PDA

View Full Version : Hulp bij keuze 2e gitaar



Reb
24 juni 2006, 18:44
Ik heb nu sinds een maand of 2 een gitaar. Ik vind het werkelijk geweldig! :) Ik heb al aardig wat geleerd en merk dat dingen steeds vlugger gaan omdat ik er handiger in wordt. Op het moment heb ik een Squier Strat. Deze gitaar vind ik goed om melodieën op te spelen, maar ik stoor me nogal aan de smalle hals en de wat dikke snaren. Ik zou graag een 2e gitaar willen kopen waarmee ik gewoon lekker chords kan spelen. Ook heb ik gelezen dat een gitaar met "humbuckers" veel minder ruis heeft dan de gitaar die ik nu heb (ruiskannon ;) ). Ik zou aan een nieuwe gitaar ongeveer 200-250 euro uit willen geven. Ik heb liever niet weer een stratocaster model. Liever iets (qua model) wat op een Les Paul lijkt. Wat zouden jullie aanraden?

Ganjaman
24 juni 2006, 18:51
voor dat geld?
richwood les paul ofzo.
maar ik zou je echt aanraden om eerst even door te sparen, waarom een beginnersgitaartje naast je beginnersgitaartje kopen, op die squier kan je heus nog wle even vooruit, spaar gewoon door tot je een goede gitaar kan kopen (denk 600-800 euro)

Eko
24 juni 2006, 18:52
Probeer in een winkel eens een Les Paul uit. Het is een totaal ander instrument. Gewicht en mensuur ( snaarlengte) verschillen van een strat.
Voor het genoemde bedrag aan budget koop je geen nieuwe. Maar je kunt door in winkels te kijken en vergelijken wel ondervinden of het iets voor je is. En daarna kijken of je er een gebruikt kunt kopen.
Succes.

Blen-D*?
24 juni 2006, 18:52
ik zou nog even door sparen 200-250 euro heb je niet zo heelveel zeker niet als je al een beetje ervaren bent en een beetje les paul kost al snel rond de 500 euro. maar je zou een dean vendetta 1 kunnen kopen. maar zoals ik al gezegd heb spaar door en je hebt een betere gitaar dus meer plezier. :hippie:

en belangrijkste van het belangrijkste geen stagg!!!
stagg staat gelijk aan brandhout

Reb
24 juni 2006, 19:08
Mocht het verschil erg groot zijn vergroot ik mijn budget wel, en/of verkoop ik de strat (als ik daar nog wat terug voor kan krijgen ;) ). Maar waarin zit het verschil dan met duurdere gitaren (b.v. Gibson vs Epiphone) ? :???:

grayfink
24 juni 2006, 19:30
Verschillen:

1 De prijs. Redelijke Gibson LP kost 2000€ redelijke Epi LP 450€ (nieuw)
2 De overpricing, Epiphone is een beetje overpriced, Gibson heel erg
3 Kwaliteitscontrole, een Gibson met een getordeerde hals zul je niet snel treffen.
4 Gebruikte hout, Gibson altijd goed droog oud hout. Sommige Epi's kun je in de tuin planten en dan komen er jonge scheuten aan.
5 Gebruikte hardware b.v benen topkam (goed) tegen plastic topkam (veel minder goed) Kwaliteit en afwerking frets. Gibson hardere/duurderde legeringen. Kwaliteit elementen, sommige Epi's gaan door slechte elementen snel rondzingen. Kwaliteit stemmechanieken.
6 Afwerking lak/binding etc.
7 Naam en faam
8 Vast nog wel wat dingen vergeten
Voor Fender/Squier geldt hetzelfde lijstje denk ik.

Ik heb een Epiphone Les Paul die ik erg goed vind. Voor 20% van de prijs van een Gibson heb ik 85% van de kwaliteit. Neemt niet weg dat ik als ik geen gezin had te onderhouden, een USA Gibson en Fender had aangeschaft.

Edit: Oh ja, afstelling af fabriek. Maar alleen van toepassing als je via internet koopt. Een goede muziekzaak regelt dat zelf.

Herman
24 juni 2006, 19:33
Als ik het goed las bevielen je de snaren die je op je squier hebt ook niet, dat is niet een kwestie van een hele nieuwe gitara, maar gewoon een dunner setje snaren ;) *wel opletten als je er een andere dikte opzet dat je gitaar goed afgesteld blijft

STW
24 juni 2006, 19:53
ik heb voor 240 euro een nieuwe epiphone dot studio aangeschaft
t is geen topgitaar, maar wel n mooie, met humbuckers en een brede hals
en brandhout is t ook weer niet

ik heb even geken, nu is ie 320 euro bij thomann

http://www.thomann.de/iw_smb_suche.html?SUBJECT=KOMFORTSUCHE&iwid=7&SUCHBEGRIFF=epiphone+dot+studio

hier een heel rijtje epiphones, allemaal niet duur en met humbucker en vrij brede hals


er zijn natuurlijk ook zat andere merken, probeer ns wat uit in de lokale gitaarwinkel zou ik zeggen
(en zoek daarna op internet naar de gitaar die je bevalt, dat kan n hoop geld schelen)

Blen-D*?
24 juni 2006, 19:59
gewoon lekker naar de muziek winkel gaan lekker gitaar spelen beetje vergelijken en kijken wat je het leukst vind. dan kijk je in je portemenee. en dan weet je of je het al kan kopen of niet. zelf probeer ik eerst zo min mogelijk naar de prijzen te kijken pak je er een paar probeer je ze uit en als ze goed zijn pas dan naar de prijs kijken. want dan weet je dat je misschien nog iets langer moet door sparen maar dan weet je wel dat het beter is. want anders had je er misschien helemaal niet naar gekeken

Reb
25 juni 2006, 14:17
Thanks voor de informatie. Ik ga binnenkort maar eens naar Feedback om het één en ander te proberen :)