PDA

View Full Version : Velly velly dangelous!!! W/D/W-content



LordRiffenstein
27 juni 2006, 09:37
Wat doe je als je 2 powered monitors in huis hebt?? W/D/W-setup in mekaar knutselen natuurlijk.

http://www.lordriffenstein.com/images/wdw.jpg

Gitaar->board->GCX met pedalen->Masotti->PL-cab
SM57->Behringer mic pre->Mixer met RSP550/SPX90/GForce->powered monitors

:rockon: :rockon: :rockon:

Holy schmokes, wat klinkt dit vet. Enige 'probleem' dat ik heb is dat er nog dry in de wet cabs zit wat niet super klinkt (monitors klinken nogal klinisch, veel treble) maar met wat zoeken klinkt ook dat prima en de muur van sound die je zo optrekt is SUBLIEM. Erg gevaarlijk dit, gelukkig blijft het te veel troep om mee te zeulen nr optredens maar het is toch erg lekker om thuis een keer mee te jammen.

Vonk
27 juni 2006, 10:19
Tering ik ben blij dat ik niet naast jou woon...

Harm
27 juni 2006, 10:32
Hahaha!!! Super Yoeri!

Als ik naast ze zou wonen zou ik meedoen!!

Ik ga de komende jaren ook bezig met 3 weg... Ik ben jaren terug al zwaar aangestoken door Anand en dat blijft gewoon!!! Heerlijk!

Harm

LordRiffenstein
27 juni 2006, 11:27
Tering ik ben blij dat ik niet naast jou woon...

Meer speakers is niet hetzelfde als meer volume!! Ik sta daar zelf ook en moet het ook kunnen verdragen. Woon in een losstaand huis, doet ook erg veel natuurlijk :cooler:

onze_jef
27 juni 2006, 14:57
Niets zo leuk als op vééééééééééééél versterkers tegelijk spelen. :rockon:

paulusdeBKB
27 juni 2006, 16:03
Zie ik goed dat je je droge signaal mic'ed voordat je het processed? Als je minder hoog wilt dan kun je de microfoon nog wat verder off axis zetten en eventueel ook iets verder van de kast.

kokeleko
27 juni 2006, 18:12
WDW klinkt gesmeerder, fx en droog signaal mengen in de lucht en niet in je spiekers. Ik vindt het lekkerder als wet en droog dezelfde klankkleur hebben, met hetzelfde signaal en spiekers enzo, maar dat vindt ik.
Yourie begint de rugpijn al een beetje te komen, je zeult heel wat af zo, vroeg of laat moet je net als ik aan de POD-2.

LordRiffenstein
27 juni 2006, 19:26
Zie ik goed dat je je droge signaal mic'ed voordat je het processed? Als je minder hoog wilt dan kun je de microfoon nog wat verder off axis zetten en eventueel ook iets verder van de kast.

Klopt, zo dadelijk even experimenteren met mic placement.

LordRiffenstein
27 juni 2006, 19:32
WDW klinkt gesmeerder, fx en droog signaal mengen in de lucht en niet in je spiekers. Ik vindt het lekkerder als wet en droog dezelfde klankkleur hebben, met hetzelfde signaal en spiekers enzo, maar dat vindt ik.
Yourie begint de rugpijn al een beetje te komen, je zeult heel wat af zo, vroeg of laat moet je net als ik aan de POD-2.

Bwa, rugpijn niet nee, ik ben niet van plan om daarmee live te spelen, ik hou alles mono maar zelfs dan zeul ik al een hele berg spullen mee. :satisfie:

morris
27 juni 2006, 23:41
WDW klinkt gesmeerder, fx en droog signaal mengen in de lucht en niet in je spiekers. Ik vindt het lekkerder als wet en droog dezelfde klankkleur hebben, met hetzelfde signaal en spiekers enzo, maar dat vindt ik.
Yourie begint de rugpijn al een beetje te komen, je zeult heel wat af zo, vroeg of laat moet je net als ik aan de POD-2.

+1, Ik houd ook niet zo van full range speakers voor wets. Ook al is het gemiked, de foutmarge van microfoonplaatsing en de variabelen van mike preamp, bleed, feedback etc. maken het m.i. nodeloos ingewikkeld om een goede sound te krijgen. Maar Yoeri, ik zie dat je op het goede pad bent ;-)
W/D/W is kicken he?

