PDA

View Full Version : nieuwe elementen



gangsta
6 november 2001, 15:25
ik heb een gretsch synchromatic maar ik heb nu ook een les paul en ik vind dat ze qua geluid nu te dicht bij elkaar komen dus ben ik van plan andere elementen in dei gretsch te zetten. ik zoek nu een echt scheurgeluid.
wat zijn geschikte elementen volgens jullie? dimarzio,....seymour Duncan.....EMG.....??? ik weet t niet echt.

ps die gretsch is een "gewone" solid body, geen holowbody zoals de meeste gretsches

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gangsta op 2001-11-06 15:25 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gangsta op 2001-11-06 15:26 ]</font>

Noctiis
6 november 2001, 16:40
echt scheurgeluid? Als je het niet erg vind om met een batterij in je gitaar rond te lopen zou ik een setje EMG 81/85 proberen (81 in de brug, 85 bij de hals).
Zonder batterij is de (passieve) Seymour Duncan Invader wel strak. Vette scheur, maar op de hoge noten toch lekker helder.
Hoop dat je hier wat aan hebt!
Groeten, Niels

gangsta
6 november 2001, 17:16
wat houd actief en passief in? met zo'n batterij.

ekkerman
6 november 2001, 19:31
--------------------------------------------------------------------------------
bij elementen moet je jezelf de vraag stellen wil ik passief of aktief ?
passief heeft meer dynamiek maar ook meer brom,ruis en bij geluiden ( ook tijdens het spelen door de grotere magneet zijn stringpull ) en aktief heeft een smoother geluid minder rommelig en vaak een betere feedback.
dan heb je ook nog passieve elementen met een aktief circuit (denk aan de vsc2 van blade )waar bij het passieve signaal wordt opgekrikt met name het mid gebied wel lekker voor solo's en de volledig aktieve waarvan wordt beweerd dat ze kil en koud zijn emg's bijvoorbeeld.
ik heb zelf in een fernandes emg's zitten hum emg 89 +2x s.coil en die hebben een retestrakke scheur die mooi vloeit en een goede sustain en mooie gelijkmatige feedback heeft.
in mijn catalyst zitten elementen van catalyst zelf en die zijn pasief maar door de hoge output van de gitaar zelf en de ongeloofelijke sound en sustain lijken ze wel aktief. betere elementen kunnen een gitaar enorm op waarderen,persoonlijk zou ik aktieve emg's aanbevelen al kost zo'n setje hum en 2x s.coil toch gauw zo'n 900 piekjes.

--------------------------------------------------------------------------------

gangsta
6 november 2001, 19:38
er zitten nu 2 hum's in. kan je er dan ook sin-sin-hum ofzo van maken?

gangsta
6 november 2001, 19:41
en zijn actieve duurder dan passieve?

gangsta
6 november 2001, 19:45
[quote]
Op 2001-11-06 15:25, schreef gangsta:
ps die gretsch is een "gewone" solid body, geen holowbody zoals de meeste gretsches
[quote]

ok dat was niet zo duidelijk het is een gretsch synchromatic G1910 double jet.
hele mooie gitaar klinkt beter maar speelt rotter dan mn epi. les paul.
http://www.gretsch.com/index2.html

heel eventueel te koop..... wel een lekker hoog bod dan :grin: .
gekocht bij sound shop amstelveen

anoniem
6 november 2001, 20:20
Echt scheuren &lt;=> Dimarzio.
http://www.dimarzio.com/
Setje Evo's , Paf pro en Fred of Breeds.
Schrrrrgggggggrrrrrrr............
Onkel http://www.serlui.nl/ heeft ze voor jou in voorraad.

ekkerman
7 november 2001, 18:46
ja natuurlijk zijn actieve duurder maar ook vloeiender en stiller.
nogmaals emg 89 ( splitbare coils ) en twee sa 's hek ok , goed spul~!

maestro_nl
7 november 2001, 19:08
EMG's krijg ik altijd beetje het loudness effect bij.
Eerst leuk, daarna wordt je er moe van.
En weinig dynamiek.
Moeilijke loopjes, legato slurs etc... klinken wel sneller goed.
Voor de luie gitarist die niet opzoek is naar TONE.

gangsta
7 november 2001, 19:16
ok, wat zou jouw advies zijn dan?

Gman
7 november 2001, 21:27
wat zijn geschikte elementen volgens jullie? dimarzio,....seymour Duncan.....EMG.....??? ik weet t niet echt.

Waar het allereerst omgaat is wat vor geluid wil je? Ja lekker scheuren zei je. Maar ook in de elementen met een hoge output zit een behoorlijk verschil. En zoals je hier al gehoort hebt ligt het dus ook aan het merk van het element. Persoonlijk. Vind ik voor het echte blueswerk een Dimarzio humbucker wel erg mooi. En dan heb ik zelf de 'humbucker from hell' Die heeft een output waar je bang van wordt. :smile: Ook al speel ik op het cleane kanaal dan zit er al een fikse bite in. Maar trap ik de distortion pedaal in dan krijgen de metallovers het koud. Zo mooi. Dan kan ik mijn gitaar zo heerlijk over z'n nek laten gaan. Dat ik er bijna een erectie van krijg. Ik zeg ook bijna. :smile:
succes.

gangsta
7 november 2001, 21:38
thanx voor jullie reacties mensen. ik ga er ff over nadenken wat ik precies wil en dan er ff over praten in een winkel.......kan dat trouwens bij alle winkels, elementen verwisslen/vernieuwen? bij de meeste wel toch?

Gman
7 november 2001, 22:02
.......kan dat trouwens bij alle winkels, elementen verwisslen/vernieuwen? bij de meeste wel toch?

