PDA

View Full Version : Je eerste gitaar



gertdm
23 juni 2006, 15:53
Er wordt hier heel wat geschreven en uitgewisseld over merken, prijzen, kwaliteit van akoestiese gitaren.
Een deel van de schrijvers zijn beginnende akoestiekers....

De meer ervaren gitaristen hebben inmiddels vaak (meerdere) gitaren versleten en verbeteren zich nog steeds.....

Het lijkt me wel leuk om eens wat te horen over je eerste gitaar.

De mijne heb ik als 12jarige gekocht. Mijn eerste 12string. Een triplex-achtige kings (nederlands fabrikaat) en ik heb er zo'n 5 jaar op gespeeld...ja geloof t of niet...ik heb ermee in het voorprogramma van Pink Floyd gespeeld ( toen nog vrij onbekend) ....

De gitaar heb ik ooit verkocht en later, na vele jaren, teruggevonden en voor een kratje bier weer in mijn bezit....er is niet meer op te spelen..maar toch!!

http://www.people.zeelandnet.nl/gertdem/Kings1.jpg

Don Capo
23 juni 2006, 16:01
Mijn eerste gitaar was/is (want ik heb hem natuurlijk nog steeds) een Juan Slavador Model 2. Een simpel gitaartje maar best redelijke kwaliteit. Jarenlang met veel plezier op gespeeld. Daarna een dure Alhambra gehad, die ging stuk (niet meer te repareren) en toen viel ik weer terug op mijn Juan Salvador. Altijd handig om je oude gitaar te bewaren. Ik heb de hoop dat mocht ik me ooit gaan voortplanten mijn kroost er nog veel plezier aan gaat beleven. Want aan de duurdere gitaartjes mogen ze natuurlijk niet komen :D

Dridon
23 juni 2006, 16:09
Ik ben begonnen op een gitaar die ik van mijn vader heb gekregen, het was een gitaar van hem die hij al 10 jaar had, hij had m voor 50 gulden gekocht, maar serieus, ik heb nog nooit een fijnere nylon gitaar in mn handen gehad, en hij klinkt ook nog heel erg goed, en pas geleden van mn oom een blueridge overgekocht voor 100 die achteraf 600 bleek waard te zijn :D, hehe lachen :D, en deze helemaal opgeknapt en speelt nu ook als trein...

kim_mii
23 juni 2006, 16:22
men eerste gitaar heb ik nog nie zo lang.. tis een morgan:)
Hij speelt hartstikke fijn want de snaren liggen vrij dicht op de hals;)
http://x2.putfile.com/6/17309203535.jpg

Harald
23 juni 2006, 16:52
Toen ik een jaar of 15 was kreeg ik een oude Hondo II klassieke gitaar die van één van mijn neven geweest was. Volmassief triplex, en hij had dubbelfunctie als vlaamse frietsnijder :) Stemmen gebeurde in het begin eens in de zoveel tijd bij mijn neef (stemapparaatjes waren toen nog verre van gangbaar) en meestal stond hij bij mij dan snel zeker een hele toon of meer lager :D

Ondanks de brakke kwaliteit van het ding was ik er niet van af te slaan, totdat er een elektrische gitaar als alternatief stond, een vaag eigen model van Aria. Heb naast het elektrische werk wel altijd het tokkelwerk meegenomen. De Hondo II verdween naar een zwager (maar voorzover ik weet nooit meer opgeknapt) toen de mechanieken het begaven en hij vervangen werd door een Cimar (het b-merk van Ibanez.) De Aria op een gegeven moment fretloos gemaakt, maar blijkbaar zit daar nog ergens een kneepje bij dat ik niet kende. Afgezien van de omwonden snaren praktisch onbruikbaar. De eerste gitaar die ik zelf kocht (ipv te krijgen) was een zwarte RS530 Roadstar van Ibanez, de eerste produktieserie die een wammy bar met top locks had. Die heb ik nog...

apekop
23 juni 2006, 17:10
Ik ben toen ik 12 was begonnen op een staalsnarige Maya gitaar, hoor je nu niks meer van...

toen ging ik klassiek gitaar spelen en toen was het een nylonsnarige Aria AC10
heb ik nu nog (we zijn nu inmiddels 23 jaar verder).

Daarna ging ik in mijn metal-periode en toen werd het een Aria Pro II
flying V....ruig he...echt heavy metal...

Ik zal jullie de rest van mijn gitaren besparen....anders krijg ik lamme typhandjes.

Luca P
23 juni 2006, 23:34
Toen ik een jaar of 13 was kreeg ik deze gitaar.

http://img216.imageshack.us/img216/6624/kingstonhummingbird3he.jpg

En die is nu dus bijna 28 jaar oud!

