PDA

View Full Version : Live gebruik van 2 amps



Dweezman
27 juni 2006, 14:56
Ik zie regelmatig gitaristen live 2 amps gebruiken, een stack voor het geweld en een Twin of een ac30 voor de clean en crunch. Tenminste, dat lijkt me.-

-Hoe werkt dat in de praktijk, b.v. met een pedalboard, etc.
-Worden beide amps dan gemiced, bv.
-Heeft iemand hier ervaring mee?


thanks in advance,
Dweez

robzilla
27 juni 2006, 14:59
Als je echt twee amp gescheiden gebruikt voor clean en dirty dan is het simpel. A/B boxje voor de amps en allebei micen, klaar is Dweezman..

onze_jef
27 juni 2006, 15:14
't kan ook zijn dat die 2 versterkers elkaar mooi aanvullen en beiden dus opstaan. Ook dan moet je ze alletwee micen en werk je met een ABY box of een stereopedaal (chorus is hiervoor redelijk populair).

paulusdeBKB
27 juni 2006, 15:16
Ik zie het eigenlijk bijna nooit gebeuren. Zeker niet in de kroegjes waar ik vaak bandjes ga kijken. Maar het is wel een hele fijne, compromisloze opstelling. Wel even kijken of het past qua podiumruimte, aantal kanalen en aantal microfoons en of je het allemaal kunt meesjouwen natuurlijk.

Dweezman
27 juni 2006, 15:19
Ik zie het eigenlijk bijna nooit gebeuren.

ik zie't ook vooral bij grotere concerten en op TV, true.

Rormo
27 juni 2006, 17:09
Bryan Adams doet dit al jaren met een Marshall en een Vox. Ook zijn lead gitarist doet het vaak. Zij hebben ze gewoon beide openstaan en ook beiden gemiced. Je krijgt er een uniek geluid door wat heel fraai kan zijn. Mijn multi effect pedaal heeft twee uitgangen voor de versterkers. Hier kun je dus twee versterkers aanhangen. Zoals gezegd kan dit ook met andere pedaaltjes.

ieme
27 juni 2006, 18:33
ikzelf heb t ook wel gedaan, maar ben t meeslepen van alle zooi zat

paulusdeBKB
27 juni 2006, 19:09
Twee versterkers meenemen is het begin van het einde imo. Vroeg of laat kom je er namelijk achter dat het toch wel heel fijn klinkt om ze allebei tegelijk te gebruiken. Bijvoorbeeld clean fender + clean Marshall (met klein randje) is helemaal te gek. Maar dan wil je ze ook tegelijkertijd overstuurd gebruiken en dat klinkt dan weer veel minder. Echter, 1 versterker voor scheur en twee voor clean is weer niet handig voor de geluidsman.

Dan ga je nadenken en besluit je om twee tops mee te nemen en die via loadboxes oid aan te sluiten op 1 cab. Maar dan mis je weer de brede sound van twee cabs. Dus komt er een rackje, een WDW opstelling, meer gezeik van bandleden en geluidsman, meer gesjouw, te kleine podiums etc.

Moraal van het verhaal: maak een verstandige keuze voor 1 versterker en wees daar tevreden mee, of ga voor het ultieme best of breed geluid met meerdere amps maar neem een hele vracht aan praktische bezwaren op de koop toe.

guhlenn
27 juni 2006, 19:32
twee overstuurde amps tegelijk klintk echter ook heerlijk!

a.c.
27 juni 2006, 19:51
en dan ook nog een reserve amp, reserve snaren, reserve adapters, reserve buizen......
Ik wilde dat ik viool was gaan spelen met al dat gesjouw.

future2future
27 juni 2006, 20:12
Ik vind het wel stoer, maar ja je sjouwt je helemaal kapot. Eigenlijk is het alleen geloofwaardig op echt grote gigs. Voor de rest is denk ik 1 amp wel voldoende

Eko
27 juni 2006, 20:46
Er is een simpeler oplossing voor. Neem een 2 kanaals amp als een Mesa en stel deze apart in. Kun je 1 keer overstuurd en 1 keer clean spelen. Hoef je maar 1 amp mee te sjouwen.

Mitch
28 juni 2006, 11:01
't Is leuk als je headliner bent en een show van een uur of twee moet doen of zo, anders ben je al gauw langer bezig met sjouwen en soundchecken dan met spelen.

hidde630
28 juni 2006, 11:04
AB switch kopen en rammen met die hap!
ideaal als je enige gitarist bent en toch wat voller/diverser geluid wilt op het podium.

onze_jef
28 juni 2006, 11:11
Ach, ik heb de gewoonte maar 1 kanaal te gebruiken (heb daarom nu ook een 1 kanaals versterker gekocht) en men cleane klank te maken door 't volume van men gitaar te minderen.

Moest ik enige gitarist in een band zijn zou ik zeker met 2 amps spelen, nu is dat wat overbodig.

Helter Skelter
28 juni 2006, 11:22
ik heb sowieso altijd 2 amps bij me en soms gebruik ik ze allebei (maar meestal niet)

shamehair
28 juni 2006, 11:55
Ik speel met 2 amps tegelijkertijd en vind de sound super!
Afstelling: één amp clean en één amp met lichte oversturing. De combinatie ervan is subliem, lekkere vettige texas blues sound

Scali
28 juni 2006, 12:23
Bij modeling begint het ook op te komen.
De Vetta II kan twee modellen tegelijk 'draaien'. De Boss GT-8/GT-Pro kunnen dit ook.
Voordeel is dan wel dat je nog steeds maar 1 amp nodig hebt. Ik vind het persoonlijk een beetje overdreven.... Zeker als je toch al met 2 gitaristen speelt, zoals Bryan Adams. Kun je toch de een het clean laten spelen, en de ander de crunch? Waar heb je anders 2 gitaristen voor?

arjanb01
28 juni 2006, 12:35
Bij modeling begint het ook op te komen.
De Vetta II kan twee modellen tegelijk 'draaien'. De Boss GT-8/GT-Pro kunnen dit ook.
Voordeel is dan wel dat je nog steeds maar 1 amp nodig hebt. Ik vind het persoonlijk een beetje overdreven.... Zeker als je toch al met 2 gitaristen speelt, zoals Bryan Adams. Kun je toch de een het clean laten spelen, en de ander de crunch? Waar heb je anders 2 gitaristen voor?

2 amps op het podium is ook onzinnig, tenzij je veel met stereo delay/chorus effecten werkt.
Dan is het ruimtelijke effect van stereo spelen groter. Als je alleen maar crunch/clean speelt volstaat volgens mij 1 amp wel, de rest doet de PA in de zaal.

