PDA

View Full Version : Vibrato in bends



Set Wenker
28 juni 2006, 11:44
Ik speel ongeveer acht jaar gitaar, waarvan een jaartje of drie gestructureerd. Ik heb nooit les gehad. Pas de laatste vier maanden ben ik echt gedisciplineerd bezig. Ik deel nu mijn lessen op in verschillende onderdelen die ik dagelijks herhaal. Vroeger klooide ik iedere dag een beetje aan, speelde maar wat.

Ik merk dat ik op deze manier stukken meer vooruitgang boek, maar nu ik dus kritisch naar de onderdelen van mijn spelstijl kijk, ontdekte ik ook dat ik eigenlijk helemaal geen gecontroleerde vibrato op mijn bends kan toepassen. Ik heb er simpelweg nooit aandacht aan besteed en speelde er dwars doorheen. Ik kan me als ik er nu naar luister eigenlijk niet voorstellen dat ik het eerder nooit opmerkte.

Ik vroeg me af of er meer fouten/slordigheden zijn die ongemerkt in je spel kunnen sluipen en die aandacht verdienen, en zo ja welke?

Daarnaast zoek ik naar tips om betere vibrato in mijn bends te gooien. Iemand ideetjes?

Mr.Bluesbreaker
28 juni 2006, 14:16
Bend bijvoorbeeld eerst eens een hele toon omhoog, bijvoorbeeld van vakje 8 op de B snaar naar vakje 10. Om te checken of je de zuivere toon hebt, speel eerst ff 8 en 10 na mekaar. Je weet dan hoe ver je moet zitten met je bend.

Zit je op de juiste toonhoogte, laat dan een beetje gas los (dwz laat de snaar ietsje terugkomen naar zijn originele toonhoogte, maar niet teveel) en ga dan wat sneller heen en weer naar de goede (zuivere) hoogte, neem wat gas los, etc.

Je kunt varieren tussen een grote of "wijde" vibrato zoals Angus Young (AC/DC) vaak in zijn solo's doet, of je maakt je vibrato juist heel miniem en gecontroleerd. Kijk per nummer of muziekstijl wat het beste voor je werkt.

Fouten die in je gitaarspel sluipen, ja dat verschilt natuurlijk per gitarist zo ontzettend veel. Geen idee wat jij goed bijhoud. Bij mij wil het wel eens voorkomen dat als ik moelijke licks en solo's oefen, ik soms niet goed let op alaternate picking. (dwz met plectrum heen en weer ipv. alleen naar beneden)

Het werkt bij mij goed om als je een snelle riff of solo speelt, een paar punten in je hoofd neemt waarbij je van tevoren al weet welke kant je de plectrum op beweegt bij welke noot. Accentueer die noot met wat meer kracht. Zo heb je niet een brij van noten, maar een logischer geheel en je weet wanneer en wat je rechterhand doet.

taylor
29 juni 2006, 12:12
ik geef zelf les mij ervaring is dat autodidactische spelers echt veel dingen fout aanleren die je er moeilijk uit krijgt(en enkeling nagelaten).

wat ze fout doen ja vooral qua timing, aanslag,het aanzeten van noten,vibrato van alles eigenlijk, veel van die kleine details wat het helemaal af maakt.

-=JEROEN=-
29 juni 2006, 12:14
mijn oude leraar hamerde er bij mij iedere week weer op:

DENK AAN VINGERZETTING

vooral het recht-op-staan van je vingers

http://www.actiontab.com/fingering_poise.html

moretel
29 juni 2006, 15:04
Je bend is een beweging die je kunt vergelijken met het omdraaien van een deurknop waarbij de vinger die de snaar opdrukt gefixeerd is, tegelijkertijd gebruik je je duim als een soort van scharnierpunt.
Als je de juiste toon hebt bereikt kun je vibrato toevoegen door je duim die op de bovenkant rust en de vinger die de snaar opdrukt naar elkaar toe en van elkaar af te bewegen, een soort van knijpen dus.
Oefen daarnaast met een metronoom om een en ander goed in verschillende tempo's toe te kunnen passen.
Het hoogste punt in vibrato kan samenvallen met de tel , in kwarten of in triolen waarbij het accent verschilt.

Koop verder eens een jaartje Guitar technique, dan komen vele facetten aan de orde waar je aan kunt werken.

waayer
29 juni 2006, 17:31
mijn oude leraar hamerde er bij mij iedere week weer op:

DENK AAN VINGERZETTING

vooral het recht-op-staan van je vingers

http://www.actiontab.com/fingering_poise.html

En dan moet je eens een bend maken zeg 1 1/2 toon, gaat je niet makkelijk lukken denk ik met je vingers recht op de hals.

-=JEROEN=-
1 juli 2006, 14:29
ik reageerde op wat taylor zei en dat ging niet (alleen) over bends ;)

Blen-D*?
1 juli 2006, 19:28
iedereen heeft het wel over dat ''guitar technique'' maar waar kan je dat krijge?

Guitarik
2 juli 2006, 17:49
Ik deel nu mijn lessen op in verschillende onderdelen die ik dagelijks herhaal. Vroeger klooide ik iedere dag een beetje aan, speelde maar wat.

Ik merk dat ik op deze manier stukken meer vooruitgang boek...


Hoe deel je je lessen dan in? Ik moet eigenlijk wat meer structuur in mn oefeningen brengen.

moretel
3 juli 2006, 11:31
iedereen heeft het wel over dat ''guitar technique'' maar waar kan je dat krijge?

Dat ken je krijge bij de betere boek/tijdschriftenhandel.

Set Wenker
3 juli 2006, 12:17
Hey, bedankt voor de reacties. Ik was al zover dat ik met een metronoom oefende en de druk telkens ritmisch verlaag en verhoog. Ik werk echter volledig vanuit mijn vingers, terwijl ik van bronnen op het internet de indruk krijg dat de beweging vanuit de pols moet komen.

@ guitarik

Echt veel stelt het niet voor hoor, maar ik bedenk per week gewoon op welke dingen ik me wil concentreren. Ik begin altijd met 10 minuten vingeroefeningen, chromatische ladder en meer van dat soort dingen. Ik stel een metronoom in die ik steeds verder zet en uiteindelijk gooi ik het tempo weer iets omlaag.

Daarna ga ik een kwartier aan een bepaalde techniek werken. Dit kan van alles zijn. Pull-offs en hammer on, tapping, bends, etc. Dingen die te maken hebben met de netheid, controle en afwerking van je spel.

Daarna ga ik een kwartiertje aan de gang met een bepaalde solo die ik voor die week heb uitgekozen. Ik werk dan telkens aan een aantal maten die ik probeer te memoriseren.

Daarna ga ik een kwartiertje licks instuderen en die probeer ik op verschillende manieren te verwerken en mezelf eigen te maken, zodat ik ze in mijn spel kan inegreren.

Als ik dan nog tijd over heb, maar dat komt er bijna nooit van ga ik nog een kwartiertje jammen en proberen het zojuist geleerde vloeiend in mijn spel te verwerken.

Het stelt uiteindelijk allemaal niet zoveel voor, maar vroeger speelde ik eigenlijk iedere dag maar wat. Ik zorgde er ook niet voor dat ik dingen dagelijks herhaalde, met als gevolg dat je de dingen wel kunt, maar niet in je hoofd hebt. Nu merk ik dat mijn spel veel uitgebreider wordt en dat ik niet terugval op de standaard dingen.

sjoerd5
7 juli 2006, 21:06
elke fout moet opgemerkt worden elk mooi detail ook trouwens