, 14:22
Ken je dit?
Staat je versteker precies zoals je hem hebben wilt, komt die geluidseikel je vertellen dat je versterker toch echt veel zachter moet...!@#$%^&*(!!!

Harry
20 november 2002, 14:28
moeilijk, er zitten grote eikels tussen. Als je tegen ze ingaat verkloten ze je hele geluid. Gelukkig zijn er ook goeie, die je uit leggen waarom, en vaak wil je dan graag naar ze luisteren.

PluueeR
20 november 2002, 14:34
Ik had laatst het eerste optreden met mijn eigenband. Maar die jongen was heel aardig en geduldig. Ik stond overigens ook niet hard het uitversterker laat ik wel aan de geluidstechnicus over.

moretel
20 november 2002, 15:11
Ach dat is maar 1 iemand, als het zaal geluid goed wordt geregeld dan kan je daar wel mee leven als je jezelf goed hoort op het podium.

Iets anders is hoe te reageren op publiek.
als wij eens hebben opgetreden zeikt de een (publiek) dat mijn gitaar te hard staat en de ander te zacht.
Vaak zijn dat dan weer fans van de zangeres die vinden dat ze te zacht staat en vice versa.
Ik haal meestal mijn schouders op, je kan het niet iedereen naar de zin maken. Het blijft live. Wat ik wel vind is dat als je je volume wat in toom houdt je beter kan spelen. Als iedereen dat doet hoef je niet zo te werken om hoorbaar te zijn, dat gaat nog weleens ten koste van mijn spel.

sleep_to_saturate
20 november 2002, 15:29
Misschien als je je gewoon aanpast krijg je niet zoveel gezeik.
Ik wordt zelf altijd moe van die gitaristen die altijd standaard hun versterker weer harder moeten zetten dan de rest. Als ik naar een band ga kijken en het volume is te hard dan ga ik tegenwoordig gewoon naar huis. Daar heb ik echt geen zin meer in.
Bovendien als je het geluid bij optredens bij cafe's te hard zet en je weinig gehoor geeft aan de geluidsman schiet je jezelf in de voet, denk dan niet dat je nog een keer gevraagd wordt. Als je het namelijk vanuit de geluidsman bekijkt. Hij moet ervoor zorgen dat het geluid een goed zaalgeluid is en ook op het podium genoeg monitor te hebben en ook het geluid onder een bepaald volume te houden zodat publiek nog een beetje naar hun zin heeft en niet hoeft te schreeuwen tegen elkaar.
Ik heb zelf bijna nooit gezeik met geluidstechnici, tenzij het gewoon een prutser is.

Rutger
20 november 2002, 15:29
Mijn middel tegen fanatieke geluidsmannen:

Ik zet mezelf standaard te hard. :smile: Als er dan geklaagd wordt zet ik hem ietsje terug zodat ik mezelf nog goed kan horen. Als er dan nog geklaagd wordt roep ik: Ja hallo, ik heb mezelf net echt zachter gezet en als ie NOG zachter moet hoor ik mezelf niet meer!
Meestal is het dan over.

Overigens een goeie tip die ik van een bevriende geluidsman heb. Die gebruikt ie zelf vaak als bv zangers zichzelf harder willen hebben op de monitor (en hij niet :smile: ): hij zoekt intensief naar het juiste knopje, doet alsof ie er flink aan draait, lacht dan tevreden naar het podium en steekt zijn duim op. Geen gezeik meer, want het effect ervan is dat ze denken dat ze harder staan en zichzelf opeens wel kunnen horen.

Voor ie me dat vertelde had ie het ook eens bij mij geflikt, en het werkt. :sad:

vulvasonic
20 november 2002, 15:48
Maar sommige versterkers klinken nou eenmaal pas goed als ze hard staan!

Soms moet ik mijn versterker zo zacht zetten dat de balans op het podium helemaal zoek is. Of dat ik mezelf niet eens meer hoor spelen.
Persoonlijk vind ik het podiumgeluid belangrijker dan het zaalgeluid. Als het geluid op het podium goed is, dan spelen we meteen met veel meer overtuiging en dat slaat over naar het publiek. Als het podiumgeluid slecht is, KAN ik niet goed spelen..... En dat merkt het publiek ook!

pimmetje
20 november 2002, 15:49
Het is idd wel fijn als de geluidsman zijn verzoeken een beetje kan uitleggen. Over 't algemeen zijn ze ook wel redelijk. Bands (lees: gitaristen) staan ook al snel te hard om in een beetje normale kroeg goed te kunnen worden doorversterkt. Om de bek nog maar te houden over al die gitaristen die naarmate de avond volgt hun eigen volume stukje bij beetje verhogen :grin:.

Als je als band zorgt dat alle instrumenten op redelijk goed volume ten opzichte van elkaar staan en dat 't totaal-volume niet overdreven is, dan zijn geluidsmannen meestal gewoon onzichtbaar.

Je kan 't oefenen. Gewoon zorgen dat de drummer een normale begeleiding drumt. Dan de overige instrumenten daarop instellen. Het zal in iedere live situatie wel iets verschillen, maar door een beetje te luisteren, kom je daar al snel uit.

De geluidsman hoeft dan eigenlijk alleen maar de mics op te hangen en neer te zetten. Van alles ff de gain netjes in te stellen en dan de zooi vrijwel recht door te versterken.

In plaats van te zeiken, hoor je ze plots zeggen dat 't lekker klinkt en letten ze ook nog op je snoeren als je per ongeluk een keertje achter 't drumstel of zo blijft hangen.

Je zult altijd in-slechte, aartsluie, oliedomme, stront-eigenwijze geluidsmannen blijven houden. Maar als je er zo een treft, heeft 't vaak toch al geen zin meer om ook nog in discussie te gaan. Je geluid wordt die avond toch niet goed :grin:.

pimmetje
20 november 2002, 15:56
Op 2002-11-20 15:48, schreef vulvasonic:
Maar sommige versterkers klinken nou eenmaal pas goed als ze hard staan!