Mr.Bluesbreaker
28 juni 2006, 12:40
Het kan wel degelijk goed werken. Bij een lang programma en als ik met mijn beide bands optreed op dezelfde avond, wil ik echt een breed scala aan geluiden. Ik haal gewoon geen Twin clean uit een 2203 en andersom.
Gebrek aan podiumruimte is meestal het grootste probleem. Dat ene kanaal op de mixer is meestal wel over, anders neem je eigen mics mee.
Als ik korter dan anderhalf uur moet spelen, dan waag ik me niet aan het gesjouw van 2 amps.

hidde630
28 juni 2006, 12:40
hmmm de combinatie van 2 verschillende crunch kanalen kan soms errug vet zijn hoor!

arjanb01
28 juni 2006, 12:47
hmmm de combinatie van 2 verschillende crunch kanalen kan soms errug vet zijn hoor!

Klopt, maar voor mij in live situaties volstaat toch 1 amp. Als ik een gitaarsolo heb, zijn de monitor mixer (zijkant podium) en de zaalmixer degenen die me in volume naar voren draaien. Effect is dat ik mn gitaarsoli over EN de PA boxen hoor EN over de zangmonitoren op de vloer. Erg vet ! Dus vandaar dat ik geen 2 amps op het podium nodig heb !
Maar ik snap je principe wel. Steve Lukather bijvoorbeeld gebruikt de WET-DRY-WET situatie met 3 amps ! amp 1 effect, middelste amp clean, en amp 3 effecten. Dat is de meest vette setting die ik ooit live gezien/gehoord heb !

hidde630
28 juni 2006, 12:58
al hoor je het van 10 kanten. Het blijft 1 gitaargeluid. Natuurlijk heb je een boost in je solos of whatever, maar als jij akkoorden aan het rammen bent heb je 1 sound. neem je bijvoorbeeld een jcm 800/jmp tegenover en een jcm900. zet ze allebei op crunch heb je het iets warmere sound van de 800 tegenover de wat meer hogere tonen van de 900.(ik noem maar wat, vul hier je eigen combi in die voor jou het beste werkt) Klinkt het net alsof speel je met 2 gitaristen. Zet ze voor het effect natuurlijk wel links en rechts op het podium.
Ook erg relaxed als introotje op 1 spelen en als iedereen erin knalt de 2e amp erbij gooien!
Ik speek ook in een hardcore band als enige gitarist waar ik het het liefst ook zou doen, maar A) ik heb geen 2 tops en B) geen AB switch....

Scali
28 juni 2006, 13:37
Maar 2 amps is natuurlijk maximale redundantie.
Je kunt ook al een heel eind komen met 2 preamps, een stereo eindversterker, en 2 cabs.
Of zelfs in mono kun je al 2 preamps mengen naar 1 eindversterker en cab, kun je ook al aardig wat mee experimenteren.

hidde630
28 juni 2006, 14:19
je kan het natuurlijk ook expres moeilijk maken he? :P

vester86
28 juni 2006, 15:32
heb laatst 2 optredens gedaan met zowel mn rack als mn mesa combotje, en de combinatie is wel érg gaaf :) t is veel gesleep, amar dat is met racks toch al dus ach, wat maakt het dan nog uit ;-)

Tristan
28 juni 2006, 15:59
Ik ben nu juist bezig een systeem uit te denken waarin ik gebruik ga maken van twee amps...
Ik vind dat de meeste eenkanaals amps een veel lekkerdere en puurdere respons en feel hebben dan de meeste channel switchers... Het voordeel aan de channel switchers is echter dat ze vaak een volledig cleane sound hebben en een lead sound en dat je vaak een goede effectsloop hebt waarin je je effecten kan zetten...
Daarom wil ik nu dan ook een eenkanaalsamp gaan gebruiken voor de (droge) crunch sounds en een channel switcher voor alle cleane sounds en alle rare (digitale) effecten, zoals mijn Micro Modular, Delay/Looper e.d.
Voor de leads gebruik ik dan de eenkanaalsamp met een overdrive/boostertje ervoor... Ik merk gewoon dat als je met digitale pedalen speelt, de sound van de amp er veel minder toe doet, je hebt dan het meest aan een volledig clean klinkende versterker... Die Micro Modular doet een aantal echt idiote sounds, zoals opstijgende vliegtuigen, alarm, ringmodulatie en vette modulaties, zoals leslies, pulserende geluiden e.d.

Scali
28 juni 2006, 16:19
Ik merk gewoon dat als je met digitale pedalen speelt, de sound van de amp er veel minder toe doet, je hebt dan het meest aan een volledig clean klinkende versterker...

Ja, door de A/D en D/A-conversie is je signaal als het ware compleet losgekoppeld tussen gitaar en versterker, met zo'n digitaal pedaaltje ertussen.
Digitale effecten horen in de effectloop, waar ze geen invloed meer hebben op de feel en op de distortion van de amp (als je die gebruikt), naar mijn mening.

Daarom vind ik het wel een origineel idee van Zoom om in de G9.2tt een buizenpreampje te proppen voor de A/D-converter. Op die manier heb je toch tubeamp-feel en sound.
En door de 24/96 resolutie verlies je ook wat minder in de A/D-D/A conversie. Voor zover ik weet, zijn alle andere digitale gitaareffecten 44.1 of 48 KHz.

Tristan
28 juni 2006, 16:37
Ik zet die digitale effecten ook juist in de effectsloop, dat werkt veel beter, maar dan nog maakt het eigenlijk minder uit hoe je amp klinkt dan als je zonder digitale effecten speelt is mijn ervaring...
Tegenwoordig is de standaard volgens mij inderdaad 24 bit en dan 44.1 of 48 Khz...
Die Micro Modular heeft overigens ook verschillende digitizers en bitcrushers, waardoor je alles terug kan brengen naar 1 bit en heel weinig kilohertzjes, dat klinkt trouwens ook erg vet... Je krijgt er dan hele brute, ranzige distortion/gate achtige sounds uit...

Scali
28 juni 2006, 17:12
Ik zet die digitale effecten ook juist in de effectsloop, dat werkt veel beter, maar dan nog maakt het eigenlijk minder uit hoe je amp klinkt dan als je zonder digitale effecten speelt is mijn ervaring...

Volgens mij heeft dat meer met het type effect en de manier waarop je het aansluit te maken, dan met analoog of digitaal.
Delay en reverb zijn bij uitstek effecten die heel transparant/neutraal kunnen klinken in digitale vorm, veel meer dan analoge varianten. En die kunnen ook makkelijk in een parallele loop gebruikt worden, zodat een deel van je signaal gewoon direct naar de eindversterker gaat, en nooit door het effect aangetast kan worden.
Die filter-effecten die jij noemt, zijn natuurlijk juist niet bedoeld om een transparant/neutraal geluid te geven.
En sommige effecten kunnen gewoon niet in een parallele loop, omdat het signaal zonder effect het effect dan in feite teniet doet. Een tremolo-effect werkt bv niet echt goed.
Dan moet je dus maar hopen dat het signaal zo zuiver mogelijk door het effect gaat.

