PDA

View Full Version : Waar te (her) beginnen?



Hooligan601
29 juni 2006, 15:52
Ik speel nu een jaar of 4 gitaar en vind het echt geweldig leuk en interessant! Ik ben begonnen met een simpele gitaar en een kennis die ook gitaar speelde en die (zonder echt gediplomeerd te zijn) mij de basis aanbracht van het spelen (natuurlijk wel op de juiste manier!).. Hij heeft me dit gewoon 'vanaf de gitaar' geleerd, niet via notenschrift..

Nu vind ik mezelf qua techniek op dit moment een beginnend intermediate om het zo maar eens te zeggen. Ik beheers de meeste technieken redelijk tot goed ( de één beter dan de ander ) maar er is nog een geweldig grote ruimte tot verbetering.

Mijn probleem is nu dat ik eigenlijk een beetje stuk loop in mijn progressie. Ik ken de basis, nauwelijks theorie overigens! Als ik er even voor ga zitten kan ik flink wat meespelen (niveau gemiddeld), maar nu wil ik verder! Ik wil me de theorie meester maken zodat ik ook weet waarom ik wat doe. Wat hoort bij wat? Ik wil zelf dingen kunnen maken die 'passen' maar heb het inzicht niet...

Ik wil heel veel maar kom niet tot echte vooruitgang... Nu is mijn vraag een beetje wat ik het beste kan doen. Ik heb een methode van Berklee en de methode van Mel Bay thuis.. welke kan ik het beste nemen als uitgangspunt? Is het uberhaupt de moeite waard want ik heb veel moeite om er doorheen te komen aangezien het iets frustrerends heeft (ik kan meer maar moet weer noot voor noot beginnen en heb geen idee van hoe het zou moeten klinken)..

Heeft iemand bruikbare tips in deze want de gitaar heeft mij al gewonnen!

ps Ik zie mezelf als een (toekomstig) Blues/rock gitarist, dat is toch de stijl die mij het meeste aanspreekt.

-=JEROEN=-
29 juni 2006, 16:54
zoek een leraar die je verder helpt vanaf waar je nu al bent

ik heb ook nooit noten leren lezen, later nog weleens geprobeerd op te pakken, maar waarom eigenlijk 'opnieuw' beginnen, dacht ik toen, kan beter doorgaan met waar ik al ben... met TAB kom je een heel eind, met goede oren nog veel verder

Alberto
29 juni 2006, 17:18
Theorie is toch vrij belangrijk. Zeker als je de blues kant op wil gaan. In dat genre wordt over en heen gegooid met verschillende termen en dergelijke dus zou je je misschien eerst wat kunnen verdiepen in de theorie die specifiek is voor blues. Een leraar is de beste manier om iets grondig en goed te leren. En ik vind noten kunnen lezen toch wel essentieel voor een goede muzikant. Maar zoals hierboven gezegd helpt tab je al een heel eind op weg.
Kortom, zoek je een goed leraar.

Blen-D*?
29 juni 2006, 17:19
ik beheers nu ook al aardig wat technieken en ben nu bezig met de theorie van de noten nou nu is het zo ik heb 1 boek waar alle noten in staan en de oefeningen kut zijn dus heb ik nog een ander boek en daar doe ik de oefeningen uit en met de noten die ik nu kan (en de theorie) ga ik nu kleine dingen maken in guitar pro om te oefenen.

boeken zijn overigens
1.gitaar spelen nu (of iets dergelijks)
2.gitaar beheersing voor iedereen (of zoiets)

waayer
29 juni 2006, 17:29
Theorie is toch vrij belangrijk. Zeker als je de blues kant op wil gaan. In dat genre wordt over en heen gegooid met verschillende termen en dergelijke dus zou je je misschien eerst wat kunnen verdiepen in de theorie die specifiek is voor blues. Een leraar is de beste manier om iets grondig en goed te leren. En ik vind noten kunnen lezen toch wel essentieel voor een goede muzikant. Maar zoals hierboven gezegd helpt tab je al een heel eind op weg.
Kortom, zoek je een goed leraar.

Ik mag aannemen dat je jazz bedoeld want voor blues komt er niet erg veel theorie aan te pas, wel een beetje natuurlijk of je een 12 of 8 maten schema speelt of dat je I IV V schema aanhoudt maar dat vind ik niet echt onder theorie vallen maar meer een weetje????

