PDA

View Full Version : Firewire, welk programma op PC?



Koekjes zijn lekker
26 juni 2006, 14:44
Hoi,

Ik heb al rondgezocht op dit forum en op google, en ik ben erachter gekomen dat het heel handig is om voor onze demo-opname een Firewire mengpaneel te gebruiken. Zo kunnen (vooral) de drums achteraf nog goed mixen, en worden alle sporen als aparte geluidsbestanden op de computer gezet.

Alleen welke programma moet ik daarvoor gebruiken? Ik dacht eraan om de
Mackie Onyx 1220 te huren (met FireWire interface dus), maar ik heb geen idee welke software ik daarvoor nodig heb. Ik heb wel een fire-wire ingang in mijn computer.

Kan iemand mij helpen?

Ic3gl0vE
26 juni 2006, 15:02
Het maakt niet uit welk programma je gebruikt. Je firewire tafel wordt als geluidskaart gezien door de pc, je moet 'm waarschijnlijk even installeren en je kunt aan de slag.
Met wat voor opstelling gaan jullie aan de slag? Heb je bijvoorbeeld ook midi nodig, of veel software-effecten?

Ik heb trouwens een Onyx 1640 met een Yamaha MG16/4 vergeleken en de yamaha heel véél minder overspraak, 't is maar dat je 't weet! yamaha heeft tegenwoordig voor 300 euro ofzo een 12 kanaals firewire tafel...

Koekjes zijn lekker
26 juni 2006, 15:58
Okee bedankt, ik zal zeker even naar yamaha kijken. We hebben gebruiken geen effecten. Tenminste, niet voor het "opnemen" van de tracks. We gaan eerst alles opnemen en het daarna afmixen in Reason, waarbij we waarschijnlijk wel wat effecten toevoegen.

Of bedoelde je het niet op die manier?

Ic3gl0vE
26 juni 2006, 16:01
ja dat bedoel ik :)
Maar als je al weet dat je reason gaat gebruiken, heb je je eigen vraag al beantwoord, of bedoel je iets anders?

guhlenn
26 juni 2006, 18:59
hoe heet die yamaha? kan me niet voorstellen dat ie twaalfe kanalen via firewire bied tegen 300,-. mocht het wel zo zijn, dsan wil ik wel eentje :)

Koekjes zijn lekker
26 juni 2006, 22:40
Nou ik bedoelde hoe het kan dat je die firewire erin steekt, en dan 8 verschillende bestanden op kan krijgen. Of kan dat ook met Reason? Ik gebruik meestal Audacity (zo'n simpel programma) om mijn opnames op te nemen, die ik opsla in wav bestanden, en importeer in Reason.

Ik heb trouwens het antwoord ook al gevonden: je krijgt vaak bij t mengpaneel ook nog een CD met software om die tracks tegelijk (en los van elkaar) op te nemen.

Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben, want ik ben nooit goed in zulke dingen uitleggen ;) Maar ik heb het antwoord nu dus. Ik moet wel zeggen dat die Firewire dingen me heel handig lijken. Goeie uitvinding.

Edit: op deze pagina zie je een overzicht met een hoop van die dingen, kunnen belangstellenden prijzen vergelijken:

http://www.nextag.com/firewire-mixer/search-html

Ic3gl0vE
26 juni 2006, 23:45
hoe heet die yamaha? kan me niet voorstellen dat ie twaalfe kanalen via firewire bied tegen 300,-. mocht het wel zo zijn, dsan wil ik wel eentje :)


sorry ik had het fout, hij is usb2.0 maar ik meen gelezen te hebben dat firewire 400mbps is en usb2.0 480mbps. firewire schijnt daarentegen minder vaak problemen te geven.

yamaha mw12 (http://www.thomann.de/de/yamaha_mw_12.htm)

Koekjes: nu snap ik wat je bedoelt ja. "Multitracken" heet dat. Ik gebruik cubase en daar is het zo dat je per kanaal kan selecteren naar welke ingang en welke uitgang van je geluidskaart 'ie moet. heb je meer ingangen, dan kun je er dus ook meer selecteren. Heb je maar 2 ingangen (links en rechts) dan kun je dus ook alleen maar L, R of L+R selecteren.

bert k
27 juni 2006, 00:04
Firewire of USB2 maakt toch niet veel uit? Vrijwel net zo snel.