Negative K3 fan
28 juni 2006, 17:20
Digitale effecten horen in de effectloop, waar ze geen invloed meer hebben op de feel en op de distortion van de amp (als je die gebruikt), naar mijn mening..

:o daar valt uitvoerig over te twisten

Scali
28 juni 2006, 17:27
:o daar valt uitvoerig over te twisten

Alleen miereneuken over vage terminologie, lijkt me.

mayniac
28 juni 2006, 17:39
Digitale effecten horen in de effectloop, waar ze geen invloed meer hebben op de feel en op de distortion van de amp (als je die gebruikt), naar mijn mening.

Onzin........

Tristan
28 juni 2006, 17:53
Ik ben het er wel mee eens...
Digitale effecten zijn gewoon kut voor je amp i.m.o...
Een (digitale) delay vind ik het beste werken in een paralelle effectsloop, maar andere digitale effecten, vooral modulatie effecten en rare sounds (Micro Modular) werken beter in een seriele effectsloop, omdat je anders het effect te weinig hoort...
De enige andere manier i.m.o om met digitale effecten te werken is om een wet/dry of een wet/dry/wet systeem op te zetten, alhoewel ik zelf dat wet/dry/wet een beetje overbodig vind...
Dat betekent dus dat je minimaal twee (power)amps en speakerkasten hebt en dat je er eentje droog houdt en op de andere je effecten zet, dat werkt vooral ook erg mooi met delay(s)...
Digitale galm vind ik zowiezo echt een verschrikking, dat vind ik echt helemaal nergens naar klinken live, als het voor de microfoon zit tenminste...

Scali
28 juni 2006, 18:51
Onzin........

Heb je daar ook argumenten voor, of beledig je graag mensen?

Scali
28 juni 2006, 18:58
De enige andere manier i.m.o om met digitale effecten te werken is om een wet/dry of een wet/dry/wet systeem op te zetten, alhoewel ik zelf dat wet/dry/wet een beetje overbodig vind...

Ik gebruik gewoon kwalitatief goede digitale effecten, en dan ofwel in de parallele loop, ofwel 4-kabelmethode. Ik merk het verschil in feel en dynamiek tussen effect of geen effect eigenlijk niet meer, met m'n huidige setup.


Digitale galm vind ik zowiezo echt een verschrikking, dat vind ik echt helemaal nergens naar klinken live, als het voor de microfoon zit tenminste...

Dat is een kwestie van smaak, lijkt me (er vanuitgaande dat je echt digitale galm bedoelt, en geen digitale modeling van analoge galm).
Ik vind persoonlijk verengalm niet mooi, ik hou van hall/church-reverb, en die heb je alleen in digitale vorm.
Maar er is nogal verschil in kwaliteit tussen verschillende merken. Lexicon en Zoom hebben mooie digitale galm, vind ik. Zo'n heel diep geluid, dat heel langzaam uitsterft, dat echt die atmosfeer van een grote ruimte geeft.

Bouke
28 juni 2006, 19:58
Multi-amp spelen is erg lekker als je een hele dikke tone wilt maken. Ik speel af en toe over m'n Super Reverb en m'n Twin. Alleen als het kan, op grotere podia bijvoorbeeld. Krijg je een lekker dik geluid van. Meestal speel ik enkel op de Super. Ook lekkere sound. Binnenkort een gig als trio doen en dan neem gebruik ik ze weer allebei. Ik heb ze sowieso altijd allebei mee naar gigs. De Twin is dan de back-up voor de Super.

Bouke

Tristan
28 juni 2006, 20:06
Dat was ook precies wat ik bedoelde, want bij channel switchers hoor je het verschil dus minder dan bij eenkanaals amps i.m.o...

Ja dat heeft inderdaad met smaak te maken, alhoewel het wel beter is om de digitale galm op de PA te zetten, dus nadat je geluid is opgepikt door de microfoon... Ik vind dat digitale galm je normale geluid een beetje naar de knoppen helpt, het maakt het ook diffuser en voor sommige dingen is dat wel leuk, zoals ambient dingen en pads e.d, maar voor een normaal solo/crunch geluid is het niet zo wenselijk i.m.o, dan zit het te veel in de weg, dus dan is het mijns inziens beter om de digitale galm en soms ook de delay met de PA te regelen... Een andere manier om dit probleem te benaderen is dus om wet/dry te gaan spelen, maar daar heb je dus twee (power)amps voor nodig en twee speakercabs...

@Bouke: gave setup man, heb je oude Fender amps, of zijn het reissues?

Scali
28 juni 2006, 20:19
Dat was ook precies wat ik bedoelde, want bij channel switchers hoor je het verschil dus minder dan bij eenkanaals amps i.m.o...

Dat is een andere discussie, en zoals je weet, ben ik het daar niet met je eens.
Ik denk ook dat je in dit geval niet echt van eenkanaals-amps kunt spreken... We gaan er toch vanuit dat er een effectloop in zit? Zeker in het geval dat die serieel is, is er dus gewoon een harde onderbreking tussen preamp en poweramp, en of je daar dan een 'schakelaartje' in zet voor meerdere preamp-kanalen, of gewoon 1 kanaal, maakt mijns insziens niet uit.
Aangezien ik me een leven zonder effectloop niet kan voorstellen, vind ik het eigenlijk sowieso niet interessant wat versterkers zonder effectloop doen :)


Ik vind dat digitale galm je normale geluid een beetje naar de knoppen helpt, het maakt het ook diffuser en voor sommige dingen is dat wel leuk, zoals ambient dingen en pads e.d, maar voor een normaal solo/crunch geluid is het niet zo wenselijk i.m.o, dan zit het te veel in de weg, dus dan is het mijns inziens beter om de digitale galm en soms ook de delay met de PA te regelen...

Volgens mij kun je het woord 'digitale' wel schrappen hier, want het is gewoon een algemeen kenmerk van galm dat het diffuser wordt, en 'in de weg' zit als je teveel gebruikt waar je geen ruimte hebt. Verschil is misschien dat een digitale galm vaak nog veel extremer kan zijn dan een spring- of plate-galm, dus dan wordt het effect nog erger.
Je moet het inderdaad met mate gebruiken. Op solo's vind ik het juist wel altijd fijn... en meestal delay ook wel, omdat je noten dan veel ruimtelijker klinken. Je moet inderdaad uitkijken, want doordat je in feite een soort feedback krijgt, wordt het laag nog wat dikker, en verlies je wat definitie in het hoog.
Bij rhythm-geluiden gebruik ik meestal alleen een beetje galm om het hele droge eraf te halen... klein beetje 'ruimte' in het geluid maken.
Als ik rustige arpeggios oid speel, dan gebruik ik wat meer galm, soms ook delay... beetje zoals The Edge dat ook doet... Dan laat je ruimtes open waar het effect in valt, als het ware.

