PDA

View Full Version : sunburst spuiten?



rinaldo
26 juni 2006, 21:04
moet een sunburst altijd gespoten worden? of kan ik ook met ecoline of waterbeits een sunburst aanbrengen door op de randen de kleur steeds donkerder te mengen, bv een mooie lichte amber kleur in de midden en naar de randen over laten gaan in een mooie donkere bruine kleur bv? en daarna lakken met blanke lak, of word dat een knoeiboel?

DarknessAwaits
26 juni 2006, 22:26
Ik denk dat met de methode die jij beschrijft je nooit echt een subtiele overgang krijgt. Toch spuiten denk ik.

fred dons
26 juni 2006, 22:38
in het "finishing a guitar" boek wordt eerlijk gezeg wel op die manier een burst gemäakt. mbv alcohol wordt nadat eerst een amber base coat is opgezet aan de randen een donkerder kleur opgezet, deze donkerder kleur wordt met een doek en alcohol (of thinner) naar het midden toe uitgevreven en dit wordt een aantal keer herhaald. het resultaat was mooi en subtiel maar zeker voor een eerste keer is dit resultaat moeilijk in te schatten, en bijvoorbeeld een 3 tone burst is niet te doen op die manier. maar probeer het anders eens, je kunt altijd nog aan de airbrush

fred dons
26 juni 2006, 22:40
en oh ja aflakken moet je dan wel spuiten (desnoods met een spuitbus) omdat je met een kwast anders de burst weer uitsmeert

rinaldo
26 juni 2006, 22:55
dat was precies waar ik aan zat te denken,om het met alcohol of thinner in elkaar over te laten vloeien. een 3 tone sunburst zal inderdaad wel moeilijk worden op die manier maar dat is ook niet wat ik voor ogen heb, ik denk dat ik het eens ga proberen op een stuk afval hout.
bedankt voor de tip.

hudson
3 juli 2006, 19:21
hm ik heb thuis een gitaar (washburn) gehad die ik bij een professionele g-gitaarbouwer heb laten spuiten. het afschuren en zo doe je zelf maar het spuiten lijkt me veiliger om het door een prof te laten doen.

Gitaarbouwer
3 juli 2006, 20:27
Over dat sunburst spuiten:
Het valt mij op dat mensen tijdens het spuiten van die donkere rand vaak "krampachtig" proberen de contouren (omtrek) van de gitaar aan te houden. Dat leidt m.i. altijd -in meer of mindere mate- tot onregelmatigheden in het spuitwerk, doordat men net iets te ver doorschiet naar binnen (bijv. in de taille) of iets dergelijks.
In het filmpje van Factory Fridays van Taylor (http://www.taylorguitars.com/video/factory-fridays/, finishing part 1) doen ze het echter veel simpeler: die donkere rand heeft niet de vorm van de gitaar maar een "druppel"vorm, waarbij de punt van de druppel in richting van de hals loopt. Qua spuittechniek lijkt me dat dus veel makkelijker dan dat eerste, omdat je niet die vervelende bocht in de taille hoeft te maken. Gemakzucht van Taylor, of wellicht hoort dat bij het model. I.i.g. is dit misschien een tip voor mensen die ertegen opzien om sunburst te spuiten...:)

fred dons
3 juli 2006, 22:00
prs heeft dat ook eens laten zien maar dit zijn twee verschillende sunburst vormen, de druppel vorm en de burst die de rand volgt en bij PRS kon je beide vormen bestellen
de tobacco sunburst of de darkburst bij gibson heeft ook de druppelvorm terwijl de cherry sunburst meer naar de rand vorm gaat
druppel lijkt makkelijker maar aan de onderkant zul je nog steeds de rand moeten volgen ;)

Mattia
3 juli 2006, 22:25
Ik hou niet zo van de 'Gibson' style teardrop burst, maar 't kan wel. Ik vind 't eigenlijk ook vreeselijk staan op akoestische gitaren. Brr.