PDA

View Full Version : ibanez of prs



Jennifer
23 juni 2006, 16:47
Hallo,
Ik (volledige nitwit zijnde) ben aan het twijfelen tussen een prs se custom en een ibanez sz 520 FM die ik net gezien heb. Ik wilde eerst de prs maar die heeft een wide fat neck en ik denk dat dat misschien niet makkelijk speelt met kleine vrouwenhanden en die is blijkbaar vrij moeilijk te krijgen maar ja ik wil graag zo'n grijs-zwarte. Nu zag ik die ibanez op de musicstoresite (en als de foto representatief is, is die zoals die prs van kleur) en vroeg mij af of die goed is, ik heb nu een epi sg goth (die ik ga verpatsen aan mijn broer) en wil natuurlijk dan wel een evenwaardige of iets betere gitaar. Ik speel muse, qotsa om een idee te geven. Hopelijk kan er iemand met nét iets meer verstand van zaken wat advies geven...

Les Paul
23 juni 2006, 19:00
Ik heb 2 USA PRSsen en heb laatst de PRS Custom SE in mijn handen gehad. Ik was onder de indruk van de kwaliteit. Die is niet veel minder dan de (veel duurdere) USA modellen.
De Wide Fat hals is niet zo dik als je zou verwachten met die naam. Het scheelt slechts enkele milimeters met de regular neck van PRS. Wat zeker zo belangrijk is bij kleine handen, is de mensuur (ruimte tussen de frets). Deze is bij PRS niet zo lang als bij bijv. Fender.
Ik ken Ibanez nauwelijks uit eigen ervaring, maar ik weet wel dat je van een PRS SE een boel plezier zal hebben en gewoon een hele goede aankoop doet.

rickert
23 juni 2006, 19:07
ja daar komt heb standaardantwoord weer: Ga kijken naar de gitaren, bespeel ze, voel ze. Les Paul heeft wel gelijk dat je aan die PRS zowiezo erg veel plezier gaat hebben, ik persoonlijk zou voor de PRS gaan:D

crapton
23 juni 2006, 23:29
Hoi ik heb dus een Ibanez SZ 520. Buitengewoon veel value for money - vind ik dan. Kijk maar eens bij Guitarbargains.com voor een scherpe prijs.

Nu over die gitaar: erg goed van kwaliteit (zoals veel Ibanez-en). Mooi afgewerkt, uit Korea. Voelt degelijk, stevig. Hals is niet dun, stevig. Ik had een Ibz SAS32 en een Epi Sheraton, vind SZ prettiger. Beetje LesPaul gevoel. Mensuur is 25" dus tussen LP en Strat in. Elementen zijn 'Duncan/Ibz' elementen, dus Seymour Duncan designed door Ibz gemaakt in Korea. Uitstekend voor rock, niet zo warm als een LP maar wel een stevig strak duidelijk doordringend geluid. Hoe leg je dat uit in woorden...

Een heel sterk punt vind ik de nek-body overgang, die is namelijk volledig vloeiend. Dat voelt heel prettig. De PRS heeft zo'n platte kant vlak bij de body.

Aan de PRS heb je zeker een goede gitaar, maar ik zou altijd die Ibz eens testen. Toen ik zo'n ding voor het eerst probeerde was ik verkocht - dit was mijn gitaar. Gekocht, en niet eens iets aan veranderd, nog geen schroefje. Deed ik wel bij alle voorgaande gitaren die ik had (een stuk of 5-6).

Rude Perception
23 juni 2006, 23:33
ik ben laatst voor de prs gegaan. De ibanez heb ik niet getest.

MjS
24 juni 2006, 00:11
Ik heb zowel een PRS SE en een Ibanez SZ in mijn handen gehad, en ik vond de PRS qua klank en feel wat 'smoother', iets donkerder, iets zingender. Vond dit zelf een voordeel (heb dus maar de Santana SE gekocht, speel ik al 3 jaar met plezier op), maar kan me voorstellen dat je de SZ prefereert. Kwestie van smaak, beide supergitaartjes.

Orpheo
24 juni 2006, 03:29
ik heb die se custom getest, en ook die ibanez. ik was echt eventjes verbaasd van die gitaar! de prs dus. de ibanez... tja... ik ben geen fan van ibanez, nooit geweest, maar deze gitaar speelde en klonk zeker niet verkeerd! maar de prs... tja, ietsjes duurder (waar ik was) maar zoveel beter in kwaliteit, feel, sound. niet die speelgoedfeel van (die) ibanez. pinches gingen ook verbazingwekkend eenvoudig bij de PRS. metal maar ook lekker blues ging heel soepel en eenvoudig. niet moeilijk, maar t vergde toch enige skill en muzikaliteit. ik zou voor de PRS gaan! andere pups erin, en gaan! (zelfs dat is niet eens PERSE nodig).

