PDA

View Full Version : Marshall 4x12" aanpassen...



pieter25
29 juni 2006, 13:48
Hoi,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed 4x12 cabinet. Nou weet ik dat marshall niet de beste reputatie heeft, en je beter een Bogner oid kunt kopen. Maar ik wil toch grrag een marshall 4x12 bottom kast. Ten eerste door de lage 2dehands prijzen, ten 2de omdat ze volgens mij makkelijk te verbeteren zijn.

Dit vond ik op het scott henderson forum:


Question: What do you think about Marshall JCM 2000 dsl-100 on 1960a cab?

Answer: I've used those a couple times when I couldn't bring my own amp. I wasn't crazy about it but it did the job OK. I don't like the cabinet though, because the new Marshall cabs have a pressboard back and I think they sound weird. It might be OK for live, but when you mike it you can hear some pretty nasty frequencies. It's easy to fix though - just take the back to a cabinet maker and tell him to copy it, only using birch instead of pressboard. If you want it to really sound good, sell those 16ohm speakers and get 8 ohm Greenbacks, throw that silly ohm switch in the trash, wire it at 8 ohms and use 10 gauge wire instead of that television wire that Marshall uses - and you'll have a great sounding cabinet!


De kosten zullen niet zo hoog liggen als je je bestaande speakers verkoopt en nieuwe greenbacks haalt. Die achterplaat plus wire-ing zal ook niet zo duur zijn toch? Hebben jullie tips of adresjes waar je dit kan laten doen.

Tristan
29 juni 2006, 14:19
Die achterplaat modificatie wordt door veel mensen gedaan en aanbevolen inderdaad...
Je kan ook eens kijken naar zo'n jaren '80 Marshall JCM 800 4x12 cabinet, daar zitten soms ook hele vette speakers in (bijvoorbeeld G12-65) en ik weet niet of dat ze toen de achterplaat ook al van vezelplaat maakten...
Kijk anders even op www.drtube.com die heeft een hele uitgebreide Marshall page waar ook de cabs wel vermeld staan...
Ik denk dat Chris van CMW amps dat soort achterplaat en wiring modificaties wel doet: www.cmwamps.com
De prijs moet inderdaad wel te overzien zijn, zeker als je de cab tweedehands koopt en eventueel de speakers weer verkoopt...
Ik vind zelf die G12M Greenbacks ook erg lekker klinkende speakers en sommige mensen zeggen inderdaad dat 8 Ohm speakers net iets lekkerder/directer zijn dan 16 Ohm speakers, maar dat heb ik zelf nog niet getest...

Dude
29 juni 2006, 14:43
Vergeet niet dat een greenback speaker nieuw rond de 120 euro moet doen. Dat is dus 500 euro aan speakers, voor die standaard speakers krijg je geen rochel meer terug. Zie je zo vaak op marktplaats staan dat je denk ik blij mag zijn als je 150 a 200 euro gaat krijgen voor de 4 stuks.

Daarnaast zal het uurloon + materiaalkosten ook lekker meetellen... krijg je uiteindelijk een ERG duur cabinetje en had je beter meteen een bogner kunnen kopen als je die lekkerder vind klinken toch ?

Beter gelijk een marshall AX kopen, heeft wel een checkerboard grill maar goed, staat mijnsinziens erg lekker !

guhlenn
29 juni 2006, 14:45
yup. zinloos. Die 75's zijn niet zonder rede geen drol waard.

en neem gelijk een 1960tv. klinkt lekker!

Tristan
29 juni 2006, 15:51
Volgens mij gaat het juist ook om het verschil tussen 16 Ohm en 8 Ohm en om die stereo schakelaar die er bij sommige van die Marshall kasten opzit, die verneukt het geluid...
De meeste Marshall cabinetten (volgens mij al hun 4x12 cabinetten) zijn 16 Ohm en er zijn dus mensen die zeggen dat 8 Ohm wat directer en lekkerder klinkt...
Overigens verkoopt Chris 4 (8 Ohm) Greenback speakers tegen een prijs van 380 euro... www.cmwamps.com
@Topic Starter: Ik zou denk ik ook voor die 1960TV gaan, die vind ik al erg lekker klinken en je kan natuurlijk altijd eerst de backplate vervangen voor een multiplex berken i.p.v. een vezelplaten achterkant...
Later kan je dan alsnog de 16 Ohm G12M Greenbacks verkopen, er 8 Ohm G12M Greenbacks in zetten en/of de wiring aan laten passen...
Dit is echter alleen kostenbesparend als je zo'n cabinet tweedehands op de kop kan tikken, want een Marshall 4x12 cab (zeker de 1960TV) kost al gauw zo'n 700 a 800 euro nieuw en een Bogner kost iets meer dan 1000 euro en die heeft alle features die jij zoekt al (en nog meer), dus als je voor een nieuwe cab gaat, dan zou ik zeker voor een Bogner 4x12 8 Ohm G12M Greenback kast gaan in jouw geval...

AART
29 juni 2006, 16:34
btw, dat die g12t75's in marshall cabs niet klinken ligt niet aan de speakers maar aan de marshall cabs.

in bogner cabs zxaten ze vroeger(en misschien nu) ook nog wel eens, en dat klonk een stuk beter.

svdijk
29 juni 2006, 18:31
Een 8 ohm's speaker klink precies hetzelfde als een 16 0hm speaker.
Het verschil in geluid komt door de eindtrafo in de versterker, die een andere spoel gebruikt voor 8 ohm i.p.v. 16 ohm!!!
Dus gewoon twee 16 ohm kasten gebruiken(wordt 8 ohm parallel), ziet er ook altijd leuk uit.
Als je de achterwand van een Marshall cab in het midden met een paar houtdraadbuiten vastzet, gaat ie ook al een stuk strakker klinken, zonder rare bijgeluiden, en opnieuw bedraden scheelt ook veel.
Gewoon met 2,5mm speakerkabel, werkt perfect.
G12H's klinken naar mijn mening beter als Greenbacks, maar das natuurlijk een kwestie van smaak.

