PDA

View Full Version : Combo, top of 19'' versterker



XRay
19 november 2002, 13:36
Beste mensen,

Ik heb momenteel een ENGL screamer en die bevalt op zich best goed. Ik wil echter meer! en vooral ook een goede versterker aanschaffen? Dat is natuurlijk deels afhankelijk van smaak, maar ik vroeg mij toch af wat de voordelen zijn van een combo een top, dan wel 19'' versterking. Graag tips?!

Nog een vraag: Bij een 19'' versterker lees ik dat het gaat om een VOORversterker. Dat betekent dus dat ik daarnaast nog een eindversterker nodig heb?

Ten slotte: check de site http://www.paullenders.nl. Hij bouwt gave effectborden!

lars
19 november 2002, 14:33
bij 19" moet je een voor- en een eindversterker los hebben, dan nog eventueel effecten/voeding/tuner ect.

Ik heb zelf een mesa quad voor versterker en een mesa 50/50 eind versterker.

XRay
19 november 2002, 14:40
Lars, bedankt voor de info. Heb jij bewust gekozen voor een 19'' versterker ipv bijvoorbeeld een Mesa top of combo?

Soulman
19 november 2002, 14:44
Je hebt natuurlijk niet altijd keus.
Wanneer je een Vox AC 30 wil of je bent gek op het geluid van een Marshall JTM 45 dan valt het rek al snel af.
Verder wil het oog ook wat en vind ik persoonlijk een rek niet mooi om te zien, bijv. in je huiskamer.

Ibanez RuleZ
19 november 2002, 15:06
ik heb precies dezelfde setup als lars, ook een quad en een 50/50.

zelf heb ik er voor gekozen omdat het een heel flexiblele setup is met veel mogelijkheden. Ik wilde Mesa, omdat ik dat geluid fantastisch vond (en nog steeds vind). wat ik nu heb is 4 kanaals, 2 eq's en ik kan er elke eindtrap achter zetten die ik wil!!

19" spul is makkelijk en heel flexiblel, maar schijnt er een beetje uit te gaan, het heeft zijn tijd een beetje gehad (als ik de verkopers mag geloven) en dat vind ik best, ik ben er juist wel over te spreken en dat betekend dat die spullen alleen maar wat minder duur gaan worden!

harrald

XRay
19 november 2002, 15:21
Ik zit eraan te denken zelf ook een mesa te gaan kopen, maar een Engl bevalt op zich ook prima. Bijvoorbeeld de midi tube premamp 580. Overigens lijkt de niewe mesa boogie dual rectifier road king mij erg gaaf. 4 kanalen en veel keuzemogelijkheden. Wel duur en ik heb hem vooralsnog nergens in NL aangetroffen!

Ibanez RuleZ
19 november 2002, 16:20
ik zou niet naar een recto kijken als ik jou was, die dingen hebben een vette scheur, maar ze zijn zo duur, dat ze wat mij betreft gewoon buiten het redelijke vallen, en daarnaast is de clean echt om te huilen.

ga maar eens kijken naar een combi van een formula (mesa, 19") en een 50/50 of simulclass 2:90. of als je het geld er voor hebt misschien een triaxis. dat gaat net zo mooi, alleen mis je misschien de wat grovere "vertanding" van de oversturing die een recto wel heeft (en engl ook wel een beetje). qua gain heb je geen recto nodig, want ik vraag mij af of die wel zo veel meer gain hebben dan ik op mijn quad (min of meer de voorloper van de triaxis), en die is toch al 13 jaar oud!

ik was voor mijn tweedehands spul 1350 euro kwijt, en dan heb je, wat mij betreft, top of the notch! en een road king, wat mij betreft heb je zoiets niet nodig!

harrald

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ibanez RuleZ op 2002-11-19 16:21 ]</font>

lars
19 november 2002, 16:27
niet echt bewust voor gekozen, gewoon tegen aan gelopen.
dat het er overgens uit zal gaan geloof ik niet, het is echter alleen bedoelt voor het bovenste segment van de markt (m.a.w. het is fucking duur) en de meeste muziek zaken richten zich meer op de goedkope/middelste.
(pa die voor zijn 14 jarige zoon een squire zoekt).

