PDA

View Full Version : Goede powered monitor icm modeler



SimonS
28 juni 2006, 11:58
hey, ik heb sinds een tijdje een Line6 PodXT Live, omdat mn buizencombootje nogal onhandig was met vervoer (studentenbandje zonder auto en meer van dat gezeur) en ik een palet aan veelzijdige sounds wil hebben. Anywho, vorige week dinsdag speelde ik met mn band in de oefenruimte en daar plugde ik in op de FXreturn van een H&K Attax100 combo. veel te weinig volume, mist die "oomph" die ik, toen ik die avond inplugde op een bastop+4x10" kast, wel had. Verder werd mn geluid teveel veranderd (geen goede (hifi ofzo) weergave van mn geluid, kleurde teveel).

Vandaar dat ik zat te denken om een Powered Monitor te kopen. Na een korte inspectie van het Frietbak krantje kwam ik op de volgenden uit:

HK Audio RS 122 MA
Voice Systems Contact CX
Voice Systems Shark 10
Db Technologies Basic 100
Db Technologies Live 202
Mackie SRM 350

Budget ligt ook ongeveer in de richting van de nieuwprijs van dezen (±400)Heeft iemand ervaring met een of meerdere van deze, of andere tips? Als klein discussie puntje: Hoe is een Tech21 Power Engine in vergelijking met een powered monitor?

qwertyuiop
28 juni 2006, 12:20
ik speel al een tijdje met de podxt-live en de H&K RS 122 ma. bevalt prima (het is geen buizen natuurlijk, maarreh...wel oke).
voor dat monitor spul geld wel een beetje; des te duurder, des te beter. Heb 1 keer bij rockpalace ingeprikt in een monitor van meer dan 1000 euri, en dat klonk echt zeer goed!
maar de RS 122 ma doet het voor het geld prima. kan i.i.g. hard zat.
met de powerengine heb ik geen ervaring.

SimonS
28 juni 2006, 14:47
hey, bedankt voor je reactie. Qua volume, geeft hij genoeg volume om hem te gebruiken bij een band met een luid podium-volume? en verder, is hij te gebruiken als "main-amp" in een oefenruimte? Hoe zijn jouw ervaringen wat dat betreft?

Tja wat je zegt, hoe duurder hoe beter. maar die curve loopt niet altijd even stijl. Ik zoek toch het beste voor een redelijke prijs, student zijnde.

Zijn er verder nog mensen met tips mbt een powered monitor?

bamboozler
28 juni 2006, 19:50
Ik heb een Tech21 Power Engine en vind het een hele goede combo met de Boss GT8 in ieder geval. Versterkt neutraal maar zeer overtuigend de klanken die je maakt, en is verder kwalitatief zeer solide gemaakt m.i.

Ben niet helemaal objectief wellicht, ik verkoop mijn GT8 omdat ik tot de ontdekking ben gekomen dat het toch mijn ding niet is, gewoonweg teveel mogelijkheden...op zich fantastisch maar ik geef blijkbaar de voorkeur aan een simpeler setup...ach door ervaring leert men...

Hoe dan ook, ik heb de power engine dus ook te koop staan.....
(marktplaats)

qwertyuiop
28 juni 2006, 20:41
de power van de HK is voldoende in de meeste bandsituaties. Ik speel ermee op grote podia voor duizend man in feesttenten, en dan hoor ik mezelf nog ruim boven het podiumvolume uit. Het podiumvolume gaat vaak niet heel veel harder dan de drums.
nou moet ik zeggen dat ik dan wel altijd echt goede oordoppen gebruik die het volume met 11Db verlagen waardoor alle instrumenten beter te onderscheiden zijn van elkaar.

paulusdeBKB
28 juni 2006, 20:44
ongeveer 1000 euro boven je budget, maar helemaal fijn (en duidelijk beter): Sound Projects X-Act.