Soms moet ik mijn versterker zo zacht zetten dat de balans op het podium helemaal zoek is. Of dat ik mezelf niet eens meer hoor spelen.
Persoonlijk vind ik het podiumgeluid belangrijker dan het zaalgeluid. Als het geluid op het podium goed is, dan spelen we meteen met veel meer overtuiging en dat slaat over naar het publiek. Als het podiumgeluid slecht is, KAN ik niet goed spelen..... En dat merkt het publiek ook!


Dan moet je geen 100W buizenbak met 8x12" meenemen naar een kroeg die net groot genoeg is om een kleine PA te gebruiken.

En dat geluid op 't podium heb je juist die monitor vóór of naast je snufferd voor. Gewoon de geluidsman ff zeggen dat je jezelf (of wie je dan ook beter wilt horen) niet goed hoort.

't Gave is ook nog 'ns dat je jezelf en elkaar juist beter zult horen als je standaard wat minder hard speelt :grin:.

Rutger
20 november 2002, 15:58
Vulvasonic heeft gelijk. Ik heb zovaak zo zacht moeten spelen dat ik mezelf alleen goed kon horen als ik met m'n rug naar het publiek en m'n kop in m'n amp stond te spelen.

Om mij tegen deze zinloosheid te weren ben ik me zo gaan opstellen. En dan ben ik best redelijk hoor, maar onder een bepaald volume hoor ik mezelf gewoon slecht en ga ik ook slecht spelen (rammen om mezelf te horen, brekende snaren etc).

Daarnaast klopt het dat gitaristen vaak te hard staan. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ze in het verkeerde frequentiegebied spelen en daarom het volume flink omhoog moeten krikken. Als je in het juiste frequentiegebied speelt hoef je niet zo hard, want dan snijdt het al door je trommelvliezen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-11-20 16:01 ]</font>

vulvasonic
20 november 2002, 16:25
Dan moet je geen 100W buizenbak met 8x12" meenemen naar een kroeg die net groot genoeg is om een kleine PA te gebruiken.

En dat geluid op 't podium heb je juist die monitor vóór of naast je snufferd voor. Gewoon de geluidsman ff zeggen dat je jezelf (of wie je dan ook beter wilt horen) niet goed hoort.

't Gave is ook nog 'ns dat je jezelf en elkaar juist beter zult horen als je standaard wat minder hard speelt &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">.
[/quote]

Maar als je in een kroeg speelt hoeft die versterker toch helemaal niet uitversterkt te worden??? M.a.w., ik hoef niet per se hard, ik wil gewoon een goed geluid.

Bovendien heb ik het probleem dat ik ook zing. En dus wil ik over de monitoren liever de zang goed horen dan de gitaar. Mijn versterker is mijn gitaarmonitor in die zin.

En voor wat betreft de minder kleine optredens; Denk je dat de 'grote jongens' hun spullen zacht moeten zetten, of zouden ze betere technici hebben?

BLOK182
20 november 2002, 18:51
Over een klein maandje spelen wij met PA, ben benieuwd of wij ook zo'n zeikerige geluidsman krijgen.

Kitaarhiero
20 november 2002, 19:27
Gisteren had ik een optreden met de schoolband... ik zette m'n amp aan... sloeg 1 akkoord, bleek dat ding op 10 te staan (en hij moest maar op 4)... Bandleider blèren en schreeuwen: "DOE NOU EENS NORMAAL ZO HARD GA JE NÓÓIT SPELEN!!!"
Ik moest dat ding gewoon nog afstellen!

Verder... het was op de opendag van m'n oude middelbare school, dus wat gebeurd er, er wordt gevraagd of wij misschien ZACHTER kunnen spelen (nee!). Gelukkig werd dit opgelost door elk kwartier 1 nummer te doen, en aan het eind van de avond 5 :grin:

Ic3gl0vE
20 november 2002, 19:40
kitaarhiero... enig idee hoe hard je je bandleden laat schrikken als je amp op 10 staat? dan is zo'n reactie wel te verwachten...

Negative K3 fan
20 november 2002, 21:44
Gewoon je mids en amp op tien, moet de zanger maar wat hardedr schreeuwen en de drummer harder slaan: punk as fuck!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Negative K3 fan op 2002-11-20 21:46 ]</font>

Neals
21 november 2002, 21:31
zulke geluidsmannen zijn er hiero in de zalen....
elke grotere band uit de omgeving speelt op hun backline

Kitaarhiero
22 november 2002, 10:09
Op 2002-11-20 19:40, schreef Ic3gl0vE:
kitaarhiero... enig idee hoe hard je je bandleden laat schrikken als je amp op 10 staat? dan is zo'n reactie wel te verwachten...



Ik liet toen, ehm... 15 bandleden schrikken :razz:

Ic3gl0vE
22 november 2002, 11:22
Op 2002-11-20 21:44, schreef Negative K3 fan:
Gewoon je mids en amp op tien, moet de zanger maar wat hardedr schreeuwen en de drummer harder slaan: punk as fuck!


hou toch je bek man

Negative K3 fan
22 november 2002, 18:39
Op 2002-11-22 11:22, schreef Ic3gl0vE:


Op 2002-11-20 21:44, schreef Negative K3 fan:
Gewoon je mids en amp op tien, moet de zanger maar wat hardedr schreeuwen en de drummer harder slaan: punk as fuck!


hou toch je bek man


punkasfuck

Bouke
23 november 2002, 00:44
Hey,

Semi-topic: Leuk liedje over geluidsmeneren: 'Soundman' van Aynsley Lister

Topic: Het blijft altijd een beetje uitzoeken hoe je geluid op een bepaald podium zal zijn. Ik ben persoonlijk van mening dat het publiek komt luisteren naar muziek ipv een brei of een muur van geluid in een kroeg. Ik weet ook wel dat mijn twin lekker gaat klinken boven de 5, maar ik laatst proefondervindelijk vastgesteld dat je op 5 een mediumformaat feesttent kunt bedienen! Dus in een kroeg deel je dan gehoorbeschadigingen uit! Gelukkig heb ik een TS-9 waarmee ik ook op aanvaardbare volumes lekkere sound kan maken.

