PDA

View Full Version : tech 21 tm60



ar250artist
29 juni 2006, 15:09
Hoi,

Ik ben al langer op zoek naar een wat serieuzere amp dan mijn bandit en zoek eigenlijk een 1x12 buizenamp, 2 kanalen, reverb en een effectlus. Hij moet thuis op laag volume kunnen werken en voldoende luid zijn voor repetities en kleine optredens. In principe worden we altijd uitversterkt. Een aantal kandidaten tot nu toe (nog niet getest): peavey delta blues, rivera clubster, vox ac15/30 en zo zijn er nog wel een aantal. Nu loop ik tegen de tech 21 tm 60 aan. Wel geen buizen, maar het gaat om de klank, buizen zijn niet heilig (oeps). Over het algemeen zijn de kritieken op tech 21. Heeft er iemand ervaring met deze versterker en zou dit een kanshebber kunnen zijn? Ik speel overigens van pop tot (classic)rock, maar zeker geen metal.
Weet iemand of je deze versterker in NL kunt testen? Musik Produktiv heeft hem in ieder geval (619,-), maar dat is niet echt naast de deur.

vdgraaf
30 juni 2006, 08:53
Hoi!

Ik heb een TM 120 gehad. Eigenlijk 2 tm 60's als eindversterker en dezelfde voorversterker als ik het goed heb (met een kanaal meer). Wat modeling aangaat zijn Tech21 zaken inderdaad erg goed. Ze zijn niet zo compleet als een Pod o.i.d. met alle effecten die daarin zitten, maar ze klinken wel een stuk echter en met name, analoger.

Het voordeel is verder dat je een goede DI met speaker sim hebt voor als je direct de PA in wilt. Daarbij is de TM60 zeer compact en relatief licht ten opzichte van een buizencombotje.

Het blijft echter modeling... geen buizen dus. Voor mij zijn buizen ook niet heilig hoor, speel op het moment over een Rocktron Pro GAP, maar ik miste wel iets aan de TM120. Modeling, hoe goed ook, blijft tocht het nadoen van iets anders (duh!) en zal dus nooit een "eigen" geluid hebben.

Wat je ook zou kunnen overwegen is een PSA1 of 1.1 van Tech21. Dan heb het voordeel van midi oproepbare presets. Daarbij is het geluid van de PSA 1 beter te shapen, hoewel hij zeker niet makkelijk is. Tweedehands zijn ze ook nog redelijk verkrijgbaar. Ik kwam laatst iemand tegen die had er een in de aanbieding.

NIW, succes met je zoektocht!

grtn, Jan Anton

peter_heijnen
30 juni 2006, 12:55
Hoi!Het blijft echter modeling... geen buizen dus.

Ik heb al meer mensen het woord modeling horen gebruiken mbt de tech21 amps, maar dat is natuurlijk niet zo.
De tm60 heeft een analoge transistor preamp. Je geluid wordt dus analoog opgewekt net als bij een buizenpreamp, maar dan zonder buizen.

Ik heb de tm60 ook en ben er altijd erg tevreden over geweest. Hij klinkt goed (-ook via de di-out) en heeft twee gescheiden kanalen incl leadvolumeboost. Hij is inderdaad erg licht en verder heb je bijv nooit het omkijken naar warme buizen die eerst moeten afkoelen voor je je versterker mag vervoeren. Het gebruikersgemak vind ik voor deze prijsklasse enorm.

Maar ik heb ook een ac15 en dat is toch even wat meer sound.
Hij is zwaarder dan de tm60, heeft maar een kanaal, een onbruikbare galm, wel een goede tremolo, maar vooral een fantastische sound.
Ik heb de tm6o veel gebruikt bij zowel losse gigs als in verschillende theaterprogramma's. Altijd tot grote tevredenheid, maar sinds kort heb ik ook een ac15 aangeschaft en die zorgt er al een tijdje voor dat mijn tm60 standby staat.

Als je met pedaaltjes je scheur gaat maken en je gaat echt voor sound: ac15.
Ga je voor meer gemak en meer mogelijkheden: tm60.

duckman
30 juni 2006, 13:28
Ik heb al meer mensen het woord modeling horen gebruiken mbt de tech21 amps, maar dat is natuurlijk niet zo.
De tm60 heeft een analoge transistor preamp. Je geluid wordt dus analoog opgewekt net als bij een buizenpreamp, maar dan zonder buizen.

Ik heb de tm60 ook en ben er altijd erg tevreden over geweest. Hij klinkt goed (-ook via de di-out) en heeft twee gescheiden kanalen incl leadvolumeboost. Hij is inderdaad erg licht en verder heb je bijv nooit het omkijken naar warme buizen die eerst moeten afkoelen voor je je versterker mag vervoeren. Het gebruikersgemak vind ik voor deze prijsklasse enorm.

Maar ik heb ook een ac15 en dat is toch even wat meer sound.
Hij is zwaarder dan de tm60, heeft maar een kanaal, een onbruikbare galm, wel een goede tremolo, maar vooral een fantastische sound.
Ik heb de tm6o veel gebruikt bij zowel losse gigs als in verschillende theaterprogramma's. Altijd tot grote tevredenheid, maar sinds kort heb ik ook een ac15 aangeschaft en die zorgt er al een tijdje voor dat mijn tm60 standby staat.

