PDA

View Full Version : Bias



Di Stefano
26 juni 2006, 00:02
Ik heb net een tweedehands JMP Marshall gekocht en ik wil de buizen vervangen. Nu heb ik wat gelezen over "bias" als je nieuwe buizen plaatst. Dit zou normaal alleen door een gitaartechnicus gedaan kunnen worden. Ik wil gewoon een nieuw merk buizen er in steken. Zelfde type dus EL34 waar EL34 zat en 12AX7 waar ECC83 (normaal gesproken hetzelfde) zat. Moet er dan ook "gebiast" worden als je enkel een ander merk buizen koopt? Of moet dat alleen als je naar een ander type overschakelt?

ziggie
26 juni 2006, 00:22
Helaas. Nieuwe eindbuizen (EL34) betekent opnieuw biassen. Voorversterkerbuizen (12ax7/ecc83) kan je gewoon vervangen, zonder te biassen.

Di Stefano
26 juni 2006, 12:43
Tussen haakjes de versterker geeft heel veel ruis en als je aan de volumeknoppen draait van dat geknars. Dit betekent toch dat de buizen kapot zijn?

hidde630
26 juni 2006, 12:57
als hij kraakt zou ik ook de potmeters even laten nakijken...

Di Stefano
26 juni 2006, 13:06
Ik weet ook niet of de vorige eigenaar er wel goed voor gezorgd heeft. Toen ik kwan testen betrapte ik hem erop dat hij de versterker wou aanzetten met het cabinet nog niet aangesloten. Wat kan er eigenlijk allemaal kapot zijn door onbewust slecht gebruik?

Di Stefano
26 juni 2006, 15:12
En is het mogelijk om de bias voor de eindbuizen aan te passen in de JMP? Ik zou dit bij vervanging van mijn buizen graag zelf doen. Een kennis van mij heeft ooit iets met elektriciteit gestudeerd en hij veel wel heel wat over buizenversterkers. Hij zou mij hierbij dus assisteren. En wat voor apparatuur heb ik hiervoor nodig? Ik heb wat op het forum gezocht en heb heel wat gelezen over het inbouwen van potmeters, weerstanden, biasprobe. Moet voor het biasen heel de versterker uit elkaar gehaald worden?

Di Stefano
26 juni 2006, 16:30
Maar je moet deze wel opnieuw instellen bij vervangen van de eindbuizen? Ook als het exact dezelfde zijn alleen dan nieuw?

ziggie
26 juni 2006, 16:35
Ja, moet altijd als eindbuizen vervangen worden.

Chris Winsemius
26 juni 2006, 16:36
Maar je moet deze wel opnieuw instellen bij vervangen van de eindbuizen? Ook als het exact dezelfde zijn alleen dan nieuw?

I.p. ja (zelfde type en fabrikant) maar...

als je van dezelfde fabrikant hetzelfde type met exact dezelfde "rating" kunt krijgen en je versterker in het verleden juist gebiased is kun je ze zo omwisselen.

Merken als Koch, Groove Tubes en TAD als voorbeeld hebben zo'n rating-systeem.

Di Stefano
26 juni 2006, 16:48
Elke keer dus heel die versterker openvijzen:( En ik die dacht dat ik even snel een vijftal verschillende buisjes ging testen. Bedankt voor de hulp

Di Stefano
26 juni 2006, 17:58
Ah ik moet dus heel de versterker gewoon uit de kast halen en dan kun je langs onder alles regelen?
En nog een vraagje. Ik ben niet meer zeker of alle buizen wel aan vervanging toe zijn. Het probleem is eigenlijk, als ik met mijn volume- of midknop draai is er gekraak, als ik in de high input inplug en de preamp boven 5 zet is er ontzettend veel ruis en geen overdrive, als ik het volume boven 7 zet is er ook heel veel ruis en 1 van de preamp buizen werkt precies niet (gloeit niet). Voor de rest lijkt alles goed. Als ik op de low input speel en de master en preamp op 5 zet klinkt de versterker hemels (er is ook wel wat ruis)

Di Stefano
26 juni 2006, 18:43
Wat kost dat eigenlijk zo een groot nazicht?