Ik zing en gitareer ook en we hebben ook nog eens een hammond in de band. Zang en hammond zitten elkaar vaak in de weg (zelfde gebiedje), dus ik wil nooit hammond op de monitoren. Alleen zang. Ik zorg dat mij twin zo gericht staat dat ik 'm goed kan horen, vaak is dat met de standaardjes uitgeklapt zodat ie iets naar boven richt. Mic'je ervoor als de zaal dat behoeft, maar meestal gaat het zonder (kleine zaaltjes ed.- feestent was rechtvooruit, op mijn knieniveau!).

Je speelt idd het lekkerst als je jezelf goed kunt horen, maar je speelt het allerlekkerst als je jezelf goed kunt horen, de rest van de band en de wetenschap hebt dat je publiek ook lekker definieerbaar geluid heeft en daardoor niet doof wordt.

We spelen tijdens de soundcheck een stukkie van een nummer en luisteren dan ff goed naar elkaar en elkaars commentaar. Zo komen wij meestal tot een goed geluid.

Bouke

Iceman
23 november 2002, 08:34
Zelf zanger/gitarist/zaalmixer/monitormixer met de nodige ervaring, wil toch even wat "wisdom" delen. Muzikanten maken de fout door een podium te vergelijken met hun kleine oefenruimte waar de versterkers naar elkaar toe stonden en een zanger in het midden. Geluid kaatst via de muren van de kleine ruimte altijd terug en je hoort je geluid meestal wel, waar je ook staat. Op het podium staan die versterkers nu gericht richting publiek met als gevolg dat de "geluidsstraal" van je versterker vaak langs je heen gaat. Alleen op een bepaalde positie op het podium hoor je hem. Maar het geluid van het drumstel gaat alle kanten op waardoor de overige muzikanten zichzelf niet meer horen. Gevolg...gitaristen gooien die 4x12 kasten open en de mixer heeft niets te doen, alles staat namelijk al hard, uitversterken zou jej het publiek geen plezier mee doen. En omdat de geluidsstraal van die 4x12 kasten zo smal is, heb je plaatsen waar je de gitaren of niet, of superschel zal horen. Basgitaar ander verhaal, zeker met omlaaggestemde nu-metaljongens. Simpel gezegd hoor je de lage A uit een beetje basversterker pas een 5 meter verder. En daar staat ie dan, de bassist. Vlak voor z'n speakers; "ik hoor mezelf geneens". Huppakkee, op 10. Gevolg is dat de rest van de band en publiek ziek wordt van dat laag en de mixer weer nix te doen heeft. Dus tip; zet je versterkers aan de zijkant van het podium, iets naar het midden van het podium gericht. Zo hoor je jezelf beter en is het volume van het podium de zaal in een stuk lager zodat de geluidsman de instrumenten in de juiste verhoudingen weet te mixen.

vulvasonic
24 november 2002, 01:47
Jawel, allemaal terecht.
Maar ik sta ook al heer wat jaren op een podium en ik houd me aan al die regeltjes. Ook mijn versterker zet ik altijd als een soort van sitefill neer aan de zijkant van het podium.
En toch blijft het kut.
Is het niet mogelijk het veel te harde gitaarsignaal op te pakken en te spreiden?
Dat lijkt me toch niet zo'n heel groot punt, of zie ik het helemaal verkeerd?

Negative K3 fan
24 november 2002, 11:31
Maar ik snap het eigelijk ngo niet helemaal, al die "grote" bands die hebben toch ook altijd hun versterkers op het maximum, kurt cobain had bv een 800 watt pa amp op zn preamp aangesloten en daar zaten acht marshall cabs aan en alles was altijd helemaal opengedraaid, hebben hun betere geluidsmensen ofzo?

pimmetje
24 november 2002, 13:15
Die grote artiesten met die enorme karrevrachten aan spullen zie je meestal niet in de allerkleinste kroegen staan. Als je een grote zaal moet vullen, dan hebben de geluidsmannen meteen al minder last van het geluid dat de versterker zelf de zaal in slingert.

Over dat verhaal van ome Kurt die alles maar vol open zette... waarschijnlijk vooral een mooi indianen-verhaal. Als 't waar is, verklaart 't wel goeddeels 't kutte geluid en 't slechte spel :grin:.

Negative K3 fan
24 november 2002, 14:23
Op 2002-11-24 13:15, schreef pimmetje:
Die grote artiesten met die enorme karrevrachten aan spullen zie je meestal niet in de allerkleinste kroegen staan. Als je een grote zaal moet vullen, dan hebben de geluidsmannen meteen al minder last van het geluid dat de versterker zelf de zaal in slingert.