Morris

Jimi Hendrix
27 juni 2006, 23:59
+1, Ik houd ook niet zo van full range speakers voor wets. Ook al is het gemiked, de foutmarge van microfoonplaatsing en de variabelen van mike preamp, bleed, feedback etc. maken het m.i. nodeloos ingewikkeld om een goede sound te krijgen. Maar Yoeri, ik zie dat je op het goede pad bent ;-)
W/D/W is kicken he?

Morris

Effecten plaatsen na de mic of voor de mic klinkt sowieso anders, in de studio gebruik ik mijn post-fx na de mic en dat klinkt wat opener/duidelijker maar aan de andere kant weer wat minder als 'een geheel' dan wanneer ik met de mic de gitaar+effecten opneem (bijv mono of stereo). Ofzo.
In mijn geval gaat 't micsignaal (in de studio heb ik het over) eerst nog door compressor en daarna pas het effectenrack in, maakt ook nogal wat uit...
Maar 't werkt prima en klinkt als een klok zo.
In de studio lijkt 't mij makkelijker dan jouw manier (maar 1 mic nodig, geen fasetoestanden tussen speakers etc).

Overigens heb ik dit jaar 100% van mijn gigs mono gespeeld. :D

morris
28 juni 2006, 00:17
Effecten plaatsen na de mic of voor de mic klinkt sowieso anders, in de studio gebruik ik mijn post-fx na de mic en dat klinkt wat opener/duidelijker maar aan de andere kant weer wat minder als 'een geheel' dan wanneer ik met de mic de gitaar+effecten opneem (bijv mono of stereo). Ofzo.
In mijn geval gaat 't micsignaal (in de studio heb ik het over) eerst nog door compressor en daarna pas het effectenrack in, maakt ook nogal wat uit...
Maar 't werkt prima en klinkt als een klok zo.
In de studio lijkt 't mij makkelijker dan jouw manier (maar 1 mic nodig, geen fasetoestanden tussen speakers etc).

Overigens heb ik dit jaar 100% van mijn gigs mono gespeeld. :D

In de studio is een ander verhaal inderdaad. Ik heb nog nooit wet cabs opgenomen, dan nog liever reampen en terug het rack in voor de wets. Of de feeds van de SM+ rechtstreeks de tafel in. Maar 90 van de 100x inderdaad mono. Voor live/hobby zou ik toch liever de FX send met een goede (tube) poweramp en gitaarcabs gebruiken. Het totaalgeluid wordt er wat consistenter door.

Morris

edit: grappig dat je de compressor noemt, die heb ik vaak in serie staan op mijn gforce voor het wet signaal. Ademt wat meer!

Harm
28 juni 2006, 08:45
In de studio is een ander verhaal inderdaad. Ik heb nog nooit wet cabs opgenomen, dan nog liever reampen en terug het rack in voor de wets. Of de feeds van de SM+ rechtstreeks de tafel in. Maar 90 van de 100x inderdaad mono. Voor live/hobby zou ik toch liever de FX send met een goede (tube) poweramp en gitaarcabs gebruiken. Het totaalgeluid wordt er wat consistenter door.

Morris

edit: grappig dat je de compressor noemt, die heb ik vaak in serie staan op mijn gforce voor het wet signaal. Ademt wat meer!


Droog opnemen lijkt mij ook het mooist, zeker met zo'n mooie top als jij hebt Morris! De effectjes komen wel na het inspelen!

Compressor?? Ik gooi in de G-Force ook altijd een beetje compressie voor de galm... misschien fout maar ik weet het niet, klinkt lekker... Hmmm...

Ik zit nog steeds te loeren naar 3-weg... Moet nog een speaker hebben en een (niet buizen)eindtrap... dan signaal van top naar speaker en een signaal naar mixer, dan effectjes in de mixer en uit naar de eindtrap naar de 2 andere speakers... Bijna.....

Jimi Hendrix
28 juni 2006, 08:56
Droog opnemen lijkt mij ook het mooist, zeker met zo'n mooie top als jij hebt Morris! De effectjes komen wel na het inspelen!


Ik neem in zeker 80% van de gevallen wel alles met fx op, behalve galm, scheelt keuzes maken in de mix. Vaak weet ik al van tevoren wat voor geluid het moet worden, dus waarom wachten tot de mix? Maar die effecten komen dus wel ná de mic...

@live/hobby ik speel thuis eigenlijk nooit versterkt, alleen voor een optreden af en toe de boel ff opnieuw inregelen ofzo. zo'n gedoe om alles te gaan aansluiten haha.
Ik heb live een aantal keren w/d/w gedaan met de powered cabs.
De keren dat het echt tot z'n recht kwam waren in 't theater waar het niet te hard mocht/kon/was, uitstekende akoestiek op 't podium: heerlijk gespreid geluid, schitterend. Andere keren waren met/naast een beukende drummer en dan valt m.i. de 'focus' van mono te preferen (zeker met onbekende geluidsmannen die het podiumvolume tot dusdanige hoogte opvoeren dat alles toch weinig meer uitmaakt).

