PDA

View Full Version : Buffer?



Bl44t44p
24 juni 2006, 13:35
Naar aanleiding van mijn vraag (en die van paulusdeBKB) in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76249), die waarschijnlijk over het hoofd is gezien, ik lees nu zoveel over een buffer maar ik snap eigenlijk nog steeds niet wat het inhoudt? Het heeft iets te maken met dat je dan wel degelijk met lange kabels kunt spelen zonder dat er signaalverlies optreedt?

Negative K3 fan
24 juni 2006, 13:37
ja daar heeft het mee te maken

Vonk
24 juni 2006, 13:39
Een buffer zoals in Boss altijd zit, is toch gewoon een soort amplifier die het dode signaal uit een lange kabel weer oppept? Vandaar dat je, als je 2 kabels in je signaalpad hebt zitten van 6 meter, true bypass juist slecht is.

paulusdeBKB
24 juni 2006, 15:42
Jaaa daar was ik weer. Ik wil er nog meer van weten.

- Hoe zit dat met impedantie? Hoogohmig, laagohmig?
- Hoe hoog is hoogohmig en vanaf waar is het laagohmig?
- Als laagohmig beter werkt, waarom is dan niet alle gitaarapparatuur laagohmig en waarom worden elementen dan niet laagohmig gemaakt?

Dat soort dingen dus.

Scali
24 juni 2006, 17:37
- Hoe zit dat met impedantie? Hoogohmig, laagohmig?

Een (passieve) gitaar heeft een hoge impedantie.
Met een buffer/DI-box kun je daar een laagohmig signaal van maken.


- Hoe hoog is hoogohmig en vanaf waar is het laagohmig?

Ik weet niet of er een exacte grens is bepaald ergens, maar grofweg moet je denken aan rond de 10k ohm voor hoogohmig (gitaar), en 1k ohm of lager voor laagohmig.


- Als laagohmig beter werkt, waarom is dan niet alle gitaarapparatuur laagohmig en waarom worden elementen dan niet laagohmig gemaakt?

Ik denk dat het niet mogelijk is om gitaarelementen laagohmig te maken.
Het is namelijk weinig meer dan een spoel. De enige manier om de impedantie van de spoel te veranderen, is door het aanpassen van het aantal wikkelingen en de dikte van het draad. Logischerwijs zal dat ook de klank en de signaalsterkte beinvloeden.
EMG elementen hebben heel weinig windingen, ik denk dat je die wel als 'laagohmige' elementen kunt zien. Die hebben dus ook weer een voorversterkertje in de gitaar nodig om een signaal van normale sterkte te krijgen.
Zoals je waarschijnlijk wel weet, is het geluid nogal anders, en zijn ze mede daardoor niet zo heel populair. Dat zal wel de reden zijn dat elementen nog steeds op de oude manier gemaakt worden. Bij basgitaren ligt dat anders. Daar zijn actieve elementen heel gewoon... het werkt immers beter (meer output, minder ruis/brom/etc), en bij bassisten is het geluid wel geliefd.

Het alternatief zou zijn om in iedere gitaar alvast een DI-box in te bouwen, zodat in ieder geval de output laagohmig is.
Maar dat wordt waarschijnlijk weer niet gedaan omdat gitaristen nogal zeikerig zijn... Ze kiezen liever zelf hun DI-box, en ze gebruiken bijna altijd pedaaltjes, dus hebben ze zo'n DI-box niet eens nodig, het pedaaltje is in feite een DI-box, in de meeste gevallen.
Verder kun je de gitaarkabel zelf ook zien als een 'effect'. Gitaristen spelen vaak met lange kabels, en juist bij een hoogohmig signaal heb je dan extra verlies in het hoog. Dit maakt het geluid wat warmer, wat 'smoother'. In dit geval is dit verlies dus waarschijnlijk eerder gewenst dan ongewenst.
Er zijn ook mensen die denken dat Hendrix mede z'n geluid kreeg door lange krulsnoeren te gebruiken van twijfelachtige kwaliteit. Daar zit wel wat in natuurlijk.
Als je dan een DI-box in je gitaar stopt, doet de kabel z'n filterende werk niet meer, en krijg je een minder warme tone... dat wil je dus eigenlijk niet.

vinni
25 juni 2006, 13:26
Lees :
http://www.gtrgear.com/Masotti/BlackBox-NL.htm

Vinni

paulusdeBKB
25 juni 2006, 13:43
ok, bedankt voor de info.

