PDA

View Full Version : Heb ik te dikke vingers of..?



PatrickVBH
29 juni 2006, 00:12
Hallo gitaarfanaten,

Ik zit met een beetje een rotgevoel haha, ik ben sinds 3 dagen een beetje aan het oefenen geslagen met een acoustisch gitaar om dus bepaalde beginners akkoorden te leren. Maar ik heb het regelmatig dat ik op een site kijk hoe zo'n kerel dat dan voordoet en als ik dat dan hetzelfde doe (zo ongeveer voor m'n gevoel en gezicht) raak ik telkens dubbele snaren zodat ze niet zuiver klinken. Ik heb al zitten kijken en turen tussen m'n vingers en snaren door als ik hem dan zo vast heb, maar dan zie ik toch echt dat m'n vingers vrij dik zijn en ik dan zo'n minimale ruimte over heb dat ik dat bijna met passen en meten voor elkaar moet krijgen om ze niet andere snaren te laten raken waarvan dit niet de bedoeling is. Jullie kunnen mij vast vertellen wat ik hier eventueel aan kan doen of waar ik op moet letten?
Ik heb wel al op diverse on-line lessen gekeken en daar op gelezen dat je je vingerkootjes altijd gebogen moet houden etc. en dat je de gitaar niet zo beet moet pakken als een honkbalknuppel, maarja mischien zie ik iets over het hoofd ofzo? Laat het me maar horen, want ik baal er best wel van hehe.

Veekeren
29 juni 2006, 00:28
Beetje inkoppertje, maar neem eens een echte les of ga eens naar iemand die al goed kan spelen. Kans is vrij klein dat je vingers echt te dik zijn, maar een expert die precies ziet wat je doet kan je beter helpen dan een forum dat het slechts met een beschrijving van jou moet doen ;)

Picker
29 juni 2006, 08:24
Kijk eens naar Richard Smith. Dan ben je direct van je zorgen af...

--=HANS=--
29 juni 2006, 08:29
Als je vingers dikker zijn dan die van BB King kun je je zorgen gaan maken en anders: oefenen oefenen oefenen ! :)

Ik denk dat iedere beginnende gitarist deze ervaring wel heeft. Hetzelfde geldt voor de eerste baree accoorden, je denkt in het begin dit lukt me nooit en na een tijdje pak je ze zonder na te denken.

Succes

Harald
29 juni 2006, 09:31
Kijk eens naar Richard Smith. Dan ben je direct van je zorgen af...


[OBELIX MODE]Hij is niet dik, gewoon een beetje stevig gebouwd![/OBELIX MODE]

Naast Segovia e.a. inderdaad wel een extreem voorbeeld. Sta er altijd van te kijken dat hij dan ook nog een zeer indrukwekkende snelheid haalt, en dan nog zonder flatpick ook

Picker
29 juni 2006, 11:55
...ofschoon hij ook uitstekend met f(l)atpicking overweg kan... :satisfie:

Captain Badass
29 juni 2006, 11:56
Stevie Ray Vaughan zijn vingers waren ook niet bepaald dun en hij wordt toch ook beschouwd als één van de beter gitaristen.
Mijn gitaarleraar heeft ook dikke vingers en hij neemt soms 2 snaren met 1 vinger. Soms is dat wel erg handig.
Ik had trouwens net hetzelfde probleem toen ik begon te spelen en ik heb ook lang gedacht dat mijn vingers te dik waren. Je moet gewoon wat oefenen,na een tijd gaat het vanzelf.
Als je niet zeker bent of je de gitaar goed vasthoudt, is het misschien geen slecht idee eens een paar lessen te nemen.

LaurentB
29 juni 2006, 13:39
Hallo gitaarfanaten,

Ik zit met een beetje een rotgevoel haha, ik ben sinds 3 dagen een beetje aan het oefenen geslagen met een acoustisch gitaar om dus bepaalde beginners akkoorden te leren. Maar ik heb het regelmatig dat ik op een site kijk hoe zo'n kerel dat dan voordoet en als ik dat dan hetzelfde doe (zo ongeveer voor m'n gevoel en gezicht) raak ik telkens dubbele snaren zodat ze niet zuiver klinken. Ik heb al zitten kijken en turen tussen m'n vingers en snaren door als ik hem dan zo vast heb, maar dan zie ik toch echt dat m'n vingers vrij dik zijn en ik dan zo'n minimale ruimte over heb dat ik dat bijna met passen en meten voor elkaar moet krijgen om ze niet andere snaren te laten raken waarvan dit niet de bedoeling is. Jullie kunnen mij vast vertellen wat ik hier eventueel aan kan doen of waar ik op moet letten?
Ik heb wel al op diverse on-line lessen gekeken en daar op gelezen dat je je vingerkootjes altijd gebogen moet houden etc. en dat je de gitaar niet zo beet moet pakken als een honkbalknuppel, maarja mischien zie ik iets over het hoofd ofzo? Laat het me maar horen, want ik baal er best wel van hehe.

