PDA

View Full Version : My sweet new amp: pics & clips



Mitch
25 juni 2006, 17:15
Duurde even, maar vanmiddag had ik tijd om wat op te nemen, te fotograferen en dus te presenteren: mijn nieuwe amp.

Tipje van de sluier:

http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/TTC/champ%20faceplate.jpg













Maar da's flauw natuurlijk.

Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/TTC/amp%20setup.jpg

Verliefd geworden tijdens de beurs in Groesbeek, niet meer uit mijn hoofd kunnen zetten na de Amp Meeting Sittard, maar ja.... ik had toch eigenlijk ook liever 2 kanalen, effects loop. Nou niet dus. Wat ik vooral ook wilde was scherper door de mix snijden, ook met mijn hals element, dynamischer grommen etc. etc. Dat kan dus allemaal !

Wat is het ? de TweedyTwinChamp van CMW.


2x6V6 eénkanaals schatje. Gain, treble (= tone), bass (= fat), mastervolume.
Dit bewuste exemplaar was het prototype, vandaar de vreemde staat waarin e.e.a. zich bevindt. De standby switch was eerst een voltage-regelaar, dat soort dingen. Het is nu een speakerloze Champ behuizing en de plannen zijn om er een mini-top van te maken. Denk dus de helft weg en krijg je het eindresultaat. Momenteel gebruik ik mijn Thiele aligned Rivera 1x12 en serieus..... met een Beam Blockertje erbij voor de spreiding is deze closed back 1x12 PLENTY in een oefenruimte en op grotere podia. Desalniettemin komt er nog wel een 2x12 bij :D

Met de huidige looks kan ik jullie verwende snotapen natuurlijk niet onder de indruk krijgen, dus hier twee nieuwe clips ;)

Eerste is met mijn De Gier (http://www.uncledig.com/clipgallery/Mitch%20Tripper%20-%20TTC%20Gier%203%20positions.mp3), alle drie de standen langs (P90 bij de hlas, beide en brug humbucker)

Tweede is met mijn Tele (http://www.uncledig.com/clipgallery/Mitch%20Tripper%20-%20TTC%20Tele%203%20positions.mp3), waarbij ik bij het doorlopen van de 3 standen anvankelijk het volume ietsje hebt teruggedraaid. Aan het eind nog even een rondje met volume open.

Alles wat je soms hoor squashen is de limiter van de MD recorder, ik heb dit keer met een mini-mic opgenomen en dat heeft niet zo superveel headroom.

In het topic over de amp meeting is ook nog een clip te vinden, link die later nog wel door. Ik heb nog twee clips waarin ik met beide gitaren boosts stapel, mar die post ik later vanavond, nu even geen tijd.

Mitch
25 juni 2006, 18:15
Hier nog even de laatste pic (kan er maar twee kwijt per post hè....)

http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/TTC/back.jpg

Hier te zien dat de standby switch op de plaats van de voltage-regelaar is gekomen. En de tube-layout: 12AY7, 12AX7, 2x 6V6. Eindbuizen waar ik vroeger nooit zo gek op was, omdat ik ze vaak flubberig vond in het laag. Maar ja, dat kan een Vox met EL84 ook, dat soort dingen liggen toch meer in het circuit e.d. ben ik nu wel achter.

Maar goed, hier de clips met de boosts:
Eerste met mijn De Gier (http://www.uncledig.com/clipgallery/Mitch%20Tripper%20-%20TTC%20HmB%20boosts.mp3)

Tweede met de Tele (http://www.uncledig.com/clipgallery/Mitch%20Tripper%20-%20TTC%20Tele%20boosts.mp3)

De standen van de pedalen: First sound is just the amp's light crunch, then the Sagrado Poblano Picoso, set at only 11 o'clock, which is just above unity. Then the Barber Tone Press, boost at 3 o'clock/ blend at 11 o'clock/ sustain at 3 o'clock.

Het is niet per se nodig om te boosten eigenlijk, als ik de gain vol open zou zetten zou het ook allemaal kunnen met de volume pot op de gitaar, maar door deze combi te gebruiken én de volumepot kan ik meer variëren qua gain maar toch het volume wat constanter houden wat in een wat kleinere oefenruimte zeer gewenst is.

Overigens zit de De Gier in alle clips in input 2 (low input) en de Tele in input 1 (high input).

waix
25 juni 2006, 18:18
klinkt lekker.

coole amp!

