PDA

View Full Version : Eindbuizen veranderen Laney VC50.



kunk
28 juni 2006, 22:18
Hallo,

Ben sinds kort in het bezit van een Laney VC50 buizen versterker. Nu heeft deze versterker de mogelijkheid om te voorzien van andere eindbuizen (EL34)als de standaard geleverde 5881 (6L6)buizen. Hiervoor is de versterker voorzien van een Bias-switch op de achterkant. Mijn vraag nu is het omzetten van deze switch voldoende of moet de bias ook nog verder afgeregeld worden. Zo ja wie weet welke procedure hiervoor dan gevolgd moet worden.

Alvast bedankt Kunk.

hanzeman
29 juni 2006, 00:03
Klinken de 6L6 niet goed? Lijken me toch lekkere buizen...

kunk
29 juni 2006, 20:20
Natuurlijk klinkt de versterker nu ook prima maar ben best nieuwsgierig naar de invloed die de eindbuizen op het geluid hebben. Een een verandering naar een meer Marshall achtig geluid lijkt mij ook niet verkeerd.

Kunk

svdijk
29 juni 2006, 21:42
Kunk,
Met EL34's krijg je in ieder geval minder laag in het geluid(klink wel strakker), veel meer mid(de VC50 wordt duidelijker) en een iets minder schel hoog.
Je moet de switch omzetten naar EL34, en daarna de bias nog instellen. Ik doe dat als volgt; 1 Ohm weerstand(liefts 2 Watt) solderen op pin 8 en 1 van buisvoeten naar massa(daar zit nu bij jou alleen een doorverbinding gesoldeerd).
Meet de anode spanning (gelijkspanning) met een goede multimeter, een Fluke meter b.v.(DOE DIT HEEL VOORZICHTIG, DE SPANNING IS LETTERLIJK DODELIJK!!!)op pin 3 met massa(anode spanning). Deze zal tussen de 430 en 450 Volt zijn bij een VC50. Meet daarna over de 1 ohm weerstand hoeveel millivolt hierover staat, dus 30 millivolt is 30 milliampere.
De formule is dan als volgt: 25(max. dissipatie EL34) delen door 450(anodespannning) vermenigvuldigen met 0,6(moet tussen 0,5 en 0,7 zijn om de versterker uit crossoverdistortion te halen). In dit voorbeeld kom je uit op 0,0333, oftewel 33 milliampére.
Deze stel je af met de biaspot, totdat je die waarde bereikt hebt.
Als je de versterker heter zet (met 0.7 vermenigvuldigen) klinkt ie wat beter maar gaan de buizen niet zo lang mee, dus ik zet um altijd tussen de 60 en 65%.
Meet ook beide buizen na, een goed gematched set zit niet meer als 1 mA verschil in!!

Veel succes, Stefan

kunk
29 juni 2006, 21:51
Oke stefan bedankt dat is een antwoord waar ik wat aan heb.
Het klinkt alsof je ervaring hierin hebt met deze versterker?
Klopt dat? Als dat zo is dan weet je misschien ook meer over de verandering in sound die deze aanpassing tot gevolg heeft.

Kunk

svdijk
30 juni 2006, 12:03
Klopt, ik heb ervaring met deze versterkers.
Persoonlijk vind ik de EL34 beter klinken in deze versterkers, je krijgt iets meer compressie in het mid, en dus een "Marshallachtige" sound.
De laatste keer heb ik in zo'n versterker TAD6L6WGC's geplugged, hierdoor krijg je een veel opener geluid, maar het werd mij iets te treble-achtig.
Voor die versterker zou ik JJ E34L buizen gebruiken, die hebben een mooi rond hoog, en zijn erg betrouwbaar.
Let wel op dat "geluid" erg persoonlijk is, en ik natuurlijk niet kan zeggen dat jij dat mooi vind!!

Groeten Stefan

ssj3goku
30 juni 2006, 14:49
Hey stefan, bedankt man, weer wat geleerd. Ik heb me altijd al afgevraagd wat dat bias-gedoe nou was...