SimonS
29 juni 2006, 10:06
Ik heb een Tech21 Power Engine en vind het een hele goede combo met de Boss GT8 in ieder geval. Versterkt neutraal maar zeer overtuigend de klanken die je maakt, en is verder kwalitatief zeer solide gemaakt m.i.
hij is volgens mij "slechts" 60W, heb je hem al eens in een live of oefen-situatie gebruikt? en hoe was dat qua volume, punch?


ongeveer 1000 euro boven je budget, maar helemaal fijn (en duidelijk beter): Sound Projects X-Act.
hehe ik heb een enigszins rekbaar budget, maar niet zó rekbaar ;)

Wat zijn de (algemene) ervaringen met bijvoorbeeld de Mackie SRM350? Deze spreekt mij tot nu toe het meeste aan. Uitproberen zit er op korte termijn helaas niet in...

srv-man
29 juni 2006, 11:32
Wij hebben het ook een keer geprobeerd: PodXT in een powered monitor. Klonk thuis supervet, maar in de band viel het volledig weg. Echt een tegenvaller.
Nu zijn we wel gewend snoeihard met dikke buizenversterkers te spelen, maar daar kon dit setje dus echt voor geen meter tegenop.
PodXT in een buizeneindtrap bevalt ons dan een stuk beter.

Dus eerst een keer goed proberen of het wat voor je is.

bamboozler
29 juni 2006, 11:38
Ik heb de power engine, is inderdaad 60 watt, regelmatig gebruikt bij repetities, en een keer bij een try-out met PA, en had geen problemen met het volume. De versterker kan hard zat, ik heb het volume niet hoger gehad dan drie kwart en daarbij stond mijn GT8 ook niet op zijn maximum.

Bovendien is er de mogelijkheid om er een tweede power engine op aan te sluiten ( en een derde etc..), mocht nog harder nodig zijn, alhoewel ik me dat niet kan voorstellen.

srv-man
29 juni 2006, 11:55
Het gaat niet zozeer om het volume op zich, maar om de punch die we misten, het prikte er gewoon niet lekker doorheen. Het is gewoon niet te vergelijken met een buizenamp op volle toeren. Maar als andere argumenten (draagbaarheid, etc) een rol spelen is het een aardig alternatief.

Ibanez RuleZ
29 juni 2006, 12:36
Wij hebben het ook een keer geprobeerd: PodXT in een powered monitor. Klonk thuis supervet, maar in de band viel het volledig weg. Echt een tegenvaller.
Nu zijn we wel gewend snoeihard met dikke buizenversterkers te spelen, maar daar kon dit setje dus echt voor geen meter tegenop.
PodXT in een buizeneindtrap bevalt ons dan een stuk beter.

Dus eerst een keer goed proberen of het wat voor je is.

simon, neem die XT gewoon ff mee, je kan bij mij thuis gewoon wel eens inpluggen in mn mesa eindtrap, heb je een beetje een idee... want een peavey classic 50/50 kan makkelijk met dat budget


harrald

BeeJee
29 juni 2006, 12:37
Probeer eens een Dynacord AM12. Beetje prijzig, maar heeel erg goed!

SimonS
29 juni 2006, 13:16
Het gaat niet zozeer om het volume op zich, maar om de punch die we misten, het prikte er gewoon niet lekker doorheen. Het is gewoon niet te vergelijken met een buizenamp op volle toeren. Maar als andere argumenten (draagbaarheid, etc) een rol spelen is het een aardig alternatief.
Waar wijt je het aan dat het niet door de mix prikt? Ik weet het, een buizenamp flink laten blazen is geniaal, maar qua gewicht en vervoer gewoon niet te doen. Daarom heb ik ook mn buizenamp verkocht en een podxtlive gekocht. De voordelen daarvan wegen gewoon zwaarder dan de nadelen. Weet je nog welke monitor het was die je testte?


simon, neem die XT gewoon ff mee, je kan bij mij thuis gewoon wel eens inpluggen in mn mesa eindtrap, heb je een beetje een idee... want een peavey classic 50/50 kan makkelijk met dat budget


harrald
tnx, komt voor elkaar, aankomend weekend staat hij er. Volgend weekend waarschijnlijk ook mn IbanezRG3120 :) Ik zit wel een beetje ermee: die Peavey is zo´n 14kg, en dan nog een cabinet... dat is nog veel te veel gezeul. Stel dat ik mn zelfbouw 2x12" cab ombouw tot 1x12" met de peavey in gebouwd, heb ik nog een evenzware unit als mn Mesa-combootje. Dat is niet wat ik wil.

Bovendien, een Powered monitor bied me de mogelijkheid om hem ook te gebruiken met mn akoestische gitaren, naast het voordeel van gewicht.