AART
25 juni 2006, 18:21
hmm, misschien gek, maar ik vind hem dun klinken, tekort aan bas en sprankelendheid ook IMO.
Ik weet niet hoe je het opgenomen hebt, denk namelijk dat et daar vooral aan ligt, maar het is nogal dun en een beetje blikkerig.

Mitch
25 juni 2006, 18:35
Hi MD met mini-mic op afstand. Gen glad gebeuren naar een geluidskaart of zo, dit is gewoon in de ruimte. De kwaliteit van de mic haalt de dynamiek en zeker het laag wat naar beneden. Het laag is overigens ook niet overweldigend aanwezig op deze amp, het is geen Powerball (gelukkig). Belletjes in het hog en ballen in het laag zijn echter zeker aanwezig, met de boosts helemaal. Ná de 2x12 zal ik eens gaan sparen voor een mixertje oke ? :D

Tristan
25 juni 2006, 18:46
Nou, een tekort aan sprankeling heeft de amp op de clipjes mijns inziens niet hoor...
Je hoort inderdaad niet veel laag, ik ben wel benieuwd hoe dat in real life is...
Ik vond persoonlijk de clipjes van de Vintage Amp Meeting iets lekkerder klinken, maar volgens mij waren die op een hoger volume en met een betere microfoon opgenomen...
Ik kan in ieder geval wel zeggen dat ik het karakter van de versterker wel weer herken en dat is een erg goed teken...
In ieder geval gefeliciteerd met je amp Mitch!

AART
25 juni 2006, 18:56
Hi MD met mini-mic op afstand. Gen glad gebeuren naar een geluidskaart of zo, dit is gewoon in de ruimte. De kwaliteit van de mic haalt de dynamiek en zeker het laag wat naar beneden. Het laag is overigens ook niet overweldigend aanwezig op deze amp, het is geen Powerball (gelukkig). Belletjes in het hog en ballen in het laag zijn echter zeker aanwezig, met de boosts helemaal. Ná de 2x12 zal ik eens gaan sparen voor een mixertje oke ? :D


is prima :cooler:


Ben een beetje het fender clean met ontzettend veel headroom van mijn Mk 4 gewend, dus daarom keek ik een beetje vreemd op :satisfie:

bluegate
25 juni 2006, 19:55
Gefeliciteerd, de 6v6 ben ik gaan waarderen toen ik nog een Univalve had.

Nu met mijn Fender Deluxe Reverb RI heb ik ook weer 2x6v6 en bevalt erg goed.

Mitch
25 juni 2006, 20:37
Ben een beetje het fender clean met ontzettend veel headroom van mijn Mk 4 gewend, dus daarom keek ik een beetje vreemd op :satisfie:

Ja, ik ben juist voor deze amp gegaan vanwege het gebrek aan clean headroom :D Er is gewoon een erg groot gebied waar er in toenemende mate crunch uit de speaker(s) beukt en da's zó lekker om mee te werken....
En gewoon een beetje terug met volume en het wordt clean genoeg.
Overigens associeer ik tophoog/belletjes niet echt met headroom. Ik heb genoeg amps gehoord die tot op hoog volume clean bleven, maar die koud of schel klonken. Maar misschien bedoelen we iets anders. Bij de TTC zijn trouwens zeker mooie harmonischen waarneembaar, maar het hangt een beetje van het spel en de gitaar af.

De andere clip (http://www.uncledig.com/clipgallery/Mitch%20Tripper%20-%20068-CMW%20Tweedy%20twin%20Champ.mp3) was op 'full blast' over een 4x12 goeie ouwe greenbacks kast, opgenomen met cond.mic. Nu dus met één (onbekend type) Celestion en een mini-mic.
Master vol open bij ons in de oefenruimte was trouwens niet te doen, begint er van alles mee te resoneren (ondanks blokkeren van all drie de aanwezige snare-drums), dus alles is nu opgenomen op het volume waarmee ik normaal ook in de oefenruimte sta en da's iets onder optreed-volume. Ik heb trouwens nog wel geprobeerd om in ieder geval gain, tone en fat open te zetten, master ietsje verder en dan alles met de volumepot op de gitaar te regelen, maar hoewel dat in real life bloedgeil klonk werd dat een enorm gesquash en gekraak op de opname :D

Het grote voordeel van zo'n 2x6V6 setup is dat je echt lekker in het werkgebied kan zitten. Heerlijk !

nielsduursma
25 juni 2006, 21:18
zou je die mooie picolo niet van de verwarming af halen??

mooie versterker!!