Chris Winsemius
26 juni 2006, 20:02
Ah ik moet dus heel de versterker gewoon uit de kast halen en dan kun je langs onder alles regelen?
En nog een vraagje. Ik ben niet meer zeker of alle buizen wel aan vervanging toe zijn. Het probleem is eigenlijk, als ik met mijn volume- of midknop draai is er gekraak, als ik in de high input inplug en de preamp boven 5 zet is er ontzettend veel ruis en geen overdrive, als ik het volume boven 7 zet is er ook heel veel ruis en 1 van de preamp buizen werkt precies niet (gloeit niet). Voor de rest lijkt alles goed. Als ik op de low input speel en de master en preamp op 5 zet klinkt de versterker hemels (er is ook wel wat ruis)

Laat even weten in welke omgeving je woont, kijk ik even voor 'n goeie tech, hopelijk in jouw omgeving.

Di Stefano
26 juni 2006, 20:33
Ik woon in Antwerpen, waarschijnlijk ken je alleen zaken in Nederland. Maar als het dicht bij de grens is wil ik er wel naartoe rijden om die even te laten nakijken.

svdijk
26 juni 2006, 20:55
Je zou ff kontakt op kunnen nemen met Bart Nellissen uit Bergeyck, dat ligt onder Eindhoven bij de Belgische grens.
Die kent die Marshalls van binnen en buiten.
Hij was vroeger importeur van Soldano en heeft nu een computerbedrijf, maar repareert nog steeds buizenversterkers. Op zijn pagina www.bamp.nl kun je z'n telefoonnummer vinden.
Met zo'n versterker moet je echt ff langs een prof, daar heb je straks alleen maar plezier van, en hij kan je uitleggen hoe je straks zelf de bias af kunt stellen van je Marshall, want dat stelt echt niks voor!!!

Succes Stefan

Chris Winsemius
26 juni 2006, 21:04
Volgens mij maakt Stefan 'n goeie suggestie, indien nodig zal ik even kijken naar wat techs in België (van Tongeren, Klaassen, etc.).

Succes, laat je amp even goed nakijken!

Di Stefano
26 juni 2006, 21:53
Bedankt allemaal. Ik kan niet meer wachten tot hij volledig in orde is en ik hem kan gebruiken voor een optreden:)

Is dat het telefoonnummer van die computerwinkel dat ik moet bellen om die man te spreken?

Als iemand goede technici nog dichter bij Antwerpen kent dan zou ik hun gegevens graag willen.

svdijk
27 juni 2006, 07:29
Je moet vanuit België 0031497555141 bellen en naar Bart vragen.
Je kunt het beste s'middags bellen, maar hij heeft het wel altijd erg druk.

Stefan

PeeVee
27 juni 2006, 15:50
Tube Amp Service Tongeren (Yves Pexters): tubeampservice@pandora.be

Bedoel jij die met "Van Tongeren" Chris? Leuk dat je tegenwoordig een amp tech doorverwijs service runt ;)

Chris Winsemius
27 juni 2006, 16:46
Tube Amp Service Tongeren (Yves Pexters): tubeampservice@pandora.be

Bedoel jij die met "Van Tongeren" Chris? Leuk dat je tegenwoordig een amp tech doorverwijs service runt ;)

Yep :), altijd al gedaan hier maar ik mag me natuurlijk niet positief uitlaten over m'n eigen stuff :D
Maakt me trouwens werkelijk niets uit, doorverwijzen naar andere fulltime profs... druk genoeg ici :)
DrTube, MrBassman en Koch sturen behoorlijk wat mensen hier naar toe voor "in depth" mods/etc.

PeeVee
28 juni 2006, 00:30
That's the spririt! Goede wijn behoeft geen krans! ;)

Scali
28 juni 2006, 09:52
Ik wil nog even toevoegen dat buizen meestal per paar gebiast worden, en niet individueel.
Dat houdt dus in dat je niet zomaar buizen bij elkaar kunt prikken, maar dat je 'matched pairs' moet hebben. Twee buizen die 'bij elkaar horen', omdat ze door de fabrikant uitgezocht zijn op bias-waarde.
En als je 4 buizen met 1 biasregelaar hebt, moet je dus een matched quad hebben ipv 2 pairs, want de pairs onderling kunnen ook weer afwijken.

