PDA

View Full Version : Buizen sneller te oversturen door element lage output



Mienmachine
23 juni 2006, 21:08
Kun je een buizenversterker sneller/eerder oversturen op lager volume
door elementen met een lagere output te nemen?

TX

EpiCenturiesAWAy
23 juni 2006, 22:32
Net andersom natuurlijk :]
Hoge output = meer output => sneller overstuurd!

Mienmachine
23 juni 2006, 23:29
Kun je dat uitleggen in Ohm's?

birt
23 juni 2006, 23:38
Kun je dat uitleggen in Ohm's?
natuurlijk

Mienmachine
23 juni 2006, 23:57
Dat is aardig,

bij elementen hebben ze het bij meten met een multimeter vaak over een output van 5,5 Ohm of 7 Ohm ofzo,

wat voor invloed hebben deze metingen op het te voorspellen geluid of oversturing.

Wat is laag, 5,5 Ohm weerstand is lager dan 7 Ohm wordt er dat bedoeld?


(hier is iemand die de klepel ergens heeft zien hangen)

Dolf
24 juni 2006, 00:38
Ik versta niet goed hoe je aan die getallen komt?

Een pick-up is eigenlijk een spoel waar er door middel van inductie stroom door gaat vloeien. Als je dan uw pick-up meet met een multimeter dan meet je het niet-ideale deel van je spoel (de inwendige weerstand van je spoel), die ideaal nul ohm moet zijn. Hoe groter de waarde van de spoel, hoe groter (meestal, hangt af van de kwaliteit) de inwendige weerstand. Dus hoe hoger die impedantie, hoe meer output. Hoe meer output, des te vlugger gaat de amp oversturen.

Sla me niet dood als dit niet klopt.

Mienmachine
24 juni 2006, 00:57
Bedankt Dolf, dit is precies wat ik probeer te vatten.
Maar de begrippen hoge en lage output begrijp ik nog niet..

dus ze zeggen:

hoge output is- is meer weerstand- snellere oversturing.

0 Ohm weerstand van de spoel heet lage output.
10 Ohm weerstand van de spoel heet hoge output.

Hoe hoger de inwendige weerstand van de spoel, de sneller de oversturing.

Dolf
24 juni 2006, 01:10
Neen, als men spreekt over een hoge output van een gitaar, dan bedoelt met het volume van de uitgang van je gitaar.

Een humbucker heeft twee spoelen en induceert meer stroom dan een single coil (letterlijk: 1 spoel). Een humbucker heeft dan ook meer output (klinkt luider).

Mienmachine
24 juni 2006, 09:59
"de Big Dipper-pickups die hij gebruikt, zijn lager in output: hierdoor zouden z'n versterkers harder kunnen staan en moet er 'meer gebeuren' voor het over dat 'randje' gaat.."

Dit was het stukje tekst dat ik tegenkwam..

Bedankt voor jullie reacties.

Scali
24 juni 2006, 10:20
Volgens mij bedoelen ze daar dat hij de eindversterker harder kan zetten, omdat de voorversterker minder voor z'n kiezen krijgt?
Met pickups kun je alleen de voorversterker oversturen.
Verder snap ik het punt niet zo... Als je minder output wil uit je pickups, dan heb je daar toch je volumeknop voor?
Afgezien van het feit dat high-output pickups niet altijd klinken zoals je wil, bestaat er niet 'te veel' output, naar mijn mening.
Te weinig wel, natuurlijk... Moet je weer met boostertjes gaan werken, krijg je weer ruis, verlies in dynamiek etc.

birt
24 juni 2006, 12:38
dat ohmverhaal slaat op de ingangs en uitgangsimpedantie van gitaar en amp hoor, niet op output ;)

het is wel zo dat als beiden niet aan elkaar zijn aangepast (bijvoorbeeld een amp met lage ingangsimpedantie) dit zijn effect zal hebben op het volume.

normaal moet de ingangsimpedantie van een amp zo hoog mogelijk zijn (1M of meer).

Dolf
24 juni 2006, 13:13
"de Big Dipper-pickups die hij gebruikt, zijn lager in output: hierdoor zouden z'n versterkers harder kunnen staan en moet er 'meer gebeuren' voor het over dat 'randje' gaat.."

Dit wil juist zeggen dat hij de versterker harder moet zetten vooraleer deze overstuurd.

NIET dat hij eerder zal oversturen op lager volume (net het omgekeerde).

Meer zoals Scali zegt is dit niet echt een voordeel want het volume (output) kan je altijd verminderen met je volume pot.