AART
25 juni 2006, 21:57
die laatste clip klinkt al een stuk beter.

Je hebt gelijk dat het ding goed crunched.

Mijn amp blijft clean met gain op 7 en de eindtrap op 9, headroom zat dus. :cooler:

Mitch
25 juni 2006, 22:31
zou je die mooie picolo niet van de verwarming af halen??


Geen vrees, die staat nooit aan hoor :D

@AART: je bedoelt teveel headroom dus ;)
En ja, het wordt echt tijd voor een mixertje. Ik heb een EV zang-mic die een erg goede laag-respons heeft, ik durf te wedden dat die het prima doet als instrument-mic

marc_o
26 juni 2006, 22:37
Tja Mitch.......
Eigenlijk vind ik alleen die clip met de 4 keer 12 lekker klinken...wellicht dat e.e.a. in real-life een stuk lekkerder klinkt, wat ongetwijfeld het geval zal zijn, temeer omdat ik alleen op de speakers van de laptop af kan gaan. Maar ik weet niet of ie nou beter klinkt dan je Rivera hoor...
Tijd voor een meeting, en dan wil ik graag overtuigd raken.....

Mitch
26 juni 2006, 23:50
Sja, hoe vaker ik ze beluister, hoe meer ik hoor dat deze clips de amp geen recht doen :mad: Maar ja, ik heb de moeite genoemen wat op te nemen, jullie doen het er maar mee, hahaha !

Serieus: hij klinkt een stuk lekkerder. De Rivera heeft een warmer clean, maar een mindere crunch. De CMW prikt gewoon overal en altijd doorheen en klinkt ook een stuk opener en bluesier met bijvoorbeeld de hals P90 van mijn De Gier. Op de Rivera werd dat al gauw te donker -> mider gedefinieerd -> slechter in de mix. De Clubster was absoluut de lekkerste Rivera tot nu toe voor mij, maar de Tweedy prikt overal dwars doorheen en is meteen veel meer 'mijn' sound geworden. Ik kan heel makkelijk op laag volume staan en toch prima hoorbaar zijn. Harder is wel leuker natuurlijk :D
Serieus, zelfs op een groot podium, met slechts een closed back 1x12 op de grond, 6 meter verderop jezelf perfect kunnen horen zonder waanzinnig hard te staan.....dan is het klankspectrum 'niet verkeerd'.

BartL
27 juni 2006, 00:03
Hartelijk gefeliciteerd!! :cooler:
Ik ga morgen ff je clips luisteren luisteren :)

Zit zelf NOG ALTIJD(!!!) te piekeren over een (misschien) nieuwe amp... pfff

future2future
27 juni 2006, 00:45
Coole amp, zelf zou ik er denk ik niet voor gaan, maar wel te gek

BartL
27 juni 2006, 03:08
Klinkt erg natuurlijk...ik kan het niet anders zeggen :dontgeti:

Verrie nais Mitch!

:D

Mitch
27 juni 2006, 18:32
Twijfelaar ! ;)

Anyway, thanx voor de complimenten. VOlgende meeting gaat -ie zeeeeeeeeeker mee. En ik zal Marktplaats eens afstruinen voor een leuk mixertje !

BartL
27 juni 2006, 19:10
Twijfelaar ! ;)

Roger that ;)

Mitch
6 juli 2006, 23:50
Twee nieuwe clips, nu met een normale mic via een mixer i.p.v. met de mini-mic. In ineder geval wat beter laag en betere dynamiek (maar kan zeker nog lekerder)

Met De Gier (http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/023-TTC%20Gier%20picking%20dynamics.mp3)
Met Tele (http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/025-TTC%20Tele%20picking%20dynamics.mp3)

Orpheo
7 juli 2006, 09:23
de nieuwe clips klinken een stuk beter mitch! gave amp btw! klinkt zeker niet verkeerd hoor.

chocorookie
16 juli 2006, 10:17
Toppie amp!

Alleen een vraagje aan ieder i.v.m. met de standby schakelaar.