Harm
28 juni 2006, 09:13
Ik neem in zeker 80% van de gevallen wel alles met fx op, behalve galm, scheelt keuzes maken in de mix. Vaak weet ik al van tevoren wat voor geluid het moet worden, dus waarom wachten tot de mix? Maar die effecten komen dus wel ná de mic...

Klinkt ook wel weer logisch, ik zou alleen de neiging hebben om bijvoorbeeld de galm en delay er later in te mixen. Maar dat nadenken over welk geluid je wilt is inderdaad een van de belangrijkste dingen die je moet doen voordat je überhaupt op gaat nemen!

LordRiffenstein
28 juni 2006, 09:45
Heb gisteren nog wat verder zitten klooien en na veel denk- en kabelwerk had ik het droog uit de powered speakers en dat is in dit geval absoluut een must. Had ook wat met mic placement gedaan en dat hielp ook al een eind om de sound te verbeteren.

Ik denk dat na de w/d/w van Morris gehoord te hebben http://users.telenet.be/yfransens/Tonefest2006/IMG_0205.JPG dat ik ook verkies om met een power amp te werken. Ik veronderstel dat het hier iets minder uitmaakt of het SS of tube is maar een 2/50/2 klinkt waarschijnlijk beter dan een Velocity of Valvestate. De setup met powered speakers klinkt echt lekker maar ik mis toch iets, fx klinken net iets te klinisch. Waarschijnlijk krijg je dat er wel uit met tweaken maar daar heb ik helaas momenteel geen tijd voor.

Net een PL-cab besteld en ik zit ook nog wat te brainstormen met Paul voor wat dingetjes maar als ik daarna nog wat centen over heb, wil ik toch een keer werk maken van een lekkere w/d/w set om thuis mee te klooien :rockon: Maar gitaristen met centen op overschot komen al evenveel voor als gitaristen zonder GAS. :cooler:

morris
29 juni 2006, 00:37
Heb gisteren nog wat verder zitten klooien en na veel denk- en kabelwerk had ik het droog uit de powered speakers en dat is in dit geval absoluut een must. Had ook wat met mic placement gedaan en dat hielp ook al een eind om de sound te verbeteren.

Ik denk dat na de w/d/w van Morris gehoord te hebben http://users.telenet.be/yfransens/Tonefest2006/IMG_0205.JPG dat ik ook verkies om met een power amp te werken. Ik veronderstel dat het hier iets minder uitmaakt of het SS of tube is maar een 2/50/2 klinkt waarschijnlijk beter dan een Velocity of Valvestate. De setup met powered speakers klinkt echt lekker maar ik mis toch iets, fx klinken net iets te klinisch. Waarschijnlijk krijg je dat er wel uit met tweaken maar daar heb ik helaas momenteel geen tijd voor.

Net een PL-cab besteld en ik zit ook nog wat te brainstormen met Paul voor wat dingetjes maar als ik daarna nog wat centen over heb, wil ik toch een keer werk maken van een lekkere w/d/w set om thuis mee te klooien :rockon: Maar gitaristen met centen op overschot komen al evenveel voor als gitaristen zonder GAS. :cooler:

Hey Yoeri,

Dit was niet eens mijn eigenlijke w/d/w setup. Normaal gesproken heb ik i.p.v. de gforce+ VHT een ander rack (TC1210/eclipse/sm+/brunetti etc), maar dat paste niet meer in de auto ;-)
Ik denk persoonlijk dat de speakerkeuze het meest uitmaakt. Goede gefocuste 1x12's voor de wets zoals bagends, PL's of bogners doen het perfect en blijven overeind naast elke 2x12 of 4x12. Daarnaast is mijn kleine Brunetti (je hebt hem al eens gehoord) de ultieme oplossing voor de wet-versterking. Hij klinkt echt super en is compact. Nadeel is dat hij wat duurder is, maar lang niet zo duur dan de VHT, wat ook eigenlijk overkill is voor wets. In Italie schijnen ze regelmatig op ebay te vinden te zijn ;-)
Mijn mening is gewoon dat je een goede cab/eindtrap combinatie moet vinden die ook goed klinkt als je er zo mee zou spelen. Op deze manier heb je gegarandeerd een goede sound wanneer je vanuit de FX send van je dry amp naar je FX gaat, zonder alle hassle met mikes, preamps, overspraak, feedback etc.

