PDA

View Full Version : Je eerste nummer



LaurentB
28 juni 2006, 15:12
Naar aanleiding van Harald's suggestie voor een nieuwe thread:

Wat was het eerste nummer dat je speelde op gitaar?

Ik wijk gelijk al af van mijn eigen vraag, want de compositie die ik ga noemen is niet de eerste die ik kon spelen maar wel de eerste die ik WILDE spelen, nadat mijn toenmalige beste vriendje het al na één maand kon spelen. Ik heb hem nooit meer in kunnen halen.
In feite kwam ik daardoor op het idee gitaar te gaan spelen; ik wist niet dat zoiets ook erop mogelijk was en had tot dan toe gitaar voor een instrument gehouden waarop langharige figuren accoorden speelden als begeleiding voor melige liefdesliedjes.

Het stukje was een Allegro van een zekere Mauro Giuliani:
www.em11.nl/geluiden/allegro.mp3

Don Capo
28 juni 2006, 15:19
Het eerste nummer dat ik speelde was Nothing Else Matters. Tenminste, de eerste paar maten. Dat vond ik al geweldig maar het sloeg natuurlijk nergens op.

Het eerste nummer dat ik speelde en waarvan ik echt zoiets had van 'Ja, nu kan ik zeggen dat ik echt kan gitaarspelen' was Classical Gas. Tussen deze twee nummers zit wel een periode van een jaar of 4.

Tho
28 juni 2006, 15:49
Haha, mijn eerste nummer wat ook nothing else matters, maar dan echt alleen de open snaren. Het eerste nummer wat ik vloeiend speelde was Greensleeves! Inmiddels ben ik beland bij Crazy Train :satisfie:

Jesse v.d
28 juni 2006, 16:20
Mijn eerste nummer was de intro van don't cry van guns en roses.

sembo
28 juni 2006, 16:34
ik zou het echt niet meer weten wat mijn eerste nummer was

maar ik begon wel allemaal met basis accoorden

mazzel

Flipkoos
28 juni 2006, 16:36
House of the Rising Sun denk ik...

Elixir
28 juni 2006, 16:49
smoke on the water van deep purple.

Enra
28 juni 2006, 16:51
"Blowin'in the Wind" van Bob Dylan.

Tho
28 juni 2006, 16:55
Mijn eerste nummer was de intro van don't cry van guns en roses.

Heerlijk!!! die kwam wat later bij mij

gertdm
28 juni 2006, 17:10
'you've got a strange effect on me '.....en alles op de hoge e....

De titel dekt ook wel de lading want ik ben er ook nooit meer vanaf gekomen, van de gitaar....

chris c
28 juni 2006, 17:12
Het stukje was een Allegro van een zekere Mauro Giuliani:
www.em11.nl/geluiden/allegro.mp3

Hé dat was ook het eerste nummer waarmee ik heb leren tokkelen ipv akkoorden te strummen. Een vriend had mij getoond hoe dat moest met de rechterhand. Sindsdien nooit meer gestopt (met tokkelen, maar dat heet nu dus fingerstyle...)

Picker
28 juni 2006, 22:20
Mijn eerste nummer was een eigen compositie. Kan het nog spelen. Je moest er wel bij fluiten. Ik was geloof ik negen...

Misschien maar eens opnemen op de volgende CD...? http://www.eltjohaselhoff.com/HTMLobj-2093/aniGif.gif

goeroezeboe
28 juni 2006, 22:30
Het eerste nummer dat ik speelde en waarvan ik echt zoiets had van 'Ja, nu kan ik zeggen dat ik echt kan gitaarspelen' was Classical Gas. Tussen deze twee nummers zit wel een periode van een jaar of 4.

Bij mij was het omgekeerd. Classical Gas was het eerste nummer dat ik echt geprobeerd heb te leren spelen ... en ik kan het nog steeds niet. Maar ja, ik wist er zo weinig van dat ik zelfs niet inzag dat dat toch niet zo simpel is ;). Nothing else mathers was het tweede nummertje en dat lag gelukkig wél binnen mijn mogelijkheden :p.


ps. Misschien moet ik maar is opnieuw proberen Classical Gas te spelen, het blijft een supernummer en nu gaat het ongetwijfeld veel beter gaan, of het helemaal gaal lukken dat is nog wat anders :p.
pps. Allegro van Mauro Giuliani ziet er inderdaad een leuk en redelijk gemakkelijk nummertje uit

kim_mii
28 juni 2006, 23:31
mijn eerste nummer was de intro van have a little faith in me (joe cocker),, maar het eerste liedje met akkoorden was when you say nothing at all van ronan keating:)

greetzz kim:)

imm
29 juni 2006, 07:26
mijn eerste nummer was anouk met lost.. speel het nog wel regelmatig is best lekker stukje om te spele:)

Harald
29 juni 2006, 09:25
Ben ik effe een dagje weg door computerproblemen... leerde op kerstavond twee dingen van mijn neef op mijn juist gekregen gitaar: Egyptian Reggea (in de verkeerde toonsoort E- ipv A-) en het rock 'n roll basloopje. Na een week deed ik dat volgens hem sneller dan hij. Nooit verwacht dat zo'n 25 jaar later iemand me zover zou krijgen dat ik dat opnieuw oppakte met wat variaties:) (Guitar Boogie dus) Eerste akkoorden waren E A en D waarmee ik Lola zou moeten kunnen spelen, maar dat klonk heel anders dan het intro van de live versie van de Kinks die toen net uit was (op een 12 string trouwens) En eerste akkoorden stuk zal ook wel House Of The Rising Sun geweest zijn.