Misschien heeft Chris , Jay, Nico of anderen een antwoord hierop;

Is deze niet standard i.v.m. het ruststroom circuit bij SE amps?
Vanuit het oogpunt van klasse A versterkers is de ruststroom constant t.o.v. AB /AB+.
Kan hierdoor de OT d'r niet uitfikken?

BTW, dit heb ik, zoals altijd: "naar horen zeggen".

TNX Choc

AART
16 juli 2006, 10:39
Kijk, dit klinkt ergens naar, naar heel veel zelfs.

Chris Winsemius
16 juli 2006, 11:07
Toppie amp!

Alleen een vraagje aan ieder i.v.m. met de standby schakelaar.

Misschien heeft Chris , Jay, Nico of anderen een antwoord hierop;

Is deze niet standard i.v.m. het ruststroom circuit bij SE amps?
Vanuit het oogpunt van klasse A versterkers is de ruststroom constant t.o.v. AB /AB+.
Kan hierdoor de OT d'r niet uitfikken?

BTW, dit heb ik, zoals altijd: "naar horen zeggen".

TNX Choc

De TweedyTwinChamp is 'n pp-circuit, 2x6V6 push pull.
In 'n single-ended versterker kan ook gerust 'n standby-schakelaar gezet worden (die nieuwe THD single endeds hebben dat bijvoorbeeld ook zover ik begreep).
Dat Fender ze niet gebruikte heeft te maken met het feit dat zulke amps en ook de princetons door Fender (en klanten) werden gezien als budget/instap-versterkers.
Met of zonder standby-switch was het OTje (mits op speaker aangesloten) niet kaduuk te krijgen.

chocorookie
16 juli 2006, 12:09
Okiedokie,

TNX Chris

PeeVee
17 juli 2006, 22:07
Alleen een vraagje aan ieder i.v.m. met de standby schakelaar.Een (Vibro)Champje heeft, inderdaad net als grotere broertje Princeton (al dan niet met Reverb) een buizengelijkrichter. Dat zijn twee diodes in één fles. Een buizen diode heeft een anode en aan kathode. Door de kathode te verhitten met een gloeispiraaltje (filamentje) gaat ie electronen "sproeien". Da's ook het enige wat ie kan dus wanneer je er wissel spanning op zet zal ie gedurende 1 periode/sinus (1 Hz van de 50 per seconde zeg maar) maar de helft van die tijd (1/100 seconde) stroom doorlaten. De tweede diode doet dat logischerwijs op het moment dat de eerste diode even gaan stroom doorlaat. Zo maken ze samen van 1 sinus (een berg en een dal) eigenlijk twee bergen naast elkaar. Dat wordt nog netjes afgevlakt met elco's, naja, niet relevant hier. Anyway, omdat de kathode van zo'n gelijkrichtbuis ook verhit wordt door een filamentje, kun je je voorstellen dat ie zelf ook even warm moet worden voordat ie zijn werkg gaat doen en "op spanning" is. Tegen de tijd dat dat zo is, hebben zijn de filamentjes van de "gewone" buizen ook al aardig warm.

Dit i.t.t. een versterker met een solid state (silicon diode) gelijkrichter. Als je die zonder een standby knop aanzet, dan knalt ie onmiddelijk hoogspanning op de anodes van de buisjes die dan nog niet op temperatuur zijn en date is helemaaaaal niet gezond voor de (m.n. eind)buizen. Stond ergens een goed artikeltje over op internet maar ik kan het ff niet meer vinden, is veel informatie over te vinden op internet mocht je daar geinteresseerd in zijn.

Champ en Princeton waren inderdaad "oefenversterkertjes", stonden niet vaak lang aan en derhalve ook geen noodzaak om b.v. bij periode dat ie "in bedrijf" was de hoogspanning tijdelijk uit te schakelen (zoals je dat bij grote amps wel doet).