JJL
29 augustus 2006, 23:27
ik heb sinds kort ook een Masotti BB...het is net of je met een betere gitaarkabel speelt. je verliest geen hoog en het signaal klinkt directer..ik geloofde het verhaal eigenlijk niet zo, maar nu ik het zelf heb geprobeerd; het is echt waar...hulde aan mario!

Mitch
30 augustus 2006, 09:20
Techniek is techniek en geloof is geloof.... die worden hier wel vaker door elkaar gehaald :D Veel plezier !

piezo
30 augustus 2006, 10:01
Techniek is techniek en geloof is geloof.... die worden hier wel vaker door elkaar gehaald :D Veel plezier !
Wat lévert dit forum toch een bende mooie spreuken op. :)

the sure thing
31 augustus 2006, 20:58
... maar goed: met lange kabels alleen maar met TB-effecten spelen is dus nadelig?

gerritje tralalalala
14 augustus 2008, 20:54
Beste gitaarnetters, ik post mijn vraag maar even hier.

Ik lees hier al een tijdje het subforum door maar echt duidelijk wil het nog niet worden wat de voor en nadelen zijn van TB en buffer.

Tot op heden heb ik alleen maar de effecten van mijn versterker gebruikt, dus heb ik op dit gebied zo goed als geen ervaring.
Kan hier iemand eens duidelijk omschrijven, wat de voor en nadelen zijn van een TB/buffer (een buffer de rest TB/een gebufferde tuner voor je effecten).

Bij voorbaat dank.

JER00N
14 augustus 2008, 21:12
Voordelen TB:
- Geen klankkleuring
- Makkelijk zelf te maken (indien je zelf een pedaaltje maakt)

Voordelen buffer:
- Hoge ingangsimpedantie/-weerstand en lage uitgangsimpedantie/-weerstand, oftewel de spanningsval van je signaal uit de gitaar over de kabel wordt kleiner, en dus minder toon-verlies.

Daar tegenover staat natuurlijk wel dat het een versterker is en dat die het signaal enigszins kan kleuren, hoewel je dat ook als voordeel zou kunnen beschouwen.

Mitch
14 augustus 2008, 21:17
Eén van de meest lastige onderwerpen, omdat het niet een AC'tje is. TB is niet altijd 'het beste' en buffers ook niet. En niet ieder buffer is hetzelfde...

True bypass pedalen kunnen reuze handig zijn. Je kloterige wah bijvoorbeeld, die je volume naar beden trekt als -ie alleen maar in je keten staat: ja, die wil je graag TB hebben.
Een gebufferd pedaal is prima. Een buffer zet in principe je hoogohmige signaal om in een laagohmig signaal, dat beter 'bestand' is tegen signaal verlies als je het nog een lange kabel doorstuurt. Maar een matig buffer, stel dat je er 6 van op een rijtje hebt....daar kan je signaal wel eens te ver door aangetast raken. Je dynamiek kan iets inzakken, je hoog kan wat scheller gaan klinken, je laag zou iets minder kunnen zijn etc.
Let wel: "zou kunnen". Het hangt er maar net vanaf hoe goed de buffers zijn, je kabels en hoe meutig je bent over je eigen klank. Misschien hoor je wel verschil als je direct in je amp inprikt of als je je pedalen ertussen hebt staan, maar vind je dat helemaal niet erg? Maak je er dan vooral niet druk om.

Stel: je hebt tien true bypass pedalen op een rijtje: kun je ook wat verlies van hoog hebben en van dynamiek. Want je hebt er dus wel elke keer een jack, een kabeltje, een jack, en kabeltje, etc. tussen. Handig kan dan zijn: een pedaal met een buffer (ieder willekeurig Ibanez of Boss pedaal of zelfs een dedicated buffer, zoals hierboven beschreven van Massotti) ergens vooraan in je keten, die pept je signaal dan weer net genoeg op.