srv-man
19 november 2002, 22:38
Ik vind het al jaren een lastig dilemma en kan niet echt kiezen tussen een rack en een versterker/top. Gevolg is dat ik al regelmatig geswitched ben.
Voordeel van een versterker/top is dat het meestal wat eenvoudiger te bedienen is en pre-amp en eindtrap goed op elkaar zijn afgestemd. Verder is het wat simpeler te transporteren. Nadeel is het beperkte aantal geluiden, gekloot met effecten en snoeren.
Bij een rack is het wat lastiger zoeken naar goed op elkaar afgestemde componenten, componenten van 1 merk passen meestal natuurlijk wel goed bij elkaar (nietwaar Mesa boyz?)
Het is inderdaad wel zo dat een rack momenteel niet echt hip is, in de jaren tachtig was een rack echt een hype (liefst formaat amerikaanse koelkast) maar nu is het niet echt cool meer en wil iedereen een blackface fender of een rectifier top. Maar het is zeker zo dat het nu toch vooral op het topsegment gericht is. Bijkomend voordeel is dat je 2ehands vaak voor zeer schappelijke prijzen topspul kan vinden. Een 2ehands Quad moet je onder de 500 euro kunnen scoren (zeker in Duitsland).
Zelf gebruik ik nu ook weer een rack bestaande uit een Sansamp PSA1 pre-amp, Soldano eindtrap en de onvermijdelijke G-Major. De Soldano is echt superstrak en een in mijn oren betere eindtrap dan een Boogie 50/50 hoewel die ook zeer goed zijn. Marshall eindtrappen klinken nergens naar. Verder kun je nog kijken naar de H&amp;K VS250 (of zoiets), Peavey eindtrap. Maar wil je het echt goed neem een Soldano, Mesa of VHT, dat is de top.
Voor de preamp ben ik er nog niet helemaal uit. De sansamp is superveelzijdig van Fender clean tot megascheur (recto, marshall). Een JMP-1 heb ik ook gehad, maar die is minder veelzijdig. De Quad is super, maar niet te tillen. Als dat geen bezwaar is moet je hem zeker proberen. Verder is er nog veel meer moois in preamp land: Fliek, Custom Audio, Engl, etc.) Gewoon flink testen.
Effecten is simpel: G-Major of Intellifex en als je geld teveel hebt G-Force of G2.

Oh ja, het mooiste van een rack is natuurlijk dat je stereo kunt gaan, dat doet je effecten echt veel goed.

........maar ja, nou heb ik ook al weer een mooie Rivera Top gezien, zucht....

lars
19 november 2002, 22:56
een ding, die quad weeg niet veel. mijn gt6 is zwaarder. de 50/50 daarintegen.....

Ibanez RuleZ
19 november 2002, 23:05
1. componenten van 1 merk passen meestal natuurlijk wel goed bij elkaar (nietwaar Mesa boyz?)


2. De Soldano is echt superstrak en een in mijn oren betere eindtrap dan een Boogie 50/50 hoewel die ook zeer goed zijn.

3. Marshall eindtrappen klinken nergens naar. Verder kun je nog kijken naar de H&amp;K VS250 (of zoiets)

4. De Quad is super, maar niet te tillen.


ok, gaan we:
punt 1 en 3 :grin: inderdaad, ik heb die mesa over een marshall 9200 en dat klonk echt heel slecht. vergeleken met mijn mesa eindtrap is dat een verschil van hemel en hel! en inderdaad, MESA boyz, leuke naam :grin:.

2. daar heb ik ook nog naar gekeken, ik zag er toen ter tijd (vlak voor ik het geld voor een eindtrap had) een op marktplaats staan voor 500 euro :sad:. de powerslave of zoiets. hij schijnt redelijk zeldzaam te zijn, en ik zou er maar zuinig op wezen als ik jou was! ik kon er in ieder geval maar heel weinig over vinden en op harmony central staat ie niet eens gerecenseerd.

