PDA

View Full Version : Live bevindingen Zoom G9.2tt



paulusdeBKB
30 juni 2006, 03:03
Vandaag opgetreden in Amsterdam met alleen m'n Zoom G9.2tt en 1 Sound Projects X-Act monitor. Man wat een sound!

Kom er wel achter dat ik nog wat aandacht aan mijn leadgeluiden moet besteden... die zijn nog te eenvormig en vooral te heavy.

Ik weet zeker dat als ik na een set spelen weer zou hebben ingeprikt op mijn Fender amp, ik daar toch de voorkeur aan zou hebben gegeven. Maar de Zoom heeft 3 belangrijke voordelen:
- hij klinkt altijd goed, harder of zachter zetten heeft geen invloed op het karakter van de sound
- het blijft een stuk rustiger op het podium. Mijn gitaarversterker staat altijd wel iemand in de weg (ik zit in een tienmansband. Podiums zijn altijd te klein)
- Veel minder gesjouw

Kortom: ik kan iedereen dit ding aanraden voor coverwerk.

johantipker
6 juli 2006, 20:04
Ben heel geinteresseerd, hou me op de hoogte.... :hippie:

paulusdeBKB
7 juli 2006, 08:02
Heb er dus inmiddels een paar keer live mee gespeeld en ik ben 'om'. Speel voortaan met de G9.2tt en een X-Act powered monitor, 350 watt. Het is kennelijk wel belangrijk om een goeie powered monitor te hebben want ik las net nog in een andere thread dat andere gitaristen hun modeler niet door de mix vinden prikken.

Dat heeft minder met luidheid te maken dan met de kwaliteit van het monitorontwerp. De meeste monitors hebben een overdreven laagweergave. Dat slurpt versterkervermogen en voegt nauwelijks muzikale informatie toe. Moet je maar eens op letten hoe slecht de spraakverstaanbaarheid bijvoorbeeld van een dB audio 12" is, of van die EAW-bakken die je ook nog wel eens ziet.

Wat zo leuk is aan de Zoom, is dat hij zeer 'versterkerig' voelt. Lekker dynamisch, gaat ook feedbacken bij high gain geluiden zoals je dat ook bij een Marshall amp hebt, en de effecten zijn ook niet onaardig.

johantipker
7 juli 2006, 09:56
Het staat of valt natuurlijk met een goede monitor, heb je de JBL EON15 GII niet uitgeprobeerd?
Als ik zelf een dergelijke stap zou ondernemen, zou ik graag voor stereo gaan, nou zijn 2 van die X-acts wel heel veel geld.......
mis je het zelf niet om met zo'n modeler in stereo te spelen?

qwertyuiop
8 juli 2006, 18:54
ik speel zelf regelmatig met de podxt-live en een HK audio. die monitor is niet zo duur (400) maar klinkt ook goed hoor....ik ga er denk ik wel nog eentje bijkopen voor het stereo-effect. lijkt me erg tof. Bovendien wordt de spreiding dan wat ruimer zodat je wanneer je wat meer plek hebt op het podium, je wat verder weg kunt gaan staan, terwijl je jezelf toch nog goed kunt horen.

Als ik daarna weer in mijn rackje met boogie-versterking inprik, geef ik daar ook de voorkeur aan. Maar het gemak van een plankje met een monitor is echt super!

een ander groot voordeel van zo'n setje vind ik toch ook wel dat je jezelf goed kunt horen terwijl anderen (ook in de zaalmix) minder last van je hebben. In dat kader probeer ik de bassist van mijn band ook al een tijdje zo'n setje aan te praten...is helaas nog niet gelukt.

paulusdeBKB
9 juli 2006, 00:05
Ik vind stereo ook zwaar kicken, maar ik vind het ook een beetje gitaristische masturbatie om stereo op het podium te staan, eerlijk gezegd.

