PDA

View Full Version : vraagje over tremolo pookje



frenchie
29 juni 2006, 16:45
Misschien een hele domme vraag maar ik heb een nieuwe gitaar gekocht en het tremelo pookje gaat maar tot de helft van het schroefdraad in de gitaar. Is dat normaal of moet ik hier iets aan laten doen. De tremelo lijkt goed te werken maar ik ben bang dat als ik iets te hard aan het pookje trek de veer van de tremelo naar god gaat. Graag advies.

G.G.
29 juni 2006, 17:22
Misschien een hele domme vraag maar ik heb een nieuwe gitaar gekocht en het tremelo pookje gaat maar tot de helft van het schroefdraad in de gitaar. Is dat normaal of moet ik hier iets aan laten doen. De tremelo lijkt goed te werken maar ik ben bang dat als ik iets te hard aan het pookje trek de veer van de tremelo naar god gaat. Graag advies.

Kan je in het blok kijken of er niet iets in zit? Restant van een afgebroken pook?

DarknessAwaits
29 juni 2006, 18:38
Anders is het misschien niet het goede pookje voor bij jouw trem. Dan komt de schroefdraad binnenin niet overeen.

paulusdeBKB
29 juni 2006, 18:47
of de schroefdraad is van slechte kwaliteit, waardoor die net niet past. Je kunt de tremolo er dan een aantal slagen indraaien, totdat de weerstand te groot wordt. Draai hem er eens uit en opnieuw er in, voorzichtig en loodrecht.

frenchie
29 juni 2006, 20:33
Ik heb jullie suggesties gevolgd maar geen succes. Ik heb Feedback gebeld en moet hem morgen langsbrengen. Echt balen want het is een dure Fender Strat en dan denk je dat alles wel in orde moet zijn en correct werkt. Moet ik ook nog eens naar Utrecht. Ik word hier niet vrolijk van maar er zit weinig anders op. In ieder geval bedankt voor de tips.

Robbert
29 juni 2006, 20:42
Anders is het misschien niet het goede pookje voor bij jouw trem. Dan komt de schroefdraad binnenin niet overeen.

Wat ik denk, geen Amerikaanse pook. Of misschien zit er een veertje in het gaatje, schijnt ook nog wel eens te gebeuren.

DarknessAwaits
29 juni 2006, 20:46
Wat ik denk, geen Amerikaanse pook. Of misschien zit er een veertje in het gaatje, schijnt ook nog wel eens te gebeuren.

Waarschijnlijk is dat het ja. Bij feedback hebben ze de pookjes nml. apart liggen bij de toonbank, als je dan een gitaar koopt 'zoeken' ze het pookje erbij. Die dingen zien er natuurlijk allemaal hetzelfde uit dus de kans is groot dat ze niet goed genoeg hebben opgelet.

Zo kreeg een vriend van me bij zijn Jackson (floyd) nog een extra tremhendel, die overigens totaal niet past. Was blijkbaar over van een andere gitaar.

frenchie
30 juni 2006, 01:04
Er viel een veer uit de tremelo ingang. Volgens het boekje dat ik er bij kreeg hoort dat er bij maar zonder die veer gaat het pookje(overigens volgens de afbeelding op de fender site wel een origineel) wel goed in de ingang. Ik weet het nu ook niet meer. Graag jullie hulp.

ziggie
30 juni 2006, 02:22
Veertje hoort er wel in te zitten. Dat zorgt er voor dat de pook stabiel zit, zonder te "rammelen" in het schroefdraad.

Normaal gesproken moet de pook er in passen terwijl de veer er ook in zit. Wellicht bleef de veer ergens halverwege hangen in het schroefdraad.

Probeer de veer er weer in te zetten en check of hij helemaal naar beneden zakt. Schroef dan de pook er weer in. Dit zou normaal gesproken moeten werken.

Tupelo
30 juni 2006, 02:40
Ondingen... vind het echt ondingen gewoon... sta er ook van te kijken dat wanneer je flink geld uitgeeft voor een std. Amerikaanse fender, de tremelo nogsteeds zo een lullig ding met een schroefdraadje en -'t zicht wil ook wat ;)- zo een stom plastic dopje is. :confused:

nickbongers
30 juni 2006, 03:17
veertje eerst over de pook draaien en dan als geheel in t gat proberen? als t veertje niet over t pookje gaat dan gaat t dus zowieso niet lukken en is je pookje verkeerd.

Dick Wolkendeck
30 juni 2006, 11:06
Ondingen... vind het echt ondingen gewoon... sta er ook van te kijken dat wanneer je flink geld uitgeeft voor een std. Amerikaanse fender, de tremelo nogsteeds zo een lullig ding met een schroefdraadje en -'t zicht wil ook wat ;)- zo een stom plastic dopje is. :confused:

Het dopje kan chiquer, da's waar. Maar een schroefdraad rammelt minder (als je de pook niet vast wil draaien maar naar beneden wilt laten hangen) dan het Jackson c.s. systeem met zo'n pook los in het gaatje, waarover een schroefdopje gaat. Na iedere pookbeweging komt de pook toch weer los en kan je het echte tremelowerk (à la The Shadows, een subtiele vibrato) wel vergeten omdat de pook teveel bijgeluiden maakt. Met de Fender heb ik daarvan nooit last.

Iemand tips om die Jackson tremelo-pook rammel-vrij te maken?

ziggie
30 juni 2006, 15:06
veertje eerst over de pook draaien en dan als geheel in t gat proberen? als t veertje niet over t pookje gaat dan gaat t dus zowieso niet lukken en is je pookje verkeerd.

Dit kan echt niet! Tenzij je de schroefdraad naar de knoppen wil helpen.

Veertje moet ONDER het pookje. Het geeft namelijk tegendruk, zodat het pookje niet kan rammelen.

Tupelo
1 juli 2006, 01:50
Het dopje kan chiquer, da's waar. Maar een schroefdraad rammelt minder (als je de pook niet vast wil draaien maar naar beneden wilt laten hangen) dan het Jackson c.s. systeem met zo'n pook los in het gaatje, waarover een schroefdopje gaat. Na iedere pookbeweging komt de pook toch weer los en kan je het echte tremelowerk (à la The Shadows, een subtiele vibrato) wel vergeten omdat de pook teveel bijgeluiden maakt. Met de Fender heb ik daarvan nooit last.

Iemand tips om die Jackson tremelo-pook rammel-vrij te maken?

Tja.. ben niet zo een tremelo man. Floyds word ik al helemaal hondsdol van, dat vind ik echt ellende met intoneren en dat fijntunen zit me ook gewoon niet in de vingers. Tremelo op mijn strat vond ik ook reuze irritant, toch speling, ik vond het gewoon een onhandig ding. Enige tremelo waar ik iets mee kan -is uiteraard ook de doelstelling van het ding- is een bigsby & die heb ik zelf nog nooit één gehad.......

frenchie
1 juli 2006, 12:27
De mannen bij Feedback hebben mij goed geholpen. Schroefdraad schoongemaakt en smeren die handel. Veer moet eerst in de gitaar en dan de tremelo. Wel raar dat Fender in de fabriek niet even checkt of alles wel past. Zou een hoop irritatie schelen.