PDA

View Full Version : Slijtage aan Seagull



folkie
6 november 2001, 18:00
Omdat ik nogal een ruige stijl van spelen heb (Ierse folk, met plectrum) is er nogal wat slijtage aan de rand van het klankgat van mijn Seagull ontstaan. De winkel waar ik 'm heb gekocht heeft er al eens een stuk hout ingezet, maar ik zie de slijtageplekken alweer groeien. Het 'probleem' van mijn gitaar is namelijk dat ie van cederhout is met een heel dunne laklaag. Daarom klinkt ie erg goed, maar hij is ook erg kwetsbaar.

De reparateur wil geen extra bescherming aanbrengen, omdat dat teveel ten koste zou gaan van het geluid. Hij raadt me aan mijn speelstijl te veranderen. Heeft ie gelijk? Of bestaat er een extra sterke lak die je plaatselijk aan kan brengen zodat het het geluid van de gitaar niet al te veel benadeelt?

anoniem
6 november 2001, 20:49
welke reparateur is dat?

axmaster
6 januari 2002, 19:40
Beste Folkie, ik ken je probleem. Ook ik heb kleine hapjes uit m'n soudhole. Ze zijn nog heel klein, maar wat niet is kan nog komen. Ik zit er aan te denken om: of een nieuwe pickguard op te plakken, maar dan tegen de rand van m'n soundhole aan, of uit een nieuwe pickguard een rand te snijden die ik tussen mijn huidige pickguard en de rand van m'n sound hole te plakken. Het zal allemaal wel ten koste van het geluid gaan, maar een kapot bovenblad klinkt nog slechter. Succes ermee en laat eens horen of het helpt!

henrih
8 januari 2002, 18:36
Mijn gitaar wordt overal mee naar toegenomen (vakantie, klein beetje regen, strand en kampvuren van dichtbij) en GEBRUIKT, dus die heeft de nodige butsen enz. enz. Het blijft een gebruiksvoorwerp (net als een auto), dus een ralleyrijder zal ook niet klagen dat er op den duur wat vervangen moet worden. Nee, ik weiger dus mijn speelstijl te veranderen. Maar ik heb ook een gitaar waar ik wel ERG zuinig op ben, dus die gaat na gebruik weer netjes in de hardcase. Het lijkt me sterk dat de klank zo drastisch veranderd, maar suc6 ermee.

anoniem
9 januari 2002, 14:13
Wat een vreemde reactie van een reparateur! Je speelstijl veranderen !!!