PDA

View Full Version : JJ/tesla/eurotubes



maarten
19 november 2002, 21:59
ok ik wil mijn peavey 5150 uitrusten met 4
6L6GC eindbuizen en 5 ecc83s (12ax7) preampbuizen van JJ ook wel bekend als eurotubes http://www.eurotubes.com

zijn er hier mensen met ervaring over die tubes? ik heb zoekfunctie al geraadpleegd en zag dat er een aantal mensen hier waren.

ook wil ik de versterker warmer biassen en een bias trim pot installeren.

zijn er mensen met tips/adviezen etc over de prijzen en bestellingen en waar ik dat laat doen?

alvast dank

groeten
maarten

EdJ
20 november 2002, 00:32
AE Europe in Schagen heeft ze goedkoop.
In mijn Renegade gebruik ik ze in `t cleane
kanaal en als fase draaier.
Groeten,EdJ

Janneman
20 november 2002, 01:09
Ha Maarten,

Ik heb mijn buizen ook besteld via Eurotubes. Koste me 110 euro voor exact dezelfde zet. Ik kan je het mailtje doorsturen als je interesse hebt. Mijn e-mail adres is jankoetsenruyter@hotmail.com
Overigens heb ik de bias nog niet opnieuw laten bijstellen. Heb ik eigenlijk nog geen zin in gehad. Misschien stom, maar ja, Bob van eurotubes gaf aan dat het niet perse nodig is. Ik hoor het wel als je meer info wilt hebben.
Groeten uit Wouw

LordRiffenstein
20 november 2002, 07:55
Hallo,

ik gebruik de 12AX7 in mijn Engl en ben er zeer tevreden van. Ik zal ook nog deze week een setje 12AX7 en een quad E34L's van JJ/Tesla laten installeren in mijn Brunetti. Als je goede info over buizen en hulp wil kan je terecht bij Geert Kuyken, ZEER goede amp tech (http://www.sonicart.be)

Groeten,

Yoeri

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: LordRiffenstein op 2002-11-20 07:56 ]</font>

PeArLjAm
20 november 2002, 12:36
Kijk hier eens voor wat recensies van verschillende buizen. De JJ's komen er niet al te best uit van wat ik me kan herinneren, laatst zag ik ook nog een recensie van iemand op harmonycentral.com die JJ's had getest en vond ze ook niets (subjectief natuurlijk) Andere vinden eurotubes weer goed, ook een aardige gozer die het runt. Zelf heb ik nog nooit ervaring gehad met hem of eurotubes dus ik kan er niet veel over zeggen..

LordRiffenstein
20 november 2002, 13:46
Op 2002-11-20 12:36, schreef PeArLjAm:
Kijk hier eens voor wat recensies van verschillende buizen. De JJ's komen er niet al te best uit van wat ik me kan herinneren, laatst zag ik ook nog een recensie van iemand op harmonycentral.com die JJ's had getest en vond ze ook niets (subjectief natuurlijk) Andere vinden eurotubes weer goed, ook een aardige gozer die het runt. Zelf heb ik nog nooit ervaring gehad met hem of eurotubes dus ik kan er niet veel over zeggen..

Dit klopt, niet iedereen is fan van JJ/Tesla. Je moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat er betere buizen zijn maar deze kosten meestal een veelvoud van de JJ/Tesla's. Er zijn een aantal sites waar je reviews kan lezen over allerlei buizen.

HTH,

Yoeri

PeArLjAm
20 november 2002, 14:43
Ik hoor altijd wel goeie dingen over Electro Harmonix buizen, zijn ook niet zo duur. Zelf ga ik een setje NOS Jan Philips in de voortrap van mijn jcm 800 proberen.

LordRiffenstein
20 november 2002, 15:57
Op 2002-11-20 14:43, schreef PeArLjAm:
Ik hoor altijd wel goeie dingen over Electro Harmonix buizen, zijn ook niet zo duur. Zelf ga ik een setje NOS Jan Philips in de voortrap van mijn jcm 800 proberen.

EH zijn kutbuizen, niet te geloven. Ik heb ze in mijn Brunetti en die klinken verschrikkelijk. Heb ze eens vervangen met Ruby Tubes en die waren al stukken beter!! EH, daar loop ik van weg.

