PDA

View Full Version : aanschaf, Samick of Vanderson??



thecure
29 juni 2006, 20:13
ik ben van plan om mn eerste electrische gitaar zeer binnenkort aan te schafen nadat ik een jaar (om te proberen) acoustisch gespeelt heb.
nu tweifel ik tussen 2 gitaren die ik hier in de buurt in 2 winkels gezien heb.
dit zijn de: "Samick Greg bennet royale"
en een "vanderson" hiervan weet ik geen verdere specivicaties
het zijn allebij hollow body/semi-acoustiche gitaren met een beetje een les paul look. de Samick GB moet 290 euro kosten en de Vanderson 240 euro.
wat raden jullie me aan kwa kwaliteit ik heb totaal geen verstand van de kwaliteit van deze merken.

ook vraag ik me af op de vanderson zitten 2 metalen (metal look) draaiknoppen die ik niet echt bij de gitaar vind passen. zijn er over het algemeen mogelijkheden om er andere draaiknoppen op te laten zetten en is dit nog erg prijzig?

mischien dat jullie ook een andere hollow body lespaul achtige gitaar willen aanbevelen (onder de 300 euro)

ik hoop snel respons te krijgen mede omdat ik nu echt wel toe ben aan een goed instrumen en niet wil wachten tot 1 deze gitaren aan iemand anders verkocht is

met vriendelijke groeten Bart de Graaf

DarknessAwaits
29 juni 2006, 20:42
ik ben van plan om mn eerste electrische gitaar zeer binnenkort aan te schafen nadat ik een jaar (om te proberen) acoustisch gespeelt heb.
nu tweifel ik tussen 2 gitaren die ik hier in de buurt in 2 winkels gezien heb.
dit zijn de: "Samick Greg bennet royale"
en een "vanderson" hiervan weet ik geen verdere specivicaties
het zijn allebij hollow body/semi-acoustiche gitaren met een beetje een les paul look. de Samick GB moet 290 euro kosten en de Vanderson 240 euro.
wat raden jullie me aan kwa kwaliteit ik heb totaal geen verstand van de kwaliteit van deze merken.

ook vraag ik me af op de vanderson zitten 2 metalen (metal look) draaiknoppen die ik niet echt bij de gitaar vind passen. zijn er over het algemeen mogelijkheden om er andere draaiknoppen op te laten zetten en is dit nog erg prijzig?

mischien dat jullie ook een andere hollow body lespaul achtige gitaar willen aanbevelen (onder de 300 euro)

ik hoop snel respons te krijgen mede omdat ik nu echt wel toe ben aan een goed instrumen en niet wil wachten tot 1 deze gitaren aan iemand anders verkocht is

met vriendelijke groeten Bart de Graaf

Ik kan je niet erg veel verder helpen behalve dan dat Samick wel een aardige reputatie heeft, maar van vanderson ken ik echt niets.

Over die knoppen hoef je je niet echt druk te maken, die kun je vervangen door andere. Prijs van die dingen ligt tussen de 3-6 euro tot 12 ofzo als je echt moeilijk wilt doen met exclusievere knoppen.

tabmaniac
29 juni 2006, 22:03
Samick is egt heerlijk,
ik heb er 1 thuis staan en hij speelt echt geweldig:D
dat is mijn aanrader :cooler: :rockon:

stumpy
29 juni 2006, 22:12
Ik heb als start gitaartje ook een vanderson gehad. Persoonlijk vond ik hem echt heel goed voor het geld. Afwerking behoorlijk, goede bespeelbaarheid. Maar ja, zoiets blijft natuurlijk toch een persoonlijke kwestie. Ik kan alleen maar zeggen dat ik goede ervaringen heb met eigenlijk beide merken, maar toch iets meer neig naar vanderson. Of dit emotioneel of rationeel is ben ik nog niet helemaal achter:???:

vester86
30 juni 2006, 00:13
ik heb zelf een jaar lang een samick gehad, was een erg fijne gitaar en ging weg omdat die overbodig was, maar nu toch wel beetje spijt van.

almarvk
30 juni 2006, 13:50
Ga voor een Greg Bennett (aka Samick). Probeer gewoon een gitaar uit en dan moet het wel goedkomen!