Hooligan601
29 juni 2006, 19:02
Ik mag aannemen dat je jazz bedoeld want voor blues komt er niet erg veel theorie aan te pas, wel een beetje natuurlijk of je een 12 of 8 maten schema speelt of dat je I IV V schema aanhoudt maar dat vind ik niet echt onder theorie vallen maar meer een weetje????

Om ter illustratie hier even op verder te gaan... Ik bedoel hiermee wanneer kan ik welke scale gebruiken , hoe moet ik over stappen van scale naar scale maar toch om 'te klinken'. Wanneer gebruik ik welke scale en hoe een bep. scale te gebruiken (wat klinkt met wat?)... Het gaat dan even over scales maar het betreft hier toch een hele boel andere dingen... Ik wil wel even verschil aangeven tussen theorie en notenschrift en voor mij heeft theorie voorrang maar hoe kan ik hier het beste aan beginnen?

waayer
29 juni 2006, 20:58
Klote zooi, ik typ een heel verhaal en weg is het afijn het kwam hier op neer.

Leer de mineur/majeur pentatonische en de bluesladder en voeg daar later een mixolydische aan toe en je hebt een goede basis.
Leer deze scales over de hele hals en koop een goed boek over scales of kijk op internet http://www.jguitar.com/scaledictionary.jsp is wel een leuke.

moretel
30 juni 2006, 00:19
Al eens gedacht aan het Guitar technique maandblad,
elke maand boordevol met informatie en oefenstof voor de gitarist die verder wil, en dan les van een goede rockgitarist om nog beter te worden.

Blen-D*?
30 juni 2006, 10:28
kan je dat gewn bij de bruna halen of bij feedback ofzo? en zo jah hoe duur?

Hooligan601
30 juni 2006, 11:46
Klote zooi, ik typ een heel verhaal en weg is het afijn het kwam hier op neer.

Leer de mineur/majeur pentatonische en de bluesladder en voeg daar later een mixolydische aan toe en je hebt een goede basis.
Leer deze scales over de hele hals en koop een goed boek over scales of kijk op internet http://www.jguitar.com/scaledictionary.jsp is wel een leuke.

Hartstikke bedankt ik denk dat ik er dan ook maar mee ga beginnen. Maar heel even een (stomme) vraag, ik ben dan wel al goed bekend met de gitaar maar niet of nauwelijks bekend met de theorie en hoe deze theorie mezelf aan te leren.

Als ik nu zo'n laddertje heb, zeg mineur, hoe leer ik me dit aan en hoe breng ik het naar de praktijk? (ik hoef geen les hier in deze topic maar ik wil graag weten hoe van theorie naar praktijk te gaan) Ik ga er vanuit dat het leren van zo'n laddertje uit mijn hoofd (en spelen natuurlijk) de essentie is , maar hoe ga ik hem dan echt gebruiken?


Al eens gedacht aan het Guitar technique maandblad,
elke maand boordevol met informatie en oefenstof voor de gitarist die verder wil, en dan les van een goede rockgitarist om nog beter te worden.

Ook dit is interessant natuurlijk, waar is het te verkrijgen? Is het beter om zoiets te volgen of kan ik beter kiezen voor een echt boek, zo ja... welk boek?

Blen-D*?
30 juni 2006, 13:10
er staat ook al een heel stuk hier over gewoon even alleen www.gitaarnet.nl en dan op solo daar staat ook een heel stuk over noten lezen en alle andere zooi

waayer
30 juni 2006, 23:18
Hartstikke bedankt ik denk dat ik er dan ook maar mee ga beginnen. Maar heel even een (stomme) vraag, ik ben dan wel al goed bekend met de gitaar maar niet of nauwelijks bekend met de theorie en hoe deze theorie mezelf aan te leren.

Als ik nu zo'n laddertje heb, zeg mineur, hoe leer ik me dit aan en hoe breng ik het naar de praktijk? (ik hoef geen les hier in deze topic maar ik wil graag weten hoe van theorie naar praktijk te gaan) Ik ga er vanuit dat het leren van zo'n laddertje uit mijn hoofd (en spelen natuurlijk) de essentie is , maar hoe ga ik hem dan echt gebruiken?



Ook dit is interessant natuurlijk, waar is het te verkrijgen? Is het beter om zoiets te volgen of kan ik beter kiezen voor een echt boek, zo ja... welk boek?