Morris

Tristan
29 juni 2006, 01:01
[QUOTE=morris]Hey Yoeri,

Dit was niet eens mijn eigenlijke w/d/w setup. Normaal gesproken heb ik i.p.v. de gforce+ VHT een ander rack (TC1210/eclipse/sm+/brunetti etc), maar dat paste niet meer in de auto ;-)
Ik denk persoonlijk dat de speakerkeuze het meest uitmaakt. Goede gefocuste 1x12's voor de wets zoals bagends, PL's of bogners doen het perfect en blijven overeind naast elke 2x12 of 4x12. Daarnaast is mijn kleine Brunetti (je hebt hem al eens gehoord) de ultieme oplossing voor de wet-versterking. Hij klinkt echt super en is compact. Nadeel is dat hij wat duurder is, maar lang niet zo duur dan de VHT, wat ook eigenlijk overkill is voor wets. In Italie schijnen ze regelmatig op ebay te vinden te zijn ;-)
Mijn mening is gewoon dat je een goede cab/eindtrap combinatie moet vinden die ook goed klinkt als je er zo mee zou spelen. Op deze manier heb je gegarandeerd een goede sound wanneer je vanuit de FX send van je dry amp naar je FX gaat, zonder alle hassle met mikes, preamps, overspraak, feedback etc.

Mij lijkt dat inderdaad ook wel de makkelijkste oplossing, zo blijft je gitaargeluid ook nog het dichtste bij je originele geluid, denk ik...
Alleen vind ik dat hele Wet/Dry/Wet gedoe wel een beetje overbodig... Wet/Dry is eigenlijk al goed genoeg, alhoewel je dan wel de pingpong delays en pans mist natuurlijk... (toch niet echt mijn ding)
Die Eclipse is trouwens wel een waanzinnig ding... Ik heb laatst met Michael zo'n website van een gast opgezocht die die Eclipse ook heeft, hij maakt daar de meest vette ambient pads e.d. mee, hij heet Simeon Harris volgens mij, die moet je maar eens googlen, vette shit...

morris
29 juni 2006, 01:30
[QUOTE=morris]Hey Yoeri,

Dit was niet eens mijn eigenlijke w/d/w setup. Normaal gesproken heb ik i.p.v. de gforce+ VHT een ander rack (TC1210/eclipse/sm+/brunetti etc), maar dat paste niet meer in de auto ;-)
Ik denk persoonlijk dat de speakerkeuze het meest uitmaakt. Goede gefocuste 1x12's voor de wets zoals bagends, PL's of bogners doen het perfect en blijven overeind naast elke 2x12 of 4x12. Daarnaast is mijn kleine Brunetti (je hebt hem al eens gehoord) de ultieme oplossing voor de wet-versterking. Hij klinkt echt super en is compact. Nadeel is dat hij wat duurder is, maar lang niet zo duur dan de VHT, wat ook eigenlijk overkill is voor wets. In Italie schijnen ze regelmatig op ebay te vinden te zijn ;-)
Mijn mening is gewoon dat je een goede cab/eindtrap combinatie moet vinden die ook goed klinkt als je er zo mee zou spelen. Op deze manier heb je gegarandeerd een goede sound wanneer je vanuit de FX send van je dry amp naar je FX gaat, zonder alle hassle met mikes, preamps, overspraak, feedback etc.

Mij lijkt dat inderdaad ook wel de makkelijkste oplossing, zo blijft je gitaargeluid ook nog het dichtste bij je originele geluid, denk ik...
Alleen vind ik dat hele Wet/Dry/Wet gedoe wel een beetje overbodig... Wet/Dry is eigenlijk al goed genoeg, alhoewel je dan wel de pingpong delays en pans mist natuurlijk... (toch niet echt mijn ding)
Die Eclipse is trouwens wel een waanzinnig ding... Ik heb laatst met Michael zo'n website van een gast opgezocht die die Eclipse ook heeft, hij maakt daar de meest vette ambient pads e.d. mee, hij heet Simeon Harris volgens mij, die moet je maar eens googlen, vette shit...