Nova
30 juni 2006, 14:39
ik heb ook een Samick (GB) in huis, was mijn eerste gitaartje. Het is een strat model en daarom wordt ie nooit meer gebruikt (nu door mijn buurjongen, ok..). Maar dat ding speelt heerlijk.. ontzettend fijne hals! De afwerking laat wel wat te wensen over.. maar ik weet niet echt hoe dat zit bij andere gitaren in die prijsklasse.

Noid
30 juni 2006, 16:10
Neem anders (indien mogelijk) iemand mee die meer verstand heeft van electrische gitaren. De akoustische Vanderson's die ik trouwens heb gezien vond ik maar matig, maar ja ze zijn dan ook niet duur. Ik denk dat ik ook voor de Samick zou gaan.

ACSlater
30 juni 2006, 21:53
Vanderson is crap, zelfs vergeleken Richwood. Ik heb er verscheidene getest en er zat geen goeie tussen. Heel slecht geluid en destijds was mijn referentie mijn Epi LP

thecure
1 juli 2006, 15:25
ik had net eenbeetje in gedachten om voor de vanderson te gaan en denk ineens, ik had nog wat gepost op dat forum.
dus ik zie hier vooral pro samick.
een maat van me zij dat vanderson niet zo bekend is maar zeker goed spul is voor een lichte prijs. dat was eenbeetje de doorslag gister, maar nu ik dit lees weet ik t helemaal niet meer.
ik wil gewoon een goed instrument en niet nadenken :blast:

tabmaniac
1 juli 2006, 15:30
Ik heb een GB torino staan en bij die gitaar makeert er echt niks aan e afwerking.. perfect gitaartje :)
http://www.samickguitar.com/images/tr-1-wr.jpg

Dirk_Hendrik
1 juli 2006, 15:49
AaargH!

Ben ik nou echt de enige die slechte ervaringen heeft met Samick wrakhout!? Dat was een paar jaar geleden wel anders.
Doe jezelf een lol en spaar nog even door in plaats van een stuk samick multiplex te kopen waar je bij een eventuele upgrade nooit meer van af komt.

En ga met dat budget dat je hebt lekker de 2ehands markt afstruinen. Meer kwaliteit voor minder geld.

thecure
2 juli 2006, 17:48
ik heb het nog met wat kennisen besproken en die zeggen dat je voor een rocksound beter een Samick kan kiezen en voor een jaz sound/ chil sound beter de Vanderson. en aangzien in vooral relaxed van alles wat wil spelen staat mein keuze nu toch aardig p de Vanderson gericht.
ik zal jullie nog wel op de hoogte houden en wil waarschijnlijk zaterdag de 8e men aankoop doen.

turboblues
3 juli 2006, 23:41
Ik zou mijn tijd en geld niet verspelen aan gitaren, maar dringend op zoek gaan naar een leraar voor bijlessen Nederlands.. :)
Sorry, kon het niet laten.

The Underdoors
1 juni 2007, 10:05
Ik heb zelf een acoustische Vanderson en hij speelt heerlijk fijne hals alleen moet nieuwe snaren op 8-) :gitarist: ik heb zelf paar keer op een samick gespeeld en het beviel mij wel redelijk maar ik zou toch voor de vanderson gaan


Nick the underdoors :gitarist:

joophobbema
19 juli 2007, 11:32
Ik zou voor de Samick gaan omdat de importeur (Frelink) van Vanderson er al 2 jaar geleden mee gestopt is. Als je in de winkels nog een Vanderson ziet, staat ie er dus al een tijdje. Ik denk dat je vanuit die hoek dan ook geen aanspraak op garantie meer hoeft te verwachten.