Delay na mic'en is op zich wel de 'studio'-setup, maar het is niet praktisch (vooral omdat je dus je geluid MET effecten wilt horen, en dat wordt lastig als er ook een versterker zonder effecten staat te brullen, dan hoor je niet precies wat er opgenomen wordt/wat de zaal hoort). Ik gebruik het nooit, ik speel liever met het complete geluid, als ik opneem.
Steve Lukather schijnt het ook zo te doen... gewoon alle effecten over de gitaarversterker, dan microfoon erop, en klaar.
Maar dan moet je natuurlijk weinig of geen eindbuisvervorming hebben, anders lijden je effecten daar weer onder. De huidige trend van kleine buizenamps is dan ook aan mij niet echt besteed.

Tristan
28 juni 2006, 21:25
Een effectloop maakt je geluid ook minder direct, vandaar ook het idee voor mijn setup...

Ik vind galm eigenlijk alleen leuk voor op een clean geluid en met pads/ambient dingen, of voor van die Shadows/Surf achtige gitaarsounds... Voor Lead sounds gebruik ik liever een lichte delay en op crunch/rhythm parts kan je meestal beter geen galm of delay zetten, want zonder prikken ze beter door de mix...

Het probleem dat je niet je volledige geluid hoort met effecten kan je opvangen door het op de monitor te zetten, maar een dry/wet systeem is inderdaad misschien wel het mooiste... Dan blijf je ook het meest dicht bij je gitaargeluid en heb je het geluid ook het meest dicht bij je...

Zonder eindbuisvervorming mis je wel wat... Ik vind het zelf het mooiste wat er is, vooral voor crunch/blues sounds, je sound is gewoon anders als je minder eindbuisvervorming hebt... Het werkt goed met effecten en met cleane sounds, maar ik vind het minder geschikt voor de meeste crunch en rhythm sounds en sommige lead sounds...

Scali
28 juni 2006, 22:35
op crunch/rhythm parts kan je meestal beter geen galm of delay zetten, want zonder prikken ze beter door de mix...

Kwestie van de effecten met mate gebruiken, en de eq/gain-instellingen bijstellen zodat je weer wel door de mix komt.


Het probleem dat je niet je volledige geluid hoort met effecten kan je opvangen door het op de monitor te zetten, maar een dry/wet systeem is inderdaad misschien wel het mooiste... Dan blijf je ook het meest dicht bij je gitaargeluid en heb je het geluid ook het meest dicht bij je...

Dat werkt alleen goed als m'n gitaarversterker (die dus het droge geluid doet) dusdanig ver weg/geisoleerd is dat ik alleen nog het volledige geluid door de monitor hoor, en het droge geluid de zaak niet voor mij vertekent.


Zonder eindbuisvervorming mis je wel wat... Ik vind het zelf het mooiste wat er is, vooral voor crunch/blues sounds, je sound is gewoon anders als je minder eindbuisvervorming hebt... Het werkt goed met effecten en met cleane sounds, maar ik vind het minder geschikt voor de meeste crunch en rhythm sounds en sommige lead sounds...

Ik speel geen blues, en crunch doe ik voornamelijk met de preamp. Ik hou van clean dat echt clean is, geen randjes. En m'n lead-geluid moet ook 'smooth' zijn, met eindbuisvervorming wordt het wat rommelig. Dus ik heb het liever niet.
Het kan eventueel wel, want m'n versterker kan op 25, 50 en 100w werken. Met 25w zit je eigenlijk al een beetje in de categorie Koch Studiotone enzo.
En met 100w heb je natuurlijk meer dan genoeg headroom om je clean clean te houden.

LordRiffenstein
28 juni 2006, 23:08
Ik zie het als een belediging als jij mijn mening afdoet als onzin, zonder daar verder enige argumentatie voor te geven.
Lijkt me niets vreemds aan.
Verder denk ik niet dat je een argumentatie hebt, maar dat je gewoon zit te zieken (waarom geef je die twee keer niet, zelfs als er gevraagd is? Niet bepaald beleefd).
Beetje zielig. Ga liever gitaarspelen ofzo.


Het zou fijn zijn als jij het goede voorbeeld eens zou geven, voor de verandering.
Je loopt de boel alleen maar op te stoken op deze manier.

Als je nou een keertje je eigen tips volgde en eens lekker ging gitaarspelen ipv op dit forum het slachtoffer uit te hangen, het zou de boel al een heel stuk verbeteren.

Een mening is een mening, jij hebt er eentje, de anderen ook, soms zijn ze niet het zelfde, big deal maar om daar door beledigd te zijn...

En nu weer on topic graag zonder gezeur!!!

Han S
28 juni 2006, 23:31
Jongens toch, wat een gezeur weer en dat over iets persoonlijks als je smaak met betrekking tot een gitaargeluid. Als je twee amps wil gebruiken: doen! Als je een kamerbreed geluid wilt: de ene amp direct aansturen met je gitaar en de andere met een delay (eenmalig) van 20 a 30 miliseconden.

Mooie galm? Lexicon MPX110, kost een drol en heeft dezelfde machine als de grote 480L en ja, dat is digitaal maar klinkt geweldig.

En als je een verengalm mooier vindt: doen!

Wat dacht je van een echte plate? Ik weet nog een echte plate voor je te koop, is een beetje onhandig groot en zwaar, maar heeft een galm die je met geen enkele digitale processor kunt maken hoor. Denk aan de platen van The Cats, dat is een grote bronzen plaat met drivers en voelers er op en die galm krijg ik uit geen enkele Lexicon. (nee Scali, ook niet met modeling)

Bottom line: hou op met dat gezeur en ga lekker spelen.

Scali
28 juni 2006, 23:38
Niet zo'n grote muil opzetten knul, het was mijn eerste post.

Je lijkt wel een voetballer... maakt een zware overtreding, en als de scheidsrechter een kaart trekt, dan is het van "Maar het was m'n eerste overtreding!".

Verder heb je zoals gewoonlijk niet goed gelezen, want ik zei dat ik m'n Lexicon vooral mooi vond met de church-reverb, en dat ik niet van analoge reverb hou, dus geen plates of springs of wat dan ook... ook geen digitale modellen daarvan.
En als je The Cats mooi vindt, ben je te oud :P

Bouke
28 juni 2006, 23:48
@Bouke: gave setup man, heb je oude Fender amps, of zijn het reissues?

