PDA

View Full Version : noise gate/reducer



SL500
29 juni 2006, 11:25
Hey,

ik had even een vraagje over een noise gate of noise reducer? Ik speel zelf al een jaar of zeven gitaar en zit nu sinds een paar maanden ook in een band. JEEJ! maar met oefenen is het dan noodzakelijk;) om de versterker wat harder te zetten, volume op 6. In het geval van mijn versterker (Marshall AVT 150) begint het OD 2 kanaal al snel feedback te geven, de gain staat gemiddeld. Ik sta niet dichtbij mn versterker en als ik hem nog harder zet dan helpt het ook niet meer om mn hand op de snaren te houden. Mijn gitaar (Yamaha SL500) heft twee humbuckers maar zelfde gebeurt met de gitaar van een vriend van me met gibson classic humbuckers erin.

Nou is mijn vraag: wat doet zo'n noise gate of noise reducer??

Hoe wordt je geluid door dit pedaal beïnvloed en is het echt een oplossing of ligt het aan mezelf?

Ik hoor graag wat jullie er over te zeggen hebben!

Bram

the feable
29 juni 2006, 12:00
Ik weet niet of je High Gain speelt ( lijkt me wel) maar als je niet heel veel distortion gebruikt kan een goede kabel wonderen verrichten. Of een Noisegate in de geval ook werkt weet ik niet...

FruscianteFan
29 juni 2006, 12:06
Noise gate dingen zijn volgens mij vooral om ruis tegen te gaan.

Vonk
29 juni 2006, 12:20
Ja klopt, een noise gate is dus een soort poort met meestal 1 knop. Als je high gain speelt hoor je heel veel ruis als je niet speelt. Met die ene knop kun je de noise instellen tot wanneer het signaal wordt afgebroken. Zet je de knop dus heel hoog, dan komt er geen signaal door, en zet je hem laag dan wordt er een beetje ruis afgekapt. Je moet dus het punt vinden waar de ruis net ophoud.
De noisegate is dus helemaal open, als je speelt. Als je een noot lang laat uitlopen begin je na een tijd de ruis steeds beter te horen, en dan opeens kapt de noisegate het signaal af.

dunnoaname
29 juni 2006, 14:06