apekop
29 juni 2006, 09:47
Jullie leggen de lat wel hoog zeg...als eerste stuk Classical Gas!!! zou ik mijn leerlingen niet willen aanraden...

eerst zorgen dat je techniek een beetje ok is en dan het echte werk.

wat is er mis met Advocaatje en Yankee Doodle...haha

LaurentB
29 juni 2006, 10:09
(...)
Eerste akkoorden waren E A en D waarmee ik Lola zou moeten kunnen spelen, maar dat klonk heel anders dan het intro van de live versie van de Kinks die toen net uit was (op een 12 string trouwens)

Voor Lola heb je dan ook nog een C nodig volgens mij...

goeroezeboe
29 juni 2006, 10:58
Jullie leggen de lat wel hoog zeg...als eerste stuk Classical Gas!!! zou ik mijn leerlingen niet willen aanraden...

eerst zorgen dat je techniek een beetje ok is en dan het echte werk.

wat is er mis met Advocaatje en Yankee Doodle...haha

Ik heb geen les gevolgd he, ik heb dat gewoon bijna allemaal op mijn eentje uitgezocht. En je hebt volledig gelijk, classical gas is VEEL te hoog gegrepen, ik besefte dat toen gewoon nog niet tegoei :p.

Harald
29 juni 2006, 11:23
@LaurentB: Klopt, die heb je ook nodig! kwam er ook niet uit. Bovendien spelen ze in dat intro heel andere voicings, snapte er helemaal niets van.

GunMetalBlue
29 juni 2006, 11:28
"Blowin'in the Wind" van Bob Dylan.


:rockon:

-=JEROEN=-
29 juni 2006, 14:40
wat ik maakte voordat ik op gitaarles ging wil ik geen nummers noemen (ik zou ook echt niet meer weten wat ik toen speelde)... tijdens mn eerste les wou ik percee stairway to heaven leren spelen... iedere les 1 akkoord, 15 lessen later ofzo kon ik dat hele ding eindelijk spelen, pfff

youngster
29 juni 2006, 15:26
"Come as you are" van Nirvana, maja toen speelde ik elektrisch :satisfie:

Eerste nr op akoustisch was Streets of London volgens mij, tokkelen van wat akkoorden, ben nu bezig met een fingerpicking partij d'r van(valt tegen)...

joanna
2 juli 2006, 16:49
Hoi!
Tja, ik zit nu echt nog volop in "de periode van de eerste liedjes". ik ben dus ook begonnen met Lost van Anouk. Daar is echt niet veel aan, op 2 dagen had ik het al onder de knie-of zal ik zeggen "in de vingers"?. Een weekje later had ik dan (eindelijk) een deftige cursus en begon ik met het refrein van 'Mull Of Kintyre' van 'Wings', daar deed ik een weekje of2 over en nu ben ik (enorm) aan het knoeien met het begin van 'The Times They Are A Changing' van Bob Dylan.

Je kan het echt wel geknoei noemen want de opslag(1&2&3)gaat me slecht af...Ik sla helemaal tilt :nervous: .

Greeetzz, Joanna

LaurentB
2 juli 2006, 17:31
Hoi!
Tja, ik zit nu echt nog volop in "de periode van de eerste liedjes". ik ben dus ook begonnen met Lost van Anouk. Daar is echt niet veel aan, op 2 dagen had ik het al onder de knie-of zal ik zeggen "in de vingers"?. Een weekje later had ik dan (eindelijk) een deftige cursus en begon ik met het refrein van 'Mull Of Kintyre' van 'Wings', daar deed ik een weekje of2 over en nu ben ik (enorm) aan het knoeien met het begin van 'The Times They Are A Changing' van Bob Dylan.

Je kan het echt wel geknoei noemen want de opslag(1&2&3)gaat me slecht af...Ik sla helemaal tilt :nervous: .

Greeetzz, Joanna

Even doorzetten, en dan ineens valt het kwartje...eh...20 eurocentstuk.

max2
5 juli 2006, 12:33
Mijn eerste nummer was every breath you take van sting.

matto
5 juli 2006, 12:43
Heart of gold (Neil Young), speel ik nog steeds graag trouwens

LaurentB
5 juli 2006, 16:35
Heart of gold (Neil Young), speel ik nog steeds graag trouwens

Nu je het zegt: dat is ook een van de allereerste nummers van mij geweest. Wel in opdracht van mijn broer trouwens, die vooral Neil Young fan was. En die heb ik het vervolgens ook geleerd.

Djennik
5 juli 2006, 17:16
Californication - The Red Hot Chili Peppers.

FruscianteFan
5 juli 2006, 18:05
Allereerste wat ik wilde en kon spelen: Otherside van de RHCP. Tweede was Californication. Dat waren ook de enige nummers waar ik stukjes van kon, toen ik mijn elektrische kocht.

Sim-Simon
6 juli 2006, 23:16
Dat zal dan Paint It Black van de Stones geweest zijn. Toen de intro op 1 snaar natuurlijk, nu gewoon zoals Richards het speelt. Nog steeds erg mooi om te spelen.