PDA

View Full Version : hollowbody finishen, enkele vraagjes



djangfripp
29 juni 2006, 14:08
Hi,

Ik heb een tijdje geleden een vieze crappy hollowbody gevonden op de rommelmarkt. Ik dacht, mm leuk om iets mee te doen, ik kreeg ze mee voor 7 euro ;) Ik was niet van plan om er veel werk in te steken tot ik dit forum zag en het gitaar restaureer virus me te pakken kreeg :) Wat een passionele gitaarbouwers op dit forum zeg !

Nu, ik ben al een paar dagen aan het zoeken en lezen en ik heb al veel interessante informatie gevonden. Ik wil hier dus zeker geen topic openen over onderwerpen waar er al genoeg van bestaan. Maar het is nogal veel om te verwerken, vooral ivm finishen, lak enz ... dus ik had nog enkele vraagjes waar ik op het forum nog geen antwoord op gevonden heb.

Dit is de gitaar btw;
http://users.telenet.be/hollowbody/

1) Hout; de body is gemaakt van gelamineerd hout, 3 lagen, iemand een idee wat die bovenste laag is ? na wat opzoekwerk lijkt het mij maple ofzo te zijn, brede strepen en lichte ‘vlammetjes’ ik hoop maar dat het geen goedkoop lucifer hout is ;) dan heeft het niet veel zin om er dure hardware op te zetten.

2) ivm het lakken; na verschillende ervaringen , voor en nadelen te hebben gelezen zie ik eigenlijk door het bos de bomen niet meer, maar mijn buikgevoel zegt dat ik maar beter voor acryl spray kan gaan want het is simpel aan te brengen, snel droog en makkelijk te verkrijgen in spray cans (motip bvb). Dit is een hollowbody, misschien dat iemand hier een ander idee over heeft om deze te lakken ? Als ik eruit ben welke mannier/lak, volg ik de lak-faq of een andere thread wel.

3) Bindings; op deze hollowbody horen eigenlijk bindings, zou zoveel mooier zijn ! maar het lijkt me enorm moeilijk en aangezien dit gelamineerd hout is en lagen nogal dun zijn, ben ik bang dat ik het ga beschadigen of afschrapen door het te frezen. Enige ideeën, suggesties ?

4) Elementen; Ik ben ook van plan om er een element op te plaatsen, wat zijn de opties voor arched bodies ? Ik had gedacht aan P90 element in combinatie met een humbucker; burstbucker of classic ’57 ofzo … ben er nog niet uit. Wat zijn de mogelijkheden hier ? zijn er element voetjes die ook gebogen zijn, of zijn er misschien schuimrubberen frames die je er eest kan onderplaatsen die dan wat meebuigen met de body ? hoe word dit normaal gedaan ?

righty, dat zijn zowat de dingen waar ik nog mee zit op het moment, ik hoop dat het geen vragen flood is ;)

greetz

Dirk W
29 juni 2006, 14:28
Hey,
1: ik denk dat het esdoorn (is maple in het engels) is. Het is meer een vaag vermoeden dan een zekerheid.
2: Er was laatst een hele thread over het lakken. Daarin kwam naarvoren dat cellulose lak handiger en mooier was. Het was moeilijker te krijgen en slecht voor het milieu en ook nog eens giftig. Maar wel makkelijker. Fred Dons kan het je waarschijnlijk in veel geuren en kleuren uitleggen.
3: Als je er niet zo zeker van bent dan kun je ook natural binding nemen. Dan kleur je een klein randje om de body heen niet. Daardoor lijkt het niet of je binding hebt, maar je ziet eigenlijk juist het hout. Dat werkt dus alleen als je je gitaar ook gaat kleuren
4.1: Je zou ook filtertron (replica's) kunnen nemen. Dat zijn echt van die nashville elementen geloof ik, en die vind ik altijd heerlijk klinken.
4.2: Er zijn als het goed is gewoon gebogen pickup rings te koop. Speciaal voor les pauls geloof ik. Die passen waarschijnlijk heel goed op je gitaar.

Veel succes ermee. Dit heeft potentie!

G.G.
29 juni 2006, 16:34
4.2: Er zijn als het goed is gewoon gebogen pickup rings te koop. Speciaal voor les pauls geloof ik. Die passen waarschijnlijk heel goed op je gitaar.

Veel succes ermee. Dit heeft potentie!

Ja, die van de Les Pauls kun je nemen, als de radius niet klopt kan je ze altijd op maat vijlen en schuren (gaat maar om hele dunnen randjes en is zo gedaan).

Javaca
29 juni 2006, 17:27
AAAAH de Egmond Rosetti. (ook onder andere namen verkocht trouwens).

Ik heb er hier ook nog een lijk van liggen (opgehaald met de rommelmarkt) heeft jaren in de zon gestaan, echt GOED naar de klote. Wil hem nogeens restaureren.


http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/egmond0019.jpg


Leuk om op te knappen, maar steek er niet te veel geld in (ze zijn niet veel waard). Het is leuk om een beetje pooierig gouden hardware op te zetten (staat niet verkeerd) en een floating jazzhumbuckertje bij de nek.

http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/images/parts/339001.jpg


Over de binding:
Zet er GEEN binding op. De top zit maar miniem vastgelijmd. Direct op de zijkant en de lijmstrip die erbij zit pakt hij maar voor de helftl. Als je daarin gaat frezen komt de hele top los.
Op de rosetti zit vaak een zwarte streep langs de rand, simpelweg getrokken met een biezentrekker (fietsfanatici weten waarover ik het heb). Als je met twee elastiekjes een dikke zwarte stift en een geleiding (stukje rondhout oid) aan elkaar zet kun je die bies zo trekken. Wat blanke lak er overheen en je hebt de originele 'binding' te pakken. Op zo'n ding als dit hoort geen ingewikkelde binding.

