PDA

View Full Version : Een goede flanger.. suggesties?



stumpy
25 juni 2006, 20:06
Ik ben gister eens wat flangers gaan uitproberen. Maar eigenlijk vond ik ze allemaal maar niets. De types die ik heb geprobeerd waren de boss, digitech en EHX. Andere pedalen hadden ze niet in de winkel waar ik was. Meer suggesties wat ik uit moet gaan proberen? Ik zoek wel enige kwaliteit.

Dirk_Hendrik
25 juni 2006, 20:16
Happy hunting:
http://www.guitarsandeffects.com/images/adavoltageflange.JPG

Fuhgawz
25 juni 2006, 20:19
Heb je toevallig een voorbeeld van een nummer waarin het door jou gezochte Flanger geluid zit? Dan kunnen de aardige mensen hier wat gerichter advies geven.
Je zou ook eens kunnen kijken naar een Ibanez FL-99 of een MXR Flanger.

robert-gitarist
25 juni 2006, 20:32
Heb je toevallig een voorbeeld van een nummer waarin het door jou gezochte Flanger geluid zit? Dan kunnen de aardige mensen hier wat gerichter advies geven.
Je zou ook eens kunnen kijken naar een Ibanez FL-99 of een MXR Flanger.

Die is echt geweldig!Met de MXR heb ik helaas geen ervaring mee.
Ik heb de Boss BF-2 en ben daar erg tevreden mee :) precies de goeie flanger voor me..Als je trouwens een leuke subtiele Flanger zoekt moet je eens een Boss HF-2 HiBand Flanger uitproberen.

Mitch
25 juni 2006, 21:53
Goede, dikke flanger: MXR flanger.
Meer chorussy flanger: Ibanez FL9, maar iets lekkerder: FL99.
Veelzijdig ('t is eigenlijk een delay) en een lekkere scherpe flange: Ibanez DML, DML10 of 20.

Eignelijk alles tweedehands, nieuw is er niet veel soeps op de markt in de categorie betaalbaar.


@Dirk: wil je niet voor $175 een leuke kloon maken ? :D :D :D

zoon van Piet
25 juni 2006, 21:54
Ibanez maakt(e) uitstekende flangers. je vindt ze nog volop tweedehands op marktplaats. Met name de Fl 9 en Fl301DX zijn erg goed en voor vele doeleinden bruikbaar, van subtiel tot straaljager.
Voor het echt extreme werk is niks beter dan de oude Pearl, die begint al uit zichzelf spacesounds te maken.

En tja, die Ada....ik wou dat ik hem nog had...

stumpy
25 juni 2006, 22:35
Ik ben inderdaad wel van de dikkere flangers. Ik speel veel met distortion en ik wil wel duidelijk horen dat ik mijn flanger aanzet. Hoeft dus niet al te subtiel te zijn. Ik zal eens ibanez en mxr flangers gaan proberen. Iemand ervaringen met die EvH flanger van MXR?

DREAMMACHINE
25 juni 2006, 23:19
check m'n sig, de fl301 is een erg vet klinkende flanger met echte jet achtige effecten tot subtiel in te stellen.
...een aanrader, uiteraard...

nielsduursma
25 juni 2006, 23:40
Ik ben gister eens wat flangers gaan uitproberen. Maar eigenlijk vond ik ze allemaal maar niets. De types die ik heb geprobeerd waren de boss, digitech en EHX. Andere pedalen hadden ze niet in de winkel waar ik was. Meer suggesties wat ik uit moet gaan proberen? Ik zoek wel enige kwaliteit.

welke flanger heb je getest van EHX?? lijkt mij dat de flanger hoax wel is wat jij zoekt, van "normaal" tot extreem instelbaar.

tillens
25 juni 2006, 23:42
Inderdaad de fl301... ik heb nog een originele liggen, uit 1979-1980... uit het ts808 era zeg maar, 18 volts....

drap
25 juni 2006, 23:45
Goeie flanger. Ik zeg de Ibanez FL-9. Wel wat lastig lekker in te stellen, maar als je eenmaal je sweetspot hebt is ie errug lekker

Pat85
26 juni 2006, 00:17
de beste flanger wat mij betreft...(hoewel de naam anders suggereert...)De EHX PolyChorus.