Over dat verhaal van ome Kurt die alles maar vol open zette... waarschijnlijk vooral een mooi indianen-verhaal. Als 't waar is, verklaart 't wel goeddeels 't kutte geluid en 't slechte spel &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">.


http://www.kurtsequipment.com en zn geluid was ook kut en ik vraag me dan eigelijk ook af hoe hij in godsnaam zon mooi clean geluid had met lithium reading 92.

lars
24 november 2002, 17:01
tuurlijk was die shit niet helemaal open gedraait... like duh

Negative K3 fan
24 november 2002, 17:06
Op 2002-11-24 17:01, schreef lars:
tuurlijk was die shit niet helemaal open gedraait... like duh


Niet helemaal opgedraaid misschien, maar wel minstens op negen, waarom zij kurt anders dure 800 wat crest/crown eindversterkers nemen als ie ze toch zacht zet?

pimmetje
24 november 2002, 19:52
Omdat een versterker waar met grote letters "HEEL VEEL WATT" op staat wel heel erg stoer/punk/grunge/weet-ik-veel-wat is.

Negative K3 fan
24 november 2002, 20:42
dat is waar, maar mr cobain is niet echt een gear freak. anders had ie wel over heel veel marshall stacks tegelijk gespeeld.

FragDaddy
24 november 2002, 21:44
dan hebben de geluidsmannen meteen al minder last van het geluid dat de versterker zelf de zaal in slingert.


nee, de geluidsman niet nee, maar het publiek wel.

heb je wel eens in de 'straal' van een 4x12 kast gestaan die een beetje hard stond. die dingen stralen echt het geluid in 1 bundel weg. de mensen die in die straal staan hebben bloedende oren en de mensen die 10 meter naar links of rechts staan horen niets.. o wat heb ik een hekel aan muzikanten die dat niet beseffen. :sad: vooral als ik weer eens op de verkeerde plaats in het publiek sta.

lars
24 november 2002, 21:47
euh niet lullig bedoelt maar het is een 800 watt solid state versterker, geen buizenamp die je ver open moet draaien om lekker te laten klinken. en die 800 watt die draai je ECHT NIET open ook niet 3/4 en ook niet 1/2. als je dat niet gelooft, probeer het eens uit. mijn mesa poweramp op 2 keer 15 watt draai ik nog niet eens 4/10 open met 2 4x12 speakerkasten eraan.

vulvasonic
24 november 2002, 21:49
Och, een beetje volume is toch niet vies?
;]

Negative K3 fan
25 november 2002, 10:08
Op 2002-11-24 21:47, schreef lars:
euh niet lullig bedoelt maar het is een 800 watt solid state versterker, geen buizenamp die je ver open moet draaien om lekker te laten klinken. en die 800 watt die draai je ECHT NIET open ook niet 3/4 en ook niet 1/2. als je dat niet gelooft, probeer het eens uit. mijn mesa poweramp op 2 keer 15 watt draai ik nog niet eens 4/10 open met 2 4x12 speakerkasten eraan.


Ik zou je wel willen geloven, maar als je kurt soms hoort met zijn extreme feedback... alles ging al rondzingen als hij 5 meter van de speakers afstond en dan had hij nog niet eens de distortion aan.

pimmetje
25 november 2002, 11:42
Die feedbak kan je krijgen door een simpele lus met mics richting speakers en zo neer te zetten. Hoeft niet per se alleen maar door je amp 100% open te draaien.

Negative K3 fan
25 november 2002, 15:25
Op 2002-11-25 11:42, schreef pimmetje:
Die feedbak kan je krijgen door een simpele lus met mics richting speakers en zo neer te zetten. Hoeft niet per se alleen maar door je amp 100% open te draaien.


Zijn feedback kwam 100% zeker uit de gitaar.

vulvasonic
26 november 2002, 09:24
Lang leve Kurt!

(bij wijze van spreken dan)


Trouwens Neil Young en Ted Nugent waren en zijn ook niet vies van een beetje volume.

Kitaarhiero
26 november 2002, 09:48
In Nederland hebben we trouwens Cock De Jong, die in navolging van Dick Dale ook z'n amp maar op 11 zet :razz:

Negative K3 fan
26 november 2002, 10:41
jimi hendrix was volgens mij ook niet vies van een beetje volume :smile:

vulvasonic
26 november 2002, 11:46
Goed, maar dat was nog in een tijd dat een PA eerder uitzondering was dan regel.

En het staat wel aardig, zes Marshallstacks op een rijtje....
;]

Negative K3 fan
26 november 2002, 14:04
Dat lijkt me echt de ultieme kick, om voor een hele muur van stacks van 3 hoog te staan die gedreven worden door plexi's op tien. Wel met speciale oordoppen in hè :smile:

pimmetje
26 november 2002, 19:31
De uitspraken van die k3 fan illustreren wel verbazend goed waarom 't gros van de geluidsmannen problemen heeft met 't gros van de gitaristen en vice versa :grin:.

Negative K3 fan
26 november 2002, 21:27
Op 2002-11-26 19:31, schreef pimmetje:
De uitspraken van die k3 fan illustreren wel verbazend goed waarom 't gros van de geluidsmannen problemen heeft met 't gros van de gitaristen en vice versa &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">.


:smile: daarom, schijt aan de pa, doe wat je zelf lekker vindt!

sleep_to_saturate
27 november 2002, 10:55
ben je wel snel door de beschikbare zalen heen om op te treden, maar als jij daar geen problemen mee hebt. :wink:
Ik zelf hou liever de mogelijkheid open om daar nog eens een keer op te treden.

vulvasonic
27 november 2002, 12:31
Dus om kort te gaan;

De meeste van jullie buigen voor de technici en Negative K3 fan steekt jullie vervolgens het liefst een Squier in de aars?
;]

Kitaarhiero
27 november 2002, 15:19
Hoe krijgen wij het volume op 11?

versterker op 10, en een volumepedaaltje erbij :grin:

Ic3gl0vE
27 november 2002, 17:59
en een EQ pedaal met alles helemaal in de +

Rectifier
28 november 2002, 12:55
Op 2002-11-24 11:31, schreef Negative K3 fan:
Maar ik snap het eigelijk ngo niet helemaal, al die "grote" bands die hebben toch ook altijd hun versterkers op het maximum, kurt cobain had bv een 800 watt pa amp op zn preamp aangesloten en daar zaten acht marshall cabs aan en alles was altijd helemaal opengedraaid, hebben hun betere geluidsmensen ofzo?