Hey Tristan,

De SR is een '74 Silverface met blackface circuit. De Twin is een '98 Twin Amp, waar van ik twee buizen heb getrokken en de amp staat op 1/4 vermogen dus ik heb nu iets van 12 watt over 2x12" :D Die gaat ook lekker snel in de crunch. De speakers is wat stug, maar verder klinkt 'ie wel oke. Samen zijn ze dik!

Groets,

Bouke

Han S
28 juni 2006, 23:49
Je lijkt wel een voetballer... maakt een zware overtreding, en als de scheidsrechter een kaart trekt, dan is het van "Maar het was m'n eerste overtreding!".

Verder heb je zoals gewoonlijk niet goed gelezen, want ik zei dat ik m'n Lexicon vooral mooi vond met de church-reverb, en dat ik niet van analoge reverb hou, dus geen plates of springs of wat dan ook... ook geen digitale modellen daarvan.
En als je The Cats mooi vindt, ben je te oud :P

Scali, ik ga geen bitchfight met je voeren, de strekking van mijn post is dat een gitaargeluid persoonlijk is. Er komen hier een aantal jongens hun gedachten uitwisselen over het gebruiken van twee amps. En als jij je er dan weer mee bemoeit gebeuren er altijd dezelfde dingen, ergo: tread weer naar de kloten, snap je dat nou echt niet?

En weer begin je van die stiekeme opmerkingen te maken die de meeste mensen hier ontgaan, althans het berekende effect er van, want je probeert voor de zoveelste keer heel slim hoe ver je kunt gaan.

En dat lezen van je kan een stuk beter, ik heb nergens beweerd dat ik de Cats mooi zou vinden, om maar wat te noemen.

Om je eigen adviezen te gebruiken: ga gitaar spelen want dat is het enige wat je goed kan, discussiëren op forums is voor verbetering vatbaar.

Je kunt gaan reageren, maar bespaar je de moeite, ik ben hier mee klaar.

LordRiffenstein
29 juni 2006, 00:31
Heren, vanaf nu graag terug on topic, sommige mensen hebben extra tijd om gitaar te spelen!!

paulusdeBKB
29 juni 2006, 00:40
Ik zou het eigenlijk ook wel eens willen proberen. Amps zat. Maar ik zit in een tienmansband, met blazers, zangeressen en de hele reut. Weinig ruimte voor gitaar dus (zowel qua frequenties als fysiek qua ruimte. Podiums zijn altijd te klein :( )

Misschien toch maar eens een bassist en een drummer zoeken voor een powerrrrtrio...

Tristan
29 juni 2006, 00:55
Hey Tristan,

De SR is een '74 Silverface met blackface circuit. De Twin is een '98 Twin Amp, waar van ik twee buizen heb getrokken en de amp staat op 1/4 vermogen dus ik heb nu iets van 12 watt over 2x12" :D Die gaat ook lekker snel in de crunch. De speakers is wat stug, maar verder klinkt 'ie wel oke. Samen zijn ze dik!

Groets,

Bouke

Wow, dat klinkt interessant... Ik vind zelf die vroege Silverfaces vaak ook wel lekker klinken (o.a. Twin Reverb), die blackface modificaties hoeven niet altijd nodig te zijn, maar het is wel vet natuurlijk... Kan je zomaar die buizen van je Twin eruithalen, gaat er dan niet iets kapot ofzo?
Dus als ik het goed begrijp gebruik je de amps meestal samen, de Twin voor de crunch en de Super Reverb dan meer clean?
Schakel je voor een clean geluid dan die Twin uit, of doe je het meeste met je volumeknop?
Gebruik je ook nog effecten op een van de amps, of op beide amps?
Sorry, het zijn wel weer veel vragen... Het is maar interesse...
Ik vind zelf die multi amp setups ook wel gaaf, vandaar...

guhlenn
29 juni 2006, 09:01
oh man, wat een fantastische discussie weer. Vraagje; ik heb de GT-8 niet bepaald een oudje, maar ik hoor het echt wel als ik het signaal via die GT-8 laat lopen, dus zeg maar ook op bypass stand. BEn ik gek? Maak ik mezelf wat wijs? (ik wil die Gt-8 nl. gaan gebruiken icm multitone, maar vind het zo jammer want vind het wat minder klinken, duis nu denk ik eraan om de de prarlelle send te gebruiken en de PA met de GT-8 uit te voeden...)

DaveItUp
29 juni 2006, 09:08
Een 2 amp setup is cool voor sommige dingen.

Ik heb al tijden een combinatie van een Marshall Superlead(eerst een Sound City B100 mk3 though) en een Sunn beta lead(100w solidstate). Allebei een eigen 4x12. A/B/Y switcher en daarachter 2 "effectloops". Fuzz en overdrive voor de superlead en een flanger voor de Sunn.

Blaast als een gek iniedergeval. Sunn is voornamelijk bass en lage mids. Superlead wat meer treble en mids. Klinkt afzonderlijk van elkaar ook nog erg goed, maar als je op de A+B schakelaar trapt......dan breekt de spreekwoordelijke pleuris uit.

Speel wel loodzware doom(in a gestemd, ja ja ik weet t) dus dat kan r ook mee te maken hebben. In dat genre is een setup met meerdere amps eerder regel dan uitzondering overigens.

In m'n hardcore punk bandje en rock n roll(denk MC5, Hellacopters, Stooges, Sonic's Rendezvous) heb ik genoeg aan de superlead :)

Dweezman
29 juni 2006, 12:26
Thanks voor alle replies ;-)

Ik heb een Multitone en een Twin, die zou ik wel eens samen willen horen. Een ABY pedaal> Daarmee kan ik iedere amp aan/uit schakelen, maar ook tegelijk gebruiken?

Wat is een goed ABY pedaal? (kan dat zonder voeding?)

shamehair
29 juni 2006, 12:27
die van morley, heb ik ook en werkt perfect
heeft inderdaad geen voeding nodig, enkel een batterij om de letjes te laten branden

je kan dus perfect zowel versterker A als versterker B apart gebruiken als tesamen ... toch toffe dingens voor de jonge mensen

guhlenn
29 juni 2006, 14:02
eh, de Morley word verguisd op internet. Omdat het schijnbaar een ruisbak en tone sucker is. En die batterij laat neit alleen de leDjes branden...

De Lehle word zeer gewaardeerd, maar is ook ongeveer 4x zo duur.

Solidkick
29 juni 2006, 17:02
http://www.robertkeeley.com/product.php?id=33
http://www.tonebone.com/tb-switchbone.htm
http://www.morleypedals.com/dtripler.html
http://www.morleypedals.com/daby.html
http://www.analogman.com/switchbox/index.htm
http://www.whirlwindusa.com/selec.html

Dat zijn er zo een paar.....

hidde630
29 juni 2006, 17:27
toffe DIY bakjes die analog mans!