http://www.gitaarnet.nl/img/magazine/artikelen/egmond/eg12_groot.jpg

djangfripp
30 juni 2006, 01:33
oh thanx, leuk om weten welke gitaar het is. Er stond nog een plaatje op met de merknaam maar ik kon het niet goed lezen .. rosse ... sometin ;)

spijtig dat ze niet veel waard zijn. Ik denk dat ik de binding maar laat en ze zwart lak. Zou toch niet misstaan met een bigsby ;) Kga er toch proberen iets van te maken, die body kan misschien nog goed klinken, en met wat degelijk, niet te duur matterial erop ... zo niet, spijtig, kan ik het eventueel nog gebruiken voor een ander project

Gretsch6120
30 juni 2006, 10:02
en een floating jazzhumbuckertje bij de nek.

http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/images/parts/339001.jpg




Als je zo eentje nog zoekt,
dan heb ik er wel nog eentje te koop....

djangfripp
30 juni 2006, 11:07
kan iemand me nog wat meer info geven over die egmond rosetti gitaar aub ?
Ik vind er niet veel over op het net; leeftijd, het model, prijsklasse ... Misschien een of ander gitaarboek met wat info ... ben nu wel geinteresseerd in die gitaarbouwer Egmond.

ivm die floating humbucker, wat moet die nog kosten ? je mag me ook een berichtje sturen als je wil ... Maar ik denk wel dat ik voor een of andere p90 uitvoering ga

greetz

djangfripp
5 juli 2006, 20:42
ok, ik heb het forum nog wat doorgelezen en zit nog met een vraagje ivm het lakken. Wat is eigenlijk het verschil tussen eeen filler en sealer ? Ik weet voor wat het dient maar ze worden nogal door elkaar gebruikt precies.

en nog een domme vraag ;) wat is eigenlijk nat schuren en hoe doe je dat ? ik lees water gebruiken en wat zeep ? maar hoeveel water juist en word dit geabsorbeerd door het hout ?

Ik kan moeilijk beslissen welke kleur ik ze nu ga spuiten ;) maar dit vind ik wel de max; http://img.2dehands.be/f/normal/14633513.jpg
het is wit zoals de originele gitaar en als ik de zijkanten ook swart spuit en met tape afplak kan ik zo toch 'bindings' maken, wel geen echte maar ok ;)
Nu deze lak ziet er niet gewoon simpel wit uit, hoe kan je dit bereiken ? is dit nu wat gebroken wit of is het met al dat goud er op, en hoeveel lagen wit en hoeveel lagen lak, aan deze pic te zien nogal veel lak lijkt me.

ah, weet iemand toevallig waar ik tegen een redelijke prijs zo'n bigsby kan vinden ? ik zou het eigelijk niet moeten doen, veel te duur maar het ziet er zo geweldig uit. De prijzen vind ik alleen wat overdreven, op ebay vind ik ze wel voor 69-89euro maar dan zit ik weet met invoertax en shipping uit de US ...

JulesKr
5 juli 2006, 21:02
Voor info over de gitaar kan je even op deze (http://home.wanadoo.nl/wimmarkenhof/) site kijken. Of de man van die site even mailen, hij heeft mij ook geholpen.
Ik denk dat je een bigsby niet veel goedkoper zal kunnen krijgen, je kan mischien beter een kopie kopen. Over het lakken en zo kan ik je niet veel vertellen

B_2_the_a
5 juli 2006, 21:59
je hebt tegenwoordig ook goedkopere bigsby's, licensed serie

maar je kiest wel voor dure kleur(150 euro inplaats van 90 voor chroom)

Pun
5 juli 2006, 22:50
2: Er was laatst een hele thread over het lakken. Daarin kwam naarvoren dat cellulose lak handiger en mooier was. Het was moeilijker te krijgen en slecht voor het milieu en ook nog eens giftig. Maar wel makkelijker. Fred Dons kan het je waarschijnlijk in veel geuren en kleuren uitleggen.

Ik snap niet waarom er wordt gezegd dat cellulose lak moeilijker te krijgen is, bij de gamma hebben ze weet ik het hoeveel van die spuitbusjes met nitro-cellulose lak staan. (Alhoewel toegegeven dat je maar een laag of 3-4 uit zo'n spuitbusje haalt, voor de body).

djangfripp
5 juli 2006, 23:02
dan moet ik eens dringend naar de gamma ;)
ik heb het er anders laatst niet zien staan

B_2_the_a
6 juli 2006, 08:15
zo moeilijk is cellulose lak toch niet te krijgen?
www.voxhumana.nl 8-)

djangfripp
6 juli 2006, 10:44
Ik heb net uren aan het lezen en zoeken geweest op 'cellulose' in dit forum, en sorry maar ik zie het niet, sterker nog ... de meeste lak problemen blijken over cellulose lak te gaan.

en euhm, je kan enkel blanke cellulose lak krijgen, hoe spuit je dan een kleur ? acryl kan niet want daar reageert de cellulose op. Ik moet toch niet met een kwast gaan verven ? maw, hoe paint ik een kleur als ik met cellulose ga aflakken ?

ja, ik geef toe, ik ben echt wel een totale newbie op gebied van lakken maar ik kan er echt niet goed meer aan uit ;) mij lijkt het simpel, ik haal een filler, een paar cans kleur motip en een paar motip lak, en spuiten maar, ja en schuren natuurlijk ;)