Als je met pedaaltjes je scheur gaat maken en je gaat echt voor sound: ac15.
Ga je voor meer gemak en meer mogelijkheden: tm60.

De Tech 21 amps die ik ken zijn wel zeker modeling amps, ze baseren hun kanalen op modellen van Vox, Fender,Marshall.
Dat is modeling, dat de meeste (lees andere ) fabrikanten dit digitaal doen staat er los van.

Randall heeft ook een buizen modeling amp...

ar250artist
30 juni 2006, 13:30
Bedankt voor jullie reactie jongens,
De bedoeling is eigenlijk een zo simpel mogelijke goed klinkende setup. Dus een amp met een paar pedalen. Ik heb geen zin (meer) om door een oerwoud van mogelijkheden te worstelen. Spelen en gaan is het idee. Als ik jullie zo hoor dan lijkt me de ac15 of andere amp voor mij toch de betere optie. Blijft die overigens wel voldoende lang clean als je hem openschroeft of breekt hij snel op?

Groet,
Roy

Dick Wolkendeck
30 juni 2006, 13:39
De Tech 21 amps die ik ken zijn wel zeker modeling amps, ze baseren hun kanalen op modellen van Vox, Fender,Marshall.
Dat is modeling, dat de meeste (lees andere ) fabrikanten dit digitaal doen staat er los van.

Randall heeft ook een buizen modeling amp...

Interessante stelling, maar ik hou het bij modeling voornamelijk op het met een digitaal model bewerken van een gitaarsignaal. Een andere amp nabouwen, is dat modeling of kopiëren? Is een TS9 een modelingpedaal? Of een oude SansAmp? Misschien heb je gelijk, maar het veroozaakt wellicht spraakverwarring.

Je hebt nu eenmaal de spreektaal, en het jargon.

peter_heijnen
30 juni 2006, 13:43
De Tech 21 amps die ik ken zijn wel zeker modeling amps, ze baseren hun kanalen op modellen van Vox, Fender,Marshall.

Zo gezien zijn de triaxis van boogie of mijn net verkochte trio preamp met hun fender, marshall of vox kanalen ook modelers?

De analoge klankopwekking van Tech21 stamt uit de vorige eeuw, toen nog onder de naam sansamp, toen het hele modeling nog moest worden uitgevonden.

duckman
30 juni 2006, 13:54
Zo gezien zijn de triaxis van boogie of mijn net verkochte trio preamp met hun fender, marshall of vox kanalen ook modelers?

De analoge klankopwekking van Tech21 stamt uit de vorige eeuw, toen nog onder de naam sansamp, toen het hele modeling nog moest worden uitgevonden.

De Triaxis is gebaseerd op verschillende boogies en poogt hun te benaderen qua geluid.Dat is de techniek die modeling heet, niet anders.Er is geen Triaxis "eigen" geluid.Dit is Analoge Modeling.
Dit geldt ook voor de marshall JMP-1.

Dat de term later is bedacht, so what...

De Randell modules zijn toch ook Marshall Plexi, Fender Twin,Mesa Rectifier etc.

Net zo goed als dat bij Synths er ook Hammonds, Moogs,Arps etc worden gemodeled en zelfs digitaal worden uitgebracht ( bijv. als VSTi's)

Voor mij is een model apperaat iets wat geen "eigen" klank heeft ( dus niet een vervolg model als de Marshall Superlead>JCM800>JCM900>JCM2000 etc., die ieder een duidelijke eigen klank hebben en niet de voorloper "nadoen") EN is gebaseerd op reeds bestaande modelen.

vdgraaf
30 juni 2006, 13:58
+1








en nog wat tekens

peter_heijnen
30 juni 2006, 14:49
De Triaxis is gebaseerd op verschillende boogies en poogt hun te benaderen qua geluid.Dat is de techniek die modeling heet, niet anders.Er is geen Triaxis "eigen" geluid.Dit is Analoge Modeling.
Dit geldt ook voor de marshall JMP-1.

Dat de term later is bedacht, so what...

De term is niet later bedacht. Modeling is later bedacht.

Natuurlijk heeft een triaxis zijn eigen geluid. Dat geluid is alleen gebaseerd op bestaande versterkers omdat wij gitaristen die geluiden kennen en ermee willen spelen.

Bij modeling probeer je niet een geluid te benaderen. Bij modeling probeer je een geluid te reproduceren.

duckman
30 juni 2006, 15:20
De term is niet later bedacht. Modeling is later bedacht.

Natuurlijk heeft een triaxis zijn eigen geluid. Dat geluid is alleen gebaseerd op bestaande versterkers omdat wij gitaristen die geluiden kennen en ermee willen spelen.

Bij modeling probeer je niet een geluid te benaderen. Bij modeling probeer je een geluid te reproduceren.

Modeling is een technische term die later pas wordt toegepast voor gitaar amps.

Of iets benadert of reproduceert is ter beoordeling en niet te defineren.
Dan is een PODXT ook geen modeling ,want die benaderd mijn amp ook niet die er in gemodeld wordt.

Maar goed we hebben beiden een andere kijk op de materie.

peter_heijnen
30 juni 2006, 16:37
Bij modeling PROBEER je een geluid te reproduceren.....