Nou,..... als jij een element koopt in een winkel en hij bevalt niet, dan neemt die winkel niet meer het element terug. Want je hebt er aan zitten solderen enzo. Ik zou geen element willen waar al iemand anders met zijn soldeerbout aan heeft zitten smelten.

Daarom is het belangrijk om goed na te vragen wat voor een karakter dit of dat element heeft. Dan weet je al voor een groot deel wat je in je gitaar gaat douwen.

En wat ook alleraardigst is okm te kijken of een humbucker een 'split' heeft. Het bekende middelste draadje. Of zelfs twee. Dat elke spoel z'n aparte aansluitingen heeft. Is heel belangrijk als je een dualsound-schakeling wilt maken.
groetsels.

anoniem
7 november 2001, 22:20
[quote]
Op 2001-11-07 22:02, schreef Gman:
Nou,..... als jij een element koopt in een winkel en hij bevalt niet, dan neemt die winkel niet meer het element terug.

En wat ook alleraardigst is om te kijken of een humbucker een 'split' heeft. Het bekende middelste draadje. Of zelfs twee. Dat elke spoel z'n aparte aansluitingen heeft. Is heel belangrijk als je een dualsound-schakeling wilt maken.
groetsels.
[/quote}
dat begrijp ik ook wel dat ze m nie terugnemen dat zou gewoon mn eigen domme fout zijn. en sat "splitten" wat is dat precies is.
(ik ben wel een zeurpiet maarja....)

gangsta
7 november 2001, 22:20
[quote]
Op 2001-11-07 22:02, schreef Gman:
Nou,..... als jij een element koopt in een winkel en hij bevalt niet, dan neemt die winkel niet meer het element terug.

En wat ook alleraardigst is om te kijken of een humbucker een 'split' heeft. Het bekende middelste draadje. Of zelfs twee. Dat elke spoel z'n aparte aansluitingen heeft. Is heel belangrijk als je een dualsound-schakeling wilt maken.
groetsels.
[/quote}
dat begrijp ik ook wel dat ze m nie terugnemen dat zou gewoon mn eigen domme fout zijn. en sat "splitten" wat is dat precies is.
(ik ben wel een zeurpiet maarja....)

Gman
8 november 2001, 00:06
dat begrijp ik ook wel dat ze m nie terugnemen dat zou gewoon mn eigen domme fout zijn. en dat "splitten" wat is dat precies .
(ik ben wel een zeurpiet maarja....)

Nee hoor je bent helemaal geen zeurpiet. Het is toch de hobby waar hier over gesproken wordt. Anders zou ik niet moeten reageren op je eerdere vraag. Maar zoals je misschien weet is een humbucker een dubbel-spoels element. Dus eigenlijk 2 spoelen die tegen elkaar liggen en die in serie doorgescakels zijn. Dus de 'hot'wire gaat de spoel in en als die na weet ik hoeveel wikkelingen weer eruitkomt gaat hij direkt de volgende spoel in om weer na zoveel wikkelingen eruit te komen en dan de cold wire te zijn. En die sluit je dus op de normale maniet in je gitaar aan. Daar zijn diverse schema's van en vaak ook al bij het element wat je koopt. Maar een split is een extra draad die zit tussen de twee spoelen. Dus waar de draad de eerste spoel uitkomt en de tweede spoel in gaat. DAAR zit de split. Sluit je die split kort naar massa dan heb je een doodenvoudige 'single coil' schakeling. En zo zijn er dus ook elementen die bijde spoelen dus met aparte draden naar buiten laten komen. Dan kan je meerdere schakelingen maken in je gitaar. Wel ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegt.
Succes ermee.

ekkerman
8 november 2001, 08:33
over dat terug brengen ....
misschien is er wel iets te regelen als je en goeie klant bent en kun je het element beter eerst met een connector ( zoals in de electronica en b v autoradio's gebruikt word ) monteren en na gebleken goed vinden pas solderen ofzo....
misschien een tip ?

Mitchel_12000
7 mei 2002, 22:01
En dan heb ik zelf de 'humbucker from hell' Die heeft een output waar je bang van wordt.

Die Humbucker from hell, is die voor je neck of je brugpositie. Is ie stil (ruisloos)? Wat heb je in de andere positie zitten?

Greatz,
Michiel

Gman
14 mei 2002, 00:03
Op 2002-05-07 22:01, schreef Mitchel_12000:
[quote]
Die Humbucker from hell, is die voor je neck of je brugpositie. Is ie stil (ruisloos)? Wat heb je in de andere positie zitten?

Hoi Mitchel,
Sorry voor hel heeeeeeele late reageren maar ik ben er een tijd tussenuit geweest. Nee nee, ik heb niet in de bajes gezeten. :smile:
Maar om dan maar terug te komen op je vraag,
Ik heb sinds kort een gitaar laten bouwen. en ik wat heel tevreden met die hum from hell. Dus ik vroeg aan Peer Dellen, de bouwer, doe maar twee humbuckers from Hell er in. Maar nu blijkt dat die humbucker bij de hals niet mooi is. Bij de brug rockt hij als een gek. Maar bij de hals heb ik hem eruit gesloopt en er een paf Pro 2 in gezet. Die is toch weer iets warmer. Maar vreselijk mooi. Denk in de richting van Gary Moore.
En dat is voor mij (op dit moment) de mooiste kombinatie.

Gerard.

Greatz,
Michiel

ArpeggioKing
14 mei 2002, 20:04
ik heb er een jaar geleden ook een humbucker in laten zetten, ik had eerst 3 single coils. Ik heb de humbucker in bij de brug laten zetten. Ik heb in mijn gitaar een Seymour Dunca(Jetpack) laten zetten, klinkt erg goed en scheurt erg goed zonder enkel bijgeluid of ruis.