Ik weet het, W/D zou eigenlijk ook al genoeg moeten zijn, maar ik ben een ouwe lul, ik houd af en toe nog van stereo chorus en pitch op mijn cleans en stereo delays op mijn leads... En ach... het is maar een cabje extra... Indulge me :)

Tristan
29 juni 2006, 01:53
Ja, als het op jouw manier doet, dan is het maar een cabje extra, daar heb je ook weer gelijk in... :)
Ik ga mijn bed maar eens opzoeken, want al te helder ben ik niet meer geloof ik... :D

LordRiffenstein
29 juni 2006, 07:43
Hey Yoeri,

Dit was niet eens mijn eigenlijke w/d/w setup. Normaal gesproken heb ik i.p.v. de gforce+ VHT een ander rack (TC1210/eclipse/sm+/brunetti etc), maar dat paste niet meer in de auto ;-)
Ik denk persoonlijk dat de speakerkeuze het meest uitmaakt. Goede gefocuste 1x12's voor de wets zoals bagends, PL's of bogners doen het perfect en blijven overeind naast elke 2x12 of 4x12. Daarnaast is mijn kleine Brunetti (je hebt hem al eens gehoord) de ultieme oplossing voor de wet-versterking. Hij klinkt echt super en is compact. Nadeel is dat hij wat duurder is, maar lang niet zo duur dan de VHT, wat ook eigenlijk overkill is voor wets. In Italie schijnen ze regelmatig op ebay te vinden te zijn ;-)
Mijn mening is gewoon dat je een goede cab/eindtrap combinatie moet vinden die ook goed klinkt als je er zo mee zou spelen. Op deze manier heb je gegarandeerd een goede sound wanneer je vanuit de FX send van je dry amp naar je FX gaat, zonder alle hassle met mikes, preamps, overspraak, feedback etc.

Morris

Hey Morris, klopt van je w/d/w maar dit klonk zonder meer vet. Die Brunetti kan ik wel goedkoop scoren in Italie, genoeg connecties daar, helaas is de Masotti power amp 3he :stop: :cooler:

Ik heb dit al vaker willen doen maar aangezien ik het enkel thuis zou gebruiken, zijn er wel altijd andere spullen die ik net iets belangrijker (ahum) vind. Een Rockit met 2 Marshall 1x12 zou al erg leuk zijn :cooler:

Dick Wolkendeck
29 juni 2006, 16:03
En wat denken jullie van w/d/w op de volgende manier (voor live): Dry gewoon miken (mono) voor het dry zaalgeluid, uit de pre-amp uit van je versterker het signaal bijvoorbeeld door een replifex sturen en dat direct de mengtafel in zenden (speaker simulator - is een goede - aan, eventueel eerst door een klein mixertje die als DI + toonregeling werkt).

Of natuurlijk een tweede microfoon gebruiken, die micro door een mixertje en dat weer door een replifex (of ander apparaat) en dan de tafel in?

Lang verhaal dus om w/d/w te spelen op één speaker, de wets alleen over de PA.

Ik speel nu stereo, een mix van dry en wet op links en een mix van dry en wet op rechts. Van de geluidsman hoor ik wel eens dat hij liever een monosignaal heeft om dat hij mij dan makkelijker kan "pannen", in het stereo zaal-geluidsbeeld. En het scheelt weer speakers op het podium. Bovendien hoor je jezelf beter met een droog signaal op het podium denk ik.

johantipker
7 juli 2006, 16:10
Wat doe je als je 2 powered monitors in huis hebt?? W/D/W-setup in mekaar knutselen natuurlijk.

http://www.lordriffenstein.com/images/wdw.jpg

Gitaar->board->GCX met pedalen->Masotti->PL-cab
SM57->Behringer mic pre->Mixer met RSP550/SPX90/GForce->powered monitors

:rockon: :rockon: :rockon:

Holy schmokes, wat klinkt dit vet. Enige 'probleem' dat ik heb is dat er nog dry in de wet cabs zit wat niet super klinkt (monitors klinken nogal klinisch, veel treble) maar met wat zoeken klinkt ook dat prima en de muur van sound die je zo optrekt is SUBLIEM. Erg gevaarlijk dit, gelukkig blijft het te veel troep om mee te zeulen nr optredens maar het is toch erg lekker om thuis een keer mee te jammen.

Is fijn he? WDW.... ik heb mijn jazzgigjes wel gedaan zo.... Gitaar rechtstreeks in Fender HRDL.... en fx apparaat met cabsim, naar een poweramp, die wat vleugjes natte reverb/delays/modulatie in 2 cheapash car boomspeakers, die ik voor 19euro95 bij de Action had gescoord.......,pompte.... speelt heel fijn, heel breed op lage volumes, ga je harder spelen,meer beuken rocken, dan wordt t wat overdone, en zit t je sound voor mijn gevoel gauw in de weg.... die XXL monitortjes van jou zijn volgens mij ook best ranzig...