Quadrifoglio
19 juli 2007, 11:52
Samick ken ik als aardige gitaren. Ik heb zelfs eens gehoord dat ze uit de Ibanez fabrieken komen. Vanderson zegt mij helemaal niets

repelsteeltje
19 juli 2007, 12:08
Samick ken ik als aardige gitaren. Ik heb zelfs eens gehoord dat ze uit de Ibanez fabrieken komen. Vanderson zegt mij helemaal niets

Ik heb een samick die verdacht veel op een ibanez sa lijkt hmmm zou dus kunnen wat je zegt, speelt ook als ene ibanez.

Quadrifoglio
19 juli 2007, 13:04
Vanderson is crap, zelfs vergeleken Richwood. Ik heb er verscheidene getest en er zat geen goeie tussen. Heel slecht geluid en destijds was mijn referentie mijn Epi LP

+


Ik heb een samick die verdacht veel op een ibanez sa lijkt hmmm zou dus kunnen wat je zegt, speelt ook als ene ibanez.

Mijn voorkeur gaat nu echt naar Samick

Orgasmocaster
19 juli 2007, 15:28
Samick ken ik als aardige gitaren. Ik heb zelfs eens gehoord dat ze uit de Ibanez fabrieken komen. Vanderson zegt mij helemaal niets

eerder omgekeerd :)
Samick was altijd bekend als een ghost builder.. net als cort.
Volgens mij waren de betere Koreaanse Squiers in de late 80's ook door Samick gemaakt

Miezz
22 januari 2010, 02:02
Ik zou mijn tijd en geld niet verspelen aan gitaren, maar dringend op zoek gaan naar een leraar voor bijlessen Nederlands.. :)
Sorry, kon het niet laten.

Hahaha.. Google je op Vanderson, krijg je dit.

Ontopic, ik heb net een tweedehands Vanderson op de kop getikt. Weinig online over te vinden, maar een gitaar met een prima geluid en mijn standaard ligt redelijk hoog. Element heb ik nog niet gehoord.

mrweird
22 januari 2010, 08:24
Ik heb een LP gehad van het merk Vanderson, ik heb na drie dagen geklaagd bij de muziekwinkel en dat ding toen ingeruild tegen een Richwood..

Body van Lindehout en veel te licht, hij was dus erg topzwaar en dat speelt niet lekker.. De hals wil elke keer naar beneden stuiteren... Inlays waren erg slordig, en de reden van het klagen was dat de brughumbucker na drie dagen de geest gaf.

Samick heeft een betere reputatie naar mijn mening.. Ik heb een keer akoestische gitaar gekocht voor m'n pa van 't merk Samick, voor 90 euro en er is helemaal niets mis met dat ding.

Rock Bottom
22 januari 2010, 09:25
eerder omgekeerd :)
Samick was altijd bekend als een ghost builder.. net als cort.
Volgens mij waren de betere Koreaanse Squiers in de late 80's ook door Samick gemaakt

Samick bouwde in de jaren 90 de meeste epiphone modellen.
Die waren beter dan de hedendaagse chinese epi's

Ook kun je voor onder de 300 bij feedback een epi dot halen:
http://www.feedback.nl/electrische-gitaren/epiphone/es-335-dot-cherry

Miezz
22 januari 2010, 09:45
Ik heb een LP gehad van het merk Vanderson, ik heb na drie dagen geklaagd bij de muziekwinkel en dat ding toen ingeruild tegen een Richwood..

Body van Lindehout en veel te licht, hij was dus erg topzwaar en dat speelt niet lekker.. De hals wil elke keer naar beneden stuiteren... Inlays waren erg slordig, en de reden van het klagen was dat de brughumbucker na drie dagen de geest gaf.

Samick heeft een betere reputatie naar mijn mening.. Ik heb een keer akoestische gitaar gekocht voor m'n pa van 't merk Samick, voor 90 euro en er is helemaal niets mis met dat ding.

Mijn Vanderson is een semi-akoestische. Het is dit model (http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/DemolitionColorScheme/Studio%20and%20Home/VandersonElectro-Acoustic-Whole.jpg), maar dan zwart.