Een buffer kan ook een nadeel zijn als je een pedaal erachter hebt staan dat daar niet tegenkan. Een pedaal dat sterk afhankelijk is van de volumestand van je gitaar (impedantiewisselingen) bijvoorbeeld zoalsde Z Vex fuzzfactory of de Catalinbread V8 fuzzgenerator of Teaser Stallion. Dan moet je die pedalen dus vooraan hebben staan of alleen true bypass pedalen ervóór en het gebufferde pedal erachter.

Tot zover mijn uitgebreide verhaal.

Iets zegt me echter, als je tot nu toe alleen met de effecten uit je amp hebt gewerkt (Cube? Valvetronix? LineSucks?) dat je je echt zorgen zit te maken om niks als je je nét gaat oriënteren op de pedalenmarkt. Met drie of vier pedalen hoef je echt niet meteen een enorm 'probleem' te hebben, met uitzondering van non TB wahs zoals ik bovenaan beschreef.

Nielsje
14 augustus 2008, 21:26
Of je een buffer, dan wel TB wil gaan gebruiken, hangt inderdaad gewoon af van wat je zelf wenselijk vindt. Als je een 'schelle' amp hebt, en veel hoog in je elementen, vindt je misschien dat kleine beetje hoog-af wel fijn.

Een buffer wordt vaak wel gebruikt als je veel met lange kabels werkt. TB zou dan zorgen voor 1 erg lange kabel (tot wellicht wel 20 meter), en dan ga je merkbaar 'hoog' verliezen'. Fuzzjes kunnen slecht tegen buffers, en een goed betaalbare buffer zit in de Korg DT-10.

Grooveyard21
14 augustus 2008, 23:52
Voordelen TB:
- Geen klankkleuring
- Makkelijk zelf te maken (indien je zelf een pedaaltje maakt)


Mits goede kabels gebruikt en niet te lang, niet langer dan 6m totale lengte (incl patch kabels). Anders ben je toch veel van je top hoog kwijt.

MIjn advies; 1 goede buffer als eerste in de rij, daarna zoveel mogelijk true bypass. Fuzz factory en andere impedantie gevoelige effecten moeten natuurlijk altijd voor de buffer geplaatst worden.

Mitch
15 augustus 2008, 14:00
Dit is een veel voorkomende vraag en in dit topic staan een paar goede posts met duidelijke uitleg. Dit topic houd ik dus graag on topic zodat het goed als naslagwerk kan dienen. Geen off topic geleuter meer a.u.b.

pol
18 augustus 2008, 08:39
Is er ook een ondergrens voor de uitgangsimpedantie die naar de 1Meg input van een versterker gaat ?

Ik zie dat veel mensen van die reamp kastjes gebruiken om gitaartracks die met d.i. zijn opgenomen terug door een versterker te sturen, en die reamp dingen doen het omgekeerde van een d.i. box, dus laagimpedant signaal terug naar hoogimpedant omzetten.

wat is dat hier het nut van ?

the sure thing
22 augustus 2008, 17:38
Geen antwoord op je vraag, maar zeker ontopic:

Een semi-wetenschappelijke test over true bypass in de praktijk:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108325&highlight=myth

Bernardduur
22 augustus 2008, 18:26
Is er ook een ondergrens voor de uitgangsimpedantie die naar de 1Meg input van een versterker gaat ?

Ik zie dat veel mensen van die reamp kastjes gebruiken om gitaartracks die met d.i. zijn opgenomen terug door een versterker te sturen, en die reamp dingen doen het omgekeerde van een d.i. box, dus laagimpedant signaal terug naar hoogimpedant omzetten.

wat is dat hier het nut van ?

Ik gebruik altijd een omgedraaide DI box om te re-ampen. Ik merk dat mn versterker anders reageert op het inkomende signaal als ik de DI box eruit laat. Hij is minder dynamisch, het geluid is minder vol; geen goede combinatie.

Ook bepaalde pedalen gaan op een line signaal raar doen.

Oh, om het effect van een buffer op een pedaal te minimaliseren (bv een fuzz) kun je zogenoemde pickup silulators kopen: simpele trafo met alleen de primaire winding in het circuit. Werkt ideaal!

gerritje tralalalala
13 september 2008, 19:49
Goedenavond gitaarnet,

Ik heb wederom een aantal vragen over buffers.