MatthijsBlom
26 juni 2006, 02:55
Niemand noemt de Electro Harmonix - Electric Mistress?
Ik vind dat een mooi apparaat hoor.

PolyChorus vind ik ook mooi, maar de 4 standen schakelaar van een PolyChorus zijn 2 standen excact gelijk aan de Electric Mistress...namelijk de filtermatrix en flanger stand. Eigenlijk is de PolyChorus dus mooier omdat deze 2 extra mogelijkheden heeft.....


Een klein weetje:
De Polychorus, PolyFlange en EchoFlanger zijn wat betreft electrisch ontwerp identieke pedalen.



Ik ben groot fan van de EH Mistress dingen......feedback vol open en gaan met die banaan :)

nielsduursma
26 juni 2006, 09:22
ik hoop dat ik na mijn verjaardag ook is geld heb voor die electric mistress, toen ik hem testte kreeg ik daar een te gekke "gilmour, the wall sound" uit.

stumpy
26 juni 2006, 09:34
Ik had van EHX de electric mistress getest. Maar ik kreeg er geen van de voorgenoemde geluiden uit. Maar ik hoor niets dan lof, dus misschien moet ik hem nog even wat langer testen. Ik heb vaak de neiging bij het testen van pedalen dat ik het niets vind als ik er niet in een kwartiertje een goed geluid uit kan krijgen. Maar als ik daarna niets dan lof hoor, en het nog een half uurtje probeer krijg ik wel meestal waar ik naar zoek. Dus inderdaad die dan nog maar eens proberen. Edit: Ik ga hem testen naast nog wat ibanez pedalen trouwens. Even een winkel zoeken waar ze ze allebei hebben.

DaveItUp
26 juni 2006, 09:47
Ik gebruik al tijden een FL9. Vergeet niet die interne trimpots(van ik meen de middelste afblijven da's bias geloof ik). Relaxed ding.

Pat85
26 juni 2006, 10:24
PolyChorus vind ik ook mooi, maar de 4 standen schakelaar van een PolyChorus zijn 2 standen excact gelijk aan de Electric Mistress...namelijk de filtermatrix en flanger stand. Eigenlijk is de PolyChorus dus mooier omdat deze 2 extra mogelijkheden heeft.....

Een klein weetje:
De Polychorus, PolyFlange en EchoFlanger zijn wat betreft electrisch ontwerp identieke pedalen.


klopt, alleen is de huidige PolyChorus true bypass, en is ze stereo aansluitbaar.

De twee andere standen op de PC zijn chorus en double track. de chorus is ook erg bruikbaar, en de double track is een soort korte delay.
er zit gewoon superveel variatie in dat ding, en kan van subtiel tot totaal over the top. absoluut uitproberen dus.

nielsduursma
26 juni 2006, 10:52
Ik had van EHX de electric mistress getest. Maar ik kreeg er geen van de voorgenoemde geluiden uit. Maar ik hoor niets dan lof, dus misschien moet ik hem nog even wat langer testen. Ik heb vaak de neiging bij het testen van pedalen dat ik het niets vind als ik er niet in een kwartiertje een goed geluid uit kan krijgen. Maar als ik daarna niets dan lof hoor, en het nog een half uurtje probeer krijg ik wel meestal waar ik naar zoek. Dus inderdaad die dan nog maar eens proberen. Edit: Ik ga hem testen naast nog wat ibanez pedalen trouwens. Even een winkel zoeken waar ze ze allebei hebben.

evt. je eigen gitaar en/of distortion of overdrive pedaal (als je daar je geluid uit haald) meenemen. en anders bij het testen zoveel mogelijk gelijke spullen gebruiken zodat je het dichtst in de buurt van je eigen spul komt.

[edit] en die liqua flange van line6 lijkt mij ook heel erg veelzijdig, ik denk dat je wel even nodig hebt om de sweet spots te vinden maar toch.

