PDA

View Full Version : Ontstemming na val gitaar



Kaïn
24 juni 2006, 16:13
Beste forumleden

Twee dagen geleden heb ik een ongeluk gehad. De band van mijn gitaartas liet los en zodoende viel de gitaar ongeveer 40 cm recht naar beneden op de straatstenen.
Een deukje aan de achterkant van de onderkant van de gitaar (als je de kop de bovenkant noemt) had dit tot gevolg.

Helaas kwam ik ook tot de conclusie dat mijn floyd helemaal in de war is. Na de val stond de brug helemaal naar beneden getrokken. Nu heb ik de floyd wel weer in de neutrale positie gekregen door aan de veerschroeven te draaien alleen blijft de gitaar maar ontstemmen. Nu had ik mn gitaar een paar dagen laten liggen en vannochtend stond ze weer goed in stemming, maar de brug stond weer iets te ver naar beneden dus heb ik weer wat aan de veerschroeven gedraait om weer in de neutrale positie te komen. Nu ontstemd de gitaar alleen weer nogal als ik probeer te stemmen.

Nu is mijn vraag, is het normaal dat na het draaien aan de veerschroeven de gitaar een tijd vrijwel net te stemmen is, of heeft dit toch iets met de val te maken.

Op voorhand bedankt! :)

Emocide
24 juni 2006, 18:27
ik denk echt dat het met de val te maken heeft hoor,
als je net je brug stelt doet die de 1e 10 min ff (*&^ maar daarna moet het goed zijn hoor
wat ben ik blij dat ik jou niet ben :( *met het vallen van de gitaar*

bert k
24 juni 2006, 19:36
De brug scharniert op twee messen. Kan het zijn dat hij van een van de messen geschoten is? Dat zit gewoon los, het is mij ook wel eens gebeurd.

ssj3goku
24 juni 2006, 23:20
Misschien een domme vraag maar heb je je snaren wel vervangen? Ik heb dat ook gehad en nadat ik de snaren had vervangen had ik nergens meer last van. Je moet je wel voorstellen dat snaren na zo'n val in een rap tempo (tijdens de klap) uitrekken, dus ontstemt ie helemaal en zal de trekkracht op de floyd dus ook anders zijn... Succes iig!

Anders Destium
24 juni 2006, 23:41
Ik weet precies hoe je je voelt Kaïn, ik heb ooit precies hetzelfde gehad toen ik naar gitaarles fietste. Heel snel na elkaar schoten allebei de banden van mijn gitaartas los en de tas stuiterde zo op straat. Mijn geluk was dat de strap pin de klap opving (en dat het een mahonie gitaar was), die pin was wel flink verbogen door de klap.

Ik denk dat Bert het goed heeft gezien. Wat goed kan zijn gebeurd is dat je brug niet meer netjes op de studs leunt, dan krijg je hem heel moeilijk gestemd.

Izegrim
25 juni 2006, 03:22
Volgens mij hebben veren ook een soort geheugen zodat je een hele tijd moet wachten voor je er weer aan draaien gaat. Ze moeten even zetten.

Kaïn
25 juni 2006, 11:04
Misschien een domme vraag maar heb je je snaren wel vervangen? Ik heb dat ook gehad en nadat ik de snaren had vervangen had ik nergens meer last van. Je moet je wel voorstellen dat snaren na zo'n val in een rap tempo (tijdens de klap) uitrekken, dus ontstemt ie helemaal en zal de trekkracht op de floyd dus ook anders zijn... Succes iig!

Oi, daar had ik helemaal niet aan gedacht. Ik ga het gelijk proberen.
Thanks bro!!! :D

Kaïn
25 juni 2006, 11:07
Ik weet precies hoe je je voelt Kaïn, ik heb ooit precies hetzelfde gehad toen ik naar gitaarles fietste. Heel snel na elkaar schoten allebei de banden van mijn gitaartas los en de tas stuiterde zo op straat. Mijn geluk was dat de strap pin de klap opving (en dat het een mahonie gitaar was), die pin was wel flink verbogen door de klap.

Ik denk dat Bert het goed heeft gezien. Wat goed kan zijn gebeurd is dat je brug niet meer netjes op de studs leunt, dan krijg je hem heel moeilijk gestemd.

Hmm, dat kan goed zijn. Ik heb net even gekeken. Zo op het oog lijkt er weinig mis te zijn, maar ik heb er ook nooit veel aandacht aan besteed. Morgen toch even naar Den Bosch voor een afstelbeurtje.
Bedankt iedereen :)

vasnd
25 juni 2006, 15:29
klinkt pijnlijk, ik ben ook altijd bang dat die bandjes losschieten daarom vervoer ik het liefst een gitaar in een case.

maar het lijkt me wat de rest ook zegt, floyd ff uit de gitaar halen en dan alles nakijken en dan weer nieuwe snaren erop.

Kaïn
26 juni 2006, 11:40
Nieuwe snaren waren de oplossing! Bedankt iedereen. Ze is weer als vanouds.

dejohan
26 juni 2006, 11:52
Als ik val ben ik ook ontstemd :p ;)

Kaïn
26 juni 2006, 13:06
Ghehehehe :P Heb je dan ook nieuwe snaartjes nodig?

FruscianteFan
26 juni 2006, 13:33
nieuwe G-string wellicht?

dejohan
26 juni 2006, 13:35
Was het maar waar, ik moet wachten tot de verkiezingen om weer te kunnen stemmen.

(jaja ok, dit was de laatste).