PDA

View Full Version : Topkam maakt irritant geluid



Kamicolo
27 juni 2006, 17:21
Hallo,

Ik heb een irritant probleem, als ik veel bend met me onderste snaren van mijn gitaar dan komt er een soort kraak/piepend geluid van me topkam net zoals de deur kraakt lekker irritant als je aan het soleren bent..

Heeft iemand dit ook wel is gehad en heeft ut verholpen? Ik heb al geprobeerd beetje in te vetten met labello op dat stukje van de snaar waar hij door de topkam gaat maar dat hielp eventjes en de snaar gaf geen goed geluid meer.

Wat ik ook nog geprobeerd heb ik met vlos touw het schoon temaken maar dat hielp ook niet. Mijn gitaar is trouwens uit 2003/2004

Ik heb net fretboard cleaner gekocht van Dunlop om zowieso is een keertje mijn fretboard te schoonmaken, zou ik dit ook kunnen smeren/plaatsen op de het onderste gedeelte van de topkam?

Ik zou het graag verholpen willen hebben anders begin ik er straks nog aan te wennen.

Graag jullie tips/reacties!

Nickname
27 juni 2006, 19:43
Dat komt omdat de snaar een beetje tussen je kam knelt. Je hebt verschillende keuzes om het op te lossen...

- Of je koopt een goede benen of grafieten topkam
- Je vijlt het gleufje een beetje uit (zijn speciale vijltjes voor te halen)
- pak een zacht potlood en probeer zoveel mogelijk grafiet tussen het gleufje te tekenen als het ware... dit zorgt voor smering

Wat je absoluut niet moet doen is met vettige of wat voor smeersels dan ook ertussen gaan poeren. Dit tast de snaren en soms zelfs het hout aan!

Groeten

Nickname :)

Eko
27 juni 2006, 20:36
Kamicolo,
DE axe is nog niet zo oud. Neem hem even mee naar degene waar hij vandaan komt en laat hem even opnieuw afstellen. Wellicht is hij niet goed afgesteld op de snaardikte die je gebruikt.
Even nog niet zelf aan sleutelen tenzij je heel goed weet wat je doet. Geen vet/olie smeren waar het niet hoort. Voor je het weet heb je grote verkleuringen die nooit meer weggaan.
Als degene waar hij vandaan komt er niet meer is o.i.d. ga dan even naar een gitaarboer als Rikkers en laat het daar doen.

Kamicolo
27 juni 2006, 21:34
@Nickname

Thanks heb het nu gedaan, eerst ff potlood geslepen scherpe punt, daarna met mes nog scherper gemaakt en dun. Daarna in die onderste drie sloten wat grafiet gedaan en dieper ingesmeerd door met oude snaar er ff in te gaan. De topkam is alleen beetje grijs waar de snaren in gaan maar dat neem ik wel voor lief. Tot nu toe werkt het goed:)

@ Eko

Ik heb hem idd 2e hands gekocht dus daarheen brengen heeft geen zin. Maar als ik straks de gitaar een jaartje heb ga ik denk ff langs bij Rikkers om mijn gitaar een beurt te geven en afstellen etc. Het probleemjpe is nu ff verholpen met alleen klein beetje grijs op de topkam. Wat is trouwens axe?

Bedankt voor de reacties

Nickname
27 juni 2006, 22:00
Wat is trouwens axe?



Je gitaar dude :D