PDA

View Full Version : versterker opgesmoord



lemon sole
28 juni 2006, 01:45
Gisteren misschien wel iets heel doms gedaan. Toen het gebeurde besefte ik het net iets te laat, maar swat. Heb dus via een effect (een boss-harmonizer) in mijn fx-loop van mijn ene amp een kabeltje gestrokken, om lekker in stereo te spelen, naar mijn andere amp. Ik heb die die kabel niet in de fx-loop gestoken maar rechtsreeks in de input. Na 5 minuten spelen hing er toch wel een gek geurtje in het repetitiekot. Het ding was zo dood als een pier...

Kan iemand mij vertellen wat de schade zou kunnen zijn. Ik hoop dat de zekering (Fender champ) is doorgesmoord en niets anders!

mcannegieter
28 juni 2006, 03:11
Nou weet ik niet heel veel van dit soort dingen, maar volgens mij is er afgelopen week net zo'n post langs gekomen. En wat ik daarvan meegekregen heb was dat het iig geen zekering was maar dat een dure reperatie nodig zou zijn want in dat geval was de 'eindtrafo' kapot = 300 euro. Is deze thread: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76382

lemon sole
28 juni 2006, 10:28
mmm is toch niet helemaal hetzelfde. Op die champ kwam eigenlijk al een voorversterkt signaal van mijne amp binnen. Dat effectje in mijn fx-loop spiltste dus het signaal. Eén kabel gaat naar mijn fx-return en één kabel ging naar de input van die champ. Dit is iets anders denk ik dan een eindversterker onbelast laten draaien....

Globetrotter
28 juni 2006, 10:36
Hoi buurman (ik woon in Brecht),


Ik weet niet exact wat deraan de hand was. Heb je een lampenversterker of een transistor? Het kan wel zijn dat je misschien een aardingsprobleem hebt gecreëerd met het doorlinken van de amps. Dit lijkt me sneller te gebeuren met een lampen dan een transistor, maar dan nog is dit een beetje gissen voor mij. Misschien moet je der even mee langs de P&R ofzo, ik denk dat Ron der wel ietwat van afweet. Misschien kan je in 't vervolg via een chorus of een delay (of een ander stereo pedaal) elke amp apart aansturen, dat doe ik ook, krijg je een redelijk space ruimtelijk effect. Het doorlinken zoals je nu gedaan hebt, is imo ook niet echt stereo, gezien je signaal nooit stereo is geworden. 't Is mor nen tip hé!
Cheers,

Bart

guhlenn
28 juni 2006, 11:01
een zekering die kapot gaat zou je niet mogen ruiken. HEt lijkt erop dat je je voorversterker dusdanig overtsuurd hebt dat iets is doorgebrand. Zal niet je eindtrafo zijn. Maar dat er iets kapot is, is vrij zeker :( ... Met een beetje geluk is het een condensator of iets degrelijks. hij moet iig naar een goede amp reparateur.

lemon sole
28 juni 2006, 11:23
Ik zal hem van het weekend eens opengooien om te zien of er vanbinnen iets direct valt te zien en hem bij de reperateur binnen gooien als er weer centen zijn:) (tis toch maar m'n kotamp)

@bart: zoals jij het beschrijft heb ik het ook gedaan. Die Boss Harmonizer heeft dus 2 uitgangen speciaal om 2 amps aan te sturen

thx

Dick Wolkendeck
28 juni 2006, 13:10
Zo speel ik al jaren: gitaar in een 5150, in de FX loop hangt een replifex, links uit van de replifex gaat naar de FX return van de 5150, de rechts uit van de replifex gaat naar de gitaar in van een LondonCity buizen top. Tweede top aansluiten zonder aarde, anders bromt de boel. No problem, gaat prima. Is er bij jou niet iets anders aan de hand? Toeval?