Ic3gl0vE
27 juni 2006, 00:58
kwa snelheid maakt het inderdaad weinig uit, maar veel mensen klagen toch over de kwaliteit van hun onboard USB spul. misschien dat deze problemen sowieso wel opgelost zijn met een fatsoenlijk moederbord en een pci usb2.0 kaartje, maar daar weet ik verder niks over.

harrie-beton
27 juni 2006, 21:24
audicity kan geen multitrack opnemen.

Firewire is 400 megabit per seconde en USB 2.0 is 450 megabit per seconde maar door betere ontwerpen is de gemiddelde data transfer van firewire (IE1394 heeft het officieel) hoger.

USB en firewire is snel genoeg voor audio natuurlijk maar door slechte onboard chips op goedkope moederborden is een los USB kaartje vaak veel beter.

Een mengtafel met firewire out heeft Analoog naar Digitaal converters vaak "low budget". De A-D converters in firewire mengtafels is volgens sommige verhalen hier erg slecht dus eerst goed reviews lezen voordat je wat (mis)koopt.

guhlenn
28 juni 2006, 08:57
zitten maar 6 preamps op iceglove. still een goede keuze. het probleem met USB schijnt te zijn dat ie gebouwd is voor pieksnelheden, terwijl het firewire protocol gebouwd is voor sustained transfer (zoasl geluid). DIt is overigens herkauwde kennis.

bert k
28 juni 2006, 11:14
Dat zou goed kunnen, moet ik eens wat meer over lezen.

Ikzelf heb geen enkel probleem met USB, maar ik werk maar met twee sporen, dus dat is makkelijk zat.
Ik vraag me af, als USB problemen ontstaan door brakke moederborden, zou dan de firewire op zo'n zelfde bord niet net zo brak zijn?

guhlenn
28 juni 2006, 11:22
leek mij ook al. Heb zelf ook 2 sporen USB(1) gedraaid zonder problemen, maar op de bekende sites word USB en meer dan stereo opnames verguisd, terwijl mij firewire 18 in kaart geen kik geeft als ik meerdere sporen tegelijk doe.

harrie-beton
28 juni 2006, 11:56
Ik doe aan videobewerking op Firewire en ook USB 2.0 dat is veel zwaarder dan audio. Ik heb geen problemen met de poorten maar ik koop de laatste jaren ook geen goedkoper computers meer.
Ik bouw altijd machines van a-merken en kijk van tevoren of ze compatibel zijn met de hardware.

mvanroermund
29 juni 2006, 15:58
Wij gebruiken het Phonic Helixboard 12 met firewire aansluiting. Die schrijft tot 8 sporen (4 stereo en 4 mono) weg naar verschillende files op de computer. Daarna afmixen met Qubase. Werkt redelijk geniaal. En het is betaalbaar, zo rond de 350 euro, zonder alle bekabeling die je daarna nodig hebt.

Hierbij moet wel gezegd worden dat ik een keer met een oude autospeaker OPGENOMEN heb. Geeft wel een lekker vintage geluid.... :confused:

Stel ik ook meteen maar een vraag: weet iemand hoe het komt dat wanneer je een bewerkt geluid (dus bijvoorbeeld een distorted gitaar) een opname apparaat in laatkomen, hij hem vervormd opneemt? Dus: als we spelen klinkt het vetter dan wanneer ik het terugluister op de computer.

Martijn

Solidkick
29 juni 2006, 19:36
als we spelen klinkt het vetter dan wanneer ik het terugluister op de computer.


Hoe monitor je het signaal?

Bouke
29 juni 2006, 21:21
Dus: als we spelen klinkt het vetter dan wanneer ik het terugluister op de computer

Omdat het 'vette' van je gitaarsound niet alleen komt van dat ene plekje op de gitaarspeaker waar je de mic op richt. Het totaal van de versterker (kast, pre- en eindtrap, speakers) SAMEN met de ruimte waar je in staat te spelen maakt het geluid dat je hoort. Moet je maar eens je oor vlak voor een speaker houden, dat klinkt ook al heel anders, ongeveer zoals een mic het opneemt. Vervolgens maakt het ook nog uit welke mic je gebruikt, welke pre-amps voor de mics, digitaal of analoog opnemen, alles beinvloedt 'het geluid' dat je later terug hoort op je pc.

Als je echt vervorming hoort die niet in je originele geluid zit, kan het zijn dat je te hard opneemt, oftewel de opname overstuurt.