Bouke
29 juni 2006, 21:03
Kan je zomaar die buizen van je Twin eruithalen, gaat er dan niet iets kapot ofzo?

Ik heb de twee middelste eruit gehaald, kan volgens de kenners hier geen kwaad. Ik geloof dat je de twee middelste of de twee buitenste moet doen, niet willekeurig geloof ik. Hij doet het nog steeds dus, zal wel goed zijn. Wel moet je dan op het ohmage van je amp letten, maar mijn Twin Amp heeft een ohm-switch, ik weet zo uit het hoofd niet waar ik hem nu op heb staan.


Dus als ik het goed begrijp gebruik je de amps meestal samen, de Twin voor de crunch en de Super Reverb dan meer clean? In de meeste gevallen gebuik ik de Super alleen. Heerlijke sound en een dubbele setup kan ik in de meeste kroegjes niet gebruiken. Als ik wel de ruimte heb zet ik de Twin er wel eens bij. Ik heb twee manieren die ik dan gebruik: ik heb een splitdoosje gemaakt met 1 input en 4 outputs, dus ik kan vier apparaten van gitaarsignaal voorzien. Je levert wel ietsje hoog in op die manier. De andere manier is dat ik de stereo uitgangen van mijn H&K Tube Rotosphere gebruik. Dan is het ook meteen een stereo setup. Leuk als het een beetje breed moet. Als het effect uit staat heb je gewoon op beide amps het zelfde signaal.


Schakel je voor een clean geluid dan die Twin uit, of doe je het meeste met je volumeknop? De beide amps staan op het randje van crunchen. Dus nog net clean als ik niet te hard aansla en crunch als ik ga graven in de snaartjes. Met mijn tele werkt dat het best. Ik heb ook wel geprobeerd met verschillende setups van de amps, maar dat heb ik nog te weinig gedaan. Wel heel leuk om daar mee te stoeien. In het juiste gebruik van de volumeknop op de gitaar ben ik nog niet echt gedreven, dan grijp ik toch iets te gemakkelijk naar mijn bakkies (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=830996&postcount=847)


Gebruik je ook nog effecten op een van de amps, of op beide amps? Op allebei als ik het via de splitterbox doe, en de fx tot aan de Rotosphere als ik via de rotosphere split

Hier is een linkje naar een fan-site van The Hoax. De beide gitaristen van die band speelden meestal met minimaal 3 amps tegelijkertijd, meestal wel meer. Hele vette tone hadden beide heren. Band bestaat helaas niet meer.

http://www.elmerd.freeserve.co.uk/ampsinfo.htm

Groets,

Bouke

Wormaap
29 juni 2006, 22:58
En toen had ik ook nog een vraag.
Momenteel ben ik dus gezegend met'n ENGL Fireball en'n Peavey 5150. Lijkt me natuurlijk érg leuk om tegelijk te gebruiken op't podium.
Alleen de vraag dus: Moet het persé zo duur :P 300 piek voor'n ABY-box lijkt me toch wel wat aan de prijzige kant. Nu snap ik dat geen tonesuck geld kost, maar zijn er ook fatsoenlijke die níet zo enorm duur zijn?

hidde630
29 juni 2006, 23:25
als je het voor de gein eens wilt proberen heeft behringer een AB switch voor 20 eypo....zal wel niet duurzaam zijn en ik weet niet hoe het zit met kwaliteitverlies, maar het is geen steek in je zij om eens te proberen.

hidde630
29 juni 2006, 23:27
deze dus:

http://www.musik-service.de/Behringer-AB-200-prx395749778de.aspx

Wormaap
29 juni 2006, 23:31
Die is alleen maar AB though. Het gaat me juist om de muur die een Y-opstelling zou opleveren :P

vulvasonic
30 juni 2006, 00:45
Mijn ervaring met het gebruik van meerdere versterkers tegelijkertijd is dit; het voegt weinig toe, zelfs als je een cleane versterker en een overstuurde tegelijkertijd gebruikt. Dat wil zeggen, je kunt op die manier zeer zeker een eigen aparte sound creëren, maar het geluid mengt zich meer dan je wellicht gewenst had.

TENZIJ je inderdaad gebruik maakt van bijvoorbeeld stereo-effecten (maar daar ben ik zelf dan weer niet zo dol op). Een ander nadeel van stereo-spelen is dat het gros van je publiek in live situaties meestal toch maar 1 kant hoort. De balans mag dan voor jezelf perfect zijn en de man achter de mengtafel mag dan nog zo z'n best doen om die twee te pannen, het publiek is de lul. En als je ze beide recht door het midden gooit, dan ben je het effect kwijt.

Waar ik WEL helemaal gek van ben is om de twee signalen vanuit een (bijvoorbeeld) Boss Delay uit te sturen, waarbij de ene rechtstreeks ('clean') naar de ene versterker gaat en het andere signaal met een MINIMALE vertraging uit moet sturen naar je tweede versterker. Pas DAN hoor je het onderscheid goed en pas DAN lijkt het ECHT of je met twee gitaristen speelt. Je kunt dan ook makkelijk de twee versterkers door het midden uitversterken (en dat heb ik zelf het liefst).
Vooral voor het ruigere werk is dit zaaaaaaaaaalig.
Er is maar 1 nadeel. Hoe kort je de vertraging ook maakt, het BLIJFT een vertraging. Als je hele strakke partijen moet spelen, dan klinkt het meteen niet meer zo strak (logisch).
Maar voor solo's met flinke uithalen en ruw dragend ritmewerk is het heerlijk om zo'n gigabreed geluid te hebben.

Maar dat is meteen de enige reden waarom ik het graag doe.
Ik heb dit ooit geprobeerd met een oude overstuurde Vox (mijn oude Vox) icm een oude overstuurde Fender Bassman, WOW!!!!!!

Maar goed, dat betekent tevens dat je EN twee retegoeie versterkers moet hebben EN een delay dat een heel 'clean' en sterk signaal kan doorsturen.
Helaas zijn er dagen bij dat ik die kluiten niet in mijn zak heb...... :confused:

Han S
30 juni 2006, 00:58
Mijn ervaring met het gebruik van meerdere versterkers tegelijkertijd is dit; het voegt weinig toe, zelfs als je een cleane versterker en een overstuurde tegelijkertijd gebruikt. Dat wil zeggen, je kunt op die manier zeer zeker een eigen aparte sound creëren, maar het geluid mengt zich meer dan je wellicht gewenst had.

TENZIJ je inderdaad gebruik maakt van bijvoorbeeld stereo-effecten (maar daar ben ik zelf dan weer niet zo dol op). Een ander nadeel van stereo-spelen is dat het gros van je publiek in live situaties meestal toch maar 1 kant hoort. De balans mag dan voor jezelf perfect zijn en de man achter de mengtafel mag dan nog zo z'n best doen om die twee te pannen, het publiek is de lul. En als je ze beide recht door het midden gooit, dan ben je het effect kwijt.

