PDA

View Full Version : seymor Duncan Little 59'



Guy Puylaert
23 juni 2006, 20:00
Hallo,

ik vraag me af of er hier iemand ervaringen heeft met voorvermelde single coil size humbucker in de bridge pos. van een Amerikaanse strat.
Volgende week waag ik de gok om er eentje in te laten bouwen in m'n Strat.
De achterste single coil is te zwak, en te hard klindend...
Daar ik geen pedalenliefhebber ben, wil ik eens proberen of ik met zo'n little 59 de Carl Martin Hot Drive'n Boost kan achterwege laten. hopelijk heb ik dan meer drive en sustain onder de motorkap met deze humbucker....

Graag jullie reacties aub....

Bluesy Greetz,
Bluesguy.

nopster
23 juni 2006, 21:10
Ik heb een tijd geleden op mijn strat een texas special vervangen door zo'n 'lil 59. Die vond ik te treble en soms wat iel klinken. Weinig mid en bass.

Het is er echt wel op vooruit gegaan. Minder treble en duidelijk meer bass. Hij klinkt lekker fel als je wat harder speelt. Ik heb bij het veranderen vd pickup mijn ene toneknob doorverbonden op de brugpickup wat toch wel leuke mogelijkheden geeft. Als je hem bijna dichtdraait krijg je een mooi zingend, bluesy geluid. :)

Maar als hij volledig open staat speelt hij toch wel hard. Dat is gewoon typisch voor de brug. (veel meer treble ook) Dus ik weet niet of het echt dat is wat je zoekt... Welke heb je nu zitten?

Een vriend heeft een lp met ook zo'n 59 van SD en het is toch wel nog een verschil. Een echte humbucker ga je niet hebben met die 'lil 59, maar je krijgt er wel een mooi geluid bij op je strat. In de hals - en middenpositie zitten er bij mij nu Van Zandt Vintage + pickups en ik heb nu toch veel geluidmogelijkheden op mijn strat.

Little Jay
23 juni 2006, 22:09
Heb een jaar of 4 geleden zelf een Lil'59 ingebouwd in m'n American Std Strat uit '91. Voor overstuurde lead-tonen een hele verbetering, echt een humbuckergeluid, veel warmer en vloeiender dan de oude single coil. Nooit spijt van gehad. En clean nog steeds een funky strat-geluidje.

Inbouwen was overigens écht een eitje om zelf te doen: 2 draadjes lossolderen van de oude PU en de nieuwe op precies dezelfe plek weer vastsolderen. De snaren er af en weer er op duurde 10x zo lang als het ombouwen! Dus spaar je geld zou ik zeggen en doe het zelf.....

greetz,
Jasper

vulvasonic
23 juni 2006, 23:27
Ik herinner het me nog als de dag van gisteren dat ik voor het eerst een SD Little '59 in m'n stratje propte......; de eerste aanslag en meteen..... de verbazing! Mijn gitaar klonk zo anders en zoveel beter!!!!!

Zonder gekheid, het verschil was erg groot en ik vind ze waanzinnig goed klinken. Beter dan de andere humbuckers in SC formaat die SD te bieden heeft (die ook goed zijn trouwens).
De naam is wat misleidend, want denk je aan een '59 humbucker dan denk je aan het geluid van een Gibson Les Paul met PAF's. Ik had gelukkig niet de illusie dat ik met de Little '59 dát geluid zou kunnen bewerkstelligen. Een strat is nou eenmaal geen Les Paul. Ook niet als je er echte oude PAF's in zou pleuren.

Het geluid is echter weldegelijk dat van een humbucker. Een waarmee je boventonen veel duidelijker uit de verf komen. Een element dat je gitaar veel meer laat leven.
Ik heb er eentje in een strat en tevens in mijn tele en dat zijn meteen de gitaren die ik op het podium het meest gebruik. Ik ben nooit een groot liefhebber geweest van single coils in de brugpositie, maar ik hou wel van een mooi clean geluid. Maar ook in het clean kies ik altijd voor het halselement. De little '59 bezit genoeg laag om flink te pompen, maar minder zompig dan een full-sized humbucker. Ik laat mijn gibsons meestal thuis en ik prefereer het geluid van deze kleine opdonders.

Een en al enthousiastme van mijn kant dus.
Mijn advies: doen.

Tegelijkertijd (je vraag nog eens lezend), een humbucker scheurt wat sneller en heeft een wat hogere output dan een single coil element. Maar de scheur zul je toch echt op je versterker moeten afstellen of met een pedaaltje moeten regelen, want een element is in principe niet gebouwd om uit zichzelf te gaan scheuren. Maar goed, ik neem aan dat je dat zelf ook wel begrijpt.

Succes in ieder geval! :)