1. In welke pedalen zitten "goede buffers" dus die je geluid niet kleuren enzo en in welke pedalen zitten de "slechte".

2. Maakt het nog enigzins uit hoeveel buffers je achter elkaar plaatst (bijv. een boss pedaal en een tube screamer)

Bij voorbaat dank.

kassie
13 september 2008, 20:10
Goedenavond gitaarnet,

Ik heb wederom een aantal vragen over buffers.

1. In welke pedalen zitten "goede buffers" dus die je geluid niet kleuren enzo en in welke pedalen zitten de "slechte".

2. Maakt het nog enigzins uit hoeveel buffers je achter elkaar plaatst (bijv. een boss pedaal en een tube screamer)

Bij voorbaat dank.

misschien niet helemaal antwoord op je vraag maar....
1. ik heb niet zo'n hoge pet op van boss pedalen. dan liever EHX dat is kwaliteitsspul met uitstekende buffers. Bepaalde pedalen van MXR zijn ook goed.

2. Dat maakt zeker uit. Of het geluid echt hoorbaar is is een tweede. Er is bekend dat er een bepaalde 'mismatch' kan plaatsvinden tussen gebufferde pedalen in een keten. Zo heb ik bijvoorbeeld de mxr booster/linedriver (buffer) die deze mismatches KAN oplossen. De functie van de linedriver zorgt er ook voor dat alle buffers in de pedalenketen het originele signaal niet teveel beinvloeden. (technisch verhaal is mij niet bekend).

Dirk_Hendrik
13 september 2008, 21:26
misschien niet helemaal antwoord op je vraag maar....
dan liever EHX dat is kwaliteitsspul met uitstekende buffers.


Jammergenoeg is dit volledige bullshit. EH blinkt uit door de afwezigheid van nette buffering waar dat verwacht zou worden. Ik ben dan ook erg benieuwd naar je voorbeelden van EH pedalen met buffering. Daarnaast is EH als voorbeeld van kwaliteittspul ook ver te zoeken. Klankmatig is het vaak te gek, goede ontwerpen, geinspireerd on klank. Qua produktiekwaliteit zit EH, jammergenoeg, al een jaar of 30 op niveua Behringer.

Dirk_Hendrik
13 september 2008, 21:31
De functie van de linedriver zorgt er ook voor dat alle buffers in de pedalenketen het originele signaal niet teveel beinvloeden. (technisch verhaal is mij niet bekend).

En dat technische verhaal zou nou net verdomd interessant zijn. Een linedriver is in essentie een buffer en als je het wil eentje met variable gain, versterker dus, laagimpedant uit.

Ook een linedriver gaat impedantiemismatch, waar je geen kut last van hebt als je maar netjes van laag uit naar hoog in (impedantie) gaat wandelen, over een keten van meerdere pedalen corrigeren.

ga ajb je huiswerk doen alvorens "wijsheden" te spuien :stop:

the sure thing
13 september 2008, 21:58
....ga ajb je huiswerk doen alvorens "wijsheden" te spuien :stop: Zo! Iedereen is weer wakker :)

Dirk_Hendrik
13 september 2008, 22:19
Precies. En laat dat effe zo blijven.:sssh:

Nog los van het feit dit ik op het punt stond dit verlopen, halfverteerd kadaver van een topic per direct weer z'n warme graf in te stoppen.

Mitch
13 september 2008, 22:53
Nog los van het feit dit ik op het punt stond dit verlopen, halfverteerd kadaver van een topic per direct weer z'n warme graf in te stoppen.
Schei nou uit met je halfverteerd, ik had vorige maand net zo mijn best gedaan er een simpel en helder verhaal in te houden over buffers. :mad:

@gerritje: dit is nou de tweede keer dat je het topic bumpt. Op zich prima, maar van de vorige keer zie ik alleen maar een vraag, geen reactie meer. Dat nodigt niet echt uit om nog en keer uitgebreid te reageren :listen:
Overigens is het vragen om lijstjes met wat goed is en wat slecht een beetje heel erg kort door de bocht.

kassie
13 september 2008, 22:55
kassie, je verkocht een hoop onzin in je post. Als je dan daarop wordt gewezen, inclusief volledige onderbouwing mag je blij zijn met de nieuwe kennis en siert het je niet als je zuur gaat reageren. De onzin die ik nu heb ge-edit hoef ik niet nog een keer tegen te komen.