Ik heb even wat berichten gelezen omtrent dit onderwerp. Moet even vermelden dat
ook al staan er 10 4x12's op het podium, en staan er 10 microfoons voor wil niet zeggen dat ze allemaal aangesloten/of versterkt zijn.

Probeer zelf eens als gitarist met een onafhankelijk oor te luisteren naar je eigen band. Immers je denkt dat het altijd goed klinkt, maar laat eens een minidisc meelopen van achter/midden in de zaal met een microfoon.
Dan krijg je een heel andere kijk op je eigen band.

Ic3gl0vE
29 november 2002, 18:23
Yngwie Malmsteen gebruikt 48 4x12's op het podium dacht ik :smile:

Negative K3 fan
29 november 2002, 18:39
Op 2002-11-28 12:55, schreef Rectifier:


Op 2002-11-24 11:31, schreef Negative K3 fan:
Maar ik snap het eigelijk ngo niet helemaal, al die "grote" bands die hebben toch ook altijd hun versterkers op het maximum, kurt cobain had bv een 800 watt pa amp op zn preamp aangesloten en daar zaten acht marshall cabs aan en alles was altijd helemaal opengedraaid, hebben hun betere geluidsmensen ofzo?


Ik heb even wat berichten gelezen omtrent dit onderwerp. Moet even vermelden dat
ook al staan er 10 4x12's op het podium, en staan er 10 microfoons voor wil niet zeggen dat ze allemaal aangesloten/of versterkt zijn.

Dat weet ik, ik heb allemaal van die verhalen gehoord over yngwie die lege cabs enzo op zn podium had, en brain may gebruikte ook maar 4 van de 16 versterkers die hij op eht podium had, maar dat van kurt is echt waar (weet ik als nirvana kenner :smile:).[/quote]

Probeer zelf eens als gitarist met een onafhankelijk oor te luisteren naar je eigen band. Immers je denkt dat het altijd goed klinkt, maar laat eens een minidisc meelopen van achter/midden in de zaal met een microfoon.
Dan krijg je een heel andere kijk op je eigen band.
[/quote]

Ja, daar ben ik ook "bang" voor, ik heb heel lang geleden voor het laatst iets gespeeld en toen begon ik ngo maar net, maar a capella kan je gitaargeluid heel goed klinken maar in een band niet en omgekeerd. Daarom zal ik in een band situaties nooit mn mids wegdraaien en mn gain lager zetten dan ik thuis gewend ben omdat ik veel verhalen heb gelezen en ook een aantal "amateur" band optredens heb gezien waar veel van wat ik gelezen had waar bleek te zijn.

vulvasonic
1 december 2002, 10:50
En dit heeft allemaal te maken met volume?
Dacht het niet.
Ik vond altijd dat ik een heel goed geluid had, maar in de zaal klonk het niet goed. Ik ben toen een keer naar een studio gegaan en heb wat partijen opgenomen m.b.v. een microfoon voor de speakers, zoals te doen gebruikelijk in livesituaties. Ik heb dat gedaan omdat ik weet dat een microfoon bepaalde dingen iets anders 'hoort' dan onze oren. En het geluid dat die microfoon oppikt is aanzienlijk anders.
Nu heb ik voor mijn gevoel een veel schellere sound op het podium, maar in de zaal klinkt alles zeer goed.
M.a.w.; Het kan geen kwaad om de instellingen van de versterker aan te passen aan de omstandigheden. Maar dat is voor mij nog steeds geen oplossing voor het volumeprobleem, want mijn versterker klinkt toch echt pas goed op een bepaald volume. En dat is HARD (ook dat heb ik op dezelfde manier getest).

PluueeR
1 december 2002, 18:53
Kitaarhiero: Ik heb een Fender HotRod Deville. Die kan tot 12 !! Dat gezeur over Plexi's op 11 is iets uit Spinal Tap. Leuke film trouwens.

Ik pas mijn gitaargeluid juist wel aan aan wat de geluidsman wil. Omdat ik wil dat het publiek een goede mix hoort. En niet een knijter harde gitaar met tussendoor wat drums, bass en zang. Het gaat immers om het totaal plaatje. Als ik mezelf goed kan horen dan vind ik het best.

poeyerke
4 december 2002, 11:50
Ik vond mijn versterker altijd vrij schel, tot ik een keer een advies kreeg om niet recht voor de versterker te gaan staan. Dus niet schuin omhoog richten naar je oren toe.
Dan is het geluid namelijk hard en soms schel, en op lange termijn ondraaglijk schel. Maar in het publiek of na opname blijkt het geluid gewoon goed te zijn.

Tevens spreidt je geluid beter met wat meer hoog en mid en kan je je versterker wegdraaien van het publiek en medebandleden, en kan die wat harder staan.
Zodat de geluidsman het geluid voor het publiek en monitors kan regelen.

Gewoon mijn ervaringen....

Marshallover
5 december 2002, 14:01
Gewoon rustig beginnen, je ziet toch wel of je versterker op 10 of op 1 staat?
Gewoon op 1 beginnen en dan vooral niet gaan pielen tijdens de soundcheck van de drums, zang of bas, gewoon je vingers in bedwang houden !!!
Rustig je beurt afwachtenm, en vraag alles rustig aan de technicus, die er zogenaamd meer verstand van heeft (meestal)

Succes!!!

Rutger
5 december 2002, 15:11
De kwaal van ons aller gitaristen

pielepielepielepielepielepielepielepielepielepiele pielepielepielepielepielepielepielepielepielepiele pielepielepielepielepielepielepielepiele...

shut up!


