PDA

View Full Version : Vraagje over bassman schema



Wilco
26 juni 2006, 20:35
In dit schema:
http://www.ampwares.com/ffg/schem/bassman_6g6-a_schem.gif
valt op een paar plekken op dat bij de condensatoren twee getallen staan, bv 20 - 600 P., of 8 - 150. Wat wordt er nu bedoeld? Is dit een bereik waarin de nodige waarde moet vallen?
Verder staat bij sommige condensatoren aan weerszijden de waarde 25, waarom staat het er twee maal?
Bedankt voor julie hulp.

Wilco.

bentium
26 juni 2006, 20:39
20µf - 600V
8µf - 150V

is de capaciteitswaarde en de maximale toelaatbare spanning

Wilco
26 juni 2006, 20:43
Dank je, Bentium.
Weet je ook waar dan die P. voor staat?
Betekent dit voor die andere condensators dat ze 25 uF zijn met 25 V max. spanning?

Negative K3 fan
26 juni 2006, 20:48
wat betreft die p heb ik geen idee, die p is alleen te vinden bij de filter elco's misschien dat het daar iets mee te maken heeft...

25 25 gaat over de cathode bypass caps en dat is idd 25uF 25V

over de phase invertor zit ook nog een condensator waar bij staat 100 MMF, ik denk dat ze daarmee pico fahrad bedoelen, misschien dat iemand anders dat kan verhelderen?

Vonk
26 juni 2006, 22:07
MMF = micro - micro - farad = pico farad.

Hmm weer wat geleerd, bedankt!

bentium
26 juni 2006, 22:10
ik denk dat de p voor polarized (gepolariseerd) staat, een elco dus

Wilco
26 juni 2006, 22:16
Dat zou heel goed kunnen, alhoewel er bij die waardes weinig discussie is over het wel of niet gepolariseerd zijn van de condensators. Waarom zetten ze dan bij sommige caps wel een + en een - en bij sommige dan een P?

Wilco
26 juni 2006, 22:58
Heheh, inderdaad ;).
Wat ik maar wilde zeggen was, dat men blijkbaar erg inconsequent werkte bij het tekenen van de schema's. Er vallen wel meer dingen op, nu ik er zo nog eens naar kijk.

Wilco
26 juni 2006, 23:05
Nog zoiets: Een potmeter 350k - 10k tap. Waar haal je zoiets nu weer vandaan?

Chris Winsemius
26 juni 2006, 23:24
Nog zoiets: Een potmeter 350k - 10k tap. Waar haal je zoiets nu weer vandaan?

350k 70k tap

PM me ff

Wilco
26 juni 2006, 23:56
Oh ja, verkeerd gelezen. Is er trouwens een manier om dit te omzeilen?

Chris Winsemius
27 juni 2006, 09:37
Oh ja, verkeerd gelezen. Is er trouwens een manier om dit te omzeilen?

Hoi Wilco

Als je de brownface sound wil eigenlijk niet.......

Als je 'n normale treble-pot zou gebruiken dan zou je de blackface-schaqkeling kunnen doen met die 3n3 of 5n cap tussen treble-bass-pot-verbinding en massa.

Wilco
27 juni 2006, 09:50
Ik heb de zoek-functie nog maar eens gebruikt en dan blijkt inderdaad dat die vreemde pots cruciaal zijn voor de 6g6 sound op het normal channel.
Paar jaar geleden waren niet de minste versterkerbouwers hier dus ook naar deze pots op zoek ;).

PeeVee
27 juni 2006, 15:58
Ik heb nog wel paar origineeltjes liggen maar ben ik zuinig op, uitsluitend voor eigen gebruik. TedWeber.com maakt 350k met 70k tap. Zijn wat afwijkend van formaat maar doen het prima. Is exotisch spul maar kost niet veel ($2 retail) dus het proberen waard c.q. kun je je niet echt een bult aan vallen. Veel slechter dan huidige Alpha e.d. kan het niet zijn.

Weber VST pots (https://weberspeakerscom.secure.powweb.com/store/potsord.htm)

Je kunt zo'n pot circuitje wel een beetje simuleren met 250k pot en 100k (komt niet zo nauw) weerstandje alleen werkt de simulatie dan niet in maximale stand maargoed, je speelt niet vaak met treble op 10 toch?

Wilco
27 juni 2006, 17:21
Ik zag dat ze via ampwares.com ook nog te krijgen zijn, dus dat moet wel lukken. Aangezien ik geen originele bassman aan het reviseren ben, maar met een eigen hobby project ga beginnen, wilde ik dan ook niet proberen jou je origineeltjes af te troggelen (alsof dat zou lukken;) ).
Nu we toch bezig zijn wilde ik deze vraag ook maar eens hier stellen:
Welk van de Blonde Bassman circuits vinden jullie de beste cq. het fijnste? Ik begreep van Chris al dat de 6G6-B het populairst is. Is daar een reden voor?
Nu kan ik nog kiezen welke kant ik op wil.

PeeVee
28 juni 2006, 00:27
De verschillen zitten m.n. in het "bass channel" als ik me niet vergis. Voor gitaar wordt meestal het "normal channel" gebruikt. Ik heb een zelfde ervaring achter de rug en alle varianten van het "bass channel" gebouwd omdat ik dacht dat DAT nu juist het "geheim" van de brownie Bassman was, niet dus, dat kanaal klinkt ronduit kut welk circuit je ook kiest. Het normal channel "rockt" de verschillen zijn subtiel maar zal morgen even wat beter kijken. Is ook kwestie van smaak. Feitenlijk gewoon twee gainstages met tonestack er tussenin en een 12AX7 long tailed pair fasedraaier. Anders kijk zelf even naar de verschillen in normal channels en geef ff aan, dan kunnen we hier wel even roepen wat het effect is.

Wilco
28 juni 2006, 09:01
Aha, dat is ook weer nuttige informatie. Dank daarvoor Nico.