PDA

View Full Version : Rackquestions



Magic Bean
26 juni 2006, 13:11
Mijn rack setje bestaat nu uit:
- Peavey Rockmaster pre-amp
- Rocktron Intellifex
- Marshall Valvestate 8008 poweramp
- Nobels MS-4 (switcher voor rockmaster)
- Art X-12 Midi footcontroller

Nu heb ik twee vragen:
1. Als ik een kabeltje ga solderen voor het switchen van de rockmaster, dan moet die 2 monopluggen en 1 stereoplug hebben. Welke delen moet ik dan met elkaar verbinden? 2x de tip met de tip en ring? Of ook met de sleeve?

2. Als ik de X-12 aan de MS-4 hang met een 7-polige Rocktron kabel (met de adapterkabel bij de X-12) en ik geef de MS-4 voeding, krijgt mijn floorboard dan ook stroom? Dit is namelijk wat ik in gedachten had:

http://members.home.nl/arnout.vanbaal/blaat.jpg

paulusdeBKB
26 juni 2006, 18:49
Hoi Magic Bean,

Ik ken de Peavey niet, maar als ik je goed begrijp dan wil je twee opties op de Peavy kunnen schakelen, vanaf 1 schakelpunt op je peavey en dus vanaf 2 schakelpunten op je Nobels.

Volgens mij moet de kabel er dan als volgt uitzien:

stereoplug tip + sleeve naar monoplug tip + sleeve
stereoplug ring + sleeve naar andere monoplug tip + sleeve

Wat je met die zevenpolige kabel wilt is me helaas niet duidelijk: de Nobels heeft vijfpolige midi-stekkers, een zevenpolige connector gaat dus niet passen. Bovendien wil de MS-4 een DC voeding, en de X12 een AC voeding. Als je DC op de X12 zet dan maak je hem stuk.

kokeleko
26 juni 2006, 18:52
Voor die pluggen moet je kabel hebben met twee aders en twee aparte aarde/afschermingen, misschien wil microfoonkabel ook wel.
De ene mono gaat naar de tip van je stereo en de andere mono naar de sleeve, kan zijn dat je niet hoeft te aarden als er verbinding is met je rack en of patchkabels. Mocht je wel de aarde verbinden bestaat kans op een brommetje, ff expirimenteren dus.

Succes, Ko.

Magic Bean
26 juni 2006, 19:24
okee, dat kabeltje zal geen probleem zijn. Over die 7-pinnen had ik ff niet nagedacht. Ik kan altijd de rocktron voor de phantom power laten zorgen. Maar dan moet ik wel een 7-pins aansluiting op de X-12 bouwen. Is dat te doen? Of kan ik beter kijken naar een midi-mate ofzo?

paulusdeBKB
26 juni 2006, 20:01
MIDI Mate heeft meer knoppen, als je dat prettig vindt dan is dat altijd een optie. Je kunt uiteraard ook een wat langere voedingskabel aan je MIDIkabel tiewrappen.

Op de Rocktron voedingsuitgang staat AC/DC, maar ik weet niet precies hoe dat werkt en of het veilig is. Iemand?

Magic Bean
26 juni 2006, 21:16
Nou ja, ik heb nu de X-12 aan een gewone DC 9V adapter hangen en daar heeft hij helemaal geen last van. Dus ik neem aan dat de intellifex hem ook niet kapot zal krijgen. Meer knoppen is wel fijn, maar daar zit ook een prijskaartje aan vast. De reden dat ik de X-12 heb gekocht is omdat die maar 60€ was en ik aan 5 directe knoppen in feite genoeg heb. Meer knoppen is een leuke bijkomstigheid, waar ik overigens wel raad mee zou weten.

paulusdeBKB
26 juni 2006, 22:20
In dat geval: gaan met die banaan! :rockon:

Magic Bean
28 juni 2006, 15:18
Vandaag ff naar Feedback in Eindhoven geweest. Even geïnformeerd bij de technicus hoe ik het beste de stroom kon aftappen uit de kabel.
Dus ik samen met hem gekeken naar een 5-polige Cordial midikabel.
Ik dat ding gekocht, kom ik thuis, schroef de connector open: 3 aderig... Kutcordial. :angry:

Ik denk dat ik voor PaulusdeBKB's oplossing ga met een langere voedingskabel. Gelijk van het gezeur en k kan de kabel dan ook gemakkelijk vervangen.
Zo ff kabel halen bij de handyman en vant weekend beetje solderen. ff netjes aan elkaar bouwen met wat zwart tape en klaar is Hans.