PDA

View Full Version : Ik wil een nieuwe versterker!



Rhythm Machine
25 juni 2006, 17:06
Ik neig naar een nieuwe Bassman 59 Ltd, maar misschien zijn er nog andere die ik over het hoofd zie. De criteria:

- 1 kanaal (ter verduidelijking: geen channel switcher)
- combo
- compact en draagbaar (niet groter dan een Bassman)
- zeer goede basis sound, de rest doe ik met enkele super pedaaltjes (Retro-Sonic phaser, MI Audio Crunch Box, Cochrane Timmy, Fulltone Choralflange)
- luid genoeg voor een rockband (classic rock covers)
- budget 1000 à 1200 euro (nieuw of tweedehands)

Alle suggesties welkom.

RM

Michael AE
25 juni 2006, 17:30
Het lijkt een cliche tegenwoordig, maar heb je ook aan een Vox ac30cc gedacht?

Rhythm Machine
25 juni 2006, 17:58
Toch wel, maar dan heb ik voor 200 euro meer liever die 59 Bassman Ltd. De AC30cc2 is overigens behoorlijk zwaar (32kg is voor mijn oude versleten rug niet meer "draagbaar").

RM

Tristan
25 juni 2006, 18:15
Dan zou ik die Vox AC30CC1 1x12 combo, of de Vox AC30CCH top eens een kans geven... Ik vind die 1x12 combo zowiezo beter klinken dan de 2x12 combo met de goedkopere speakers... Die top is ook super en daar kan je natuurlijk een mooie speakerkast bij zoeken...
Die nieuwe (moderne) Fender amps (behalve sommige dure Custom Shop amps) zijn echt veel minder goed i.m.o...
Als je een Fender amp wil dan zou ik met jouw budget een vroege Silverface (tot ongeveer 1976) overwegen... Voor meer informatie daarover kan je ook even kijken op www.ampwares.com/ffg

ziggie
25 juni 2006, 18:25
Ik zou gaan voor een Fender Deluxe Reverb. Ontwerp stamt uit begin jaren 60. Veel dynamischer en direkter dan de AC30.

Ik heb maanden lang van alles uitgeprobeerd en toen ik de Deluxe Reverb hoorde, was ik verkocht.

Prachtig vol clean en een supermooi randje. Iets meer het volume open zetten en de mooiste buizen vervorming die je je kan voorstellen.

Ik wil nooit meer iets anders!

Probeer wel te gaan voor een oude. Gezien je budget van 1000 - 1200 euro, kan dat een Silverface zijn uit de jaren 70. Een Blackface uit de jaren 60 is weliswaar nog beter, maar daar betaal je toch gauw zo'n 1800 euro of meer voor.

Maar een Silverface is vele malen beter dan de huidige reissue-series van Fender die ook nog eens meer kosten dan een goede Silverface.

Verder is dit een van de weinige Fender versterkers die super goed klinkt met zowel Gibson als Fender gitaren.

Laat je niet afschrikken door het vermogen van 22 watt. Dat ding gaat harder dan mijn 100 watt Marshall en prikt door de mix als geen andere amp.

shamehair
25 juni 2006, 19:11
Ik denk dat de Bassman geen slechte keuze is: een zeer goede basisversterker met een meer dan degelijke sound die bovendien nog is goed reageert op pedaaltjes. Ik zou in jou geval niet verder zoeken

E-J
25 juni 2006, 20:15
Een Hiwatt 8-) Moet lukken met dat geld.

Rhythm Machine
25 juni 2006, 20:20
Bedankt voor jullie reacties tot nu. Nog even ter verduidelijking: ik wil een combo, geen top. Ik heb een top en die staat te koop. En ter vervollediging: ik wil ook geen vintage. Ik heb mijn bekomst van ouwe rommel uit de jaren zestig en zeventig waarin al 37 would be technici met hun soldeerbout hebben zitten rommelen (wordt in advertenties meestal omschreven als "recent volledig gereviseerd"). Ik heb genoeg oude versterkers gehad, waaronder blackface en silverface Fenders, om uit eigen ervaring te kunnen stellen dat het geen algemene regel is dat die beter klinken dan nieuwe versterkers. Dat ze gemakkelijker te herstellen zijn dan moderne versterkers is maar goed ook, want er scheelt altijd wel iets aan. Het probleem met vintage is dat je niet weet wat er in die 30 - 40 jaar allemaal mee gebeurd is. In die vintage markt waar oud synoniem staat voor duur en ouder voor duurder geef ik geen eurocent meer uit.

RM

Rhythm Machine
25 juni 2006, 20:22
Een Hiwatt 8-) Moet lukken met dat geld.

Een Hiwatt... dat lijkt mij ook wel wat. Maar meestal zijn die wel zwaaaaaar.

RM

jero
25 juni 2006, 22:03
bassman ltd is een prima amp. Vanwege het solid pine cabinet zou ik hem prefereren boven een deluxe. :)

Rhythm Machine
27 juni 2006, 20:57
Het wordt meer dan waarschijnlijk een 59 Bassman Ltd. Iemand hands-on ervaring met deze amp?

RM