Zoals gezegd, sommige fabrikanten werken met kleurcodes oid.
Als je dan eenmaal je versterker op een bepaalde kleurcode hebt gebiast, kun je de buizen vervangen door buizen van hetzelfde merk, type en kleurcode, zonder afstellen.

zjanke
28 juni 2006, 10:07
Iets dichter bij antwerpen is Sonicart in Lommel (www.sonicart.be (http://www.sonicart.be)). Goede ervaring en Geert heeft ook een aantal leuke Marshalls staan, dus dat komt wel goed.

Di Stefano
28 juni 2006, 10:43
Ik ga zaterdag naar in winkel hier in Antwerpen. Ze willen gratis nakijken wat er allemaal herstelt moet worden. Misschien laat ik het ook wel bij hen doen. Ik heb nog geen ervaring met reperaties maar voor de rest is het wel een goede winkel. Vorige week nog mijn oude versterker voor een goede prijs bij hen verkocht.

Als ik buizen ga vervangen heb ik gekozen voor Electro-Harmonix 12AX7EH,
Elektro Harmonix EL 34 EH Power Tube of wel Svetlana EL 34

PeeVee
28 juni 2006, 16:56
EH was vroeger doorgaans gewoon Saratov productie (beter bekend onder naam Sovtek) maar ik weet dat ze inmiddels ook JJ en Svetlana overstempelen. EH produceert in ieder geval geen buizen. Letop: tegenwoordig ook merknaam 'Svetlana' ook eigendom van New Sensor Corp. wat ook de company is achter o.a. Sovtek!! De "oude" Svetlana's (St. Petersburg productie) is nog steeds te koop onder merknaam SED (wat ooit stond voor Svetlana Electronic Devices hihi), herkenbaar aan het "winged C" logo; een letter C met vleugeltjes; zoiets: =C=

Scali
28 juni 2006, 17:07
Volgens mij zijn de 12AX7 van EH wel eigen productie. Tenminste, ik heb begrepen dat ze 1 van de voormalige Sovtek-fabrieken hebben gekocht/gehuurd/etc, waarin specifiek hun 12AX7EH wordt gebouwd, die qua ontwerp op een aantal punten is aangepast tov de Sovteks waarop ie gebaseerd is.

Chris Winsemius
28 juni 2006, 17:44
Svetlana SEDs/Winged Cs zijn "de echte". Sovtek/NewSensor had de naam gekocht.
EH 12AX7s zijn totaal anders dan de Sovtek 12AX7 varianten.

Succes!

PeeVee
29 juni 2006, 16:46
Tenminste, ik heb begrepen dat ze 1 van de voormalige Sovtek-fabrieken hebben gekocht/gehuurd/etc, waarin specifiek hun 12AX7EH wordt gebouwd
Dat zeg ik... Sovtek dus... De rest is allemaal marketing blabla joh. Heb al zoveel van dat soort kletsverhalen gehoord en kan ze hier allemaal voor je op een rijtje zetten, het ene merkje en type nog mooier dan het andere. Binnenwerkjes zijn allemaal precies eender (en zo klinken ze ook).

Het kan natuurlijk wel dat Sovtek buisjes maakt "naar specificatie van", denk b.v. aan nieuwe Tung Sol of wat Shuguang doet voor voor TAD. Die types tref je doorgaans niet aan onder andere stempeltjes hoewel recentelijk een partij Shuguang is opgedoken die zelfde waren als wat TAD verkoopt (die daar uiteraard niet blij mee zijn). Gaan geruchten dat dat door TAD afgekeurde partij is (wel een een plusplunt voor TAD als je er over nadenkt).


die qua ontwerp op een aantal punten is aangepast tov de Sovteks waarop ie gebaseerd is.
Sure... Zou ik ook zeggen als ik EH was... Ik zeg niet dat het niet zo is, maar anderzijds is het naief dat soort marketing vanuit EH te slikken als zoete koek. Zelfs al zou het ontwerp op een aantal punten aangepast zijn, dan nog wil dat niet zeggen dat ie veel anders klinkt / is dan de recht-zo-die-gaat Sovtekkies natuurlijk. Ik heb zelf het idee dat zo'n wijziging meer een vereiste is om zo'n buisje met het nodige hoorngeschal in de markt te zetten. Iedereen moet dat natuurlijk even proberen dus alle zaken bestellen d'r weer een stuk of 10 - 50 et voila; voor dat je het weet heb je wereldwijd weer een paar duizend ordinaire Sovtekkies verkocht... Ik ken het principe uit een iets andere branche waar dat zondermeer zo werkt. Kan natuurlijk wel eens iets goeds tussen zitten, maar aanpassing wil niet altijd zeggen verbetering.