...



pielepielepielepielepielepielepielepielepielepiele pielepielepielepielepielepielepielepielepielepiele pielepielepielepielepielepielepielepielepielepiele pielepielepielepielepielepielepielepielepielepiele pielepielepielepiele...

SHUT UP!!!!!!!!!!!!!!!!!!


...


...


pielepiele

:smile:

Harry
5 december 2002, 16:15
waarom is deze pagina zo breed?

Negative K3 fan
5 december 2002, 17:31
Op 2002-12-05 16:15, schreef Harry:
waarom is deze pagina zo breed?


omdat rutger heel; veel pielepieles achter elkaar heeft.

vulvasonic
5 december 2002, 23:26
Deze zin is eigenlijk een groene lachende smiley met ontblote tanden.....

moretel
5 december 2002, 23:29
Ik piel altijd met mijn geluid dicht,
of mag dat ook niet ?

Rectifier
6 december 2002, 12:46
Zolang je Piele maar in de broek blijft :grin:

Kijk, in de meeste gevallen klinkt een buizenamp vol open nu eenmaal lekkerder dan zachtjes. Maar dat kan gewoon niet altijd.
Je kan niet tegen een zaal/cafe eigenaar zeggen, ja sorry we moeten zo hard spelen omdat onze gitarist anders een kutgeluid heeft.
Als dat zo is heb je een kutversterker, zal ie dan zeggen. En misschien is dat ook wel zo.
Er zijn ook buizenversterkers die op 4-5 ook al lekker klinken.

signsofzodiac
16 december 2002, 19:52
Ik had geen zin om de hele topic door te lezen, misschien dat ik mensen herhaal, maar de geluidsman heeft meestal gelijk wat gitaristen betreft. Altijd te hard, geen mid... Ik heb zelf geluidstechniek gestudeert en er is werkelijk vaak niets van te maken......

wanna1
16 december 2002, 21:01
Op 2002-12-06 12:46, schreef Rectifier:
Zolang je Piele maar in de broek blijft &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">

Kijk, in de meeste gevallen klinkt een buizenamp vol open nu eenmaal lekkerder dan zachtjes. Maar dat kan gewoon niet altijd.
Je kan niet tegen een zaal/cafe eigenaar zeggen, ja sorry we moeten zo hard spelen omdat onze gitarist anders een kutgeluid heeft.
Als dat zo is heb je een kutversterker, zal ie dan zeggen. En misschien is dat ook wel zo.
Er zijn ook buizenversterkers die op 4-5 ook al lekker klinken.


ja is goed ik zet mijn jcm800 op 5 en jij gaat luisteren op de barkruk 4 meter voor mij 3 uurtjes lang,
dat overleef je niet :smile:

Shay
2 januari 2003, 21:27
Hoi,

Ik speel vanaf mijn 15e live en ben nu 24 jaar. Ik heb dat gezeik al heel wat keren mogen aanhoren.

Een geluidstechicus heeft het ook wel 24 van 25 keren gelijk hierover. Als je zelf heel hard staat dan is het voor de mixer stukke moeilijker en het geluid voorop wordt er niet mooier op.

Het is belangrijk dat de hele band op de juiste volume speelt. Dit heeft te maken met de grootte van de ruimte waarin je speelt en apparatuur.

Je zou zoiets van tevoren kunnen afspreken dat een technicus dat bij de soundcheck doet, je kan er ook op oefenen in de oefenruimte. Ik heb er meestal de voorkeur om lekker luid te spelen op de repetitie want dan komt de groove er sneller in. Je sound heeft er heel veel mee te maken.

Als je jezelf niet prettig vind spelen op een bepaalde volume zou ik er wel aan wennen want live krijg je deze shit eenmaal, tenzij je in een concert gaat spelen als ahoy of arena want dan maakt het echt geen ene shit uit hoe hard je je versterker zet. Misschien gezeik van je medemuzikanten maar een mixer zal je daarover niet horen .. Ruimte zat


Greetz

Sj03rd
3 januari 2003, 23:57
Ja precies, het is gewoon de TE kleine ruimte welke vaak het probleem veroorzaakt...

Ik heb zelf ook een 4x12" en eigenlijk vind ik deze kasten helemaal niet zo handig. Je moet er nameljk, als je m op de grond hebt staan, minstens 5 meter vanaf kunnen staan om jezelf te kunnen horen en dat is in de meeste cafe's al ONMOGELIJK!
Ik heb al zoo vaak gehad dat ik een cafe binnenkwam en het podium zag en dat ik dacht van: NEE HE! niet weer!

als je dan alles hard gaat zetten opdat je het toch allemaal hoort dan krijg je echt gezeik van de geluidsman.
Het belangrijkste is dus gewoon dat je je speakers op oorhoogte hebt en als dat niet kan dan tenminste op romphoogte....dat scheelt zo veel!

pimmetje
4 januari 2003, 08:35
Op 2003-01-03 23:57, schreef Sj03rd:
Ja precies, het is gewoon de TE kleine ruimte welke vaak het probleem veroorzaakt...

idd... 't ligt niet aan de 2x100W buizen en de muur aan 4x12" cabs. Het zijn die kuttige gebouwen waar ze die kroegen in huizen :grin:.

vulvasonic
5 januari 2003, 01:39
Je kunt natuurlijk ook nog gratis oordopjes verstrekken aan het publiek (mits ze dat willen uiteraard).
;]

Davinci
6 januari 2003, 08:58
(quote Shay) ... tenzij je in een concert gaat spelen als ahoy of arena want dan maakt het echt geen ene shit uit hoe hard je je versterker zet. Misschien gezeik van je medemuzikanten maar een mixer zal je daarover niet horen .. Ruimte zat

Sorry, nietwaar. Je hoor te wel degelijk rekening te houden met je collegae.
Overigens speel je in stations tegenwoordig allemaal met in-ears. En ja! Ook de gitaristen. Helemaal je eigen sound en geluid op een 3-weg systeem in-ear!.

