PDA

View Full Version : ik wil n fatsoenlijk sologeluid!



john.3001
28 juni 2006, 22:29
Hoi mensen,

heb sinds kort dan een buizenamp (een peavey valveking met 1x12) waar ik heel tevreden mee ben.. zoals verwacht is de amp een stuk gevoeliger voor de hoeveelheid en soort drive die je erin gooit dan een transistor-bak (voor mij weer een nieuwe ervaring, voor velen hier oude koek)..

nu dan de vraag:

ik wil een mooi sologeluid uit mn amp halen (toelichting: smooth en sustainrijk zoals slash in november rain ZONDER noise)..

hoe ga ik dit bereiken..? ik heb er nu een boss SD-1 en een GE-7 voorstaan, maar wellicht is het verstandig om een distortion pedaal erbij te kopen.. ff gekeken met de zoekfunctie, want ik had oorspronkelijk een DS-1 in gedachten, maar daar is lang niet iedereen lovend over (terwijl t toch n klassieker is).. dus zijn er nog andere manieren om een lekkere sound eruit te halen en moet de eq dan voor of na de overdrive/distortion pedalen want ik ben ff de weg kwijt :/

enne.. aub niet meteen mijn amp gaan dissen he :p

hubert
28 juni 2006, 22:42
pro co rat....

provisus
28 juni 2006, 23:01
Misschien MI-audio Crunch box klinkt zeer goed!

paulusdeBKB
28 juni 2006, 23:24
Je moet al dat gezeik over de SD-1 niet te serieus nemen. Tone is heel persoonlijk en als hij voor jou werkt dan is het goed, toch?

Terug naar je vraag: probeer eens een Marshall Guv'nor pedaaltje op de kop te tikken. Is eigenlijk een complete torrenpreamp die je een lekkere Marshall sound geeft.

Verder kun je ook je sound wat smoother laten klinken door de gain van de SD-1 niet te hoog te zetten (en hem evt te combineren met een compressor).

marc_o
28 juni 2006, 23:25
Wat voor gitaar gebruik je?
Ik sta er meer van te kijken dat je het uit een pedaal wilt halen, wanneer je de gain tot je beschikking hebt die in de valveking zit.
Voor Slash-solo-geluid gebruik je vaak je neckhumbucker en niet al teveel gain, begin een leuk blues-sologeluid te zoeken en schroef dan langzaam de gain iets op. Ik weet zeker dat het lukt.
Kijk ook naar je toonregeling, begin met alles op "12"uur te zetten en pas dan e.e.a. aan.
Slash speelt op Marshall en die hebben redelijk wat hoog en mid, dus draai de mid er niet uit....maak dus geen heavy metal-sound.

Maar nogmaals....welke gitaar gebruik je?

BeeJee
29 juni 2006, 00:57
Gebruik als basis de gain van je Peavey (toonregeling instellen met veel mids) en daarvoor de SD-1 als booster: dwz. gain relatief laag, level omhoog en de tone ergens tussen 11-13 uur. Ik denk dat je dan een heel eind in de richting komt.. Evt. kun je met de GE-7 erbij ook nog veel extra bereiken. Wederom, zoals Marc Odijk ook al aangeeft, vooral de mids er niet uitdraaien, integendeel eigenlijk.

fullorder
29 juni 2006, 10:34
Met een simpele fuzz kun je ook een heerlijke sustainrijke solo-sound uit een buizenampje halen, alleen is dat weer niet de Slash-sound die je zoekt (denk ik).

ruezzz
29 juni 2006, 10:42
Ik heb op mijn ENGL Thunder 50 Combootje (Gewoon in het cleane kanaal)
de MI Audio Crunchbox en dat klinkt überübervet...
(Veel beter dan het leadkanaal van de ENGL zelf)

Beste distortionpedaal dat ooit gehoord heb.
Sustain is te gek. En je hebt qua volume echt veel headroom.
Veel distortions hebben het nadeel dat als je er meer gain in gooit, je wat druk verliest - bij de Crunchbox dus niet ;)

Zeker proberen!

LPplayer
29 juni 2006, 15:49
Ik heb op mijn ENGL Thunder 50 Combootje (Gewoon in het cleane kanaal)
de MI Audio Crunchbox en dat klinkt überübervet...
(Veel beter dan het leadkanaal van de ENGL zelf)

Beste distortionpedaal dat ooit gehoord heb.
Sustain is te gek. En je hebt qua volume echt veel headroom.
Veel distortions hebben het nadeel dat als je er meer gain in gooit, je wat druk verliest - bij de Crunchbox dus niet ;)

Zeker proberen!

MI Audio Crunchbox is niet zo een bekend pedaal toch? Is deze bij Feedback uit te testen. Ik heb em daar niet gezien in ieder geval. Ik wil deze wel een keer onder de loep nemen. Ik gebruik nu een Pro cat 2 en een TS 9. Opzich wel een lekkere combinatie.

john.3001
29 juni 2006, 18:20
Je moet al dat gezeik over de SD-1 niet te serieus nemen. Tone is heel persoonlijk en als hij voor jou werkt dan is het goed, toch?

Terug naar je vraag: probeer eens een Marshall Guv'nor pedaaltje op de kop te tikken. Is eigenlijk een complete torrenpreamp die je een lekkere Marshall sound geeft.

Verder kun je ook je sound wat smoother laten klinken door de gain van de SD-1 niet te hoog te zetten (en hem evt te combineren met een compressor).

Yes, de Guvnor staat ook op mijn lijstje (Slash gebruikte de eerste versie ook heb ik ergens gelezen).. zal ik dus zeker s gaan testen

john.3001
29 juni 2006, 18:25
Wat voor gitaar gebruik je?
Ik sta er meer van te kijken dat je het uit een pedaal wilt halen, wanneer je de gain tot je beschikking hebt die in de valveking zit.
Voor Slash-solo-geluid gebruik je vaak je neckhumbucker en niet al teveel gain, begin een leuk blues-sologeluid te zoeken en schroef dan langzaam de gain iets op. Ik weet zeker dat het lukt.
Kijk ook naar je toonregeling, begin met alles op "12"uur te zetten en pas dan e.e.a. aan.
Slash speelt op Marshall en die hebben redelijk wat hoog en mid, dus draai de mid er niet uit....maak dus geen heavy metal-sound.

Maar nogmaals....welke gitaar gebruik je?

Ik heb een epiphone lp standard plus met een SD59 in de brugpositie.. mss ligt t aan de neckhumbucker (standaard epiphone dingetje), maar die wil ik eigenlijk binnenkort vervangen door een duesenberg domino p90.. die twee pickups gecombineerd met de tone wat naar beneden geven in mijn ogen een heerlijk solo-geluid.. idd goeie tip om de mids erin te laten want op mn GE7 (die ik vooral gebruik als booster) heb ik ze er redelijk uitgedraaid..

daarnaast: de gain op de valveking klinkt goed maar niet geweldig, de buizen oversturen echter wel lekker wanneer je de gain wegdraait en het inputsignaal flink opvoert.. wat delay erop werkt ook al mee, maar toch ga ik nog s wat distortion-pedalen testen, want ik kan wel naar 10 gaan maar niet naar 12 als je begrijpt wat ik bedoel..

tnx iig