Yoeri

PeArLjAm
20 november 2002, 16:01
Mooi dan weet ik dat ook weer.. Zo zie je maar weer dat meningen verschillend. Ik had zo ook nog nooit geprobeerd maar dat was wat ik wel een gehoord had.. Eerst proberen dan pas kopen! :smile:

maarten
20 november 2002, 17:38
nou ik waag het gokje gewoon denk ik.
zo geweldig zijn die stock-tubes in de 5150 volgens mij niet. en t cleane kanaal kan echt wel beter vind ik.

alvast bedankt voor alle reacties

Bas
20 november 2002, 19:09
Eurotubes is toch alleen die toko die JJ's verkoopt? Geen merk ofzo.. Anyway, ik heb onlangs nog ECC83S in mn preamp en E34L in mn poweramp laten zetten, beide JJ's. Ik had er eerst Svetlana in maar ik vind deze toch wel beter. Wat voller geluid.. donkerder.

Niet echt een night and day verschil maar wel zeker merkbaar.

Frusciante
20 november 2002, 19:47
jj's schijnen over het algemeen wel een van de best betaalbare buizen te zijn. ik ga binnekort een paar NOS mullards in de voortrap planten en waarschijnlijk kt66 of 6l6 in de eindtrap. kijk verschil moet er wezen, je betaalt wel wat meer maar dan heb je ook wat. misschien dat ik voor de gein wat jj's 6l6's laat over halen. julie horen het wel.
happy days

poeyerke
21 november 2002, 10:29
Op 2002-11-20 14:43, schreef PeArLjAm:
Ik hoor altijd wel goeie dingen over Electro Harmonix buizen, zijn ook niet zo duur. Zelf ga ik een setje NOS Jan Philips in de voortrap van mijn jcm 800 proberen.


Die buizen heb ik ook geprobeerd, maar uiteindelijk heb ik m'n JJ tubes van Eurotubes er maar weer ingestopt. Die EH buizen klonken veel scheller, veel te veel hoog bij mij... wel weinig ruis en feedback problemen. Misschien wel handig voor een donker klinkende versterker, maar dat is mijn Engl niet echt.

SteavisSmokin
21 november 2002, 14:53
Frusciante, heb jij een adresje waar ze nog NOS mullards hebben dan? Die dingen zijn bijna niet meer te krijgen en zijn gruwelijk duur. De enige plaats waar ik weet dat ze te krijgen zijn kost een cv4004 Mullard $52 per stuk.

De best klinkende nieuwe preamp buizen die nu gemaakt worden zijn sovteks 12ax7lps, EI 12ax7 elite en de JJ's. Smaak verschilt maar over het algemeen is iedereen het hier wel mee eens.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2002-11-21 14:57 ]</font>

EdJ
22 november 2002, 08:00
Ei?
Je bedoelt die platgebombardeerde fabriek?
Knap hoor!

LordRiffenstein
22 november 2002, 09:38
Heb gisterenavond bij mijn amp tech wat lampen zitten testen/controleren en heb weer wat bijgeleerd!

De EH EL34's in mijn Brunetti zijn zoegenaamde Soft tubes. Ze geven weinig output, bij nameten bleek een quadje voor slechts 68 watt te zorgen terwijl de Brunetti aangeduid wordt als zijnde 120 watt. Dan hebben we 3 verschillende pre-amp lampen getest. De originele EH's klinken het minste naar mijn mening. De JJ/Tesla klinkt voller en ronder, heeft iets meer mid en minder hoog. De beste lamp die ik hoorde was een NOS GE 5751 en deze steekt momenteel in de V1. Ik heb ook de Tesla gekocht omdat ik deze gewoon goed vind en ik wat wil experimenteren. De 5751 heeft minder gain maar klinkt heel vet, kost ook wel 18 euros maar dat kan ik er nog net aan uitgeven :smile:

Greetzz,

Yoeri

Droffie
22 november 2002, 12:48
Ik heb JJ buizen in mijn JCM900 gezet en klinken erg goed. Bob van Eurotubes heeft heel veel goede tips.
succes

D.

SteavisSmokin
22 november 2002, 13:55
Edj, waar heb je het over?

Frusciante
22 november 2002, 19:36
he steavis, ik wist dat je dit ging vragen, maar als je goed zoekt> lees connecties> kan je nog wat aardige mullards tegen komen. en de prijs die jij noemt is idd ranzig hoog. ik ga binnenkort op reis, om een redelijke hoeveelheid goede mullards bij elkaar te sprokkelen(prijs ongeveer 20 dollar p/s). mocht ik tevreden zijn dan zal ik kijken wat ik nog voor je kan ''importeren''. ik hou je wel op de hoogte. lijkt me wel een mooie combi, custom vibrolux met ik dacht 4 preamp mullards? ik doe mijn best. maar het kan wel een maandje of 3 duren. laters frus