Mitch

kassie
13 september 2008, 23:07
@ mitch,

Het is niet de 'aanvullende' info of de terechtwijzing waar ik zuur op reageer. Maar het is de manier waarop....

Ben superblij met alle kennis die er op het forum voorhanden is. Ook van Dirk hoor ;)

Mitch
13 september 2008, 23:16
Tja, tuurlijk kan er een laagje glazuur omheen, misschien ook nog wel een doosje met strik, maar ik kan niet anders dan het eens zijn met D_H dat je volledige bullshit verkocht...ik snap ook wel dat dat pijnlijk is, maar we zitten natuurlijk niet op mooiverpaktetaartjes.nl/forum ;)

Grooveyard21
13 september 2008, 23:51
misschien niet helemaal antwoord op je vraag maar....
1. ik heb niet zo'n hoge pet op van boss pedalen. dan liever EHX dat is kwaliteitsspul met uitstekende buffers. Bepaalde pedalen van MXR zijn ook goed.

2. Dat maakt zeker uit. Of het geluid echt hoorbaar is is een tweede. Er is bekend dat er een bepaalde 'mismatch' kan plaatsvinden tussen gebufferde pedalen in een keten. Zo heb ik bijvoorbeeld de mxr booster/linedriver (buffer) die deze mismatches KAN oplossen. De functie van de linedriver zorgt er ook voor dat alle buffers in de pedalenketen het originele signaal niet teveel beinvloeden. (technisch verhaal is mij niet bekend).

EHX en een goede buffer LOL !!! :seriousf:

das echt een goeie, zijn mooie creatieve pedalen hoor, maar kwa buffering en bypassing is er het nodige op aan te merken.

Mitch
14 september 2008, 00:06
Iets zegt me dat je na die post niet verder hebt gelezen :satisfie:

the sure thing
18 september 2009, 11:34
, zo ff dit onderwerp BUMPEN! Er staan zinnige reacties in dit topic. Toch nog een paar vragen:


1. Zit er in de Boss TU-2 nu wel of geen goede buffer? Of is ie "gemiddeld"?
2. Is de buffer in bijv. de Korg tuner (pitchblack of die andere) beter dan die van Boss?
3. Als ik een aparte buffer wil kopen (en niet zelf maken), wat zijn dan mijn opties?
De Masotti blackbox (EUR 119,- !!) is de enige die ik ben tegengekomen. Is dit wel een
goede buffer?

pol
18 september 2009, 11:51
ik hoor geen verschil met een boss tu-2 ertussen.

Dirk_Hendrik
18 september 2009, 12:02
De Masotti blackbox (EUR 119,- !!) is de enige die ik ben tegengekomen. Is dit wel een
goede buffer?

ja en nee.... is een beetje moelluk.

Ja. Want hij doet prima wat hij moet doen. da's prettig.
Nee. Want een buffer is een 1-keer versterker die dus zorgt dat je signaal laag-impedant wordt uitgestuurd en dus beter in staat is kabels e.d. te driven. De Masotti Blackox geeft een versterking van 1,4 ofwel bijna 3dB. Daarmee ga je niet de buffer horen als buffer maar ook als booster en is je eerste neiging te stellen dat het effect tussen met en zonder heel groot is. IMHO een beetje verlakkerig dus.

Daarnaast is de positive center van de voedingsaanluiting niet echt handig verzonnen (maar aan te passen) en is het ding, ook weer IMHO dus, veel te duur.

the sure thing
18 september 2009, 12:41
ja en nee.... is een beetje moelluk.

Ja. Want hij doet prima wat hij moet doen. da's prettig.
Nee. Want een buffer is een 1-keer versterker die dus zorgt dat je signaal laag-impedant wordt uitgestuurd en dus beter in staat is kabels e.d. te driven. De Masotti Blackox geeft een versterking van 1,4 ofwel bijna 3dB. Daarmee ga je niet de buffer horen als buffer maar ook als booster en is je eerste neiging te stellen dat het effect tussen met en zonder heel groot is. IMHO een beetje verlakkerig dus.

Daarnaast is de positive center van de voedingsaanluiting niet echt handig verzonnen (maar aan te passen) en is het ding, ook weer IMHO dus, veel te duur.Ha Dirk, dank voor je antwoord. Wat je over Masotti schreef, had ik idd al gelezen.