Er zijn meerdere redenen waarom grotere amps mét buizengelijkrichter toch een standby knop hebben; ze trekken zowieso meer stroom maar staan ook vaak wat langere periodes aan (denk aan optredens / repetities). In rust trekken de eindbuizen ong. 70% van het max. te dissiperen vermogen. Ze doen dus niks, maar worden wel warm / heet (en dat is niet door de filamentjes). Is dan handig om hoogspanning uit te kunnen schakelen en wanneer je weer wilt spelen die er weer op te zetten. Het aan/uitzetten van de versterker is weer iets minder goed voor de filamentjes. Denk maar aan een gloeilamp die heel vaak aan/uit gezet wordt (zo'n lampie op de gang of toilet), die gaan ook wat minder lang mee dan een lamp die je b.v. 's-avonds aanzet en aan laat staan, ondanks dat ze vaak minder branduren maken. Dat soort dingen


Vanuit het oogpunt van klasse A versterkers is de ruststroom constant t.o.v. AB /AB+Mwa... afgezien van de klasse A instelling, is een Champie ook nog eens kathode biassed. Ook al stel je 'm in op 100% dissipatie dan zal ie in werking toch altijd wat minder stroom trekken dan in rust. Is heel leuk meetbaar, in klasse AB push-pull amp zie je dat effect nog beter (nee kathode biassed betekent niet klasse A en een push-pull amp met fixed bias kan best in klasse A ingesteld zijn).


Met of zonder standby-switch was het OTje (mits op speaker aangesloten) niet kaduuk te krijgen.Bij Princeton (en hoger) is de speakeruitgang wanneer er geen plug inzit kortgesloten; dus een extreem lage load (0), er zal uberhaubt geen stroom van betekenis gaan lopen (i.t.t. bij torren). Bij Champjes is dat inderdaad niet zo maargoed, die 5W aan warmte dat kan dat OT-tje wel even leveren zonder uit te fikken. Je maakt een link tussen OTje en standby switch die ik niet zo goed begrijp (Chocorookie blijkbaar wel?! >> "Okiedokie"?!), wat bedoel je daar nou mee?

Dolf
17 juli 2006, 23:00
Eerst en vooral: zeer interessante post en dank voor de info.


nee kathode biassed betekent niet klasse A en een push-pull amp met fixed bias kan best in klasse A ingesteld zijn.

Hier heb ik wel mijn vragen bij. Is push-pull en klasse A niet contradictorisch?

Push-pull gebruikt volgens mij twee transistors (heb het zo geleerd; lees: lampen) die elk de helft doen waardoor de ruststroom nul is. Klasse A is 1 transistor (lamp) met de ruststroom in het midden.
Niet?

Chris Winsemius
17 juli 2006, 23:11
Eerst en vooral: zeer interessante post en dank voor de info.



Hier heb ik wel mijn vragen bij. Is push-pull en klasse A niet contradictorisch?

Push-pull gebruikt volgens mij twee transistors (heb het zo geleerd; lees: lampen) die elk de helft doen waardoor de ruststroom nul is. Klasse A is 1 transistor (lamp) met de ruststroom in het midden.
Niet?

Niet helemaal maar d'r is zoveel veel nonsense....
Klasse A kan zowel single-ended als push-pull zijn. Veel cathode-biased amps worden gemarketed als class A maar zijn praktisch altijd cathode-biased class AB.
De TTC is cathode biased class AB, m'n StudioCage is toevallig klasse A en push-pull.

PeeVee
17 juli 2006, 23:51
Eerst en vooral: zeer interessante post en dank voor de info.Merci


Is push-pull en klasse A niet contradictorisch?Nee hoor, je kunt een push-pull versterker prima in klasse A instellen. Het hoeft echter niet en wordt daarom niet vaak gedaan maar er is niets op tegen. Maakt een PP amp wat minder efficient en omdat je bij klasse A meer stroom trekt zul je wat spanning moeten verliezen als je je aan de spec sheet wilt houden. Daarom wordt er bij klasse A vaak gekozen voor kathode biassed; de effectieve spanning is dan niet meer de B+ t.o.v. aarde maar de B+ t.o.v. de (positieve!) spanning op de anode. Er valt immers spanning over de kathode weerstand (rond de 30V, beetje afhankelijk van de toepassing). Die weerstand ligt aan aarde dus daar is de spanning nul, de ander kant is dan dus +30 Volt. De buis ziet het verschil tussen anode en kathode dus je raakt op die manier mooi een deel van de spanning kwijt. Daar komt denk ik ook het mistverstand uit voort dat kathode bias synonym is voor klasse A, dat is ridicule onzin. Het kan wel, maar hoeft niet.


