PDA

View Full Version : Blue Alnico in mijn AC15



Les Paul
24 juni 2006, 22:59
Vandaag heeft Wouter bij NL Muziek mij weer een hoop geld afhandig weten te maken. Hij bood me aan een Blue Alnico uit te proberen. Vanavond de Blue Alnico in de AC15 gezet. Het is ineens een heel andere amp. Een veel gebalanceerder geluid. Mooi dynamisch en veel diepte. Absoluut een aanrader!

Wouter liet me ook even de EV Black Label horen (Zakk Wylde). Ingebouwd in een Hiwatt kast met een JCM800 . Prachtige speaker met een enorm vet geluid.

Daniël_san
24 juni 2006, 23:32
is die laatste speaker niet een soort opgepompte EV die is vroeger in mesa's zaten?

Tristan
24 juni 2006, 23:32
Grappig, die Blue Alnico is volgens jou dus toch ook wel een betere speaker dan die goedkope... :)

Les Paul
25 juni 2006, 09:26
Grappig, die Blue Alnico is volgens jou dus toch ook wel een betere speaker dan die goedkope... :)

Die goedkope is een prima speaker. Totdat je de Blue Alnico gehoord hebt. Met de originele speaker klonk mijn Les Paul eigenlijk nooit echt lekker op de Vox. Maar met die Blue Alnico is het echt super. Clean mooi sprankelend en vooral erg open. Met de Klon ervoor een mooie crunch en de Blues Pro geeft een heel mooie overdrive.

Wizz
25 juni 2006, 10:18
Tja, die dingen zijn altijd erg relatief. De vergelijking tussen de kast met Celestion G 12-75 en Electro Voice Zakk Wylde's waar Les Paul het over had is wat dat betreft ook erg grappig : Ik laat iedereen eerst de Celestions horen, en iedereen vindt dat goed klinken en trekt een blij gezicht. Vervolgens laat ik de de EV's horen, en dan klinken de Celestions ineens erg dun, schel, rommelig... de EV kost dan ook wel drie keer zoveel ! Maar geeft inderdaad "meer van alles" : Meer druk, meer laag, meer hoog, meer dynamiek, kortom : meer muziek !

Wizz

Punt
25 juni 2006, 12:13
Het hangt af van wat je zoekt.
De Blue Alnico's zijn geweldig voor clean maar niet zo top voor scheur.

Tristan
25 juni 2006, 13:07
Die goedkope is een prima speaker. Totdat je de Blue Alnico gehoord hebt. Met de originele speaker klonk mijn Les Paul eigenlijk nooit echt lekker op de Vox. Maar met die Blue Alnico is het echt super. Clean mooi sprankelend en vooral erg open. Met de Klon ervoor een mooie crunch en de Blues Pro geeft een heel mooie overdrive.

Dat is precies wat ik ook had bij die goedkope speaker... Mijn ES335 klinkt dan echt helemaal kut op die Vox, komt er niet door ofzo, maar met een andere speaker heb ik dat probleem niet...
Mijn conspiracy theory is trouwens dat die speakers die in de goedkopere versie van de Vox zitten, die G12H anniversary zijn, want die hebben in mijn oren hetzelfde karakter... :D
@Punt: Je moet natuurlijk geen moderne (higain) distortion uit zo'n speaker verwachten, maar crunchen kunnen ze wel hoor...

Wizz
25 juni 2006, 13:35
De Blue Alnico's zijn geweldig voor clean maar niet zo top voor scheur.

Als je onder "scheur" hetzelfde verstaat als "metal" : +1.
Voor een lekkere, bluesrock-achtige sound zijn ze imo echter super !
Hangt natuurlijk ook weer van allerlei andere faktoren af. Welke versterker hangt ervoor ? Wat voor gitaar steek je daar in ? Streel je je snaren of ram je ze door de elementen heen ?

Wizz

FruscianteFan
25 juni 2006, 13:40
Wat zat er dan eerst in je AC15?

Ik heb zelf een Pathfinder en ik vind deze versterker juist het best klinken met een Les Paul, vooral clean dan.

ieme
25 juni 2006, 14:51
Wat zat er dan eerst in je AC15?

Ik heb zelf een Pathfinder en ik vind deze versterker juist het best klinken met een Les Paul, vooral clean dan.


patfinder is toch een transistor amp? lijkt me niet te vergelijken met de ac15

FruscianteFan
25 juni 2006, 16:16
is het ook niet, nee. Maar toch

Punt
25 juni 2006, 17:18
Als je onder "scheur" hetzelfde verstaat als "metal" : +1.
Voor een lekkere, bluesrock-achtige sound zijn ze imo echter super !
Hangt natuurlijk ook weer van allerlei andere faktoren af. Welke versterker hangt ervoor ? Wat voor gitaar steek je daar in ? Streel je je snaren of ram je ze door de elementen heen ?

Wizz

Mee eens, voor classic rock scheur zou ik voor Greenbacks kiezen.