PeeVee
29 juni 2006, 17:09
Svetlana SEDs/Winged Cs zijn "de echte". Dat zei ik al volgens mij.


Sovtek/NewSensor had de naam gekocht.New sensor heeft de naam gekocht en is ook eigenaar van merknaam Sovtek en Groove Tubes volgens mij. Had ik ook al gezegd toch?



EH 12AX7s zijn totaal anders dan de Sovtek 12AX7 varianten.Sovtek is een merk, geen producent. De Sovtek buisjes komen uit Saratov plant. Daarom spreek ik liever van "Saratov productie", dat is niet per definitie Sovtek (Sovtek is wel per defnitie Saratov). EH is ook "Saratov productie" maar blijkbaar wordt dat type alleen nog onder EH label verkocht, zou kunnen. Anyhow, EH <> Sovtek maar EH = Saratov productie en Sovtek = Saratov productie. Ik heb hier trouwens wel (oudere?) EH 12AX7 buisjes liggen met zelfde binnenwerkje als sommige (oudere?) Sovtekkies.

Ik houd het ook niet echt meer bij, niet echt interessant. Ik gebruik liever ouwe Amerikaanse of Duitse productie, NOS/UOS. Als het echt niet anders kan dan JJ ECC83s, vind ik prima prijs/kwaliteit verhouding, zeker wanneer je ze per 100 of meer inkoopt.

svdijk
29 juni 2006, 18:19
Ik denk dat Di Stefano een goeie keuze maakt als ie EH's in de preamp plugged, en SED's in de eindtrap van z'n Marshall. Van de EL34's van Elektro Harmonix hoor ik ook goeie dingen, de SED's gebruik ik zelf altijd in m'n JCM800, en die geven die versterker een geweldige klank(vind ik tenminste).
Voor de rest is het echt een kwestie van smaak of je iets goed vindt klinken of niet.
Wat dat betreft zijn discussies hierover eigenlijk maar onzin.
Bovendien zit er niet zo veel verschil in alle "merken" EL34 eindtrapbuizen, veel minder tenminste als in de 6L6 varianten, qua klankkleur.
Als je geen NOS buizen gebruikt zijn de EH's en de SED's een prima alternatief.

Groeten Stefan

Chris Winsemius
29 juni 2006, 21:45
Dat zei ik al volgens mij.

New sensor heeft de naam gekocht en is ook eigenaar van merknaam Sovtek en Groove Tubes volgens mij. Had ik ook al gezegd toch?


Sovtek is een merk, geen producent. De Sovtek buisjes komen uit Saratov plant. Daarom spreek ik liever van "Saratov productie", dat is niet per definitie Sovtek (Sovtek is wel per defnitie Saratov). EH is ook "Saratov productie" maar blijkbaar wordt dat type alleen nog onder EH label verkocht, zou kunnen. Anyhow, EH <> Sovtek maar EH = Saratov productie en Sovtek = Saratov productie. Ik heb hier trouwens wel (oudere?) EH 12AX7 buisjes liggen met zelfde binnenwerkje als sommige (oudere?) Sovtekkies.

Ik houd het ook niet echt meer bij, niet echt interessant. Ik gebruik liever ouwe Amerikaanse of Duitse productie, NOS/UOS. Als het echt niet anders kan dan JJ ECC83s, vind ik prima prijs/kwaliteit verhouding, zeker wanneer je ze per 100 of meer inkoopt.

Groove Tubes is 'n andere firma :) en Aspen Pitman is geen Mike Matthews :D
Ik luister gewoon (en m'n kl*nten gelukkig ook); 12AX7EHtjes klinken wel even anders dan Sovtek WAtjes/etc.

JJ ECC83s: leuk voor moderne/schelle amps :) , andere moderne 12AX7/ECC83 buizen komen beter tot hun recht in ok-je tot goeie amps.

NOS/UOS: leuk (ha ha,grapje!!!) maar natuurlijk over 'n aantal maanden/jaren nog moeilijker te krijgen en natuurlijk veel duurder.