Bovendien: ik speel in een 10mansband met blazers, zangeressen en een toetsenist met een nogal zware linkerhand (octaven dubbelen, WTF!!? Als hij niet zo groot en sterk was geweest dan had ik hem in elkaar gebeukt voor die zonde). Er is dus heel weinig ruimte voor zowel gitaarpartijen als voor spullen: de podiums zijn altijd te klein.

@ qwertyuiop en johantipker: HK heb ik nooit geprobeerd, EON ken ik wel. Geloof me, er zit echt wel verschil in, maar dat mag ook wel voor dat geld. Ik moet wel zeggen dat ik de powered monitors van vandaag de dag veel waar vind bieden voor hun geld, zelfs die nieuwe serie van Peavey. Klinkt allemaal niet fantastisch, maar het werkt wel...

ruezzz
9 juli 2006, 10:11
Als het om het gemak gaat, waarom dan geen goed setje in-ear monitors kopen?

qwertyuiop
9 juli 2006, 11:05
is ook zo, ik heb een sansamp psa-1 een keer in een hele goede (en hele dure) PA geprikt bij Rockpalace, en dat klonk echt GEWELDIG!!! in vergelijking met mijn HK monitor...
stereo is inderdaad een beetje gitaristische masturbatie, maar dat wil ik dan wel graag als compensatie voor het gemis aan buizen...
@ruezz; over in-ear hoor ik de laatste tijd toch veel verhalen dat het niet altijd goed is voor je oren; als het geluid op het podium te hard is, ga je je in-ear te hard zetten, en omdat het dan rechtstreeks op je oor zit, is er grote kans op schade. Nu speel ik dus met oordoppen, en ik kan mijn monitor zo hard zetten dat ik mezelf goed hoor door die doppen heen, zonder dat anderen op het podium er last van hebben. (en ik loop geen gehoorschade op) Wij werken ook regelmatig met blazers (totaal 8 man op het podium) en dan is het wel prettig dat mijn monitor hard kan zonder dat anderen daar direct last van hebben.

ruezzz
9 juli 2006, 12:17
Ik heb doppen op maat die de oren (bijna) volledig afsluiten, met een 3-weg speakersysteem erin. Op monitortafel kan ik een prachtige balans maken. Op de beltpack kun je een acceptabel volume instellen.
Soms doe ik ze wel eens heel even uit en dan krijg ik gelijk 26x zoveel herrie op me af - ik vraag me dan af hoe ik dat zonder in-ear ooit volgehouden heb. Ik weet dat in mijn geval/omstandigheden in-ear ZEKER niet schadelijker is voor het gehoor.

Het is in het begin zeker heel erg wennen, ik wou ze eerst gelijk weer uitdoen onder het motto: dit is niks.
Je moet er echt de tijd voor nemen om het hele systeem goed af te stellen (ook de kwaliteit van demonitortafel is erg belangrijk), je moet er mee vertrouwd raken. En investeer in een paar goede doppen: het gaat om je oren! En zeker als gitarist heb je veel dynamiek nodig in je monitoring om alle kleine nuances te kunnen horen.

(Ik speel overigens zelf stereo met twee combo's + pedalen en 19 inch stuff - niet met een Ampsim/FX pedaal als de Zoom).

qwertyuiop
9 juli 2006, 14:33
Ik heb doppen op maat die de oren (bijna) volledig afsluiten, met een 3-weg speakersysteem erin. Op monitortafel kan ik een prachtige balans maken. Op de beltpack kun je een acceptabel volume instellen.
Soms doe ik ze wel eens heel even uit en dan krijg ik gelijk 26x zoveel herrie op me af - ik vraag me dan af hoe ik dat zonder in-ear ooit volgehouden heb. Ik weet dat in mijn geval/omstandigheden in-ear ZEKER niet schadelijker is voor het gehoor.

Het is in het begin zeker heel erg wennen, ik wou ze eerst gelijk weer uitdoen onder het motto: dit is niks.
Je moet er echt de tijd voor nemen om het hele systeem goed af te stellen (ook de kwaliteit van demonitortafel is erg belangrijk), je moet er mee vertrouwd raken. En investeer in een paar goede doppen: het gaat om je oren! En zeker als gitarist heb je veel dynamiek nodig in je monitoring om alle kleine nuances te kunnen horen.