Als je eenmaal de noten weet van een ladder kun je die over de hele hals vinden(spelen) je gaat in een solo niet een ladder op volgorde spelen maar gebruikt stukjes van die toonladder.meestal ga je uit van de basis mineur pentatonische ladder dus dat wil zeggen
zeg even in A

5-8
5-7
5-7
5-7
5-8
5-8

dit zijn dan de frets of de noten van de mineur penta in A.
In deze volgorde speel je geen solo maar je gaat stukjes gebruiken.
en deze noten vind je terug over de hele hals.

-=JEROEN=-
1 juli 2006, 14:09
ben ik 't niet helemaal mee eens, maar de strekking klopt wel

met een toonladder leer je welke tonen harmonies of melodies klinken met het (de) gespeelde akkoord(den)... eerst leer je uit je hoofd waar deze tonen allemaal zitten, om er vervolgens mee te gaan experimenteren... zo kan je bijvoorbeeld arpeggio's spelen:

C maj = c d e f g a b

arpeggio:
c d e - d e f - e f g - f g a - g a b - a b c (zie code)
c d e f - d e f g - e f g a - f g a b - g a b c
c e - d f - e g - f a - g b - a c
e+------------------------------------------+
B+------------------------------------------+
G+-----------------------2---2-4-2-4-5------+
D+-----2---2-3-2-3-5-3-5---5----------------+
A+-3-5---5----------------------------------+
E+------------------------------------------+
c d e d e f e f g f g a g a b a b cdit klinkt allemaal erg mechanies natuurlijk, maar arpeggio's leren je de verschillende verhoudingen tussen de tonen te voelen / horen / herkennen... vervolgens ga je werken aan harmonie (welke tonen klinken dominant, welke subdominant, welke dissonant) en melodie (welke tonen klinken 'leuk' bij of na elkaar)... solo's van andere na spelen helpt je inzicht te krijgen in verschillende licks'n'tricks, vooral blues barst van de licks
e+--------------------------------+
B+--------------------------------+
G+--------------------------------+
D+-----5-----5-----5-----5--------+
A+-5-7---5-7---5-7---5-7----------+
E+--------------------------------+
d e g d e g d e g d e g

e+--------------------------------+
B+--------------------------------+
G+--------------------------------+
D+---------5----------------------+
A+-----5-----7--------------------+
E+-5-8---8------------------------+
a c d c g e
en dan zijn er nog andere toepassingen voor toonladders, je kan ze namelijk heel goed gebruiken om liedjes te schrijven... neem de toonladder van C: c d e f g a b, daar zitten heel wat akkoorden in verstopt:

c e g = C
d f a = Dm
e g b = Em
f a c = F
enz

dit noemen ze een progressie (welke akkoorden klinken 'mooi' na/bij elkaar)... zet ze in een andere volgorde, hussel ze door elkaar, experimenteer ermee, en je maakt muziek 8-)

-=JEROEN=-
1 juli 2006, 14:18
hier heb je een voorbeeld van toegepaste toonladders:

http://home.planet.nl/~otten699/jazzexercises.htm

matt otten's site

Hooligan601
2 juli 2006, 15:15
Harstikke bedankt mensen!

Hooligan601
4 juli 2006, 11:07
http://home.planet.nl/~otten699/jazzexercises.htm

Zijn er overigens meer van dit soort sites bekend bij de mensen hier?

-=JEROEN=-
4 juli 2006, 13:48
wat bedoel je met dit soort sites?

wat zoek je precies?

Hooligan601
4 juli 2006, 13:53
wat bedoel je met dit soort sites?

wat zoek je precies?

Goede sites waar je van kan leren... :)

-=JEROEN=-
6 juli 2006, 04:59
tja hoe minder duidelijk je antwoordt, hoe minder ik je kan helpen

Hooligan601
6 juli 2006, 12:07
Websites die fatsoenlijke lessen online hebben staan...

-=JEROEN=-
6 juli 2006, 14:55
wat ken je al? wat wil je precies leren? meer akkoorden? betere techniek? meer theorie, etc, etc...

waayer
6 juli 2006, 20:34
http://www.blueslessons.net/eindex.htm

Hier kun je wat leuke bluestabs vinden.

sjoerd5
7 juli 2006, 19:33
ik kan ook geen noot hoor lezen