Waar ik WEL helemaal gek van ben is om de twee signalen vanuit een (bijvoorbeeld) Boss Delay uit te sturen, waarbij de ene rechtstreeks ('clean') naar de ene versterker gaat en het andere signaal met een MINIMALE vertraging uit moet sturen naar je tweede versterker. Pas DAN hoor je het onderscheid goed en pas DAN lijkt het ECHT of je met twee gitaristen speelt. Je kunt dan ook makkelijk de twee versterkers door het midden uitversterken (en dat heb ik zelf het liefst).
Vooral voor het ruigere werk is dit zaaaaaaaaaalig.
Er is maar 1 nadeel. Hoe kort je de vertraging ook maakt, het BLIJFT een vertraging. Als je hele strakke partijen moet spelen, dan klinkt het meteen niet meer zo strak (logisch).
Maar voor solo's met flinke uithalen en ruw dragend ritmewerk is het heerlijk om zo'n gigabreed geluid te hebben.

Maar dat is meteen de enige reden waarom ik het graag doe.
Ik heb dit ooit geprobeerd met een oude overstuurde Vox (mijn oude Vox) icm een oude overstuurde Fender Bassman, WOW!!!!!!

Maar goed, dat betekent tevens dat je EN twee retegoeie versterkers moet hebben EN een delay dat een heel 'clean' en sterk signaal kan doorsturen.
Helaas zijn er dagen bij dat ik die kluiten niet in mijn zak heb...... :confused:

Dat zeg ik, een paar pagina's terug dus. 20 a 30 miliseconden is genoeg en dan houd je het nog strak, een kamerbreed geluid zal je deel zijn. In de studio doen we dit heel vaak. Gewoon één enkele delay en de uitgang 100% wet naar de tweede versterker.

hidde630
30 juni 2006, 09:31
goed spul dat delay! vriend van me heeft zo'n Boss GT nogwat pedaal waar dat ook op zit...klinkt echt supertof met solos indd!

hidde630
30 juni 2006, 09:32
Die is alleen maar AB though. Het gaat me juist om de muur die een Y-opstelling zou opleveren :P

35 dollar dan?

http://www.musiciansnews.com/guitars/97/art_cool_switch_aby_switch.shtml

Solidkick
30 juni 2006, 09:53
toffe DIY bakjes die analog mans!
Old skool boutique!

vulvasonic
3 juli 2006, 01:01
Dat zeg ik, een paar pagina's terug dus. 20 a 30 miliseconden is genoeg en dan houd je het nog strak, een kamerbreed geluid zal je deel zijn. In de studio doen we dit heel vaak. Gewoon één enkele delay en de uitgang 100% wet naar de tweede versterker.

Oooooo, zei je DÀT!?!?!?! :D
Sorry, ik geloof dat ik niet het hele topic doorgelezen had.

Firebird
3 juli 2006, 19:21
Ik gebruik ook bijna altijd 2 versterkers, stereo met een Boss DC-2 chorus. Ik raak alleen wel een beetje uitgekeken op de mogelijkheden van het apparaatje... geweldige sound, maar zelfs standje 1 is al too much.
Ik gebruik nu een Fender 75 en een MusicMan... beide erg lekker clean, en scheuren wil ook wel. Geeft je gewoon een veel vollere sound. And that's what I like...

Verder zit ik ook aan een ABY pedaaltje te denken... toch wat meer verschillende geluiden uit je set-up

Wormaap
4 juli 2006, 14:53
Zojuist even 'n extra kabel gescoord en ik zit nu zo te spelen:
Gitaar --> Ibanez DE-7
Instellingen: delay-stand, time-switch naar links, delay-time helemaal naar links, repeat ook helemaal naar links, delay level helemaal open.
Dry-out gaat naar m'n Fireball, wet-out naar de 5150.

...
..
.
MIJN GOD! Wat'n soundje hey!
Waha, echt kamerbreed beuken (ok, ook letterlijk, die 2 halfstacks nemen nogal wat plaats in hier :P)
Godversegodver hey, dat is het slepen live wel waard denk ik ;D

BLOK182
4 juli 2006, 15:49
Vroegah, toen had ik ook een 2 amp setup, Mesa Blue Angel voor clean en een Engl Powerball halfstack voor scheur. Erg gaaf, maar niet altijd even stil, en vooral: véél sjouwwerk! Leuk als je het thuis mooi kan opstellen, òf als je vaste roadies altijd bij hebt, maar toendertijd was het gewoon overkill en lastig om 2 x per weekend die zooi mee te sjouwen en relatief weinig te gebruiken. Heb zowiezo tegenwoordig liever meer podiumruimte dan alles vol apparatuur:p

shamehair
5 juli 2006, 18:09
diegenen die de morley aby box een tonesucker vinden hebben volgens mij prut in hun oren.

bij mij werkt dat perfect en ik ondervind geen storend geluids of toneverlies.

nu is het wel een feit dat ieder pedaaltje iets van je signaal wegneemt en daar zullen we mee moeten leren leven.

Bouke
6 juli 2006, 09:46
Gisteravond even het delay-truukje geprobeerd. Werkt best leuk eigenlijk. Ik had de Super Reverb aan de dry-out van de DE7 gehangen en de Twin Amp (die mijn 'nieuwe' (uit '69) Leslie16 aanstuurde) aan de wet-out. Vertraging zo klein mogelijk, repeat zo weinig mogelijk en delay level naar wens. Lekker breed geluid, mede door de leslie natuurlijk. Mooie manier om het geheel te schakelen met de DE7.

Volgende keer nog wat anders proberen: wet-out van de DE7 naar de Leslie (met losse top volgende keer) en de dry-out naar mijn splitterbox en vervolgens naar de Super en de Twin. Triple setup dus. Dan schakel ik de leslie bij het geluid met de DE7. De andere amps staan dan beiden continue aan voor dikke tone en hebben beiden een signaal met mijn drive pedalen erover.

Leuk om mee te klooien.

Bouke

guhlenn
6 juli 2006, 10:05
@Shamehair; dat verdient een prijs ! als je een pedaal slechter vind klinken ben je mogelijk dingen aan het verzinnen, heb je gouden oortjes of ben je audiophool, maar 'prut in je oren'kan neit echt leiden tot het horen van kwaliteitsverschil. of alle pedaaltjes zouden kut moeten klinken.

Wat mij brengt tot de vraag of je ook een lehle, frampton of anderen hebt geprobeerd?