Tevens hoor ik veel individualisten hier.
Muziekmaken is ook teamwork mensen!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: davinci op 2003-01-06 09:03 ]</font>

Shay
6 januari 2003, 09:26
Zei ik dan dat je geen rekening moet houden met je medemuzikanten??? lees mijn bovenstaande bericht dan nog eens goed...

Davinci
6 januari 2003, 10:57
Misschien onduidelijk, maar de laatste alinea was een reactie over het algemeen.

Murphy
6 januari 2003, 19:41
Ik heb de laatste 12 jaar NOOIT meer gezeik gehad met geluidstechnici. Ik werk al die jaren al met Rinko Sound uit Zeeland, en die gozer (en diens collega) zijn gewoon beregoed, hebben aan een half woord al genoeg en snappen precies wat de muzikant verlangt!

vulvasonic
7 januari 2003, 10:22
Jij speelt zeker heel zacht?
;]

pimmetje
7 januari 2003, 10:55
Je kan 't trouwens ook omdraaien... wat als de geluidsman NIET zeikt??

Met m'n huidige band hebben wij juist een beetje de gewoonte om 't volume vrij vriendelijk te houden. Mensen moeten zeg maar nog kunnen lullen (zij het met iets meer moeite). Juist de stillen onder de geluids-lui zetten dan (in mijn ervaring) zonder vragen te stellen aan de band gewoon alle schuiven open.

Het zeiken hoeft op zichzelf geen teken van arrogantie te zijn (soms is 't dat natuurlijk wel). Vaak is 't echter meer een kwestie van betrokkenheid... zij willen ook alleen maar een goed geluid neerzetten met de middelen die er zijn.

Ik houd op zich wel van enige communicatie tussen band en geluidslui. Je moet 't idealiter natuurlijk samen doen. Alleen willen beiden vaak niets inleveren op hun standpunt. Beide partijen hebben immers al 1000x hun trucje gedaan. Vandaar waarschijnlijk dit onderwerp :grin:.

Rutger
7 januari 2003, 11:27
Hm, k heb laatst mijn eerste echte negatieve ervaring opgedaan met je versterker op hoog volume. We maakten nl een md-opname via het mengpaneel om eens terug te kunnen luisteren. Maar omdat ik hard stond op het podium was ik nauwelijks uitversterkt over de PA en dus nauwelijks op de opname te horen. :sad:

Murphy
7 januari 2003, 14:40
Ik houd op zich wel van enige communicatie tussen band en geluidslui. Je moet 't idealiter natuurlijk samen doen. Alleen willen beiden vaak niets inleveren op hun standpunt. Beide partijen hebben immers al 1000x hun trucje gedaan. Vandaar waarschijnlijk dit onderwerp :grin:.


Inderdaad. Het valt mij op dat veel bands hun podiumversterking veel te hard zetten, waardoor het voor geluidsmensen zo ongeveer ondoenlijk is om er nog iets van te bakken. En dus: ja, ik speel op een podium niet snoeihard, daar heb ik weer geluidstechnici voor meegenomen....

vulvasonic
8 januari 2003, 00:36
Het gaat ook niet om volume op zich. Het gaat erom dat bepaalde versterkers pas goed klnken als ze hard staan. Het draait om de klank en het feit dat je beter een lekker geluid op het podium hebt en de sterren van de hemel speelt, dan dat je een kutgeluid hebt en daarom baalt en dus speelt als een zak hooi.
Ik ben van mening dat de vonk dan eerder overslaat naar het publiek, ondanks het mindere zaalgeluid.

Het is maar een mening.

Dude
8 januari 2003, 01:42
Op 2003-01-06 08:58, schreef Davinci:
Tevens hoor ik veel individualisten hier.
Muziekmaken is ook teamwork mensen!




onzin, ik hoef die kutzanger/drummer/basist helemaal niet te horen, muur van marshalls op 10 is mijn droom !

John P
10 januari 2003, 17:15
Richt je versterker niet naar het publiek, maar gebruik hem als sidewinder; dan krijg het publiek niet de volle lading en horen je groepleden je beter spelen. Krijg je ook vanzelf commentaar van je medemuzikanten als je te hard gaat! Hoef je ook niet over de monitoren. Natuurlijk is het zaalgeluid het belangrijkst! Je krijgt geen enkel optreden meer als het geluid in de zaal k.. is! Dan moet je niet meer willen optreden, maar in het oefenhok blijven freaken.

vulvasonic
10 januari 2003, 23:09
Je vindt mijn argumenten kul?

Ik beweer dat het publiek beter af is als de band goed speelt omdat het podiumgeluid goed is.

Ieder zijn mening......

Jacco
12 januari 2003, 23:29
Nooit eens gedacht dat die mensen ook gelijk kunnen hebben?
Probeer eens je versterker anders op het podium te zetten bijv. niet richting de zaal.