4. helemaal mee eens, ik heb het al eens eerder gezegd, die dingen schijnen beter te klinken dan de triaxis, en als ik de mijne hoor, dan zou dat best nog wel eens waar kunnen zijn!

harrald

Ibanez RuleZ
19 november 2002, 23:08
nou lars, hij is in ieder geval lomp groot, mesa had dat makkelijk in 2 he kunnen doen, de formula is ook maar 1 he hoog, en die reverb had er nooit ingehoeven, want die tank neemt heel veel ruimte in.

dat formaat en ook gewicht vind ik het enige nadeel van die quad!

harrald

srv-man
19 november 2002, 23:29
Op 2002-11-19 23:05, schreef Ibanez RuleZ:

2. daar heb ik ook nog naar gekeken, ik zag er toen ter tijd (vlak voor ik het geld voor een eindtrap had) een op marktplaats staan voor 500 euro &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_frown.gif">. de powerslave of zoiets. hij schijnt redelijk zeldzaam te zijn, en ik zou er maar zuinig op wezen als ik jou was! ik kon er in ieder geval maar heel weinig over vinden en op harmony central staat ie niet eens gerecenseerd.
harrald


Ik heb hem ook via marktplaats voor een sappig prijsje, misschien wel dezelfde, een maandje of wat terug. Inderdaad is er niets over te vinden op internet, maar bij Bassconnection staat er een. Die is wel onderdeel van een gigantisch rack dat in 1 geheel moet worden gekocht. Volgens mij hoort hij eigenlijk bij de SP77 preamp (die ik weer wat te beperkt vind).
Hij klinkt trouwens heel anders dan een Mesa, mīn bandmaat heeft ook een 50/50. De 50/50 is vet, heeft veel druk, ballen en een enigszins donkere klank (echt Mesa). De Soldano is strakker, scheurt sneller, heeft iets minder laag (zoals veel Soldanoīs) maar snijdt als een mes door de zachtgeworden roomboter (lees dichtgesmeerd geluid van een band met 2 gitaren en een synth). Ik doe hem voorlopig maar niet meer weg. :smile:

Ibanez RuleZ
21 november 2002, 12:59
dan klinkt het alsof ik toch de juiste keuze heb gemaakt, want dat is nl; ook mijn mening over mesa, en als die omschrijving van die soldano zo is, dan zou die niet zo goed bij mij passen, niet "warm" genoeg!

harrald

nocaster
27 november 2002, 00:06
Op 2002-11-19 13:36, schreef XRay:
Beste mensen,

Ik heb momenteel een ENGL screamer en die bevalt op zich best goed. Ik wil echter meer! en vooral ook een goede versterker aanschaffen? Dat is natuurlijk deels afhankelijk van smaak, maar ik vroeg mij toch af wat de voordelen zijn van een combo een top, dan wel 19'' versterking. Graag tips?!

Nog een vraag: Bij een 19'' versterker lees ik dat het gaat om een VOORversterker. Dat betekent dus dat ik daarnaast nog een eindversterker nodig heb?

Ten slotte: check de site http://www.paullenders.nl. Hij bouwt gave effectborden!

nocaster
27 november 2002, 00:24
heb nog een engl preamp 580 met eindversterker 930-60 in de verkoop,
leuke set als je toch met rackgear wil beginnen

MegaDrive
27 november 2002, 00:37
Als ik nog eens geld over heb wordt het een Line6 PODPro preamp, een Korg DTR-2 tuner en een Mesa 50/50 eindtrap. Volgens mij is dat dan meteen het meest veelzijdige 5HE rack dat je kunt bouwen.

Moonchild
27 november 2002, 13:31
Is die POD pro dan echt zo geweldig?

Ibanez RuleZ
27 november 2002, 14:52
volgens mij is gewoon een iets uitgebreide POD, ik zou zoiets noooooit kopen, in ieder geval niet als preamp.

harrald

MegaDrive
27 november 2002, 16:39
Ja dat ding is echt fantastisch. De geluiden lijken in sommige gevallen weliswaar niet op de originelen, maar klinken wel super. De Rectifier bijvoorbeeld vind ik beter klinken dan het origineel (Granularity) en ook de Blackface klinkt gedefinieerder. Zet dat op een mesa buizeneindtrap op 2 4x12 kasten... knallen! En geen gemiep meer dat je geluid niet door de mix komt. Bovendien ben je niet gebonden aan het specifieke geluid van een merk. Een Marshall, ENGL of Mesa herken je zo aan hun karakter, maar je wilt zoals ik misschien ook wel eens iets anders, dat kan dan.

PluueeR
28 november 2002, 09:41
Ik heb helemaal geen rack nodig. Met zoveel effecten en mogelijkheden. En mesa scheur vindt ik al helemaal niks (kwestie van smaak).

Ik heb een HotRod Deville 2x12 combo en een Marshall JCM 800 top. Ik kan hier voor de style die ik speel alle kanten mee op. Maar ik wil er nog een AC-30 of een Orange 2x12 combootje bij :smile: