PDA

View Full Version : En weer een nieuw speeltje



Les Paul
24 juni 2006, 23:06
En het is geworden een ProCo Solo. Nooit een liefhebber van echte distortionpedaaltjes geweest. Mijn ervaring is dat er erg veel compressie komt en het geluid wordt dichtgesmeerd. De Solo is heel anders. 3 voicings en altijd een mooi open geluid. Maar bovenal heel erg bruut en wild. Ik weet niet hoe ze het doen, maar zo'n vette distortion heb ik niet eerder gehoord. Aanrader!
http://www.procosound.com/images/SOLO.gif

Tristan
24 juni 2006, 23:33
Apart ding, ik ben benieuwd...

patricia
24 juni 2006, 23:55
leuk trapdoosje.
quanta costa?

JER00N
25 juni 2006, 00:47
Ik weet niet hoe ze het doen, maar zo'n vette distortion heb ik niet eerder gehoord.

Ik denk met assymetrische clipping ;)

Waar is die scope-knop voor trouwens?

Jerre
25 juni 2006, 04:42
Dat is scoop, niet scope.
Meestal is dit een mid-knop die de midden tonen kan weg filteren.

Les Paul
25 juni 2006, 09:31
Scoop zorgt inderdaad voor meer of minder agressie door het wegfilteren van mid. Scoop naar links geeft een meer vintage sound, naar rechts een modernere sound.

@Patricia: 150 euro

Wizz
25 juni 2006, 10:21
Hij werd geïntroduceerd op de afgelopen Winter Namm, mijn jaarlijkse "GAS-reisje", en ik was er meteen diep van onder de indruk. Ben erg blij met mijn RAT en vooral met de Deucetone RAT, maar de Solo komt er zeker weten ook !

Wizz

Michael AE
27 juni 2006, 20:51
Ik heb hem ook gekocht vandaag, want ik zocht nog een goede boost voor mijn AC30. Ik heb hem getest naast een Fulltone OCD, Fulltone Fulldrive Mosfet en een MI Audio Blues Pro. Vreemd genoeg vond ik deze het meest transparant en liet hij de sound het meest in tact. Meestal is het wel met pedalen dat je een soort honeymoon periode door moet, maar volgens mij gaat deze niet snel de deur weer uit. Misschien een beetje een impuls-aankoop, want ik had nog meer kunnen testen, maar dit pedaal klonk zo goed, dat ik hem wel mee moest nemen.

Overigens ook getest op een JCM800, waar hij ook ontzettend transparant op klonk.

Inderdaad een aanrader!

Negative K3 fan
27 juni 2006, 21:19
toevallig de bad monkey niet even aan de tand gevoeld?

Tristan
27 juni 2006, 21:29
Hee Michael, volgens Les Paul is het meer een distortion, wat is het nou een overdrive of een distortion?
Hoe vond je die andere pedalen Fulltone OCD, Fulltone Fulldrive anniversary MOSFET en die MI Audio Blues Pro?

Michael AE
28 juni 2006, 01:27
Hey Tristan, dude.

OCD: Viel me tegen. Ik had een transparantere sound verwacht, omdat ik het idee had dat die van Martijn die ik toen getest had, dat ook wel was. Nou, niet op een AC30cc dus. Te veel zompig laag, en geen lekker mid-karakter. Op andere versterkers ongetwijfeld een goed pedaal, op een AC30 naar mijn mening klote.

Fulldrive Mosfet: Niets voor mij. Het leek wel alsof ik een compressor in de EFX loop en 1 in de input van de AC30 had gestoken. Ik kon er iig helemaal niets mee. Ik snap overigens wel waarom mensen er wild van zijn, want met het pedaal aan gaat alles ineens een stuk gemakkelijker. Je hoeft niet zo hard aan te slaan om ballen te krijgen, maar ik sla behoorlijk hard, en dan smeert hij alles dicht. (Was bij Jack ook een probleem toen Jordy en ik hem vorige week met Avalon zagen.) Klankkleur vond ik okay, maar de feel was voor mij VEEL te klinisch.

MI: Goed pedaal, beviel me prima. Liet de sound van de Vox prima in tact. Het enige probleem vond ik dat hij het laag echt liet flubberen. Niet zo veel als de OCD, maar toch genoeg om mij te storen. Volgens Wouter een prima pedaal voor een Fender Twin, wat ik me goed kon voorstellen als ik de klankkleur zo hoorde.

ProCo: Ontzettende verassing. Ik had eerlijk gezegd een soort Reezafratzitz meets RAT verwacht, maar dit pedaal was ERG transparant over de Vox en werkte erg goed als boost. Wat me vooral opviel, was dat het pedaal zo veel mogelijkheden heeft die goed klinken, dat ik even niet wist waar ik het had. Toch na wat geklooi had ik een prima transparante boost, die, naarmate je de gain opschroeft, ook nog eens cool Fuzzy klinkt. Grappig, want het pedaal is bedoelt als distortion. (Wat hij ook prima doet, overigens.) Na uitvoerig testen op de vox, ook nog even op een Marshall 2203 reissue geprobeerd, en daar klonk hij ook bizar transparant op. Het voordeel is dat hij ook andere dingen kan, dus het is een heel veelzijdig pedaal.

Lennart: Ik had op de AC30 al verschillende TS-achtige pedalen geprobeerd, maar die klonken eigenlijk allemaal niet goed, in mijn oren. De midhump is niet geschikt voor Vox, denk ik. Daarom heb ik eigenlijk de overduidelijke TS-klonen links laten liggen. Als ik nog weer eens geld heb, ga ik zeker nog een ronde testen, en dan weer langzaam pedalen van de lijst schrappen. De Bad Monkey moet ik ook nog maar eens proberen, inderdaad. Hoor er goede verhalen over.

Tristan
28 juni 2006, 02:03
Ik begrijp je verhaal man...
Die OCD is waarschijnlijk toch iets te venijnig voor de Vox en als dat laag dan ook niet mee werkt... We hebben hem natuurlijk op de Matchless HC30 gehoord en daar is het laag en het hoog natuurlijk wel wat stijver... (dat is ook precies wat ik niet altijd mooi aan die Matchless HC30 vind)

Ik heb ook altijd hetzelfde gevoel bij die Fulldrive... Ook vind ik hem weinig smeuigheid hebben... Deed die MOSFET stand dan nog wat noemenswaardigs?

Die MI is vast een goed pedaal en ook erg interessant qua prijs...

Mijn verwachting was/is eigenlijk hetzelfde bij die ProCo, maar dat is het dus niet alleen maar, interessant...

Tubescreamers werken niet echt met de Vox, dat kan ik wel beamen...

Les Paul
28 juni 2006, 08:38
De Vox is inderdaad wat tricky met sommige pedalen. De OCD gebruik ik zelf ook altijd op 18 volt, wat hem veel opener maakt. OCD en Marshall is een prima combinatie.

De Blues pro vind ik zelf nog steeds een geweldig pedaal. Deze met de Klon samen geeft op de Vox echt een geweldig romige overdrive. De Klon alleen is wat bijteriger.

De 30th anniversary is een goed pedaal. De Mosfet stand maakt hem wat agressiever. Maar dit pedaal is zeker de minste van de door Michael geteste pedalen.

Andere aanrader: De Moller van T-Rex. Hele milde overdrive, met een extra boost functie, die ook onafhankelijk van de overdrive werkt. De overdrive geeft wat meer diepte aan je klank, vergelijkbaar met Xotic en Klon.

Leuk detail als je de Solo vergelijkt met de OCD. De OCD zorg voor een versterking van de even harmonischen, terwijl de Solo de oneven harmonischen juist versterkt.

Tristan
28 juni 2006, 15:34
Ik vond die OCD van jou op 18v inderdaad erg mooi klinken...
Ik had Martijn ook al die tip gegeven, maar hij was er weer niet zo over te spreken, maar volgens mij is het wel een beetje de bedoeling van die OCD om hem op 18v te zetten, dan gaat hij iets meer richting de red snapper qua openheid en boventonen, terwijl hij wel wat natuurlijker klinkt...
Ik denk dat het voor het laag ook beter is om hem op 18v te zetten, daar zal het laag vast wel iets strakker door worden...

Die Blues Pro heb ik nog nooit gehoord... Het is wel vreemd trouwens dat die Blues Pro en Klon combi volgens jou wel weer werkt op een AC30, want dat zijn beide toch ook Tubescreamer achtige pedalen...

Dus jij vindt die Fulldrive toch ook minder lekker dan de andere overdrives?
Ik heb dat gevoel al heel erg lang, maar de meeste mensen zijn het niet met mij eens en kopen juist die Fulldrive...

Die Moller vond ik inderdaad echt waanzinnig klinken, dat is toch die licht blauw/wittig achtige overdrive? Die klonk echt helemaal super, misschien vond ik die nog wel vetter dan de OCD en de Klon...

Misschien heeft dat wat te maken met die symetrische en asymetrische clipping?

robzilla
28 juni 2006, 16:08
Iemand ervaring met de Emma Reezafratzitz (whatever)? Hoe ver gaat dit pedaal? Hoe heavy?

Tristan
28 juni 2006, 16:16
Die klinkt behoorlijk rauw en gruizig... Het is geen Fuzz te noemen, maar het is een erg rauw klinkende distortion/overdrive, wel een karaktervol pedaal... Ik vind hem het lekkerst klinken volledig in de klasse A stand...

Mitch
28 juni 2006, 17:16
Qua gain gaat het richting opgefokte plexi, dat niveau. Eén van de lekkerdere overdrive pedalen die ik ken.

Les Paul
28 juni 2006, 17:34
@Tristan: De Fulldrive is absoluut niet slecht. In tegendeel. Maar we vergelijken hier wel even de absolute top aan overdrive pedalen. De Fulldrive is imo een stuk beter dan bijv. een originele TS-9.
De Klon is in mijn ogen (oren :satisfie: ) geen Tubescreamer kloon. De Blues Pro wel. Ik gebruik de Klon als een soort exciter. Niet of nauwelijks gain. De Blues pro zorgt dan voor een mooie warme, ronde overdrive, zonder de diepte te verliezen. Klon alleen (met gain) is iets transparanter en iets scheller.
De Moller is het beste onbekende pedaal wat er is. Dat daar niet meer belangstelling voor is, snap ik echt niet.

Tristan
28 juni 2006, 18:06
Eerlijk gezegd vind ik die Fulldrive wel slecht, zeker voor de prijs die je ervoor moet betalen...
Ik vind het eigenlijk de slechtste van de dure boutique Tubescreamers, de hekkensluiter van de toppers zeg maar...
Die Maxon OD808 vind ik bijvoorbeeld een stuk lekkerder en die is ook een stuk goedkoper, die MI Audio Blues Pro is bijvoorbeeld ook een stuk goedkoper...
Die Klon is wel een Tubescreamer achtige hoor... Hij heeft in ieder geval wel wat mid-hump, maar hij is zo transparant en helder dat je dat bijna niet merkt, bovendien kan je er precies een lekker mid(hoog) indraaien dat natuurlijk klinkt en toch niet te schel is, daardoor heeft hij ook wel iets weg van de Red Snapper, maar klinkt ietsje natuurlijker dan dat pedaal in mijn oren...
Die Moller is echt te gek, maar ik zie die trouwens ook niet zo vaak bij de muziekwinkels staan, ik denk dat jij er gewoon geluk mee hebt gehad, ik zou er ook wel eentje willen...

Les Paul
28 juni 2006, 18:33
Eerlijk gezegd vind ik die Fulldrive wel slecht, zeker voor de prijs die je ervoor moet betalen...
Ik vind het eigenlijk de slechtste van de dure boutique Tubescreamers, de hekkensluiter van de toppers zeg maar...
Die Maxon OD808 vind ik bijvoorbeeld een stuk lekkerder en die is ook een stuk goedkoper, die MI Audio Blues Pro is bijvoorbeeld ook een stuk goedkoper...

En daar hebben we weer een smaak verschil :) Ik vind de Fulldrive (10th anniversary!) toch wel een stuk beter dan de OD808. Die is minder transparant en ik heb er tot nu toe niet echt een geweldig geluid uit gekregen.
De Blues Pro is echt een snoepje van de week. Die klinkt alsof hij 2 x zo duur is.


Die Klon is wel een Tubescreamer achtige hoor... Hij heeft in ieder geval wel wat mid-hump, maar hij is zo transparant en helder dat je dat bijna niet merkt, bovendien kan je er precies een lekker mid(hoog) indraaien dat natuurlijk klinkt en toch niet te schel is, daardoor heeft hij ook wel iets weg van de Red Snapper, maar klinkt ietsje natuurlijker dan dat pedaal in mijn oren...

Of het een Tubescreamer achtige is kan je over discusieren. Het ligt aan je definitie. De Klon doet veel meer dan wat een TS doet. De Red Snapper blijf ik toch ook wel een erg fijn pedaal vinden. Maar je moet hem in redelijk neutrale standen gebruiken.


Die Moller is echt te gek, maar ik zie die trouwens ook niet zo vaak bij de muziekwinkels staan, ik denk dat jij er gewoon geluk mee hebt gehad, ik zou er ook wel eentje willen...

Bel Wouter in Almere. hij heeft hem gewoon op voorraad.

Robbert
28 juni 2006, 20:09
Eerlijk gezegd vind ik die Fulldrive wel slecht, zeker voor de prijs die je ervoor moet betalen...

Een FD2 kun je krijgen voor max. 150 Euro 2e hands. Vind ik hélémaal niet zo slecht voor een dergelijk (prima, als het je smaak is) pedaal.

Tristan
28 juni 2006, 21:27
Ja, tweedehands, maar voor hetzelfde geld koop je een Maxon OD808 of een MI Audio Blues Pro nieuw, dus...

marc_o
28 juni 2006, 22:48
Ben ook wel benieuwd naar deze rat, en trouwens naar alle Rats, want ik moet bekennen dat ik er nooit eentje heb geprobeerd....raar eigenlijk, na al die jaren spelen.


Klon staat nog immer op mijn verlanglijst, en is naar mijn mening het lekkerste pedaal waar ik mee heb gewerkt.
Uiteraard kan een pedaal op de ene versterker klinken als een klok om vervolgens op de andere te klinken als een natte krant. Zo vind ik mijn Hot Cake op m'n Rivera's erg goed klinken, maar tegenvallen op m'n AC-15.
Waar ik een hekel aan heb bij drive-pedalen is wanneer je ook je cleane signaal nog ergens hoort, want daar koop ik 'm niet voor. De tubescreamer (ik heb zelf een TS-808 ) doet dat ook en dat vind ik vreselijk, terwijl die het wel goed doet op een half overstuurd kanaal, waar ik 'm voor gebruik.
Er zijn weinig pedalen die ik overtuigend vind op een clean kanaal. De distortionkant van de Jeckyll & Hyde klaart deze klus overigens wel.

robzilla
29 juni 2006, 00:10
Ik heb wel eens heel kort (paar minuutjes) met een RAT gespeeld maar ik vond het best een schelle bak.. Het was op een Vox AC30CC Dit was gewoon zo'n zwarte reissue, hebben alle RAT's dit karakter? Of is dit gewoon de combi Vox/Rat?

Ik zou eigenlijk nog ff wat meer moeten proberen, maar ik vraag me af wat nou eigenlijk een echte Rat sound is..

:) :)

ropp
29 juni 2006, 00:17
ik heb zo'n RAT2 en ik vind hem ook behoorlijk schel klinken.

Als ik hem gebruik stel ik op m'n versterker vaak wat meer mid en vooral laag in en goed opletten met de filter knop op de rat zelf, die luistert vrij nauw.

Wizz
30 juni 2006, 16:51
De Solo is een heel ander ding dan de Rat, en we mogen hem van Pro Co ook uitdrukkelijk geen "Solo-rat" of zo noemen.
Ik ben trouwens een erg tevreden gebruiker van de Fulltone Fulldrive 2. Hij doet het erg goed met Gibsons en Marshalls, maar met een Strat of mijn geliefde Mosrites klinkt 'ie ook erg goed.
De gewone Rat klinkt niet schel, maar die knopjes zitten er niet voor niets op...

Wizz

Mitch
30 juni 2006, 17:13
Ik heb wel eens heel kort (paar minuutjes) met een RAT gespeeld maar ik vond het best een schelle bak.. Het was op een Vox AC30CC Dit was gewoon zo'n zwarte reissue, hebben alle RAT's dit karakter? Of is dit gewoon de combi Vox/Rat?


Mijn 'collega' gebruikt wel vaker een Rat/Vox combi, maar 't is een vintage Rat en een Korg RI AC30 met greenbacks. Niet schel, wel een kenmerkende sound. Laatst ook een keer op een 4010 de Rat ingeprikt: dat was schel :stop:

hubert
1 juli 2006, 12:07
een rat schel op een vox? ik denk inderdaad een kwestie van een flinke zwiepert aan de filter knop geven...je zal zien dat ie in t laatste kwartier lekker donker wordt......

Einzeln
7 juli 2006, 09:05
De trex mudhoney klinkt ook prima op een vox. De moller is dat 2 kanaals pedaal geloof ik? die is ook lekker.

nielsduursma
7 juli 2006, 09:19
rat schel??!?!? als ik m'n filterknop op 10 zet is het zo dof als ik weet niet wat. tjsa zet je hem op 1 t/m 4/5 dan klinkt hij wat schel ja.

shamehair
7 juli 2006, 09:37
ik heb gezien dat ze bij strings en things in antwerpen die t-rex pedalen verkopen (mudhony, ...), maar heb ze nog nooit geprobeerd.

moet ik misschien wel is doen als die commentaren hier lees

Einzeln
7 juli 2006, 11:29
ik heb gezien dat ze bij strings en things in antwerpen die t-rex pedalen verkopen (mudhony, ...), maar heb ze nog nooit geprobeerd.

moet ik misschien wel is doen als die commentaren hier lees

Kijk een leuke nieuwe:
http://www.t-rex-engineering.com/graphics/pictures/2593_full.jpg

Outrage
7 juli 2006, 14:00
Die ProCo solo is blijkbaar (volgens de site van ProCo) te gebruiken als aanvulling op de overdrive van je versterker. Is dat met die t-rex moller ook het geval?

Les Paul
7 juli 2006, 17:31
De moller is een overdrive en een booster. Ik gebruik hem zelf inderdaad als aanvulling op mijn overdrives.

shamehair
8 juli 2006, 14:38
@ Les Paul: is die moller te vergelijken met een tubescreamer of een fulltone II? of zit ie veel minder in het middengebied?

Thanx

Les Paul
8 juli 2006, 16:12
Moller is meer te vergelijken met een Barber LTD. Het is een low gain overdrive. Er zit wel een extra midboost op.