Stefan

MarkS
29 juni 2006, 18:41
Is het een optie om die achterwand aan de binnenzijde te beplakken met bijvoorbeeld loodbitumen, of is het voor de klank juist de bedoeling dat deze mee-resoneert?

Tristan
29 juni 2006, 18:53
@MarkS: Volgens mij is dat juist onwijs kut...
Die Bogner kasten klinken ook juist zo lekker omdat ze lekker resoneren...
Voor hifi toepassingen is die demping misschien wel wenselijk, maar voor gitaarversterking is dat meestal niet echt te gek...
@svdijk: Ik wist niet dat het eigenlijk aan de amp lag, maar twee 4x12 kasten is wel een hoop gesjouw, ik zou dan toch eerder voor een 8 Ohm 4x12 cab gaan...
Ik vind overigens die nieuwe Chinese Celestion G12H High Resonance anniversary uit de Classic serie helemaal niet goed klinken...
Die vind ik heel schel en sisserig in het hoog en ze hebben mijns inziens ook een hele lelijke, rafelige breakup...
Die G12M Greenbacks vind ik veel lekkerder klinken...
Misschien dat die Engelse Celestion G12H Low Resonance uit de Heritage serie wel beter klinken, dat weet ik niet, want die heb ik nog niet getest...
@AART: Volgens mij is wat jij zegt maar ten dele waar...
Bogner maakt ook of heeft ook 4x12 kasten gemaakt met een combinatie van twee Vintage 30 speakers en twee G12T-75 speakers, omdat die een nog strakker laag hebben...
Die kast werd/wordt voornamelijk aangeraden i.c.m. de Uberschall...
Die G12T-75 is op zichzelf niet echt een bijzonder lekker klinkende speaker...

MarkS
29 juni 2006, 19:01
@MarkS: Volgens mij is dat juist onwijs kut... (knip)Voor hifi toepassingen is die demping misschien wel wenselijk, maar voor gitaarversterking is dat meestal niet echt te gek...
Vanuit die hifi-achtergrond, en ook deze opmerking:

the new Marshall cabs have a pressboard back and I think they sound weird. It might be OK for live, but when you mike it you can hear some pretty nasty frequencies brachten me tot deze suggestie.

Tristan
29 juni 2006, 20:03
Ik begrijp het, maar wat Scott Henderson waarschijnlijk bedoelde is een rare resonantie, omdat de achterkant van vezelplaat is...
Als je de achterkant vervangt door berken multiplex, dan hoor je een meer even resonantie en die resonantie is voor gitaarsounds juist wel weer vet...

OFFTOPIC: Mijn oom, ook een behoorlijke hifi freak, heeft vanwege dezelfde redenen zelf klankborden gemaakt... Dat zijn vrij zwevend opgehangen rechthoeken van plexiglas met daarin de speakers gemonteerd...
Door deze constructie heb je niet de zo door hifi mensen genoemde "kleuring" die een kast aan het geluid geeft...
Het klinkt in een hifi toepassing wel echt te gek moet ik zeggen, heel gedetailleerd en open...

gradje pbc
29 juni 2006, 20:50
niet aan beginnen: met nieuwe speakers + de kosten voor een
2e handse 1960B koop je gewoon een nieuwe bogner ofzo

gérard

hidde630
29 juni 2006, 21:08
probeer een 1960tv op de kop te tikken...klinken stukken warmer en beter dan die andere Marshalls die je overal online te koop ziet staan.
ik heb hem nu een aantal jaar en ben er echt zo blij mee...heeft me 450 euo gekost en was elke cent waard wat mij betreft.

svdijk
29 juni 2006, 21:17
Je hebt inderdaad gelijk Tristan, dat nieuwe chinese G12H's nogal schel klinken.
Maar zoals met bijna alle nieuwe speakers moeten ze eerst goed ingespeeld worden, en dan klinken ze echt totaal anders. Het schelle is dan weg.
Een goed ingespeelde G12H is de perfecte combinatie van een Greenback(mooie hoogweergave) en een Vintage30(strakke laagweergave).
De low resonance G12H's klinken zeker anders, maar dat heeft vooral met de lage resonantie te maken. Het hele frequentiegebied is verschoven, maar ook deze speakers moeten eerst ingespeeld worden voordat ze echt goed gaan klinken!!

Groet Stefan

Tristan
29 juni 2006, 21:59
Ik begrijp je verhaal, dat is met bijna alle speakers, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik bij een gewone, nieuwe G12M Greenback, een Vintage 30 of een andere Celestion dat gevoel veel minder heb dan bij de Chinese G12H anniversary high resonance Celestion...
Er is volgens mij iets mis met die speakers, ze sissen echt te erg, klinken krasserig in het hoog en hebben een verschrikkelijk rafelige breakup en dat laatste gaat er waarschijnlijk nooit meer uit...
Ze klinken gewoon als goedkopere speakers dan dat de andere Celestions dat doen, vergelijk die Chinese G12H maar eens met een Jensen C12N, die hebben volgens mij dezelfde problemen en die zijn echt een stuk goedkoper...
De variant die Weber maakt van de C12N heeft deze problemen bijvoorbeeld niet, maar die is dan ook duurder... Die speaker gebruikt Fender nu ook zelf in de Custom Shop reissue van de '57 Twin amp...
Ter vergelijk stopt Fender in de Tweed reissue van de Blues Junior een Jensen C12N, dat is een veel goedkopere amp dan die Custom Shop '57 Twin reissue...