Inderdaad een kwestie van je vingerkootjes goed recht op de snaren plaatsen, je duim niet te ver boven de hals uit laten steken (anders trek je a.h.w. je vingers achterover) en blijven proberen.
Het is een probleem dat meer beginnende gitaristen hebben en dat zich geleidelijk zal oplossen. Het is in elk geval al goed dat je het hoort en dat je erop let.

Alberto
29 juni 2006, 16:11
Hier kan ik enkel nog aan toevoegen dat de houding waarmee je speelt vrij veel effect heeft op de kwaliteit van het spelen. Dat ondervind ik toch zo... En zeker in het begin is dit toch vrij belangrijk. De klassieke houding speelt eigenlijk het beste. Recht op een stoel van normale hoogte met je gitaar rusten op je linkerbeen. Je linkervoet moet dan ook op een voetbankje. De kop van je gitaar is dan ongeveer ter hoogte van je schouder en zo heb je een goed overzicht op de hals...

Veel succes!

Grrtz,

Alberto

PatrickVBH
29 juni 2006, 17:34
Gisteravond weer even zitten tobben. Lukte natuurlijk weer voor geen meter haha. Was het vandaag zat en heb besloten toch maar tijd vrij te moeten maken en les te gaan nemen. Was even in de desbetreffende zaak en die man schoot in de lach toen ik het hem vertelde. Lag aan mij en niet aan de gitaar zei die, het was een veel voorkomend probleem bij beginners. Er is dus nog hoop haha. :gitarist:

MarkS
29 juni 2006, 19:14
Ik heb een kromme wijsvinger en pink (topjes buigen binnenwaarts).
Man man, wat heb ik in het begin lopen vloeken toen ik de eerste barré-akkoorden leerde spelen...

Blauw
29 juni 2006, 21:12
Barré accoorden zijn altijd kut als beginner, maar t is wel een fantastisch gevoel als t lukt en je bijvoorbeeld Hotel Callefornia kan spelen

Kaïn
29 juni 2006, 22:37
Hmmhmm Zeer frustrerend is dat in het begin. Dan wil je een nummer spelen en dan zie je een barré en dan weetje dat je al kan ophouden. Maar daar kom je doorheen! Het voelt heerlijk als het uiteindelijk lukt. (en het gáát je lukken dat beloof ik je, als je het echt wilt)

Flipkoos
1 juli 2006, 12:15
volgens mij heb je nooit te dikke vingers om gitaar te spelen. check de worstepootjes van virtuoos Johnny Hiland:

http://www.isptechnologies.com/pr2004johnnyhilandendorsesdecimatorpedal_files/image001.jpg

Kaïn
1 juli 2006, 16:19
Iee hij is wel heel lelijk:p

TRC
1 juli 2006, 16:41
Van die enge ogen :P

Anyway, ik vond het op het begin (en nu nog af en toe) ook erg moeilijk.
Vooral barrè akkoorden idd ;-) maar daar helpt het wel weer bij wanneer je wat dikkere vingers hebt! Ik kon de snaren eerst echt amper inknijpen.

LaurentB
1 juli 2006, 20:49
volgens mij heb je nooit te dikke vingers om gitaar te spelen. check de worstepootjes van virtuoos Johnny Hiland:

http://www.isptechnologies.com/pr2004johnnyhilandendorsesdecimatorpedal_files/image001.jpg

Ja, en dan op zo'n smalle Telecasterhals spelen...

dwergje
2 juli 2006, 01:22
Van die enge ogen :P

Anyway, ik vond het op het begin (en nu nog af en toe) ook erg moeilijk.
Vooral barrè akkoorden idd ;-) maar daar helpt het wel weer bij wanneer je wat dikkere vingers hebt! Ik kon de snaren eerst echt amper inknijpen.

Mijn wijsvinger kwam bij barré akkoorden op mijn eerste gitaar (een klassieke gitaar) niet totaan de lage E snaar. Ik denk dat het een beetje en combinatie was van erg korte vingers en een (te) brede hals.

gertdm
2 juli 2006, 14:22
Het maakt echt niet uit hoor, dikke of dunne vingers....eventueel kun je je gitaar er nog op kiezen. Vooral als je grote handen hebt is het misschien raadzaam een gitaar te zoeken met een iets bredere hals,,,,maar ik geloof dat het gewoon een kwestie is van doorzetten.
Don ross (erg goeie gitarist) heeft echt worstenvingers.....maar spelen kan die wel....

joanna
2 juli 2006, 15:04
Bwa, ik denk ook niet echt dat het aan de dikte van de vingers ligt hoor! Ik speel zelf nog niet lang en heb vingers die dunner zijn dan een centimeter!!! Ook ik heb daar dus vreselijk veel last van, vooral in 'the very begining'.

En over vingers die naar binnen draaiien: Mijn middenvinger staat op het einde zo abnormaal geplooid, best wel grappig. Maar dat hinderd me niet (of toch, nog niet).

Over barré akkoorden ga ik wel mijn mond houden want daar ben ik nog niet aan toe, nog lang niet.

Joanna