(Ik speel overigens zelf stereo met twee combo's + pedalen en 19 inch stuff - niet met een Ampsim/FX pedaal als de Zoom).

tja, ik weet het niet. Ik vind de investering ook zo groot. Voor een goed systeem ben je zeker 1000 euro kwijt. Wat nou als het me niet bevalt? dan gooi ik zomaar 500-700 euro weg, want die dopjes zijn op maat gemaakt, dus kan ik niet verkopen.
Bovendien heeft onze monitortafel te weinig groepen om ook voor mij een aparte mix te maken. Want met in-ear moet je alles zoveel mogelijk dempen (25db) om je in-ear niet te hard te hoeven zetten. maar dan moet je natuurlijk wel de rest ook nog kunnen horen....dus over je in-ear...

maar goed, met een powered floormonitor voor me en doppen met -15db werkt het ook goed. je sjouwt alleen nog met die monitor, maar ja. Een beetje sjouwen hoort ook wel bij de charme van het spelen in een bandje denk ik dan maar. ofzo... ;-)
Het is in ieder geval al beter/makkelijker dan een rack met buizenversterkers, een flightcase met voetpedalen en een grote flightcase met speakerkast etc..

mijn droom is nog steeds; iedereen direct in met moddeling voor bas en gitaar in 1 rack met ook alle zender's voor in-ear en draadloos en een digitale mengtafel met presets voor je monitor-instellingen. Heb je alleen nog 1 rack, 1 drumstel en keyboards op het podium staan. dat is pas snel opbouwen/afbreken! de band "lijn7" doet het volgens mij zo.

vergt alleen een kleine investering...

paulusdeBKB
10 juli 2006, 14:40
Voor mij gelden dezelfde praktische bezwaren als voor Quertyuiop: geen ruimte op de tafel.

Daarnaast speel ik ook met zangeressen die, zoals alleen zangeressen dat kunnen, wel eens willen bukken met de microfoon in de hand om hun water te pakken ofzo. Gevolg is rondzingen. Dat wil ik NIET via een koptelefoon op mijn oren hebben!!!

Pas als ik zeker weet dat rondzingen op het podium niet meer mogelijk is dan ga ik in-ear. Tot die tijd behelp ik me met oordopjes.

ruezzz
10 juli 2006, 14:48
Daarnaast speel ik ook met zangeressen die, zoals alleen zangeressen dat kunnen, wel eens willen bukken met de microfoon in de hand om hun water te pakken ofzo.
Maar eh... verder is het wel de moeite waard als ze bukken?

paulusdeBKB
10 juli 2006, 17:03
Dat dan weer wel ja... :D

johantipker
12 juli 2006, 10:37
Voor mij gelden dezelfde praktische bezwaren als voor Quertyuiop: geen ruimte op de tafel.

Daarnaast speel ik ook met zangeressen die, zoals alleen zangeressen dat kunnen, wel eens willen bukken met de microfoon in de hand om hun water te pakken ofzo. Gevolg is rondzingen. Dat wil ik NIET via een koptelefoon op mijn oren hebben!!!

Pas als ik zeker weet dat rondzingen op het podium niet meer mogelijk is dan ga ik in-ear. Tot die tijd behelp ik me met oordopjes.

Je schetst een bekend fenomeen... ook mijn trommelvliezen zijn al een paar keer "ingeklapt ".......

maar:

-de betere in ear systemen hebben toch een limiter, die je oren voor dat soort ongein moet beveiligen, hoe werkt dat in de praktijk?