Push-pull gebruikt volgens mij twee transistors (heb het zo geleerd; lees: lampen) die elk de helft doen waardoor de ruststroom nul is. Klasse A is 1 transistor (lamp) met de ruststroom in het midden.
Niet?Je schrijft het zelf al... niet dus ;)
Een klasse AB amp trekt in rust ong. 70% van het max. anode dissipatie. Een versterker die in rust geen stroom trekt is volgens mij klasse C; je ziet het wel bij typische aan/uit versterkers, b.v. bij telegrafie / CW (HF) versterkers; die hoeven alleen maar "aan" of "uit", feitenlijk zetten ze alleen een draaggolf neer op het moment dat je de seinsleutel indrukt. Zeer efficient en een betere klasse mag, maar kost je vermogen en leidt verder tot niets. Zo moet je het ook beetje zien bij klasse AB of klasse A (hoewel er in dat geval voor beiden wat te zeggen in).

De helften van een klasse AB versterker hoeven niet de hele golf te versterken omdat ze elkaar a.h.w. een beetje meehelpen. Bij een single ended versterker heb je voor LF (geluid / muziek) eigenlijk geen andere optie dan klasse A; dat ene pitje zal het in z'n eentje moeten doen. Stel je de ruststroom te laag in bij klasse AB dan krijg je crossover vervorming, even googelen en je krijgt er meer informatie over dat je lief is. M.n. dat laatste is in de Hifi wereld een argument om ook PP amps in klasse A in te stellen. Is minder efficient, maar "zuiverder" geluid. Bijkomend voordeel voor gitaristen is dat een klasse A eindtrap wanneer je 'm op z'n staart trapt wat meer even harmonischen (lees: harmonische vervorming!) gaat produceren, het menselijk gehoor ervaart dat als "prettig". Voor beiden is wat te zeggen, ik heb een wetenschappelijke verhandeling (in het Duits) over de tweed Bassman; het "vuile" geluid daarvan lijkt voor een deel te worden veroorzaakt door oneven (lees: valse!) harmonischen... Ach je kunt er pagina's over volschrijven maar je moet het toch in de prakijk ervaren. Prettige van een beetje theoretische achtergrond is dat je wat doelgerichter te werk kun gaan en je niet hoeft te baseren op trial and error van n! (n faculteit) combinaties van factoren.

73 de PA3HHO 8-)
--... ...-- -.. . .--. .- ...-- .... .... ---
(dat kan dus in klasse C, zelfs met een enkele "gloeitor", kun je een hoop power mee maken joh! hihi, don't get me started)

Chris Winsemius
17 juli 2006, 23:58
ik heb een wetenschappelijke verhandeling (in het Duits) over de tweede Bassman; het "vuile" geluid daarvan lijkt voor een deel te worden veroorzaakt door oneven (lees: valse!) harmonischen...

Wat is de TWEEDE bassman?


:)

Sorry, kon dit niet laten na al je postings :D

Dolf
18 juli 2006, 01:45
@ Peevee:
Veel dank voor de goede uitleg, dat interesseert mij wel. Ik ga volgend jaar naar mijn laatste jaar industrieel ingenieur (hopelijk, eerst nog 2e zit :s) en zou een eindwerk willen doen rond de oversturing van lampen. Ik zou mij dan meer willen verdiepen in de intermodulatie distorsie van lampen. Kun je mij soms goede lectuur daarover aanraden.

Al
18 juli 2006, 02:22
ik heb een wetenschappelijke verhandeling (in het Duits) over de tweed Bassman; het "vuile" geluid daarvan lijkt voor een deel te worden veroorzaakt door oneven (lees: valse!) harmonischen...

Klopt, er zijn meer kwaliteiten dan 'mooi' --> ranzig bijvoorbeeld, en een amp moet bovendien vaak kunnen 'cutten'. Dan kan wat gemenigheid goed van pas komen. Heel belangrijk zijn de speakers. Vergeet niet dat met name de Q's van de bassman erg goed waren. Het is niet alleen ampvervorming maar ook "crunchy" speakervervorming en dat doen die speakers. --> zoals altijd weer een balans van het geheel. In een gitaaramp kan het uitstekend werken als veel van de stages op het randje zitten, dat is incl. OT en speakers. daarom is de DR zo populair. Ik ken mensen die op tweed met oude speakers spelen en die de versterker licht in de crunch zetten --> dat is bijna altijd speakervervorming. Tweed deluxe met een oude P12R is een van die voorbeelden. Om alles op elkaar af te stemmen moet je een goede neus hebben. Lijkt alsof vroeger met bouwen toevallig veel precies goed ging.