SimonS
29 juni 2006, 13:17
Probeer eens een Dynacord AM12. Beetje prijzig, maar heeel erg goed!Tja, wederom: budget is rekbaar maar niet zó rekbaar... tnx anyway! :hippie:

SimonS
6 juli 2006, 19:39
@SRV-man,

Waar wijt je het aan dat het niet door de mix prikt? Ik weet het, een buizenamp flink laten blazen is geniaal, maar qua gewicht en vervoer gewoon niet te doen. Daarom heb ik ook mn buizenamp verkocht en een podxtlive gekocht. De voordelen daarvan wegen gewoon zwaarder dan de nadelen. Weet je nog welke monitor het was die je testte?

Verder, ik zat zo eens te surfen...
En mn modeler met buizeneindtrap klonk altijd goed, alleen was mn buizencombo te zwaar. Maar nu zag ik dit:
Laney VC-15
http://www.thomann.de/thoiw7_laney_vc15110_gitarrencombo_prodinfo.html
Laney LC-15R
http://www.thomann.de/thoiw7_laney_lc15r_egitarrencombo_prodinfo.html

Hoe ver brengt me dit qua volume? Ik zou dan dus de Xt-live inprikken op de eq return. Ik had een 50W mesa combo, daar werd je in ieder geval bang van zo hard als dat kon gaan. Red ik het met deze 15Watt? En de belangrijkste vraag: gaat dit klinken?

paulusdeBKB
7 juli 2006, 07:47
15 watt buizen zit mi een beetje op het randje, vooral als je er een modeler aan hangt. Serieus, de combi met die Laney is wel enigszins vergezocht!

Basically: als het goed moet zijn dan zul je er een fatsoenlijk bedrag in moeten steken en aan (een beetje) sjouwen ontkom je niet.

@ SRV-man: Op het gevaar af te spammen, check die X-Act! Ik prik daarmee prima door de mix en hij gaat ruim hard zat. (300 Watt lag en 50 watt hoog , geloof ik?)

peter_heijnen
7 juli 2006, 09:14
Is die kleinere mackie powered monitor misschien wat?

Ik heb de grotere 450 watter een tijd gehad en echt, wat klonk dat ding goed en echt, wat was dat ding zwaar en log.
Die kleinere is geloof ik 300 wat en moet iets van 400 euro kosten. Kun je ook mooi je akoestische mee versterken. Het proberen waard?

johantipker
7 juli 2006, 09:50
Even een hele andere richting op gedacht....... ik heb hierlaatst ff via een leerling van mij een VOXAD50VT gehad, die hebben we met een low gain amp model, plexy achtig.. , ff flink gepusht (zolang daar sprake van kan zijn met een modeling amp), dus ff heel hard gezet met weinig gain.... en de broekspijpen begonnen toch vrolijk te wapperen hoor! Dat drukte en douwde lekker, nou zit er ook wel een fijne echte gitaarspeaker in dat ding....
vervolgens hebben we er een distortionpedaaltje op los gelaten en we zaten moeiteloos in de zeer creamy tone zones.....

Voor de 369e dat die VOX moet kosten vind ik 'm erg goed! En ik vraag me dus af,als je het ding vrij neutraal afstelt of je icm met een wat flexibeler modeling apparaat geen heel goede monitor hebt.......

vosarnout
7 juli 2006, 12:22
Ik heb zelf de tech21 power engine icm met Tonelab SE. Ik ben echt enthousiast. Het voordeel van de tech21 vind ik dat hij gewoon het karakter van een gitaarversterker heeft. Vooral icm met de tonelab klinkt hij erg goed, komt ook omdat de tonelab behoorlijk wat meer dynamiek heeft dan de pod, maar goed..daar ging het hier niet over.

Ik speel regelmatig live met de tech21 en dat gaat prima. Ik gebruik hem meestal als monitor en ga met de vox stereo naar de PA (dat is toch een van de grote voordelen van moddelling..). Maar ook voor een flinke zaal heb je met 1 tech21 voldoende punch en headroom om lekker te kunnen spelen. Moddeling over een powerd monitor klinkt ook goed, maar ik mis dan vaak het gitaarversterker karakter.

De meeste buizen versterker zullen toch echt je geluid flink kleuren. Niet dat je dan geen goed resultaat kan krijgen (bv speaker sim uit), maar je zult toch echt minder flexible zijn en meer moeten tweaken. Met de tech21 weet ik dat als ik thuis een goede preset maak, het ook over de tech21 ook goed klinkt. Wat erin gaat komt er ook weer uit om het zo maar even te zeggen.