PDA

View Full Version : Fender 65 twin reverb



Rormo
27 juni 2006, 16:08
Gezien het feit dat de zoekfunctie op dit forum echt brak is (als ik op "Fender 65" of "Fender 65 twin reverb" zoek dan krijg ik gewoon alle threads waar het woord fender in voorkomt, en dat zijn er nogal wat) maak ik maar m'n eigen topic aan hier voor.

Bij Justmusic staat deze versterker voor 1279 euro. Ik lees overal erg goede reviews over deze versterker. Er zijn echter ook redelijk wat mensen die klagen over de betrouwbaarheid. Hij schijnt vaak stuk te gaan.
Wat is jullie mening over deze versterker?

Tristan
27 juni 2006, 16:15
Die nieuwe Fender amps, vooral de reissues, zijn i.m.o. versterkers die niet lekker klinken... Ik zou voor een vroege Silverface (tot ongeveer 1976) Fender amp gaan, als je een Fender amp wil hebben, die klinken i.m.o. veel beter en zijn vaak nog goedkoper ook...

Chris Winsemius
27 juni 2006, 17:08
Tristan heeft redelijk gelijk maar d'r zijn 'n paar voordelen aan 'n nieuwe reïssue;

- garantie
- betere kast/baffle constructie dan post '70 of '72 Fenders

In vergelijking met originele blackfaces en de meeste vroege silverfaces (die geblackfaced zijn) verschillen vooral de trafo's en speakers. Ze zijn iets "onbetrouwbaarder" omdat 'n aantal weerstanden niet op de eindbuisvoeten zijn gemonteerd (wat ik hier heb gezien). Tussen oude Fenders kunnen behoorlijke verschillen zitten, meeste zijn ok en sommige "magisch".

Houd ook rekening met revisie/demodding/etc. bij het aanschaffen v/e 2e hands amp.

Succes!

EDIT: biasing is vaak koud in reïssues en vele moderne amps maar in silverfaces zit niet eens standaard 'n echte biasregelaar... dus... die staan natuurlijk vaak ook niet echt jofel ingesteld als ze totaal stock zijn.

Mitch
27 juni 2006, 18:34
Ik weet niet of je per se nieuw wil, maar ik ken toevallig nog iemand die er zo één te koop heeft staan. Gooi er maar een PB tegenaan als je interesse hebt, kan ik je in contact brengen.

Rormo
27 juni 2006, 18:58
Naja gezien het feit dat ik nogal wat negatieve verhalen over betrouwbaarheid heb gelezen wil ik hem toch eigenlijk wel nieuw. Tenzij de vraagrpijs echt laag is en ik dus relatief weinig risico loop.

Joey Handsome
27 juni 2006, 19:50
Altijd maar weer dat gebash op die 65 Twin Reverb. Ik heb er een en ik ben er blij mee. Heb het ding gekocht op m'n zestiende toen ik nog geen mallemoer van versterkers wist(, anders was ik voor een tweede hands 70's twin gegaan). De speakers die erin zaten (eminence) waren idd brak, die heb ik vervangen door celestion Classic Lead 80's. Prima combi wat mij betreft. Ik heb hem vaak naast een 70's twin gehoord en moet zeggen dat ik beide versterkers even mooi vind klinken. Zal wel vloeken in de kerk zijn hier. Wel een totaal ander geluid. Je kunt ze niet echt met elkaar vergelijken. Die oude klinkt veel rauwer, ranziger, waar de Reissue strakker in het laag is en veeeel meer treble geeft. Ook trekt die oude veel meer pedalen en dan bedoel ik vooral distortion pedalen. Ik heb mijn twin nu vijf jaar en hij is nog nooit kapot gegaan. Nieuw staan ze wel veel te koud gebiast, dus daar moet je wel even wat aan laten doen.

Rormo
27 juni 2006, 19:58
Nieuw staan ze wel veel te koud gebiast, dus daar moet je wel even wat aan laten doen.

En in leken taal betekend dit....? En dit gaat kosten...?

bluegate
27 juni 2006, 20:15
+1 voor de Reissue's, heb onlangs een Fender Deluxe Reverb RI gekocht.