-als iedereen die dingen draagt heb je die "buk" problemen ook niet meer

-ik vind die in ear systemen wel schreeuwend duur, gezien de meeste gitaristen ook niet draadloos gitaar spelen, kan er best nog wel een draadje voor een paar earplugs bij (desnoods mooi vast getaped aan je gtr kabel), om je oren te beschermen, zou je dan voor weinig geld zo'n Behringer feedback destroyer / limiter kunnen kopen, volgens mij heb je dan voor heel weinig geld een betrouwbaar in ear systeempje

SimonS
12 juli 2006, 10:53
-ik vind die in ear systemen wel schreeuwend duur, gezien de meeste gitaristen ook niet draadloos gitaar spelen, kan er best nog wel een draadje voor een paar earplugs bij (desnoods mooi vast getaped aan je gtr kabel), om je oren te beschermen, zou je dan voor weinig geld zo'n Behringer feedback destroyer / limiter kunnen kopen, volgens mij heb je dan voor heel weinig geld een betrouwbaar in ear systeempje
dat klinkt als een handig idee.

pikasso
12 juli 2006, 11:05
mijn droom is nog steeds; iedereen direct in met moddeling voor bas en gitaar in 1 rack met ook alle zender's voor in-ear en draadloos en een digitale mengtafel met presets voor je monitor-instellingen. Heb je alleen nog 1 rack, 1 drumstel en keyboards op het podium staan. dat is pas snel opbouwen/afbreken! de band "lijn7" doet het volgens mij zo.

vergt alleen een kleine investering...

Dat is ook mijn droom....

paulusdeBKB
12 juli 2006, 11:53
Als iedereen in ear gaat is er uiteraard geen probleem. Maar dan moet je
- zangeressen (dat zijn meisjes die 1x in hun leven 100 euro investeren in een Shure SM58) aan hun verstand praten dat het een goed idee is om 1000 uit te geven aan iets wat hen niet van het begin af aan blij maakt;
- de drummer te kennen geven dat hij op een digitale kit moet gaan spelen;
- een zeer knappe mengtafel kopen met veel bussen (kost ook duur, qua geld, financieel gezien);
- Repeteren met de geluidsman;
- aandelen nemen in Duracell.

En dan gaat het wel werken ja.

Inderdaad, de duurdere in-ear systemen hebben ingebouwde limiter. Ik weet niet zo goed hoe dat bevalt. De Feedback destroyers van verschillende merken heb ik zelf nooit gebruikt, maar ik kom ze niet in de racks van geluidsmensen tegen. Dus geluidstechnici zijn of zeer conservatief, of ze vinden het (al dan niet misplaatst) niet nodig, of het tast de geluidskwaliteit te veel aan.

johantipker
12 juli 2006, 12:14
dat van die digitale kit.... lijkt me wat overdereven, verder heb je wel gelijk ja...... nou is voor een 10mans band een monitor systeem met 4/5 groepen echt wel duurder dan die in een aantal in- ear setjes... de meeste zangeressen die ik heb gesproken zijn "om "na het gebruik van 1 x in -ear, ze hoeven niet meer over gitaar en drums heen te schreeuwen...

ja die feedback destroyers enzo... die heb ik ook nog nooit gezien buiten winkels als eeeh ...Feedback?
de pro sound engineers, die regelen hun zooi goed in, en dan heb je nooit meer feedback, tenzij je van die "buk" gevallen hebt...
en als je allemaal met in-ears werkt, gaat er bij juist gebruik ook never en nooit meer iets feedbacken, toch zou het wel "verplicht" moeten zijn bij in-ear.
Via Arbo enzo?

paulusdeBKB
12 juli 2006, 13:10
Ik noem de digitale kit omdat ik als achterliggende gedachte had dat iedereen in-ear speelt en het op het podium absoluut stil is. Maar is idd niet per se nodig, en als je met blazers werkt zelfs onmogelijk.

Verder ben je er met 4/5 monitorgroepen niet, niet als je het goed wilt doen. Stereo in ear levert namelijk veel voordelen op, omdat je de bandleden die links en rechts van je staan, ook links en rechts kunt pannen. Vooral heel handig bij koortjes! Dan heb je het wel over 8-10 monitorgroepen!

Maar ik zou het graag een keertje proberen met in-ears.