Of ruik ik hier stierestront.

shamehair
6 juli 2006, 12:44
meestal riek je stierenstront op den boerenbuiten of je moet zo'n beest in je living hebben staan.

ik heb enkel de morley geprobeerd en geen andere merken.

de reden waarom?

ik heb aan mijn plaatselijke gitarenleverancier (strings & things in antwerpen) gevraagd wat een goede aby switch was en hij had mij de morley aangeraden. dat spel kost 80 euro.

ik heb hem thuis deftig uitgetest en ook al op een live optreden (parkblues in lommel) en ik moet zeggen dat ik er echt tevreden van ben: ik heb geen last van storingen, signaalverlies en tone gesuck. bovendien heeft dat spel geen voeding nodig, dus kan ik mij moeilijk voorstellen dat ie je sound naar de knoppen helpt

wat een feit is, is dat ik iedere gitarist hoor klagen dat pedaaltjes zo ie zo altijd je signaal beinvloeden. het beste zou zijn dat je je gitaar rechtstreeks in je versterker plugt.

de enige pedaaltjes die ik gebruik zijn: de witte boss stage tuner, een tubescreamer en dan de aby switch en ik ben er tevreden mee

voor de mensen die prut in hun oren hebben: pak een oorstokske en pulk het eruit!

lang leve de gitaar en al zijn vrienden!

de groeten,

shamehair

guhlenn
6 juli 2006, 13:26
zal ik je eens wat vertellen; het was dus idd een niet zo frisse post. dat jij geen toonverlies hoort zegt misschien wat over jou, maar daar had je nog niet over nagedacht of wel? en zal ik je nog eens iets vertellen? Je gitaar leverd een bepaalde stroom, en die deel je in één keer door tweeën. En dat jij dan denkt dat dat GEEN consequenties heeft voor je geluid, tsja...

Maar het is gewoon neit erg slim om iets niet te vergelijken en toch te weten dat ei net zo goed is. Hulde, zo;n dikke plank voor je kop, daar kan je een gitaar van maken ;)

shamehair
6 juli 2006, 14:11
als jij je aangevallen voelt in je wijsheid vind ik dat spijtig, ik heb mijn mening en ervaring en jij de jouwe, dus laten we die respecteren

ook al is er een verlies in signaal, geluid, toon, whatever , het feit dat je met 2 amps tegelijk speelt compenseert dat verlies meer dan dat nodig is.
ik ben van mening dat ik een super goeie sound heb en meer moet dat voor mij niet zijn.

ik zou zeggen, spring in je auto, kom eens tot in antwerpen gereden en ik zal het je laten horen

:zz:

Han S
6 juli 2006, 14:18
Ik denk dat als de input van versterkers voldoende hoogohmig zijn, dat je dat weinig of geen signaalverlies zult hebben als je het naar twee versterkers tegelijk stuurt.

Maar niets is zeker................en zelfs dat niet.

guhlenn
6 juli 2006, 14:31
Ik voel me niet aangevallen op m;n kennis want ik heb er geen ervaring mee, zoals ik al meldde. gelezen dat die morley toon zuigt en daarom maar gelaten. De lehle was me te duur.

Wat me deed reageren was dat jij mensen aanviel en dat dat gebaseerd is op niks. En dat twee amps EVENTUEEL toonverlies goedmaken is een niet zo heel goede redenering. immers twee amps aansturen zonder toon verlies is dan nog beter. Maar gelukkig ben je iig tevreden met je toon LMFAO.

overigens heeft iemand me de theorie achter het signaal verlies uitgelegd, en dat klonk heel plausibel. Maar goed, dat was dan ook een ingenieur en die kan mij alles wijsmaken.

shamehair
6 juli 2006, 14:38
wat is de betekenis van LMFAO?

ik heb zeker niet de bedoeling om iemand te attackeren, maar de trend dat alleen boutique pedaaltjes goed zijn vind ik dikke zever, vandaar

FruscianteFan
6 juli 2006, 14:54
wat is de betekenis van LMFAO?

ik heb zeker niet de bedoeling om iemand te attackeren, maar de trend dat alleen boutique pedaaltjes goed zijn vind ik dikke zever, vandaarlaughing my f*cking *ss off? Weet niet helemaal zeker.

shamehair
6 juli 2006, 15:38
overigens heeft iemand me de theorie achter het signaal verlies uitgelegd, en dat klonk heel plausibel. Maar goed, dat was dan ook een ingenieur en die kan mij alles wijsmaken.[/QUOTE]



Over ingenieurs gesproken:

wat zegt een ingenieur zonder werk tegen een ingenieur met werk ...

'voor mij een klein pakje frieten met mayonaise graag'

Han S
6 juli 2006, 17:36
Een gitaarelement geeft een klein stroompje, een microfoon doet dat ook, enkele milivolts. Microfoons zijn gewoonlijk laagohmig, zo'n 200 ohm. Gitaarelementen zijn doorgaans hoogohmig.

De ingang van een mic preamp is minstens 50 kohm en zal ook als je die mic naar twee ingangen tegelijk stuurt middels een Y snoer, geen verlies betekenen.

Hoe dat met gitaarversterkers precies werkt weet iemand anders ongetwijfeld beter en die komt nog wel langs.

ROFLMFBO

Vetzak
6 juli 2006, 20:09
ik heb hem thuis deftig uitgetest en ook al op een live optreden (parkblues in lommel)


Gij speelt toch zeker nie bij Blues Lee?

shamehair
6 juli 2006, 21:43
neen bij smoothlake

blues lee is anders wel dik in orde!

Vetzak
7 juli 2006, 09:11
Ha, tja, toen was ik nog niet daar.

guhlenn
7 juli 2006, 11:56
ja. LMFAO= lachúch op z'n oerhollands :)

en deze inginieur heeft een zeer goedlopende gitaarversterker zaak, dus overtuigend lullen kan die in elk geval. Het had iets te maken met terugkoppeling, maar ben het alweer vergeten.

gradje pbc
12 juli 2006, 22:56
ik heb een simpele aby box gemaakt met 2x 6 polige switch zonder ledjes.
Een van de twee versterkers bromt een beetje.

Nu heb ik gehoord dat dit komt dat beide aan massa worden gelegd en
dat je een van de twee versterkers in het lichtnet moet stoppen zonder
een randaarde stekker.

Klopt dit?

gérard

gradje pbc
13 juli 2006, 19:51
ik heb een simpele aby box gemaakt met 2x 6 polige switch zonder ledjes.
Een van de twee versterkers bromt een beetje.

Nu heb ik gehoord dat dit komt dat beide aan massa worden gelegd en
dat je een van de twee versterkers in het lichtnet moet stoppen zonder
een randaarde stekker.

Klopt dit?

weet iemand hier een oplossing voor?

guhlenn
14 juli 2006, 10:32
ja dat heb ik eerder gehoord, oplossing is dus eentje niet aarden (een verlengdoos zonder aard contact is het handigst)... of het gevaarlijk is weet ik niet.