PDA

View Full Version : onderhoud gitaar



joanna
25 juni 2006, 14:56
Hallo!
Ik had mezelf een tydje geleden al eens voorgesteld en nu heb ik een vraagje:
Hoe moet je een akoustische gitaar onderhouden? In de gitaarwinkel zeiden ze me dat je hem gewoon af en toe eens moest afstoffen maar ik heb van andere mensen ook al gehoord dat er meer aan is dan juist dat.

Ik weet het dus niet meer en daarom vraag ik het hier maar eens. En zoja, wat moet ik dan precies doen???

Groetjes xxx

Wizz
25 juni 2006, 15:06
1.Pas op voor droogte. Te vochtige lucht is bijna niet te bereiken in Nederland;centrale verwarmingen, winterse Oosterwind, plantenarme vertrekken, studeerkamers waarin niet veel geleefd worden zijn echter allemaal faktoren die voor te droge lucht kunnen zorgen.
2.Maak eens in het half jaar de toets (het ongelakte hout tussen de fretten) goed schoon met Dunlop Fretboard-conditioner of een andere daar speciaal vor bestemde olie. Dik aanbrengen, paar keer uitwrijven, en dan het restant met vuil (huid- en snaarresten) en al verwijderen met een droge, grove doek. Gebruik daar zelf graag een oude handdoek voor.
3.Gebruik voor de gelakte delen GHS Guitar Polish, die is het beste.
4.Houd de gitaar altijd op stemming.

Wizz

Tho
25 juni 2006, 16:12
En niet mee gooien

kornelius
25 juni 2006, 17:13
niet op gaan zitten, ook. :)
ik doe eerlijk gezegd bar weinig aan onderhoud. Zo nu en dan afstoffen eigenlijk ja, dat is het wel. En zorgen dat ie niet al te droog wordt.

Maar polishen e.d is vast beter dan niets doen..

Enra
25 juni 2006, 17:18
Joanna,

Maak je niet te druk. Het advies van de gitaarwinkel was prima, maar er kan meer als jij daarvoor kiest. Houd je gitaar schoon door er met enige regelmaat met een zachte doek overheen te gaan. Als het moet kan je daar af en toe - incidenteel dus - een speciale cleaner voor gebruiken.

Wat het meest te lijden heeft is de toets. Over toetsonderhoud is de afgelopen dagen in dezelfde rubriek (akoestisch) uitgebreid gecommuniceerd.

Verder : niet naast de verwarming neerzetten, niet in de zon laten staan, niet op een tochtige plek en niet ophangen aan de binnenzijde van een buitenmuur.

Tot slot : de doorsnee gitaar kan best wat hebben en een vlekje meer of minder ziet er tenminste gebruikt uit. Ik vind dat wel oké!

Succes.

Mattia
25 juni 2006, 17:22
Vooral wat Wizz als eerste zei: vochtigheid in de gaten houden. Uit de zon, koop een goedkope hygrometer, hou een oogje in het zeil. Rond de 45-55% is ideaal, tot 35% kan nog net als het niet te lang aanhoud, maar verder...

Qua toets onderhoud, tja...ik doe er niks aan, werkt ook perfect. Schoonmaken met wat naphta (zippo lighter fluid) als het erg vies is, en daarna, als het wat droog lijkt, een klein beetje (niks dik opsmeren) olie aanbrengen, met een vinger, heel even in laten trekken, en overtollig spul wegpoetsen. Een flesje toetsolie gaat jarenlang mee, ookal heb je tientallen gitaren, heb ik me laten vertellen.

Qua polish: guitar polish mag, als je dat leuk vind, maar is IMO onnodig. Verstevigen doet het net, hooguit laat het de lak wat mooier uitzien. Ik hou ze gewoon schoon, soms met een vochtig doek shoonmaken (alleen gelakte delen), als het echt vies is, anders een zacht schoon doekje, als ik echt een shine zou willen zou ik wat auto polish pakken (showroom shine, bijvoorbeeld, zorg dat het GEEN siliconen bevat). Maar polish kan in principe geen kwaad, al denk ik niet dat het echt flink voordelen heeft ofzo.

Tho
25 juni 2006, 17:53
Ik heb mijn gitaar altijd standaard in mijn koffer, dan kan er niets mee gebeuren. Ik haal ook regelmatig een doekje over de snaren.
thomas

gertdm
26 juni 2006, 13:20
Een beetje gitaar kan veel hebben. Wat telt is extremen, zoals extreme kou of extreme hitte.
Een gitaar in de sneeuw leggen is niet best en hem in de zon laten staan bij 40 graden is ook niet goed.
Een koffer beschermt prima tegen de meeste weersinvloeden.

Voor de rest, gewoon af en toe met een doek afnemen en als je hem zo nu en dan van een laagje wil voorzien, gebruik dan dr.Strings.

Mijn gitaren staan zomer en winter in mijn huiskamer, gewoon in de standaard.
Ik heb nooit problemen met kromtrekkende halzen, bollende bovenbladen of wat dan ook.

joanna
2 juli 2006, 14:49
Okee, bedankt, dat weet ik ook weer :p. Tja, wat kan ik er meer op zeggen?

Maar nu ik toch bezig ben met vragen stellen kan ik maar beter doorgaan, niet?
Het kan misschien een beetje een domme vraag lijken maar voor mij dus niet. Hier komt ie:
Ik heb nogal moeite om in de maat 3/4 te blijven als ik een opslag doe. 1 2&3 gaat nog net maar als ik 1&2&3 doe dan is het een totale catastrofe! Heeft er iemand enkele tips voor mij?

Bedankt!
(en natuurlijk ook de groetjes)

Tho
2 juli 2006, 16:49
alles uren lang blijven herhalen, en meteen stoppen als je geen zin meer hebt, want dan werkt het ook niet meer. In welke positie staat je slaghand als je speelt?

joanna
4 juli 2006, 18:11
Euhhhhh, dom mss maaar ik snap de vraag niet???
En tja, uren ddoorgaan??? Dan voel ik op het einde mijn vingers niet meer, of liggen ze open. TJa, ik kan nu al langer spelen dan in het begin nmaara ze doen nog pijn. Toch oefen ik zeer veel en nu met de vakantie heb ik natuurlijk extra veel tijd.

sjoerd5
7 juli 2006, 13:38
Ik poets of maak mijn gitaren (elektrisch en akoustisch) nooit schoon
het blijft bij zweet van de snaren vegen