Groets,

Bouke

harrie-beton
30 juni 2006, 09:01
+1

Bovendien zijn de AD converters in die Phonic niet erg goed. Maar goed, voor dat geld multi track in de oefenruimte prima denk ik.

fullorder
30 juni 2006, 09:08
We gaan eerst alles opnemen en het daarna afmixen in Reason, waarbij we waarschijnlijk wel wat effecten toevoegen.

Afmixen in Reason:???:
Reason is een midi-sequencer, daar kun je geen audiotracks in mixen.

mvanroermund
3 augustus 2006, 16:06
Sorry voor het posten van een vraag en het vervolgens aftaaien zonder iets te laten horen.

Bedankt voor de reacties.

@solidkick: ik ben een extreme leek op het gebied van opnemen. Dus een stomme vraag: wat houdt monitoren in?

@bouke: dat is absoluut waar, maar niet helemaal ter zake doende hier, omdat we het signaal direct vanuit de pre-amp naar de ad converters van dat phonic board sturen. Vaag is alleen wel, dat mijn gitaar icm een distortion pedaal altijd nog dikker klinkt dan die van de 2e gitarist, die met een kwalitatief betere versterker speelt.
Dat puntje van te hard opnemen zou best eens de kwaal kunnen zijn denk ik. Misschien moeten we proberen om het inkomende signaal binnen de groene zone te houden. Nu stellen we hem zo in dat ie net nooit in het rode-ledjes-gebied komt (ja, dat is ongeveer het nivo van de kennis waarmee het een en ander opgenomen wordt).

Dan heb ik nog een ander probleempje. We nemen de drum op met 4 mics (2 overhead, 1 snare en 1 base). Die krengen nemen alleen ook behoorlijk wat omgevingsgeluid op, zodat ook het gitaargeluid via deze mics opgenomen wordt. Ik zou ze dus willen afschermen. Het idee was om een soort kegels te maken die ervoorzorgen dat de zijkant van de mic afgeschermd is. Werkt dit of krijg je dan allerlei weerkaatsing van geluid in deze kegel, wat alsnog de geluidskwaliteit verminderd?

Kun je de base-mic gewoon IN de basedrum stoppen? Wat is de optimale plaatsing van de snare mic?

Sorry voor de vele vragen, maar we willen toch enigzins aan te horen opnamen gaan maken. Het doel is niet een demo, want dan is het neem ik aan het beste optie om spoor voor spoor op te nemen.

Alvast bedankt voor jullie reacties! Voortaan beloof ik wat vaker de site te checken.
Martijn

harrie-beton
3 augustus 2006, 19:22
Dan heb ik nog een ander probleempje. We nemen de drum op met 4 mics (2 overhead, 1 snare en 1 base). Die krengen nemen alleen ook behoorlijk wat omgevingsgeluid op, zodat ook het gitaargeluid via deze mics opgenomen wordt. Ik zou ze dus willen afschermen. Het idee was om een soort kegels te maken die ervoorzorgen dat de zijkant van de mic afgeschermd is. Werkt dit of krijg je dan allerlei weerkaatsing van geluid in deze kegel, wat alsnog de geluidskwaliteit verminderd?

Je krijgt weerkaatsing en resonantie. Klinkt niet!
De versterkers verder moeten gedraaid, zachter of verder bij de drums vandaan.

Kun je de base-mic gewoon IN de basedrum stoppen?

JAAAAAAAAAAAAAA
Dichtbij de klopper veel kick en verder weg meer laag.


Wat is de optimale plaatsing van de snare mic?

Er is geen ideale plaatsing. 3 cm van aan de rand klinkt goed mits een goed mic is gebruikt.

Bouke
3 augustus 2006, 23:03
... omdat we het signaal direct vanuit de pre-amp naar de ad converters van dat phonic board sturen...

Aahhh... dan heb je daar ook meteen je antwoord! Rechtstreeks vanaf je pre-amp van je gitaarversterker geeft 9 van de 9 keer een dun, schel, iel en rukgeluid :D Dat geluid/signaal moet eigenlijk eerst nog door je eindtrap en speakers om een beetje lekker te klinken. Tenzij je een modelling pre-amp gebruikt, die modellen de eindtrap en de speakers er gewoon bij. Maar dan zou je een stuk beter geluid moeten hebben :D

Probeer het toch maar eens met een mic voor je speaker en experimenteer daar wat mee.

Succes!

Bouke