PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Studio VS. Gibson Firebird Studio



Jurjan
25 juni 2006, 19:46
Wie o wie heeft ervaring met deze beide gitaren en kan onder woorden brengen wat het verschil in sound is?? Biede gitaren bezitten dezelfde elementen. De body zal het verschil moeten maken.

Tupelo
25 juni 2006, 20:30
Zelfde elementen ja? :confused: Firebird, minihumbuckers toch...?

Jurjan
25 juni 2006, 20:42
De Firebird Studio heeft ook gewoon 490R en 498T .... de klassieke Firebirds hebben inderdaad minihumbuckers

Herman
25 juni 2006, 20:50
*edit: te laat :)
Niet perse volgens mij...

djgitarist
26 juni 2006, 00:48
De Les Paul studio heeft volgens mij een maple top op de mahonie body, en de firebird heeft alleen een maple body.

De studio uitvoering van de firebird, die heeft volgens mij geen neck-trough-body.

ik denk dat de les paul een warmere klank en meer sustain heeft, maar met een firebird heb je wel iets aparts.

Chris Winsemius
26 juni 2006, 21:12
De Les Paul studio heeft volgens mij een maple top op de mahonie body, en de firebird heeft alleen een maple body.

De studio uitvoering van de firebird, die heeft volgens mij geen neck-trough-body.

ik denk dat de les paul een warmere klank en meer sustain heeft, maar met een firebird heb je wel iets aparts.

De Firebird STUDIO is volledig mahonie met "set-in-neck", doorgaans wat warmer dan 'n LP Studio met esdoorn top. Zelfde elementen.
Natuurlijk heeft de body-grootte/etc. en de vorm v/d headstock/plaatsing tuners ook (subtiel) invloed op de sound.

En iedere plank hout klinkt anders....

Indien mogelijk: probeer er 'n aantal, ga vooral op de unplugged klank/feel af.

Jurjan
27 juni 2006, 14:52
Thanks! Ik ga zeker de 2 verschillende types proberen. Ik ben zooo gecharmeerd van de Firebird qua looks, alleen ja ... looks daar doen we het niet voor :)