Daarvan had ik het idee om van alles te vervangen vanwege de recenties.
Maar heb 'm nu bij 2 oprtedens gebruikt, en hij bevalt erg goed.
Dus ik laat 'm gewoon zoals hij is.
Enige dat ik heb gedaan is de eerste buis van het Vibrato-kanaal
vervangen door een oude Siemens 12AX7.
Waardoor het hoog mooi rond werd, en ik helemaal blij...:)

Brammibal
27 juni 2006, 20:34
als je "fender twin reverb" in plaats van fender twin reverb zoekt, krijg je alle resultaten waarin die drie woorden in die volgorde staan.

Eko
27 juni 2006, 20:43
Een Twin hoort koud te staan af fabriek. Het is een amp die er om bekend staat dat hij tot zeer hoge volumes clean kan blijven. Je wilt dus eigenlijk een amp die heel mooi clean is, maar stelt hem vervolgens af zodat hij niet meer clean is ?!?
Eigenlijk mischien beter om een andere amp te kiezen?

Squier4ever
27 juni 2006, 23:31
mja maar een tikkie warmer klinkt ook op laag volume veel mooier

Rormo
28 juni 2006, 00:29
als je "fender twin reverb" in plaats van fender twin reverb zoekt, krijg je alle resultaten waarin die drie woorden in die volgorde staan.

ah dank.

Niemand heeft mij nog uitgelegd wat warmer kouder is en wat het moet kosten. Dus ik volg niet precies waar jullie het over hebben.

Tristan
28 juni 2006, 01:34
Dat gaat over de bias... Die regelt de plaatspanning van de versterker...
Bij (te) lage bias/spanning gaat de amp scheller klinken en heeft dan minder diepte, ook heb je dan soms kans op ghostnotes enzo... Bij (te) hoge bias gaat de amp (eerder) oversturen en klinkt hij wat warmer/doffer...
Je kan dat bij iedere ervaren versterker reperateur wel laten afstellen, dan stelt hij de spanning in die de eindbuizen krijgen, zodat hij goed klinkt... Dat kost geen vermogen ofzo... :D
Wat sommigen hier bedoelen is dat hij af fabriek een beetje een te lage bias heeft en dat hij daardoor te kil klinkt...
Wil je overigens per se een Fender amp? Je zou ook naar andere amps kunnen kijken als je per se een nieuwe amp wil hebben... Die Twin (zeker de reissue) geeft eigenlijk ook alleen maar een clean geluid, daar haal je niet zo makkelijk een overdrive of crunch uit, hooguit met pedaaltjes... Zo als ik al zei ben ik absoluut geen fan van die nieuwe Fender amps en al helemaal niet van die reissues... Ik zou ook eens naar een nieuwe Vox AC30CC kijken, naar de 1x12 combo, of de top, dat zijn i.m.o. veel lekkerdere amps en die klinken clean ook super...

Rormo
28 juni 2006, 10:57
dank je voor de uitleg. Nu snap ik waar het over gaat.

Nee, ik hoef niet per se een Fender amp. Ik wil per se een nieuwe, hij moet genoeg volume hebben om mezelf on stage te kunnen horen en ik wil per se een buizen, maar daar houdt het wel een beetje op (ja, het moet ook geen 2000+ euro gaan kosten).
Ik heb ook een Marshall DSL100 stack in overweging, maar dat vind ik toch wel aan de prijzige kant (1800 euro incl een goed cabinet).

Dat de Fender alleen clean kan maakt niet uit. Bij mijn huidige amp (Marshall JTM 30) en in de oefenruimte op de versterker daar gebruik ik ook alleen het clean kanaal. Ik heb een pedaal voor m'n effecten en ben daar zeer tevreden over.

Tristan
28 juni 2006, 15:20
Graag gedaan, misschien zijn er nog anderen die er nog een aanvulling op hebben, maar ik geloof dat ik het wel goed heb uitgelegd, alhoewel ik geen autoriteit ben op het gebied van (buizen)techniek...

