PDA

View Full Version : Lesprobleem



DOc
27 juni 2006, 21:47
Eej beste mensen,

Voor tijdje geleden heb ik een basgitaar gekocht,
en ben direct op les gegaan.
het verloopt allemaal soepel,

Maar zit met een probleem, misschien dat het wel een bekend probleem is .
Ik zit nu een klein beetje vast,
Me leraar wil dat ik alles gelijkmatig inspeel, maar ik wil eigenlijk meer,
Zou iemand me kunnen vertellen wat je thuis goed kunt oefenen ?
waar je bijvoorbeeld veel profijt van hebt over een tijdje.
Hopen dat iemand me kan helpen hiermee.

Met vriendelijke groet,

Bjorn

Primitive
27 juni 2006, 22:46
de ladders als je die nog niet weet en anders proberen dingen zelf uit te zoeken van nummers
of gewoon nummers gaan spelen en steeds de lat iets hoger leggen...

DOc
27 juni 2006, 23:04
ja ben bezig met nummers uit te pluizen, maar doe ik daar goed aan ?
bedoel is de theorie achter het bassen ook niet wat uit te zoeken ?

musicmaestro
27 juni 2006, 23:26
toen ik wat strakker wilde leren spelen, heb ik geoefend met de cd
Nevermind van Nirvana.
Gewoon een leuke strakke cd pakken, basstabs zoeken via internet en oefenen
suc6

eventueel een muziektheorieboek lezen?

de rest komt wel

dejohan
28 juni 2006, 09:02
ja ben bezig met nummers uit te pluizen, maar doe ik daar goed aan ?
bedoel is de theorie achter het bassen ook niet wat uit te zoeken ?

cd uitpluizen (zonder tabs) is heel goed, zo leer je je gehoor trainen, samenspel, ritme en strakheid. En zoals iemand hierboven zegt: leg de lat steeds hoger, als je een nummer kent zoek dan eentje dat nét iets te moeilijk is om meteen te kunnen enzovoort.
"Altijd oefenen op wat je net niet kan" is de beste les die ik ooit gehad heb.

Muziek theorie: zoek eens op wheat's basbook en download heel het ding, vanaf deel 2 wordt daar wel wat uitgelegd. Ook bij ultimate guitar vind je muziektheorielessen voor bas.

Toonladders oefenen: is wel belangrijk maar als iemand zegt dat hij zich een beetje verveelt omdat het niet vooruit gaat (dat dacht ik toch uit je post af te leiden) zou ik hem toch geen toonladders aanraden, want dat kan redelijk saai zijn. Ik zou zeggen: probeer het eens, oefen een beetje, maar als je je verveelt of geen idee hebt wat er mee aan te vangen doe dan iets anders. Dat komt dan later wel.

Voor techniek zou ik naar je leraar luisteren.

Denis Frietman
28 juni 2006, 14:34
Ik heb nooit echt les gehad op bas, ik heb alles mezelf aangeleerd (inderdaad ook met Nirvana's Nevermind ;)) en door gewoon goed te luisteren (wees kritisch op jezelf) en veel te spelen heb ik het mezelf aangeleerd.

En ik moet eerlijk zeggen, dat ik geen noot kan lezen en dat ik niet zomaar elke willekeurige toonladder kan spelen, daar heb ik nooit last van/mee gehad.

Het belangrijkste is veel (mee)spelen, veel oefenen en goed luisteren naar wat anderen doen en ook wat jijzelf speelt. En naarmate je meer (mee)speel ervaring krijgt en van alles steeds makkelijker wordt, zal je ook makkelijker de juiste noten bij elkaar kunnen vinden als je zelf nummers gaat schrijven.

Succes ermee!!! :rockon:

rxsxtx
28 juni 2006, 14:50
k heb ook nooit les gehad heb veel van vrienden die gitaar spelen geleerd maar vooral van tabs speel nu zonder enig probleem RHCP en Slayer en Hammerfall en andere bands... gitaar pro 5 is toch echt wel een meesterlijk programma :rockon:

tabmaniac
28 juni 2006, 15:37
Ja Rikkerd kan heel goed Bas spelen! :noob:

:rockon:

Primitive
28 juni 2006, 16:13
Edit door Bassbitch: Niet nodig, zulke opmerkingen.

sembo
28 juni 2006, 16:42
speel gewon simpele schematjes mee

misschien kan je wel wel bij een muziekwinkel bij jou in de buurt begeleidings cd+boek kopen om te oefenen te spelen.

DOc
28 juni 2006, 17:32
Top, bedankt voor jullie reacties, hier kan ik dus weer wat mee :hippie:
ik ga jullie raad opvolgen bedankt allen ! 8-)

paulusdeBKB
28 juni 2006, 20:04
Ik zie Nevermind een paar keer voorbijkomen, maar die CD staat me nou niet direct bij als de meest strakke CD ooit. Wat niet wil zeggen dat het niet een mooie, invloedrijke CD is.

Als je je basspel op een hoger plan wilt tillen, dan doe je er goed aan om al die oude soulplaten eens goed uit te pluizen. Zegt de naam James Jamerson je iets? Hij heeft veel van die soulhits ingespeeld en hij is vreselijk invloedrijk geweest.

Als je zingen leuk vindt, probeer dan eens liedjes te bassen en te zingen tegelijk. Voorbeelden: Sting (the Police), Paul McCartney/Beatles, Henny Vrienten.

Kan je al slappen?

Uit je post wordt niet duidelijk HOE lang je al bas speelt, maar ik vermoed dat het nog niet zo lang is. Het advies je leraar negeren is het slechtste wat je kunt doen: een bassist MOET strak en steady kunnen spelen, en kunnen grooven. Ga maar eens voor de lol met een drummer samenspelen, en alle adviezen van je leraar vallen op hun plek.

DOc
28 juni 2006, 20:42
hmm daar zit heel veel informatie in,
ben vorige week keer begonnen met het bassen van englishman in new york van Sting. ( valt goed te doen)

het slappen ben ik nog niet mee bezig geweest,
Omdat ik nu ruim 3 maand bas.

het probleem is misschien dat ik zelf te hard wil lopen omdat ik het zo onwijs cool vind om te doen en een goede bassist wil worden.

paulusdeBKB
29 juni 2006, 00:57
het probleem is misschien dat ik zelf te hard wil lopen omdat ik het zo onwijs cool vind om te doen en een goede bassist wil worden.

That's the spirit!!

DOc
29 juni 2006, 19:19
Ik ben er nu wel uit,
ga gewoon nog wat dieper op liedjes uitpluizen in. ( ook de soul kant :hippie: )
en probeer eens wat te slappen

bedankt allen nog voor de reacties