EdJ
22 november 2002, 20:00
Wel,in Schagen(N.H.)zit een transformator-
fabrikant.
Hij is tevens importeur van JJ buizen.
Een maand of wat geleden was ik er voor een
transformator en heb toen gelijk wat buizen
gekocht.
Ik weet niet meer wat ze kostten maar ik vond
ze erg goedkoop toen.
De transformator was trouwens ook erg goedkoop.
Verder heb ik 2 kanalen in m`n versterker
en gebruik ik de JJ buizen in het cleane
kanaal en als fase draaier.
Groeten,EdJ

SteavisSmokin
23 november 2002, 14:15
Thanks, frusciante, als je wat over hebt let me know. Ik heb al een aantal RCA 12ax7a's, GE's en Philips en JAN Philips 12ax7wa's en in dat rijtje hoort eigenlijk nog wel wat Mullards en Telefunken thuis. :grin:

Edj: wat heeft dat met een platgebombardeerde fabriek te maken?

EdJ
23 november 2002, 18:56
Tijdens de golfoorlog is de EI fabriek
platgebombardeerd.
Knappe jongen die daar nog buizen kan
maken.

SteavisSmokin
23 november 2002, 20:40
De EI fabriek waar ik het over heb staat niet in Irak maar in Joegoslavie (hoop dat ik het zo goed schrijf) en daar worden nog steeds buizen gemaakt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2002-11-23 20:45 ]</font>

EdJ
24 november 2002, 11:46
We hebben het allebei over dezelfde fabriek.
Mij is altijd verteld dat die platgebombardeeerd was(niet in de GOLFoorlog)
Nadeel van internet;wie moet je geloven.
Excuses,EdJ

SteavisSmokin
24 november 2002, 13:44
Hmm, vreemd. D'r is net een nieuwe serie EI buizen in productie genomen namelijk de Elite serie. Dus of het verhaal klopt niet of ze zijn verder gegaan in een andere fabriek.

Frusciante
24 november 2002, 16:01
die zaak in schagen is idd een betrouwbare zaak. de prijzen zijn echt goed zekers gezien de absurd hoge importbelasting en insurance indien je de buizen via eurotubes laat bestellen. absoluut kopen bij die zaak.

o ja steavis, wat betreft de pre-amps die je noemt die zijn over het algemeen nog wel te verkrijgen. telefunken ook nog wel alleen voor die mullards moet je echt op reis. ik hoop dat ik er een dozijn kan aanschaffen maar wellicht kan ik er niet meer dan 5 stuks laten verzamelen. ik vroeg me trouwens af of het noodzakelijk is om ook een mullard te gebruiken als phase-inverter of dat een jj ecc83 dit ook prima kan doen.. just a free thought. frus

McCloud
24 november 2002, 18:48
Zo Frus, die zaak in Schagen ook gechecked? We moeten binnenkort maar eens wat gaan bestellen! En wat betreft die Mullards. Je gaat er echt geen 5 verzamelen hoor, hooguit 2 of 3, die anderen zijn voor mij (LOL), als we er uberhaupt al aan kunnen komen.

Frusciante
24 november 2002, 21:15
hahah ja ik ben net jezus, ik scheur er gewoon een kapot en dan hopen dat de mullards zichzelf kunnen multiplien. zo ging dat verhaal toch? :smile:

McCloud
24 november 2002, 22:29
Geen idee, ben niet zo goed in bijbel verhalen (no offense to anyone). Maar die Mullards zouden wel 'goddelijk' moeten klinken.

SteavisSmokin
25 november 2002, 16:23
Een Mullard als PI (phase inverter) gebruiken zou ik sonde vinden van de mullard. In principe heb je er in een Fender maar 2 nodig, in positie V2 en V4. Als je het normal kanaal gebruikt zou je er ook 1 in V1 kunnen stoppen.

Als PI buis moet je een buis hebben die goed gebalanceerd is, een Sovtek 12AX7LPS schijnt een goed gebalanceerde buis te zijn. Ik heb alleen liever een 12AT7 als PI en heb in mijn Super Reverb daarom een GE 12AT7WA zitten en in mijn Vibrolux weet ik niet meer uit mijn hoofd wat ik er in heb gezet, ik geloof een JAN Philips 12AT7. Waarom ik NOS buizen in V6 heb zitten is omdat deze beide 12AT7 buizen als Reverb driver wat bijgeluiden gaven maar ze doen prima dienst als PI. Dus om een lang verhaal nog langer te maken: gewoon een nieuwe buis als PI gebruik die goed gebalanceerd is. Voor meer gain gebruik je een 12AX7/ECC83 type voor minder gain en een iets 'opener' geluid een 12AT7/ECC81.

SteavisSmokin
25 november 2002, 16:25
Nog effe dit, de GE 12AT7WA die als PI dienst doet in mijn Super bleek na metingen een beter gebalanceerd signaal te geven dan de Sovtek 12AX7LPS.