PDA

View Full Version : paar kleine vraagjes



nickbongers
26 juni 2006, 20:58
ik ben bezig met het bouwen van een fender jag, en had een paar kleine vraagjes aan de bezitters van een fender (moet vast niet moeilijk te vinden zijn hier ;)).

hoeveel mm ligt de nek boven de body?
hoe dik is de toets in het midden en aan de zijkanten?
hoeveel mm ligt het midden van de toets boven de headstock?
en, tot slot, bij welke fret begint de verbinding met de body?

bij voorbaat dank.

ik post wel iets als er n beetje schot in komt.

B_2_the_a
26 juni 2006, 21:58
hoe hoog de neck boven de body ligt?

ligt aan je tremelo(wat hij aankan)

dikte toetsL reken op halve cm en dan je radius eraf?(correct me if i'm wrong)
je kan het ook dunner maken maar ook dikker

nickbongers
26 juni 2006, 22:39
gewoon op een standaard strat.. daar ligt de nek toch iets van 1 cm boven de body?

B_2_the_a
26 juni 2006, 22:41
maar we hebben het niet over een strat ;)

nickbongers
27 juni 2006, 01:32
maar het wordt wel een strat nek (eigenlijk boeit dat ook helemaal niets :P).. er komt hoogstwaarschijnlijk een standaard strat trem op. dus moet ik wel de maten van een strat hebben en niet van een jag/jazz/oid :P.

bvd.

B_2_the_a
27 juni 2006, 07:13
dat veranderdt de zaak ;)

G.G.
27 juni 2006, 08:23
Hals is 3 mm hoger dan de body. Voor de toets moet je rekening houden met ongeveer 5 mm. Dit komt niet zo heel nauw aan, aangezien je toch moet stellen met de hoogte van de brug. Het is een klein beetje variable allemaal want een strathals met zijn 3e setje frets zal ook wat dunner zijn.

Persoonlijk zou ik de hals bij de bodyaansluiting ongeveer 2 mm dikker maken. Dan kan je bij de laatste keer monteren voor het lakken kijken hoe alles uitkomt. Moet de hals iets lager liggen, of onder een kleine hoek, dan kan je dat wegschuren aan de achterkant. Zo kan je ook voorkomen dat je de hoek met papiertjes etc moet stellen.

nickbongers
27 juni 2006, 13:14
ja die nek.. ik zit nu net met dat stuk hout in mn hand, en ik bedenk me dat ik er ook makkelijk een soort van long tenon set neck verbinding van kan maken. dus dat ga ik dan maar doen :).

edit: de dikte van mn balkje is 4 cm, dus ik maak een mooie lp verbinding ipv die lelijke geschroefde fender verbindingen.

G.G.
27 juni 2006, 14:07
ja die nek.. ik zit nu net met dat stuk hout in mn hand, en ik bedenk me dat ik er ook makkelijk een soort van long tenon set neck verbinding van kan maken. dus dat ga ik dan maar doen :).

edit: de dikte van mn balkje is 4 cm, dus ik maak een mooie lp verbinding ipv die lelijke geschroefde fender verbindingen.

Cool. Als je een klein blokje over hebt kan je die 4 cm bij de bodyjoint verhogen naar 4,8 (4,5 voor de bodydikte en 0,3 voor het gedeelte dat de hals boven de body uitsteekt) Dan kan je hem mooi met de achterkant, van de body, naar de hals laten lopen.

Hou er wel rekening mee dat de stelmogelijkheid van de halspen nu bij de kop moet komen (kan ook anders, zie mijn topic, maar da;s wel lastig), dus zorg ervoor dat de hals bij de kop niet te zwak wordt.

nickbongers
13 juli 2006, 20:13
een beetje een schopje van een oud topic, maar het is nog relevant, dus :)...

stel nou dat ik er een bigsby + tune-o-matic(like)rollerbridge op wil zetten, raad je dan nog steeds aan om de nek 0,3 (incl toets 0,8) cm erboven te laten komen? of iets meer of minder (ik bezit zelf geen strat, dus kan de hoogte van de trem niet echt vergelijken met de brug van mn lp)?

B_2_the_a
13 juli 2006, 20:30
als je een tune-o-matic brug pakt kan je wel redelijk gelijk gaan zitten met je lp

maar let wel op: les pauls hebben de hals verder naar achter gekanteld en bij fender is dat niet!

nickbongers
13 juli 2006, 22:04
juist, en daarom vraag ik me af of daardoor (en de tunomatic) de hals niethoger of lager moet

charlotte
13 juli 2006, 23:00
Hey Nick,

Wat je in de gaten moet houden, is dat de brug ruimte nodig heeft om af te kunnen stellen,ga je een vlakke nek toepassen, a la fender idee, dan zul je de neck, of hoger boven de body moeten plaatsen, of de brug in de body moeten laten verzinken, dwz dat hij in de body ahw komt te liggen.
het beste kun je op de neck een rechte lineaal of zo iets leggen, en dan meet je naar onder toe , hoever de tun-o matic onder de neck uitkomt.
Dan weet je hoe hoog de neck zou moeten komen, of hoe diep de brug in de body zou moeten.Zet je de neck onder een hoek, net als een LP, dan kan de brug gwoon op de body blijven.

succes, groetjes Charlotte :lp:

nickbongers
14 juli 2006, 00:34
ja ok, maar dan level je het gehele fretboard met de brug, en gaan mijn snaren dus uiteindelijk vanaf de brug ietswat omhoog lopen (omdat de toets en de brug immers gelijk staan). niet beter als ik de nek 3 mm lager leg ivm de actie en frets?

edit, en t wordt idd ala fender, geen hoek oid

G.G.
14 juli 2006, 01:03
Wat voor elementen ga je gebruiken? Als de snaren te ver van de body af liggen en je gebruikt enkelspoeltjes kom je misschien in de problemen omdat je die niet dicht genoeg op de snaren krijgt. Gebruik je humbuckers, dan kan je hogere pickupringen gebruiken en is het geen probleem. Bij een hoge brug zou ik ervoor kiezen de hals iets te kantelen anders komt ie bij de neckjoint zo hoog boven de body uit. Das niet echt mooi.

Wat je kan doen is standaard fender maten gebruiken. Dan de neck plaatsen met een wig totdat de hoek juist is. Met een potloodje een lijn op de hals zetten die evenwijdig loopt aan de uitfresing in de body van de neckjoint en deze hoek (is dan dezelfde als de wig) uit de hals schuren/fresen/vijlen.

Houd er rekening mee dat de brug een fractie verder naar de hals moet op het moment dat je de hals achterover kantelt ivm snaarlengte en intonatie.

Teken een dwarsdoorsnede van je gitaar op papier (1:1) Zo kan je het aardig voorspellen.

nickbongers
14 juli 2006, 01:17
ik ga denk ik gewoon voor een set nek, die er recht op staat (geen hoek) en iets hoger (1-2mm) boven de body ligt dan een normale fender, ivm mn brug.

B_2_the_a
14 juli 2006, 14:42
losse neck kan je altijd nog wat verder naar achter gooien(fineertje in de pocket :P)