Al

PeeVee
18 juli 2006, 15:42
Kun je mij soms goede lectuur daarover aanraden.Hallo Dolf, ik vrees van niet. Ik heb mijn informatie van overal en nergens. Ik ben zelf gelicenceerd radiozendamateur, er wordt nog veel met "gloeitorren" geknutseld in die scene (m.n. lineaire HF eindversterkers). Oude "radioboeken" en "tijdschriften" (b.v. CQPA, uitgave van www.vrza.org of Electron, uitgave van www.veron.nl) zijn nog wel te krijgen in dat wereldje. Radiobeurzen bezoeken, daar kom je ook nog tal van stoffige buizenboeken tegen. Internet is een prima bron maar de uitspraak "de krant brengt de leugens in het land" geldt misschien nog wel meer voor internet, m.a.w. wees selectief en vergewis jezelf van de (betrouwbaarheid) van de bron.

Mijn motivatie om nog langer een bijdrage te leveren aan het Gitaarnet forum is op het moment door omstandigheden zeer laag dus ik laat het hier verder bij. Mocht je over inhoudelijke zaken willen corresponderen dan kun je me natuurlijk altijd mailen.

Dude
18 juli 2006, 16:05
Mijn motivatie om nog langer een bijdrage te leveren aan het Gitaarnet forum is op het moment door omstandigheden zeer laag dus ik laat het hier verder bij. Mocht je over inhoudelijke zaken willen corresponderen dan kun je me natuurlijk altijd mailen.

sjongejonge wat een geouwehoer allemaal weer !!

mensen gedraag je toch eens volwassen, ik zie "ineens" van een aantal personen aantal berichten waar de honden geen brood van lusten. Jullie zijn volwassen kerels en je kiest er zelf voor om discussies aan te gaan op internet, gedraag je daar dan ook naar !

LordRiffenstein
18 juli 2006, 16:49
Ouwehoeren kunnen we allemaal en het liefst helemaal on topic wat mij betreft!

Mitch
18 juli 2006, 18:30
Heb ik iets gemist ?

Anyway, jullie hebben wel wat gemist.....check voor de gein nog even de foto's op de eerste pagina. Leeg combo, beetje typisch...
Nou heeft Franc (www.vernetamps.com) er zijn tanden in gezet de afgelopen dagen en zie hier het resultaat:


http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/TTC/TTC%20top.jpg


De ultieme mini-top ! Een anti-held, een reuzendoder... misschien moet ik 'm maar David gaan naoemen of zo ;)
Er komt in dezelfde stijl ook nog een 2x12 aan, daarover later meer uiteraard.
Me = happy !

Chris Winsemius
18 juli 2006, 18:35
Heb ik iets gemist ?

Anyway, jullie hebben wel wat gemist.....check voor de gein nog even de foto's op de eerste pagina. Leeg combo, beetje typisch...
Nou heeft Franc (www.vernetamps.com) er zijn tanden in gezet de afgelopen dagen en zie hier het resultaat:


http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/TTC/TTC%20top.jpg


De ultieme mini-top ! Een anti-held, een reuzendoder... misschien moet ik 'm maar David gaan naoemen of zo ;)
Er komt in dezelfde stijl ook nog een 2x12 aan, daarover later meer uiteraard.
Me = happy !


COMPLIMENTJES RICHTING FRANC!!!

Prachtig gewoon.
Ben ook benieuwd naar je toekomstige 2x12" kast, hopelijk kunnen we alles horen (en voelen :)) op de meeting in A'dam de 27e.

Keep on rockin'!

SimonS
18 juli 2006, 19:10
nou ik vind het er anders ook netjes uitzien :hippie:

LordRiffenstein
18 juli 2006, 20:30
En om het topic lekker ON topic te vervolgen...

Mitch ziet er super uit, hoop dat ik er de 27ste op de meeting kan bij zijn!

