PDA

View Full Version : Storende speakers



Dogma
20 november 2002, 09:14
Ik heb het probleem met de meeste comboīs dat als je het volume een beetje openschroeft, de speakers gaan oversturen.
Laatst op een SWR 15 gespeeld, het volume kon niet verder dan de helft open, Laney hetzelfde, yorkville etc etc., en deze zijn toch allemaal tussen de 100 en 200 watt.
Ik heb het met zowel mīn actieve als met mīn pasieve bas.
op deze manier moet ik altijd met een overstuurde versterker met continu ingrijpende limiter spelen om een beetje hoorbaar te blijven tijdens het oefenen met de band.
Nou speelde ik afg. zondag op īn marshall Bassstate 150 Watt en die kon ik gerust helemaal openschroeven, zelfs met veel gain !!!
Daar kwam echt veel power uit!!
Zijn die andere versterkers nou allemaal klote dingen of waar ligt dit nu aan?
Hebben jullie hetzelfde probleem?

AllodoX
20 november 2002, 10:07
Marshall heeft z'n versterkers en speakers goed op elkaar afgestelt.. dus een 150w amp met ook een 150w speaker..

anderen hebben bijv een 50w versterker met 150w speaker.. dan krijg je problemen als je hem te hard zet.. je versterker moet teveel gaan pompen om op het gewenste volume te komen.. en dan krijg je clipping.. en met clipping kun je zelfs met een 50w versterkertje een 1000w speaker opblazen.. daarom moet je versterker bij voorkeur gelijk of hoger zijn dan je speakers.. lager kan wel.. maar dan niet boven 50 % open trappen eh :smile:

basswasp
20 november 2002, 16:28
Hoe weet je dat je versterker 50% openstaat als je een aparte knoppen hebt voor het in- en uitgangsvolume?

jaspertomas
21 november 2002, 20:22
Btw, ik was vandaag aan het repeteren met met mijn yorkville 200, begint de tweeter opeens onwijs te kraken en een teringherrie te maken als ik hoge tonen speelde. Het volume stond op de helft, maar het rare was: het gebeurde alleen bij fretbuzz. Dus als ik fretbuzz had, werd dat heel overdreven versterkt door de tweeter. Ik heb de versterker uitgezet en toen ik 'm weer aanzette was het weg.. gelukkig maar> beter blijft het weg. Weet iemand hoe dit is gekomen of heb je hetzelfde gehad?

AllodoX
21 november 2002, 21:43
basswasp.. ok.. dr. allodox quick-tutor in voor- en eind versterkers..

je voorversterker moet je eigenlijk niet verder dan 30 % open doen.. het is een klein, zwak versterkertje.. en als je die te ver open doet verlies je je laag. het doel van die voorversterker is eigenlijk alleen maar om het signaal een klein boostje te geven alvorens het signaal de equaliser in gaat.

De eindversterker is speciaal gemaakt om volume te creeren..

dus het volume bereken je uitsluitend op de eindversterker.. omdat de voorversterker er niet voor gemaakt is.

snappie ? :smile:

AntY
21 november 2002, 22:19
bedoel je:

de versterking van de preamp valt te verwaarlozen ten opzichte van de versterking van de poweramp?

AllodoX
22 november 2002, 07:42
yep :smile:

Je moet het zo zien.. wie moet de speakers aansturen ? het 0.2w voorversterkertje, of de 600w eindversterker ?


stel je gooit er 0.5 volt in, versterkt dat tot 2 volt door je voorversterker helemaal open te gooien, en daarna naar 300v door je eindversterker op 1/8e open te zetten..

Waar is je headroom dan ? en waarom heb je dan een 600w eindversterker nodig, als je er maar 75w van gebruikt ? :smile:

als je die 0.5 volt naar 0.75 doet met je preamp ( 1/4e open bijv ), en dan naar 300v pompt door je eindversterker 1/3e open te zetten.. dan heb je veel en veel meer laag :smile:

de voorversterker is er eigenlijk alleen maar om het verlies van de kabels te compenseren voordat het signaal de equaliser in gaat..

basswasp
22 november 2002, 08:43
Helemaal duidelijk, bedankt :smile:

Dogma
22 november 2002, 17:35
Ok, ik geef altijd zo veel mogelijk gain tot het compressor lampje gaat branden en dan weer iets terug te draaien.
Net als bij T.Elliot met die lampjes die teveel/goed of te weinig gain aangeven.
Maar ik zal īs wat minder gain geven, ff testen dan!!