Flipkoos
24 juni 2006, 05:08
Mijn eerste...
Een Epiphone PR350B.
Had 'm volledig beplakt met stickers...maar heb ze d'r toch maar weer afgehaald toen ik ouder en wijzer werd...
http://interval1.rendered.startpda.net/20750001-20800000/20775565_700_700_7BC7.jpeg

gertdm
24 juni 2006, 12:05
leuk mensen, die verhalen. Je eerste gitaar is toch het begin van een nieuwe liefde (vaak ook meerdere haha) ....
ook is het apart dat je bij de ene gitaar een bepaald gevoel hebt en bij de andere niet.
Zo kwam ik op het Acoustic Strings iemand tegen met een prachtige Breedlove in zijn hand...te koop dus...reden 'ik heb niets met die gitaar'....dus dat kan....terwijl ik nu juist over diezelfde Breedlove (nou ja hetzelfde model) lyrisch ben.

Boom-chick-Franky
24 juni 2006, 20:52
Mijn eerste gitaar was een Framus type `Nashville`
Een mooie, kleine gitaar die lekker makkelijk speelde en ook nog redelijk
klonk.Later kocht ik een Lowden, en ja dan speel je natuurlijk alleen nog maar op de gitaar die het mooiste klinkt...... :dontgeti:
Heb de Framus later aan m`n neefje kado gedaan, omdat die ook wilde leren gitaarspelen.Zo heeft hij dus weer een mooi nieuw doel gekregen!
:stop:
Frank

--=HANS=--
24 juni 2006, 22:09
Mijn eerste gitaar was een in Nederland gebouwde Alpha. Een nylonsnarig plakhouten gitaar met een riante scheur in het bovenblad die slecht gerepareerd was. Ik kreeg hem voor niets en was de koning te rijk!
Ik heb hem nog altijd en staat nu bij mijn zoontje van 4 op zijn kamer die erop speelt door een snaar aan te slaan en vervolgens stevig aan de stemknoppen te draaien :)

Dridon
24 juni 2006, 23:31
Mijn eerste gitaar was een in Nederland gebouwde Alpha. Een nylonsnarig plakhouten gitaar met een riante scheur in het bovenblad die slecht gerepareerd was. Ik kreeg hem voor niets en was de koning te rijk!
Ik heb hem nog altijd en staat nu bij mijn zoontje van 4 op zijn kamer die erop speelt door een snaar aan te slaan en vervolgens stevig aan de stemknoppen te draaien :)

Haha prachtig :D, hoevaak vervang je de snaren voor m? :D

hendrix2
25 juni 2006, 09:13
Mijn eerste was een goedkoop model van Alhambra. Ik was 8 jaar, en heb het toch tot m'n 17 met deze gitaar uitgehouden. Ondertussen had ik wel reeds enkele elektrische gekocht, maar die alhambra staat hier nog steeds en ik probeer er nog regelmatig op te spelen. Ondertussen heb ik ook nog een Yamaha akoestische. En jammer genoeg raak je de 'feeling' van zo een klassieke gitaar wat kwijt als je eenmaal veel elektrisch speelt. Ik heb er nu spijt van dat ik mijn klassiek spel de laatste drie/vier jaar verwaarloosd heb.

--=HANS=--
25 juni 2006, 09:46
Haha prachtig :D, hoevaak vervang je de snaren voor m? :D

Nu je het zegt, dat kereltje draait de snaren blijkbaar ook weer terug, er is er tot nu toe nog geen gesprongen. :)

Harald
25 juni 2006, 10:28
Zet hem in open D of G en geef hem een bottleneck... Hoewel, heb wel eens een engelse gitarist van een feestband een hele solo op stemmechanieken zien spelen. Zag er wel grappig uit. Ben me later gaan afvragen of dat misschien Adrian Legg geweest is. Die doet dat ook, maar dan met van die D tuners die je met een palletje een toon kunt laten verschieten. Zou goed gekund hebben dat hij het zo deed, stond toen redelijk ver van het podium af, of hij draaide of ergens tegenaanduwde is dan nauwelijks te onderscheiden als het snel gaat. Doe het trouwens soms als ik Martha My Dear speel. Grotendeels het arrangement van Laurence Juber, en die heeft het in Eb gehouden. Soms draai ik dan voor de laatste noot de lage E snel omlaag naar (+_) Eb

sembo
25 juni 2006, 10:28
:) :) :rockon: da zal wel denk ik dat er een paar snaren gesprongen zijn.


jouw zoontje zal vast later ook gaan gitaar spelen :)

kornelius
25 juni 2006, 17:10
Mijn eerste gitaar was/is een yamaha klassieke gitaar. Kreeg hem toen ik 12 was, en heb hem nu dus, ehm, 24 jaar..
De lak is rond het klankgat nogal weg vanwege het vingergetrommel in mijn flamenco periode, voordat ik zo slim was om er een slagplaat op te plakken.