Di Stefano
29 juni 2006, 21:53
Ik heb deze gekozen omdat ze gemakkelijk te oversturen zijn en naar het schijnt een mooie klassieke marshallsound geven. Ik heb niet de mogelijkheid ze eerst te testen dus ik hoop dat het waar is. De groove buizen hoef ik zeker niet te hebben. Ik heb ze gehoord en het is niet dat ik ze niet mooi vond klinken maar het is niet het geluid dat ik uit mijn marshall wil halen. Ik zoek zo een beetje het geluid van Yngwie Malmsteen op zijn eerste album Rising Force.

Mr.Jay
29 juni 2006, 23:33
NOS/UOS: leuk

Da's wel te min gezegd. Ouwe (nw. of gebruikt) buizen zijn niet slechts "leuk", maar erg mooi van klank, de mooisten zover mijn persoonlijke ervaring ( en dat lees ik nog vaker ook nog). Geldt ook voor ouwe caps ( b.v molded poly en mica, mustards), helaas kunnen bedrijven dat spul allemaal niet of nauwelijks gebruiken vanwege de verkrijgbaarheid. De hobbyïsten natuurlijk wél want dáár doe je het voor > TOON !

JaY

Di Stefano
1 juli 2006, 17:30
Ik heb hem net terug van onderhoud gekregen. Nu is er nog het probleem dat er bij hoge volumes een diepe brom te horen is. Is dit normaal?

Di Stefano
1 juli 2006, 19:22
Sorry, het was gewoon feedback. Als ik er een paar meter vanaf sta is het weg.

drap
1 juli 2006, 19:38
New sensor heeft de naam gekocht en is ook eigenaar van merknaam Sovtek en Groove Tubes volgens mij. Had ik ook al gezegd toch?

Ik ben ook maar een leek op dit gebied hoor, maar is Groove Tubes niet van Fender? Ze staan in ieder geval in de Fender catalogus, vandaar dat ik zo dacht

drap
1 juli 2006, 19:43
Okee, dank u :) En nu we toch al vreselijk off topic zijn gegaan, Rube Tubes, is dat wat? Ik heb ze namelijk voor nu ff tijdelijk in m'n versterker zitten. Eindbuizen dan wel te verstaan. Ik heb ze nog niet op vol volume getest, maar m'n eerste indruk is middelmatig. Niet goed, niet slecht. Nou heb ik ze gratis en voor niks, dus dat scheelt dan wel weer. Maar is het wat?

drap
1 juli 2006, 19:54
Eens, want Sovtek vond ik ook niks en d'r zijn d'r zat die er bij zweren. Maar in wat van regionen moet ik denken? Richting JJ/Groove Tubes/EHX of meer de Chineze buiskes?

Di Stefano
1 juli 2006, 19:54
Als ik mijn master op 10 zet heb ik heel veel last van ruis. Zal dat probleem opgelost zijn als ik mijn eindbuizen vervang?

Di Stefano
1 juli 2006, 20:46
Dus alle buizen vervangen en het probleem is opgelost:)

Di Stefano
1 juli 2006, 23:14
Ik had gezegd om in orde te brengen wat kapot was. Er werden een paar potmeters vervangen en een preamp buis die helemaal kapot was. Ik had gezegd dat ik geen complete buizenvervanging wou. Toen ik hem kwam afhalen was de technieker al weg waardoor ik niets meer kon vragen.

Scali
3 juli 2006, 10:39
Dat zeg ik... Sovtek dus... De rest is allemaal marketing blabla joh. Heb al zoveel van dat soort kletsverhalen gehoord en kan ze hier allemaal voor je op een rijtje zetten, het ene merkje en type nog mooier dan het andere. Binnenwerkjes zijn allemaal precies eender (en zo klinken ze ook).

Ik heb het gelezen in de buizenvergelijkingstest van Tubetown.de (http://www.tube-town.de/info/doc/tt-report-preamp-tubes-engl.pdf).
Daar leggen ze kort uit waar iedere buis vandaan komt, en geven ze in een tabelletje aan hoe ie ongeveer klinkt (ratings voor gain, bas, mid, treble, noise etc).
Volgens hen komt ie uit de Reflektor-fabriek, en klinkt ie ook daadwerkelijk (behoorlijk!) anders dan de Sovteks die ze getest hebben (die dus niet uit de Reflektor-fabriek meer komen).
Misschien interessant om eens te lezen. Ik denk dat jij je nog baseert op de situatie van een tijdje geleden, toen EH en Sovtek nog wel hetzelfde waren. En misschien dat je in dat document nog andere dingen vindt die anders zijn dan jij dacht. De dingen veranderen nog wel eens in buizenland... en er zal inderdaad ook wel gerommeld worden.