Wat is jouw visie op BOSS buffers (bijv. de TU-2) ten opzichte van buffers in pedaaltjes zoals Korg of Ibanez?

Chiel
18 september 2009, 12:52
Degene in de oude Korg tuner (de zilveren versie) is een uitstekende buffer. Zover ik weet is de pitchblack true-bypass en zit daar dus geen buffer in. Mocht ik het mis hebben, dan voldoet deze buffer uitstekend :). Ik gebruik 'm namelijk zelf en hoor absoluut geen verschil met of zonder de pitchblack in de signaalketen. Axess heeft ook een erg goede buffer die bovendien nog een aantal additionele mogelijkheden biedt zoals tuner-out/signalsplit en een groundlift.

HaroldA
18 september 2009, 13:28
ik hoor geen verschil met een boss tu-2 ertussen.

Ik wel. Vandaar dat ik een Turbo Tuner heb gekocht en deze heb gemaakt:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=2472.0;attach=2229 ;image

the sure thing
18 september 2009, 13:32
Ik wel. Vandaar dat ik een Turbo Tuner heb gekocht en deze heb gemaakt:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=2472.0;attach=2229 ;image

Bestaat er zoiets ook in een bestaande behuizing? Dus iets wat je zelf niet in elkaar hoeft te knutselen?

peter_heijnen
18 september 2009, 15:07
3. Als ik een aparte buffer wil kopen (en niet zelf maken), wat zijn dan mijn opties?
Er is ook een tussenoplossing: de B-Buff.

Is een buffer zonder kastje eromheen, om in te bouwen in het batterijvak van een tb-pedaal naar keuze, scheelt een pedaal op je board.

Ik weet niet beter dan dat deze van Barber (launchpad) is, maar vdHaar verkoopt ze schijnbaar als HBE (http://www.haarguitars.nl/import/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=49&Itemid=86).

http://www.haarguitars.nl/foto/B-Buff1%5B1%5D.jpg

Yek1
18 september 2009, 16:50
Anders losse buffers:
- Sunday Driver van Lehle
- Valvulator 1 van VHT/Fryette
- BS2 van Axess Electronics
- GigRig HumDinger

the sure thing
18 september 2009, 17:09
Anders losse buffers:
- Sunday Driver van Lehle
- Valvulator 1 van VHT/Fryette
- BS2 van Axess Electronics
- GigRig HumDinger Dank voor het overzicht! Allemaal wel boven de EUR 100,- behalve de Humdinger.... Is die ook in NL te krijgen?

HaroldA
18 september 2009, 17:13
Dank voor het overzicht! Allemaal wel boven de EUR 100,- behalve de Humdinger....

Die van mij maak je voor minder dan een 10-tje... :soinnocent:

peter_heijnen
18 september 2009, 17:49
Dank voor het overzicht! Allemaal wel boven de EUR 100,- behalve de Humdinger.... Is die ook in NL te krijgen?
Je kunt ook de mi audio boost'nbuff overwegen. Is ook >100euro, maar is naast buffer ook een voetschakelbare booster, heb je voor het geld net iets meer tegenwaarde. Is een goed ding btw.

Valoosj
18 september 2009, 18:09
Die van mij maak je voor minder dan een 10-tje... :soinnocent:

Dewelke maak jij? Superbuffer van Geo met een charge pump om 15V te krijgen?

Nielsje
18 september 2009, 18:14
Ja tuurlijk, dat weet toch iedereen?!
Voor de helft van het geld waarvoor jij hem maakt!

HaroldA
18 september 2009, 18:28
Ja tuurlijk, dat weet toch iedereen?!
Voor de helft van het geld waarvoor jij hem maakt!

Huh? Ik snap je niet... :???:

Maar goed: ik heb 'm zonder charge pump gemaakt maar wel met audiofiele opamp! (OPA132, geloof ik)

Speeddemon
19 september 2009, 13:38
Ja tuurlijk, dat weet toch iedereen?!
Voor de helft van het geld waarvoor jij hem maakt!

http://images.icanhascheezburger.com/completestore/2008/12/26/128747960430433343.jpg

:seriousf:

(@Harold, hij bedoelt jou niet, maar voor 10 euro bouw je hem niet met behuizing, jacks en LED, vermoed ik zo...)