Maar hij is nog prima te spelen, ik speel er nog vaak op, hij staat geparkeerd bij mijn muziekpartner (weet iemand nog een normaal woord voor de andere helft van een muziekduo? - hij noemt mij 'zijn gitarist', maar 'mijn zanger' klinkt een beetje raar). En als ik overdag ergens in A'dam of zo moet parkeren en we oefenen bij hem, wil ik geen gitaar in de auto hebben liggen.

dus, doet ie nog trouwe dienst.

LaurentB
26 juni 2006, 12:30
Toen ik een jaar of 15 was kreeg ik een oude Hondo II klassieke gitaar die van één van mijn neven geweest was. Volmassief triplex, en hij had dubbelfunctie als vlaamse frietsnijder :) Stemmen gebeurde in het begin eens in de zoveel tijd bij mijn neef (stemapparaatjes waren toen nog verre van gangbaar) en meestal stond hij bij mij dan snel zeker een hele toon of meer lager :D


Luie Hond(o) die je er bent! In die tijd had je dan misschien geen stemapparaatjes maar wél a.) stemvorken b.) stemfluitjes en c.) je oren maar dan in omgekeerde volgorde! (niet je oren op zichzelf bedoel ik, maar dit lijstje).

Mijn eerste gitaar had ik op mijn twaalfde en was een Suzuki (ja, dat was een gitaarmerk, net als Yamaha en Honda sorry Hondo) van 170 gulden. Goede prijs/kwaliteitverhouding.
Vier jaar later volgde de Hopf Cordoba die ik nu nog heb en nu 28 jaar oud is. De Suzuki heb ik verkocht aan een nichtje van van toenmalige gitaarlerares.

http://www.em11.nl/images/hopf.jpg

LaurentB
26 juni 2006, 12:33
Mijn eerste gitaar was een in Nederland gebouwde Alpha. Een nylonsnarig plakhouten gitaar met een riante scheur in het bovenblad die slecht gerepareerd was. Ik kreeg hem voor niets en was de koning te rijk!
Ik heb hem nog altijd en staat nu bij mijn zoontje van 4 op zijn kamer die erop speelt door een snaar aan te slaan en vervolgens stevig aan de stemknoppen te draaien :)

Leuk, die merken die voorbij komen! Mijn broer heeft eens een Alpha Dreadnought gekocht die waarschijnlijk 2000 gulden had moeten kosten, maar die hij ten gevolge van een verkeerd prijskaartje voor 800 gulden mocht kopen. Alpha was toen net failliet gegaan, geloof ik.
Een geweldig geluid en volume had die gitaar.

Harald
26 juni 2006, 13:53
Luie Hond(o) die je er bent! In die tijd had je dan misschien geen stemapparaatjes maar wél a.) stemvorken b.) stemfluitjes en c.) je oren maar dan in omgekeerde volgorde! (niet je oren op zichzelf bedoel ik, maar dit lijstje).

Dat ik lui ben wist je al langer ;) (stemfluitjes zijn trouwens echt hopeloos, zo'n mislukte kazoo sound kreeg ik zelfs niet uit die oude Hondo. Kende in het begin ook alleen de methode 5e 5e 5e 4e en 5e fret, en die is ook niet bepaald zaligmakend... zeker als je gehoor nog getraind moet worden) Ben gewoon een tegendraadse laatbloeier, nu iedereen met een stemapparaat stemt, doe ik het meestal op gehoor...

En kwam er een tijdje geleden achter (doordat het nummer voor een reclame gebruikt is) dat het eerste deuntje dat ik van mijn neef geleerd heb (Egyptian Reggea) in een andere toonsoort staat... Is er nog makkelijker in te spelen ook :( (Nieuwe topic? Wat is je eerste stuk?)

--=HANS=--
26 juni 2006, 16:50
Leuk, die merken die voorbij komen! Mijn broer heeft eens een Alpha Dreadnought gekocht die waarschijnlijk 2000 gulden had moeten kosten, maar die hij ten gevolge van een verkeerd prijskaartje voor 800 gulden mocht kopen. Alpha was toen net failliet gegaan, geloof ik.
Een geweldig geluid en volume had die gitaar.

Mijn oude Alpha heeft de afgelopen 25 jaar al heel wat ellende doorstaan en ondanks dat en die scheur in het bovenblad heeft ie nog steeds een behoorlijk geluid. Ik heb me ooit laten vertellen dat deze instrumenten erg geliefd waren bij muziekscholen omdat ze degelijkheid met een behoorlijk geluid wisten te combineren tegen een redelijke prijs.

geertjan_83
26 juni 2006, 19:41
Ik wou gelijk elecktrisch :) Ik heb van mijn spaarcentjes destijds een Squire (strat model) gekocht...

imm
29 juni 2006, 07:28
mijn eeste gitaar is joan salvador modelo 6 ... ik dacht van de week even dat ik hem gesloopt had maar hij doet het nog:D gelukkig want is een super fijne gitaar en zou hem niet wille misse... heb nu ook een elektrische western van nashville.... groetjes