Unicron
3 juli 2006, 11:34
Beetje simplistisch.....Want het kunnen ook weerstanden zijn.... En sommige nieuwe buizen ruisen ook.....Hij is toch net terug van onderhoud??????

Even off topic, maar wel over bias.

Mijn OR120 pruttelt altijd een beetje bij het eerste half uur spelen, nu lekt er uit de één van de twee bias elco's een beetje drek, dit is vaak de oorzaak van dit soort euvel toch? Kan ik deze elco's simpelweg eruit halen en nieuwe solderen zonder verdere handelingen?

Als ik een biaspot wil installeren, moet ik dan de 1K of 22K weerstand vervangen, of allebei (misschien werkt het samen..)?

http://i64.photobucket.com/albums/h193/Jerommbah/Orange/Orange_bias_72.gif

[Misschien is een algemeen buizen/trafo/bias etc. subforum handig...]

Unicron
3 juli 2006, 11:54
Anode dissipatie? ik begin het net allemaal wat te leren...

Ik merkte wel dat als ik de 22k weerstand (die om een of andere reden überhaupt niet meer in de amp zit...) vervang door een pot, de biasstroom (gemeten met zo'n bias adapter plug) wel verandert. Die 1K doet niet zoveel lijkt het...

Ik ga eerst die elco's vervangen dan. Die voedingselco's zijn dat die twee enorme dingen bovenop het chassis? Ze lijken fysiek gezien in goede staat.

Ik meet dus met die adapter plug, ik krijg de waarde niet onder 40mV, wel hoger... Heb er ook al eens 6L6 in gehad, werkte prima.... Maar voordat ik de amp weer intensief ga gebruiken wil ik een biaspot hebben en alle onderdelen in goede staat.

Unicron
3 juli 2006, 13:42
Nico, erg bedankt! Moet zo lukken.

PeeVee
3 juli 2006, 19:37
15 (met extra 10k weerstandje) of 25k pot mag ook natuurlijk...

M.b.t. "bias probes" (1 Ohm weerstand aan de kathode) hebben metingen van mij en Jay eerder uitgewezen dat je (vermits de amp verder gezond is, want daar kom je op die manier niet achter!!) ong. 10% teveel meet. Wil je b.v. op 35 mA afstellen dan mag er gerust 38-39 mV over die bias probe weerstand vallen (stroom die loopt is gelijk aan spanning volgens wet van Ohm).

Unicron
4 juli 2006, 14:15
PeeVee bedankt voor de info! Zit nu nog te experimenteren met een pot tussen 5K en 25K. Die 10% teveel brengt dan de minimale stroom die ik kan instellen (bij +/- 200 ohm: EL34 -> 40mV, 6L6 -> 55mV) wel weer in het goede gebied.

Is het mogelijk om, met een gewone multimeter en verder geen hulpmiddelen een meting te doen? Die 1 ohm weerstand is toch puur een truc om de stroom te verlagen?

Unicron
4 juli 2006, 14:25
Ja, die spanning tussen 3 en 8 had ik gemeten, idd zo'n 400V op de Orange. Toch wel handig als noodoplossing, om nu elke keer de top weg te brengen als je een ander type of setje buizen wilt gebruiken gaat me te ver.

Klopt het overigens dat je in een EL34 amp makkelijker 6L6 kan stoppen dan andersom?

matto
4 juli 2006, 18:03
Ja, die spanning tussen 3 en 8 had ik gemeten, idd zo'n 400V op de Orange. Toch wel handig als noodoplossing, om nu elke keer de top weg te brengen als je een ander type of setje buizen wilt gebruiken gaat me te ver.

Klopt het overigens dat je in een EL34 amp makkelijker 6L6 kan stoppen dan andersom?

Normaal gesproken heeft een EL 34 een hogere gloeistroom dan een 6L6.
Dus geen probleem.
De anode spanningen liggen ook wel in een vergelijkbaar gebied.
De voeten zijn gelijk.
Misschien dat je iets aan het bias circuit moet veranderen om de buis "lekker"
te laten werken.