PDA

View Full Version : Toonladders



if19mt
20 november 2002, 00:55
Hoi! Ik ben sinds kort een beetje aan het oefenen met toonladders. Nu weet ik dat als een nummer in Em of G geschreven is, dat ik alle tonen van Em penta over het hele nummer kan spelen. Nu is mijn vraag of dit ook mogelijk is met de complete mineur toonladder van E, of met G groot. Bedankt!

pimmetje
20 november 2002, 11:18
Ik weet ff niet 100% zeker of ik je vraag goed begrijp, maar ok... gewoon maar ff een verhaaltje waarin hopelijk 't antwoord staat :grin:.

Je bent er dus achter dat E mineur pentatonisch dezelfde tonen heeft als G majeur pentatonisch (GABDE).

De complete ladder van E mineur of G majeur zijn ook 'tzelfde; alleen een C en een F# toevoegen. Die zijn dus ook door elkaar te gebruiken.

Als een nummer E mineur pentatonisch slikt, is 't echter niet zeker of 't ook alle tonen van de complete mineurladder kan hebben. Als er bijvoorbeeld een Am-akkoord in voorkomt, dan zal 't wel goed zitten met die C (en die F# eigenlijk ook wel).

Die C en F# zijn eigenlijk volgtonen; ze kunnen meestal gewoon kort gepakt worden en over sommige akkoorden gewoon helemaal goed.

Je kan gaan zitten rekenen tot je een ons weegt, maar bij dit soort vraagstukken komt 't uiteindelijk neer op doen en luisteren wat er gebeurt. Muziek is (gelukkig) meer dan de onderliggende wiskunde alleen.

if19mt
20 november 2002, 11:58
Jij zegt dus gewoon de Em penta gebruiken, en de die overige twee tonen toevoegen op momenten dat het klinkt. Ik snap :smile: Bedankt!

pimmetje
20 november 2002, 12:22
Dat heb ik gezegd en eigenlijk ook nog iets anders: dat over volgtonen... het kort pakken.

Je kan dus (als we 't over Gmaj/Em blijven hebben) kort een C of F# pakken om snel door te gaan naar een andere toon. Dat kan hele mooie dingen geven. Je ziet dan ook dat je plots halve-toons intervallen hebt (van F# omhoog naar G of van C omlaag naar B).

Zo kan je natuurlijk allemaal licks verzinnen die over sommige akkoorden rot zullen klinken, over sommige perfect en over sommige NOG gaver juist omdat die dissonant erin zit.

if19mt
20 november 2002, 12:30
Ik zal eerst een beginnen met de toonladder van buiten te leren, en dan ga ik eens goed op deze manier oefenen ja. BEdankt!

moretel
20 november 2002, 13:16
Zoek eens wat leuke jamtracks op , er staan links op het forum.
Dat is een leukere manier van toonladders leren, kan je ze gelijk toepassen.
Of je kan ook zelf wat opnemen en daaroverheen het een en ander uitproberen.