Jacco
12 januari 2003, 23:40
Wellicht hebben ze wel gelijk! Probeer eens je versterker anders op het podium te plaatsen bijv niet richting de zaal

Jacco
12 januari 2003, 23:41
Wellicht hebben ze wel gelijk! Probeer eens je versterker anders op het podium te plaatsen bijv niet richting de zaal

treblemaster
31 januari 2003, 19:44
De concerten die ik heb gespeeld zijn op 2 handen te tellen, dus veel ervaring heb ik niet, maar ik weet wel wat het is om jezelf niet te horen! We hebben een drummer die nogal hard staat en 2 gitaristen (waaronder dus ik), dus je hebt idd al gauw dat je tegen elkaar gaat opboksen qua geluid. Na een optreden van ons op video te hebben gezien en gehoord (of eigenlijk niet gehoord :wink: ) had ik zoiets van "dit moet anders" het was gewoon 1 brei van geluid (nu moet ik wel zeggen dat we een soort van punk/hardcore/noise spelen, dus de kans dat het 1 grote brei wordt is nogal groot heheh) Ik heb toen een telecaster gekocht (was ik zowieso al van plan), heb m'n "overdrive" op m'n pedaal een stuk lager gezet, midden tonen voluit, behoorlijk veel treble en weinig bas en .....ik hoor mezelf altijd! Het geluid snijdt overal door heen (misschien ook wel door je trommelvliezen :wink: )

Shay
1 februari 2003, 03:14
Op 2003-01-31 19:44, schreef treblemaster:
! We hebben een drummer die nogal hard staat en 2 gitaristen (waaronder dus ik), dus je hebt idd al gauw dat je tegen elkaar gaat opboksen qua geluid.


Ik snap niet waarom je drummer versterkt speelt ????????? Alleen zijn kick moet versterkt worden.. Het is een cirkel waar je anders niet uitkomt. Als de een harder gaat staan dan volgt de ander ook al snel.

el loco
1 februari 2003, 10:43
Een aantal dingen zijn denk ik belangrijk bij het goed afstellen van het podiumgeluid.
1. Als je een goed gitaargeluid hebt, hoef je niet hard te staan om jezelf te horen.
2. Een goeie geluidsman zeikt nooit, hij wil gewoon het zaalgeluid goed krijgen. Je kunt dus beter naar zijn aanwijzingen luisteren.
3. Het geluid op het podium hoeft niet supergoed te zijn. De drummer kun je altijd horen, speel gewoon strak mee.
4. Voldoende monitoren is natuurlijk ook belangrijk.

Iceman
1 februari 2003, 13:21
Een heleboel mensen verwachten op het podium een goed geluid, of anders gezegd, waarschijnlijk hetzelfde geluid als in de oefenruimte. In de oefenruimte kan het geluid niet weg en op het podium juist wel, geluid komt op het podium niet meer terug, zogezegd. Gitaarboxen aan de zijkant beste optie. Mag ik de tip aan muzikanten geven om gewoon eens bij de locale zaal/jongerencentra met een redelijke PA te vragen om eens een avondje bij de monitormixer te gaan zitten, doen ze vast niet moeilijk over. Dan zeg je gewoon dat je dat wel iets lijkt, maar eerst eens wilt meemaken.

treblemaster
1 februari 2003, 14:30
Shay, foutje van mij. Ik bedoel dat onze drummer zo hard slaat, dat ik nauwlijks de rest van onze band, laats staan mezelf nog hoor. Dan krijg je gauw dat iedereen z'n versterker harder gaat zetten. Aangezien ik vaak in allerlei vage grotten (;), tja punk heh) speel, is er vaak weinig tijd om goed sound te checken ed.

pimmetje
1 februari 2003, 21:25
Tja, treblemaster... eigenlijk dus meteen 2 enorme fouten in 1 post toegegeven:

- drummer slaat enorm hard, dus jullie draaien de amps verder open... nooit gedacht om die gozer 's te zeggen dat hij zachter moet meppen?

- Jullie spelen altijd in vage tenten en hebben daarom geen tijd om een soundcheck te doen... voor een soundcheck maak je tijd. Het kost vaak maar 1 nummertje (geen extreme uitzoeken) waarbij jullie op 't podium goed luisteren en iemand in de zaal (met enige instructies van band) op 't geluid daar let. Na enkele aanpassingen kan je meteen door met 't optreden. Als je ervoor kiest om dat niet te doen, moet je idd niet raar opkijken als je zowel op 't podium als in de zaal klotegeluid hebt.

Muzikanten moeten eigenlijk wat meer verstand van (totaal)geluid krijgen en geluidsmannen wat meer van muziek maken. Het probleem zal altijd blijven... misschien wel zo leuk, want de band heeft zo tenminste altijd een gemeenschappelijke vijand op zo'n avond :grin:

vulvasonic
2 februari 2003, 00:25
Ik ben het voor een groot deel met je eens.
Maar drummers zorgen voor dynamiek (natuurlijk niet alleen de drummer, maar toch...). Je kunt nooit van een drummer verwachten dat hij zachtjes moet slaan op het moment dat ie gewoon keihard moet beuken.
Helaas doen te weinig drummers dat. Je moest es weten hoe hard een drummer in een bigband kan meppen!

treblemaster
2 februari 2003, 18:31
Pimmetje, ik ben het helemaal met je eens, dat je als band gewoon wat tijd moet vrij maken om je geluid goed te krijgen (dat doen we nu dus ook).
Maar een drummer zover krijgen dat ie zachter gaat slaan, valt niet mee. Als hij/zij zich dat heeft eenmaal heeft aangeleerd, is het moeilijk dat eruit te krijgen.

pimmetje
2 februari 2003, 19:25
hehehe... dat herken ik treblemaster. Drummer van huidige band zat ook in m'n vorige band en dat was een band die veel met hoog volume oploste :grin:.

De afgelopen 1,5 jaar zijn we zeer bewust met volume bezig. Da's meteen voor de drummer al het lastigst, maar hij begint nu echt de voordelen ervan te zien:

- accenten gaan makkelijker.
- 't kost allemaal minder energie.
- volumeverschillen gaan makkelijker: je kan nu ipv alleen maar zachter ook nog omhoog in volume :grin:.
- je hoort de muziek beter (publiek ook)
- de communicatie op het podium gaat gemakkelijker.

en niet de onbelangrijkste:
- je wordt niet langzaam maar zeker stokdoof (vooral die snare wilde ik soms wel in 2en hakken :grin: ).