PDA

View Full Version : ENGL Rackhead stinkt...



Koekjes zijn lekker
23 juni 2006, 19:47
Ik heb een probleem..

Ik heb nu sinds iets meer dan een week een Engl rackhead 2e hands gekocht. Hij was net terug van de reparatie (zijn nieuwe buizen in gezet) en hij klinkt super en ik had er geen problemen mee.

Nou begon hij vanmiddag in de oefenruimte ineens te stinken. Kheb hem met de beheerder van de oefenruimte opengehaald en we kwamen erachter dat de trafo veel te heet was geworden. Ik had hem namelijk via de FX send op de FX teturn van een Valvastate gezet omdat er vandaag geen Cabinets in de oefenruimte stonden. Nou bleek dat het volume van de linker eindtrap nog een beetje open had staan, wat volgens de beheerder misschien de oorzaak was dat hij veel te heet werd. Anyway, hij was nog niet doorgebrand, en hij was volgens de beheer (nog) niet kapot gegaan. Ik moest hem alleen goed laten afkoelen.

Maar je raad het al: dat ding stinkt nog steeds als een gek. Wat kan ik eraan doen? En wat moet ik vooral niet doen. Zou het ook kunnen zijn dat die stank van vanmiddag er dan nog uit geblazen moet worden?

Ik baal er heel erg van want volgende week zaterdag ga ik met mijn band een demo opnemen en heb ik dus een goede amp nodig..


EDIT: het was overigens de linkertrap die vreemd deed (die gebruik ik eigenlijk alleen maar, de rechter doe ik altijd uit). Maar als ik nu de rechter aan doe stinkt ie ook. Ik weet niet of dat stinken ook iets zegt, maar ik ben er niet gerust over. Of maak ik me druk om niks?

Lord Abortion
23 juni 2006, 21:56
Fébrèze? :)

Johannes
23 juni 2006, 23:05
Dit is niet de oplossing voor je stinkende amp, maar waarom gebruik je in vredesnaam alleen de preamp van je ENGL over de eindtrap van een valvestate??!! :???:

Scali
23 juni 2006, 23:13
Buizenversterkers vinden het niet leuk als je geen speakers aansluit (ook niet met het volume dicht, volgens mij... bij mijn versterker KAN het volume niet eens helemaal dicht. Met master op 0 en channelvolume voluit hoor je toch nog iets)... Dat wordt gewoon een dure reparatie, en volgende keer RTFM :)

AART
24 juni 2006, 00:51
NOOIT MEER DOEN!

zoals scali al zei, een buizenamp gaat ervan kapot, ik zou je amp voor verder gebruik eerst even checken(laten checken...) door iemand met verstandvan zaken.

De eindtrafo gaat dan namelijk kapot, en een eindtrafo incl inbouw kost al gauw 300 euro.

Koekjes zijn lekker
24 juni 2006, 09:39
Oew ja dat wist ik dus niet. Heel dom.

Normaal sluit ik hem altijd op de 4x12 cabinets aan die er staan, maar nu stonden er alleen valvestates... Ik dacht dat ik de eindtrap dus wel "uit" kon zetten door de volumes dicht te draaien en dan de preamp van de Engl ipv de preamp van de Valvestate te gebruiken.

Ik breng hem dus vandaag terug naar de gitaarwinkel waar ik hem gekocht heb. Ik vraag me af of hij nu echt kapot is, of dat ik nog op tijd ben geweest. Want alles werkt nog wel goed, zoals ik al zei. Hij stinkt alleen ;)

taylor
24 juni 2006, 10:33
een amp moet je nooit zonder belasting draaien dus als de speakers niet aangesloten zijn.
dat geld voor versterkers in het algemeen dus ook hifi.

Scali
24 juni 2006, 10:41
Je kunt waarschijnlijk wel 'load resistors' kopen bij een goede muziekwinkel of hifi-zaak.
In feite gewoon een paar weerstandjes die als vervanging voor de speakers kunnen dienen.
Op mijn Marshall kun je zelfs de eindversterker uitschakelen met een knopje, maar er wordt toch aangeraden om altijd speakers aan te sluiten (hoewel ik niet zeker weet of ze dat zeggen uit veiligheid, of dat ie alsnog kapot gaat... ik denk dat het veiligheid is... stel dat je de eindversterker weer aanzet, en je was vergeten de speaker weer aan te sluiten... Anders hadden ze het wel wat krachtiger geformuleerd).

taylor
24 juni 2006, 10:54
eventjes kan niet zo veel kwaad,maar het is algemeen bekend dat je dat niet moet doen zonder belasting draaien.

ik heb wel eens gehad in de oefenruimte dat ik dat ook niet door had(vergeten aan te sluiten) een ik maar denken van hoe kan dat toch........ geen geluid, die amp ging echt de fik in :)

LordRiffenstein
24 juni 2006, 11:29
Die stank komt mogelijk van je nieuwe lampen, gaat na een tijdje wel weg maar in dit geval zou ik hem sowieso toch ff laten checken.

future2future
24 juni 2006, 11:54
En in het vervog zou ik alleen de speaker van die valvestate aansluiten

vester86
24 juni 2006, 12:37
of een vermogensweerstand aansluiten

op www.circuitsonline.nl (http://www.circuitsonline.nl/) kun je een schema downloaden (En in elkaar zetten uiteraard) voor een speakervervangingsschema

http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/90

astu: 100 watt zal wel afdoende zijn denk ik he...

Negative K3 fan
24 juni 2006, 12:48
Ik dacht dat ik de eindtrap dus wel "uit" kon zetten door de volumes dicht te draaien en dan de preamp van de Engl ipv de preamp van de Valvestate te gebruiken.

op zich kan dat natuurlijk wel, als de eindtrap geen signaal krijgt en dus ook niets versterkt zou je in principe zonder speakers kunnen spelen.

ik zou het zelf alleen niet doen :)

Koekjes zijn lekker
24 juni 2006, 23:05
yo mensen,

Bedankt voor de reacties. Ben vanmorgen ff langsgeweest, en hij heeft een kwartiertje zitten draaien, en we hebben erop gespeeld. Niks aan t handje. Hij werkt nog prima. Vanmiddag met mn broertje nog zitten jazz-jammen, en t gaat prima. Geen stank meer. Net op tijd geweest dus denk ik. :)

Hoe sluit je trouwens alleen de speaker van de valvestate aan? Dat kan niet dacht ik, ik heb t wel geprobeerd, maar dat wou dus niet.

Nou in ieder geval, ik ben weer blij. De demo is nu trouwens wel ineens weer (voor de derde keer) verplaatst. Maarja zo gaat dat met muzikanten... :P

Frits van Mourik
25 juni 2006, 01:56
Die stank komt mogelijk van je nieuwe lampen, gaat na een tijdje wel weg maar in dit geval zou ik hem sowieso toch ff laten checken.

Gewèldig! :seriousf: Mag ik je hierop quoten? :p

Frits :rockon:

LordRiffenstein
25 juni 2006, 09:53
Gewèldig! :seriousf: Mag ik je hierop quoten? :p

Frits :rockon:

En wat is daar nou zo grappig aan? Moet je een keer nieuwe lampen in je versterker stoppen en enkele uren laten aanstaan, ik garandeer je dat de boel dan stinkt. En dat vermindert en gaat weg na een tijdje.