Dirk_Hendrik
18 juli 2006, 20:52
Vond deze ook wel de moeite waard:
http://www.vernetamps.com/pics/ttc/ttc1.jpg

Mitch
18 juli 2006, 22:36
Ja, daar is 't nog de Bat Amp :seriousf:

Ik heb 'm net opgepikt bij Franc en meteen nog even de sporen gegeven in de oefenruimte maar het blijft een heerlijk beestje. Vreest niet: jullie mogen de 27e allemaal even "aaaaaaaaaaaaah wat schattig'' zeggen.
Neem je nou echt je Massotti niet mee, Yoeri ? :(

LordRiffenstein
18 juli 2006, 23:08
Neem je nou echt je Massotti niet mee, Yoeri ? :(

Tuurlijk komt die mee :hippie: :cooler:

Orpheo
18 juli 2006, 23:20
Heb ik iets gemist ?

Anyway, jullie hebben wel wat gemist.....check voor de gein nog even de foto's op de eerste pagina. Leeg combo, beetje typisch...
Nou heeft Franc (www.vernetamps.com) er zijn tanden in gezet de afgelopen dagen en zie hier het resultaat:


http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/TTC/TTC%20top.jpg



De ultieme mini-top ! Een anti-held, een reuzendoder... misschien moet ik 'm maar David gaan naoemen of zo ;)
Er komt in dezelfde stijl ook nog een 2x12 aan, daarover later meer uiteraard.
Me = happy !


SUPERDING!!! qua looks :D (qua sound weet ik niet, ik hoor t over 1.5 maand wel op de meeting ) echt meesterlijk, kan zo in je rugtas of niet soms? wat zijn de maten van dat ding in cm?

Chris Winsemius
18 juli 2006, 23:56
SUPERDING!!! qua looks :D (qua sound weet ik niet, ik hoor t over 1.5 maand wel op de meeting ) echt meesterlijk, kan zo in je rugtas of niet soms? wat zijn de maten van dat ding in cm?

? x 43.2 (breedte) x 18.4 (diepte) cm
? is de NIEUWE hoogte en daar weten Franc en/of Mitch nu meer over :)

Ik vind het echt zeer tof om alle positieve reacties hier te lezen qua sounds en looks, wat betreft dat laatste: blackface paneel op 'n silverface Champ chassis, cream white chickenhead-knobs, blue jewel en de zaagkunsten van Franc!

Ik probeer in ieder geval m'n (lelijke :)) 2x12" kast met twee 60s Celestion G12M20s mee te nemen op de komende meeting in A'dam. Op die kast had Mitch deze amp gehoord en bespeeld op de beurs in Groesbeek. Op de ampmeeting in mei bij Ray/1959SLP zijn er samples gemaakt met zijn 70s 4x12" Marshall cab met 25 Watt greenbacks.

Ik hoop naast het andere werk hier nog lekker verder te solderen/tweaken aan wat amps voor de A'dam-meeting.

edit: spel vaudt :)

Mitch
19 juli 2006, 10:10
Tuurlijk komt die mee :hippie: :cooler:

Ooooo, dan is 't goed. Je zat dus de boel in de maling te nemen toen je zei dat je niks mee nam. Stouterd !

@Orph: past -ie in mijn rugzak ? Broekzak ! :D

BartL
19 juli 2006, 23:02
Goeiemorgen...ziet er echt prachtig uit nu. Ideaal :cooler:

the feable
19 juli 2006, 23:38
Vette amp!! Klein, compact, eenvoudig, maar doeltreffend lijkt me een super amp vooral voor studio werk!!

Mitch
20 juli 2006, 00:11
Ik ben er juist live erg tevreden over ;) Vergis je niet in 15~20W !

Chris Winsemius
22 juli 2006, 10:38
Mitch/etc.

Complimentjes uit de states!
Trace van VoodooAmps vond de look en sound te gek en Steve Ahola v/d BlueGuitar-site (site met allemaal schema's/etc. voor gitaarversterkers) vond 'm ook zeer mooi, volgens hem veel mooier dan 'n omgebouwde VibroChamp die zo'n 4 jaar geleden op ebay stond:

http://www.blueguitar.org/new/misc/humor/vchamp_hd.pdf

(en volgens mij heeft ie gelijk :))

Qua vermogen (of perceptie daarvan):
Is ook zeer sterk afhankelijk v/d speakers die je gebruikt. Klankkleur en rendement zijn de factoren hier.
Daarnaast bepaalt de voicing v/h circuit hoe de versterker door de mix komt, 'n ruime mate van mid en prettig hoog doet heel wat.
Maar...
als je nou echt totally clean speelt en naast John Bonham staat (grapje) dan is 50-100 Watt wel nodig.

Fijn weekend!