PDA

View Full Version : Nieuwe Gitaar vertoont nog steeds kuren



Wicked Willy
23 juni 2006, 20:10
Een vriend van mij heeft een jaartje geleden een Gretsch gekocht (type weet ik zo even niet), het is een wat goedkoper model (€900) met Bigsby. Het ding vertoont al vanaf het begin kuren:

-erg slecht te stemmen
-snaren breken erg snel
-pots zijn al 2 keer vervangen
-elementen blijven niet goed op hun plek zitten
-elementen switch vertoont nu ook kuren (of 1 element doet niks meer)

Ik heb gezegd dat hij gewoon moet terug gaan en een nieuwe gitaar moet eisen, want ondanks vele reparaties (gratis.....dat wel) blijft het ding kuren vertonen en is het tijdens optredens wachten op problemen.

Wat zouden jullie doen en waar heb je recht op?

orreltak
23 juni 2006, 20:16
tuurlijk teruggaan!als het ding zowat uitelkaar valt,valt dat toch onder de garantie?

Eko
24 juni 2006, 11:39
Als je het helemaal zeker wilt weten zul je naar een wetswinkel annex bureau voor rechtshulp moeten.
Op m`n klompen aanvoelend zou ik zeggen:
Je hebt een niet onaanzienlijk bedrag betaald en mag voor dat geld verwachten dat je er een goed werkend instrument voor krijgt. Wettelijk geld er voor dat het gekochte goed aan de te verwachten eisen moet voldoen. Dat wil in dit geval zeggen dat je er op moet kunnen spelen zonder gebreken. Ook kan een winkelier er zich niet van af maken met de smoes van , je mag er niet mee optreden, of iets in de trent.
Er geld in de wet niet alleen een garantietermijn maar ook een regel dat je van het gekochte goed ook een bepaalde termijn een goede werking mag verwachten. BV een wasmachine heeft 6 mnd garantie maar doet het in de regel meer dan 10 jaar. Na 1,5 jaar mag de machine dan niet uit elkaar rammelen. Zo ook met je instrument. Als je na een jaar al elementen los hebt zitten en schakelaars weigeren , is het instrument niet zo goed als wat je er redelijker wijze van mocht verwachten. Je kunt de handelaar in gebreke stellen en vragen de koop alsnog te ontbinden en je geld terug vragen. Meestal stelt de handelaar voor het instrument om te ruilen of te vervangen, wat wel redelijk is.

Snuiter
24 juni 2006, 13:13
Hmm, privaatrecht.

Aimé
24 juni 2006, 15:30
Ja zeg, pffrr, heb ik effe bijna al men examens achter de rug, begint die hier verdorie over privaatrecht :D

Nee, hij heeft natuurlijk gelijk, waar zou de wereld heengaan moest je dat NIET mogen doen...dan zouden de gitaarfabrikanten evengoed de kwaliteit aan hun voeten lappen voor nog steeds dezelfde prijs...

Teruggaan dus, en heel, heel boos kijken

no 1 hops
24 juni 2006, 17:37
de wet regeld wel dat je de verkopende partij, dus de winkel in de glegenheid moet stellen het mankement te herstellen, wat ze volgens je post ook deden.
punt is dat de mankementen terugkomen of er komen bij.
dan zou je kunnen vragen of de winkel de importeur/zijn leverancier erbij betrekt hoe te handelen.
gewoon geld terug zal niet lukken behalve als ze de mankementen niet definitief kunnen verhelpen.
ik zou op de importeur gokken, want die wil geen slechte naam voor zijn produckt.
en 900 euro kun je niet bepaald goedkoop noemen