Okee, dus als ik het goed begrijp zoek je een nieuwe versterker...
Die versterker mag een eenkanaals (1 sound) versterker zijn en je hebt een budget tot de 2000 euro?

Het enige dat je niet moet vergeten is dat hoewel het overdrive/boost pedaaltje dat je nu gebruikt goed klinkt op de versterker die je nu hebt, dat niet altijd het geval hoeft te zijn met een andere versterker, wat voor overdrive/boost pedaaltje(s) heb je nu?

Een manier van werken die het vaak ook goed doet is om je amp af te stellen op een mooie crunch sound en om dan voor de cleane partijen de volume knop van je gitaar wat terug te draaien, met een boost/overdrive pedaaltje kan je dan je lead sound maken...

Wat voor muziekstijl speel je eigenlijk, wat is de belangrijkste, door jou meest gebruikte sound?

Rormo
28 juni 2006, 15:57
2000 is wel echt de absolute max. Liefst wil ik daar toch nog wel een stukkie onder uitkomen. Moet ook goed te doen zijn als ik op wat sites kijk.

Ik gebruik een BOSS ME33. Ik heb dit pedaal met verschillende versterkers gebruikt (onder andere in de oefenruimte en thuis) en ik moet zeggen dat ik er onder alle omstandigheden wel tevreden over ben. Alleen op de London city bulldog stack die nu in de oefenruimte staat vind ik het net niet helemaal super, maar als ik wat aan de knopjes zou draaien van m'n pedaal, dan zou het wel lekker moeten klinken (maar dan klinkt het thuis niet lekker dus dat doe ik niet).

Ik speel voornamelijk met mijn Gibson Les Paul Classic en mijn Fender American strat. Ik speel hiermee (classic) rock. Bryan Adams, Bon Jovi, Rolling stones, Guns n Roses, Metallica, Aerosmith en adnere dingen in dit genre.

Ik had nog niet gezegd trouwens dat de amp ook ongemiced een kleine zaal wel moet kunnen vullen. Ik weet niet of Vox dat gaat redden (wattage is laag, maar ik weet ook dat dit niet alles zegt).

Tristan
28 juni 2006, 16:14
Die AC30 redt dat zeker wel, die gaat echt kneiterhard...
Tsja, die ME33, ik denk dat je daar niet echt veel aan gaat hebben als je een nieuwe amp gaat kopen, het is het toch allemaal net niet i.m.o... Al helemaal niet als je Classic Rock speelt, dan zou ik toch eerder voor een eenkanaals amp met een lekkere crunch gaan... Voor een Vox of een Marshall of zoiets en daar zou ik dan een boost/overdrive pedaaltje bij zoeken...
Ik zou ook eens naar deze amps/speakercabs kijken:
Bogner 2x12 Big Size speaker cabinet (Greenbacks)
Ceriatone 18 watt top, 18 watt TMB top
CMW amps
Heritage amps
Hiwatt Custom 20 top
Marshall 2061x top
Vox AC30CCH top, AC30CC1 1x12 combo

Ik heb nog niet alle amps geprobeerd, maar die Marshall, Vox, Hiwatt en die Bogner kast zijn i.m.o. in ieder geval helemaal te gek...
Over de andere amps heb ik ook al veel positieve verhalen gehoord...
Misschien is het wel leuk voor je om een dagje naar Erik Van De Haar te gaan, die importeert veel mooie amps: www.haarguitars.nl

Rormo
28 juni 2006, 16:55
Ben toch wel erg te spreken over mijn ME33 hoor. Heb daarmee op een Mrshall JCM 900 stack gespeeld, een Fender top, een Bogner combo en een London city stack. Alleen op de London city klinkt het niet zo geweldig, op die andere amps is het echt fantastisch. Bovendien als ik dan losse pedaaltjes ga kopen, dan moet ik er weer een hebben voor distortion, eentje voor wah, eentje voor chorus. Dan zit ik zo weer aan een berg geld. Kan ik altijd later nog kopen mocht ik niet tevreden zijn. Bovendien hou ik niet van aan knopjes draaien en als je multi pedaal eenmaal goed staat hoef je het nooit meer aan te raken.