Joey Handsome
26 juni 2006, 19:45
Niemand noemt de Electro Harmonix - Electric Mistress?
Ik vind dat een mooi apparaat hoor.

PolyChorus vind ik ook mooi, maar de 4 standen schakelaar van een PolyChorus zijn 2 standen excact gelijk aan de Electric Mistress...namelijk de filtermatrix en flanger stand. Eigenlijk is de PolyChorus dus mooier omdat deze 2 extra mogelijkheden heeft.....


Een klein weetje:
De Polychorus, PolyFlange en EchoFlanger zijn wat betreft electrisch ontwerp identieke pedalen.



Ik ben groot fan van de EH Mistress dingen......feedback vol open en gaan met die banaan :)

Je moet alleen niet vergeten dat een Electric Mistress een veel dikkere flange produceert dan een Poly Chorus. De Poly Chorus klinkt een stuk metaliger, de Electric Mistress heeft naar mijn mening wat meer karakter. Zelf ben ik nooit zo weg geweest van de flange van de Poly Chorus, de chorus daarentegen... Blijft een kwestie van smaak, maar vergelijken met elkaar kun je ze, afgezien van de twee standen, niet lijkt me.

stumpy
26 juni 2006, 21:56
Nou voor de chorus hoef ik het zoiezo niet te doen. Het gaat me echt om de flanger. Als chorus heb ik namelijk al een ce-2.

DREAMMACHINE
26 juni 2006, 22:47
dat zeg ik, fl301!

@stumpy, check je PM!

BartL
27 juni 2006, 00:07
Nee man, gewoon een originele Ibanez FL-9 :cooler:

future2future
27 juni 2006, 00:20
T,C. Electronics

paulusdeBKB
27 juni 2006, 01:10
Ik heb ooit een 19" DOD Flanger gehad. Helaas gejat bij Veritas in Utrecht (94 geloof ik). Was echt een te gek ding, maar niet heel handig ofzo.

zoon van Piet
27 juni 2006, 09:38
Even die oudere Ibanezzen bij mekaar. De FL 301 is 18 volt ( en voor de meesten van ons is dat vrij onhandig) en klinkt wat glaziger en minder breed dan zijn latere reincarnatie FL301DX, die op 9 volt werkt. Althans dat hoor ik bij de mijne. de ouweFL301 ruist ook heel wat harder, al hoeft ruis bij flangers niet echt een probleem te zijn. Het zijn echt twee verschillende flangers.
Maar beiden leggen het af tegen de FL9, die beter instelbaar is -vier knoppen- en over het hele bereik van subtiel tot straaljager gewoon beter klinkt. De Fl9 is een echte winner, een ware klassieker en een van mijn grote favorieten.
Nu ik toch bezig ben: hij wint het ook van zijn grote broers FL303 en Fl 305, hoewel die laatste liefst vijf knoppen heeft.
De electric misstress is natuurlijk ook een echte klassieker, deze Andy Summersflanger is wat extremer dan de ibanez FL9.
Alle Boss flangers leggen het zwaar af tegenover de Ibanezzen. Zeldzame japanse Flangers van Pearl -de FG-01- en Yamaha -Fl01- zijn heel goed en de extreemste apparaten die ik ken: steeldrums, straaljagers, ontstemmende gitaarsounds en tunnelgeluiden - in het subtielere werk klinken ze wat glazig en dun.
De beroemde TC ChorusPM/flanger is een fantastisch ding, maar de flanger ervan valt mij tegen. het ding is gewoon te goed en te mooi en te stil: flange is een van de weinige effecten die beter klinkt met wat ruis...

vinni
27 juni 2006, 20:08
Ach.....de beste is denk ik de Foxrox TFZ.....Erg goede sound, constructie.
Maar erg duur.....heb'm toch maar weggedaan. Was zo gevoelig.
Voor studio ok....voor buhne...nee.....

heb ook een Maxon FL301 gehad....moah.....werkte niet echt voor mij.

Als ik nu opnieuw een flanger zou aanschaffen zou ik de volgende onderzoeken...MXR flanger (de zwarte of die EvH), Electric Mistress of
de Line6.....

Vinni