Jennifer
24 juni 2006, 14:03
Alvast bedankt voor de reacties, er zijn van beide gitaren wel voorstanders en dat is wel fijn, ik heb dus al geen crappy gitaren op het oog ;-). Ik zou ze beiden wel eens willen testen maar ze (zeker die prs dan) zijn nogal moeilijk te vinden hier :-s, die ibanez kan ik normaal gezien wel eens testen dus als ik die toch niet echt geweldig vind dan kijk ik wel verder, zag ook dat die ibanez zo'n hartslag-inleg heeft en dat vind ik wel origineel :-). Het is ook zo dat ik die prs dan zou moeten bestellen (via mijn lokale winkel want rechtstreeks uit het buitenland lijkt me moeilijk ivm herstellingen enzo) en dat duurt dan minstens 3 weken en dan moet ik die ook wel nemen en dat is wel risky vind ik. Ja een nieuwe gitaar kopen, het is niet simpel, maar wel leuk natuurlijk :-)...

Orpheo
24 juni 2006, 14:09
Alvast bedankt voor de reacties, er zijn van beide gitaren wel voorstanders en dat is wel fijn, ik heb dus al geen crappy gitaren op het oog ;-). Ik zou ze beiden wel eens willen testen maar ze (zeker die prs dan) zijn nogal moeilijk te vinden hier :-s, die ibanez kan ik normaal gezien wel eens testen dus als ik die toch niet echt geweldig vind dan kijk ik wel verder, zag ook dat die ibanez zo'n hartslag-inleg heeft en dat vind ik wel origineel :-). Het is ook zo dat ik die prs dan zou moeten bestellen (via mijn lokale winkel want rechtstreeks uit het buitenland lijkt me moeilijk ivm herstellingen enzo) en dat duurt dan minstens 3 weken en dan moet ik die ook wel nemen en dat is wel risky vind ik. Ja een nieuwe gitaar kopen, het is niet simpel, maar wel leuk natuurlijk :-)...

herstellen van die prs... bedoel je dat als ie kapot gaat, (wat kan er kapot gaan aan een gitaar dat je zelf niet kan fixen, of n bouwer?) hij terug gaat naar PRS zelf? dat gebeurd sowieso niet.

die PRS is te proberen in rockpalace, Den Haag, maar ik dacht ook feedback Rotterdam en ook max guitars, den haag.

Herman
24 juni 2006, 14:10
Als je gitaartjes wil gaan testen, is het dan misschien voor je ook een idee om daar gewoon een dagje voor uit te trekken en naar bijv. Duitsland te gaan? (Musik-Produktiv, en er zijn er meer). Hier hebben ze een ZEER groot assortiment aan gitaren, en je kunt maar inpluggen wat je wil :)

crapton
24 juni 2006, 19:28
Feedback heeft ze ook wel denk ik.

Ik werk niet voor Guitarbargains.com, maar vind zelf de prijs uitermate scherp. Gitaren zijn fabrieksnieuw in originele verpakking - dwz er heeft echt niemand met zijn tengels aan zitten klooien. Ibanez (ik heb er nu 4 gehad) heeft een zodanige fabricage en kwaliteits controle dat er volgens mij geen kneusjes tussen zitten.

Andere goede leverancier is Thomann.de, slechts 8 Euro verzendkosten en redelijke prijzen.

De kans dat er iets mis waarmee je terugmoet is is tamelijk gering. Bij deze merken zijn de halzen enz gewoon goed.

Slechts een heel klein beetje afstellen en nieuwe snaren. Ibanez levert nl met 0.009, en dat is te dun. Neem 0.010". Intonatie en hals was bij mij perfect in orde.

Jennifer
25 juni 2006, 13:35
Mmm een dagje Duitsland is wel een goed idee :-). Had nog een klein vraagje, is die ibi glanzend gelakt of mat? ik denk mat als ik foto's zie maar ja foto's kunnen misleidend zijn (op foto's van die prs lijkt die paars ipv zwartgrijs :-s).

MjS
25 juni 2006, 14:36
Beide zijn glanzend gelakt bij mijn weten.

Jennifer
27 juni 2006, 18:12
ok bedankt :-)